طالبان: همه شروط را برای به رسمیت شناخته شدن اجرا کردیم/به فساد ۲۰ ساله افغانستان پایان دادیم

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد، این گروه در مذاکره بعدی خود با آمریکا در دوحه مسائل سیاسی، اقتصادی و کمک‌های انسانی را بررسی خواهد کرد.

به گزارش مشرق، به نقل از شبکه خبری الجزیره، محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گفت، "تمام همّ و غم طالبان کمک به ملت افغانستان است که در حال حاضر با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو هستند و طالبان سعی دارد آنها را حل کند. باید این نظام سیاسی جدید پذیرفته شود زیرا مردم و نظام یکی هستند".

وی افزود: خواهان اجرای توافقنامه دوحه هستیم که بر عدم مداخله در امور داخلی افغانستان و نیز کمک اقتصادی به ملت این کشور و حمایت از آن تصریح دارد.

طالبان روز چهارشنبه اعلام کرده بود، در این مذاکرات با آمریکا که دومین نشست در نوع خود از زمان کنترل این گروه بر قدرت در افغانستان است، صفحه جدیدی در روابط سیاسی میان دو طرف باز خواهد شد.

نعیم در پاسخ به این سوال که طالبان با مطالبات جامعه بین الملل برای مشروعیت بخشی به آن چگونه برخورد خواهد کرد، گفت، طالبان تمامی شروط مورد نظر دولت‌ها و سیستم‌ها در جهان را برای به رسمیت شناختن خود عملی کرده است. سراسر افغانستان تحت کنترل طالبان است. "این گروه امنیت را برای ملت افغانستان آورده و به جنگ ۴۰ ساله پایان داده است". این دستاورد مهمی برای همه است. حتی یک وجب از خاک افغانستان تحت کنترل عناصر خرابکار نیست و "طالبان به فسادی که بیش از ۲۰ سال ادامه داشت، پایان داد. این گروه به هیچ کس اجازه نخواهد داد که از خاک افغانستان برای حمله به کشور دیگری استفاده کند".

پیش از این وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، در این دو روز مذاکره مسائل مختلفی همچون مبارزه با تهدیدات داعش و القاعده و نیز کمک های انسانی بررسی خواهد شد.

نعیم درمورد مطالبات جامعه بین الملل پیرامون احترام به حقوق بشر گفت: "ما به حقوق بشر به شیوه‌ای که در جهان نظیر ندارد، احترام می‌گذاریم و همه کسانی که با ما هنگام کنترل ما بر کشور جنگیدند، بخشیدیم کسی را به اسارت نگرفتیم یا نکشتیم. اگر کسی می‌خواهد حقوق بشر را بیاموزد پیش ما بیاید. ما به حقوق زن احترام می گذاریم و هیچگونه کوتاهی در این زمینه وجود نخواهد داشت اما باید در نظر گرفت که هر جامعه ای ویژگی هایی دارد و امور باید طبق اصول آن جامعه و ارزش‌هایش پیش برود. به دختران اجازه داده شده در بسیاری از ولایت‌ها در مقطع دبیرستان تحصیل کنند و این مشکل به زودی حل خواهد شد زنان هم در بسیاری از زمینه‌ها مشغول هستند".

توماس وست، نماینده آمریکا در افغانستان ریاست هیئت مذاکره کننده آمریکا با طالبان را برعهده خواهد داشت. وی قبلا گفته بود، هرگونه حمایت مالی و دیپلماتیک واشنگتن از طالبان مستلزم شروطی معین است. طالبان باید یک دولت فراگیر تشکیل داده و به حقوق اقلیت ها، زنان و دختران احترام بگذارد و فرصت برابری در حوزه آموزش و اشتغال فراهم کند.


 

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    2 0
    گروه طالبان فقط نماینده بخشی از یک قوم افغان ( قوم پشتون افغانستان ) میباشد، طالبان هرگز نمی تواند نماینده تمامی اقوام و گروه ها و مردم افغانستان باشد !!!
    • محمد داود کریمی IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      0 0
      طالبان حتی نماینده تمام مردم قوم پشتون هم نیستند. بازداشت ها و ترورهای هدفمند غوغا می‌کند، زنها حق زندگی ندارند، اقوام غير پشتون هیچ سهمی از حکومت ندارند. نمی دانم محمد نعيم از کدام حقوق بشر و امنیت حرف می‌زند
  • امین IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    1 0
    گم شید بابا یک مشت عقب مونده ما قبل تاریخ
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    1 0
    انشاالله با طالبان محشور شوید
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    0 8
    با همکاری غنی و بخشی از طالبان بگفته خود افغانان توافق دوحه . بی و یا کم اثر است .. چون قرار نبوده طالبان خاصه حقانی که در لیست تحریم ها هستند حاکم بلامنازع شوند . بلکه حکومت مشارکتی که شاکله حکومت جمهوری برهم نخورد و طالبان نیز در آن شرکت داشته باشند. . اکنون از اعضای گفتگو کننده در دوحه اثری در دولت امارت نیست و یا کمرنگ است .. بین طالب حقانی پکتیائی ( نظامیان فاتح کابل و ارگ ) با. طالب قندهاری حاضر در دوحه ( دیپلمات) اختلاف نظر در شیوه و نوع حکومت وجود دارد ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس