کرونا در اروپا|از ثبت رکوردهای تازه تا مثبت شدن تست کرونای رئیس جمهور چک

روند مبتلایان، بستری‌ها و مرگ‌های کرونایی در کشورهای اروپایی همچنان تصاعدی بوده و رسانه‌ها از مثبت شدن تست کرونای رئیس جمهور چک خبر داده‌اند.

به گزارش مشرق، این روزها با توجه به افزایش چشمگیر آمارهای کرونایی اروپا حال و روز خوبی ندارد.

اعلام وضعیت اضطراری ملی در جمهوری چک

دولت جمهوری چک به علت افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا بار دیگر وضعیت اضطراری ملی در این کشور اعلام کرد.

وضعیت اضطراری به دولت این امکان را می‌دهد که حقوق اساسی مانند آزادی تجمعات را ممنوع کند. علاوه بر این، دانشجویان پزشکی به انجام خدمت در بیمارستان‌ها اعزام می‌شوند.

پس از تصمیم امروز هیات دولت، این اقدام از فردا به مدت ۳۰ روز اجرا خواهد شد.

براساس دستور دولت جمهوری چک رستوران ها، قهوه خانه‌ها و باشگاه‌های شبانه باید ساعت ۱۰ شب بسته شوند.

مراسم فرهنگی و ورزشی فقط با حضور ۱۰۰۰ بازدیدکننده که همگی باید واکسینه شده باشند برگزار خواهد شد.

دولت این کشور می‌گوید که امیدوار است با این اقدامات اوضاع را تحت کنترل درآورد و از قرنطینه سراسری جلوگیری کند.
در جمهوری چک با جمعیت بیش از ۱۰میلیون نفر، بیش از ۶میلیون نفر واکسینه شده اند.

بیشترین امار مبتلایان در بخش‌های شرقی کشور شناسایی شده اند. بیمارستان‌های این مناطق از کشور پر از بیمار است و شماری از بیماران با چرخبال به بیمارستان‌های پراگ پایتخت این کشور منتقل شدند.

مثبت شدن تست کرونای رئیس جمهور چک

میلوش زمان، رئیس جمهور چک هم که روز پنجشنبه بعد از تقریبا هفت هفته ازبیمارستان مرخص شده بود دوباره در همان روز به بیمارستان بازگردانده شد. رسانه های محلی دلیل این مسئله را مثبت شدن تست کرونای وی اعلام کردند.

وی که ۷۷ سال سن دارد تا به حال سه بار واکسن کرونا تزریق کرده و در وی علائم ابتلا به کرونا هم وجود نداشته است.

سخنگوی رئیس جمهور چک شب گذشته از مثبت شدن تست کرونای وی و بازگشت به بیمارستان خبر داد.

تعویق مراسم ادای سوگند دولت جدید جمهوری چک

ابتلای رئیس جمهور چک به کرونا مراسم ادای سوگند دولت جدید در این کشور را که قرار بود امروز صبح برگزار شود به تعویق انداخت. "پتر فیالا"، قرار بود امروزدر حضور رئیس جمهور به عنوان نخست وزیر جدید این کشور سوگند یاد کند.

نجات جان نیم میلیون شهروند اروپایی به دلیل تزریق واکسن

سازمان بهداشت جهانی هم اعلام کرده که واکسیناسیون کرونا به تنهایی در اروپا حداقل زندگی نیم میلیون شهروند اروپایی را نجات داده است. بر اساس گزارش این نهاد بین المللی تنها در گروه سنی بالای ۶۰ سال از زمان شروع کمپین واکسیناسیون در اروپا در مجموع جان ۴۷۰ هزار نفر از مرگ نجات داده شده است. در این ارزیابی گروه سنی زیر ۶۰ سال مورد بررسی قرار نگرفته است. در این نظر سنجی از داده های بیش از نیمی از ۵۳ کشور اروپایی استفاده شده است.

تشدید محدودیت ها در پرتغال

با وجود نرخ بالای واکسیناسیون در پرتغال دوباره موارد ابتلای جدید به کرونا افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل این کشور مجددا محدودیت های کرونایی را در دستور کار قرار داده است.

بر اساس اعلان نخست وزیر پرتغال همه سافران هوایی که می خواهند وارد این کشور شوند و قبلا واکسینه شده اند باید در بدو ورود یک تست منفی کرونا هم ارائه دهند. این امربرای رفتن به کلوپ های شبانه ، کافه ها، شرکت در رویدادهای مهم و رفتن به خانه های سالمندان هم ضرورت دارد حتی اگر فرد کاملا واکسینه شده باشد. همچنین استفاده از ماسک در فضاهای داخلی هم اجباری می شود. پرتغال کشوری است که یکی از بالاترین نرخ میزان واکسیناسیون در دنیا را دارد.

رکورد جدید ابتلای روزانه در بلژیک

کشور بلژیک هم رکورد جدیدی را در آمار مبتلایان روزانه ثبت کرده و بر اساس اعلام نهادهای بهداشتی در این کشور در عرض ۲۴ ساعت ۲۳۶۲۱ مورد ابتلای جدید به کرونا ثبت شده که بالاترین رکورد از آغاز شیوع بحران در این کشور بوده است. این رقم از آنجایی که در بلژیک آمارها با تاخیر اعلام می شود مربوط به روز دوشنبه است.

همچنین شمار بیماران بستری شده در بیمارستان ها و موارد مرگ های کرونایی در این کشور هم به شدت رو به افزایش است. بر اساس اطلاعات نهادهای بهداشتی در بلژیک در هفت روز گذشته به صورت میانگین روزانه ۲۹۴.۷ بیمار کرونایی در این کشور بستری شده و ۳۷.۳ هم روزانه جان خود را از دست داده اند.

نرخ مبتلایان هفتگی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در این کشور هم به رقم بالای ۱۶۱۶.۴ رسیده است. حدود ۷۵ درصد ۱۱.۵ میلیون سکنه بلژیک تا به حال کاملا علیه کرونا واکسینه شده اند.

چراغ سبز آژانس دارویی اروپا برای واکسیناسیون کودکان بالای ۵ سال

آژانس دارویی اروپا برای تزریق نخستین واکسن کرونا مخصوص کودکان بالای پنج سال در کشورهای اروپایی چراغ سبز نشان داد. این واکسن تولید دو شرکت آمریکایی و آلمانی فایزر/بیون‌تک است و تزریق آن به کودکان می‌تواند آغاز شود.

به این ترتیب پس از ایالات متحده و رژیم صهیونیستی واکسیناسیون کودکان بالای پنج سال در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز کلید می‌خورد. آژانس دارویی اروپا EMA در آمستردام در بیانیه‌ای اعلام کرد تزریق سراسری واکسن به کودکان می‌تواند از جمعه ۲۶ نوامبر (پنجم آذر) آغاز شود.

دوز واکسن مخصوص کودکان بین پنج تا ۱۲ سال کمتر از واکسن نوجوانان بالای ۱۲ سال است و واکسیناسیون آنها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ در دو نوبت به فاصله سه هفته انجام می‌شود.

استفاده سراسری از واکسن کودکان بالای پنج سال در کشورهای اروپایی مستلزم تائید کمیسیون اتحادیه اروپاست و این کار یک روند معمول اداری به شمار می‌رود.

صدور مجوز ملی برای استفاده از واکسن کودکان در کشورهای مختلف اروپایی متفاوت است و در آلمان لازم است کمیسیون دائمی واکسیناسیون این کار را توصیه کند.

نارضایتی شهروندان آلمانی از اقدامات ضد کرونایی

نتایج یک نظر سنجی هم نشان می دهد که حدود دو سوم شهروندان آلمانی ( ۶۳ درصد) بر این عقیده اند که به اندازه کافی برای حمایت علیه ویروس کرونا کار انجام نشده است. ۳۱ درصد هم اقدامات را کافی ارزیابی کرده اند.

این نظر سنجی که به سفارش زد دی اف آلمان انجام شده نشان می دهد که ۵۲ درصد شهروندان خواستار تقویت اقدامات کرونایی برای مهار این بحران هستند. ۱۵ درصد اقدامات فعلی را بیش از حد دانسته و ۳۰ درصد هم اقدامات فعلی را درست دانسته اند.

تداوم توقف ترددهای هوایی با آفریقای جنوبی در اروپا

هلند هم با توجه به کشف سویه جدید ویروس کرونا در آفریقای جنوبی پروازهای خود از این منطقه را متوقف کرده است. ایتالیا هم ورود افرادی که در ۱۴ روز گذشته به کشورهای جنوب آفریقا سفر کرده اند را ممنوع کرده است. جمهوری چک هم این قاعده را در دستور کار قرار داده است. اتحادیه اروپا هم اعلام کرده که می خواهد توقف تردد های هوایی با جنوب آفریقا را در دستور کار قرار دهد.

بریتانیا هم پروازها از شش کشور آفریقایی را به دلیل بروز سویه جدیدی از ویروس کرونا متوقف کرده است.

"ساجد جاوید"، وزیر بهداشت انگلیس عصر روز گذشته تصریح کرد: «ممکن است این سویه بیشتر از نوع دلتا قابل انتقال باشد و واکسن های موجود در برابر آن تاثیر کم‌تری داشته باشند.»

به همین دلیل تمامی پروازها از آفریقای جنوبی، نامیبیا، لسوتو، اسواتینی، زیمبابوه و بوتسوانا به بریتانیا از ظهر جمعه ۲۶ نوامبر به حالت تعلیق در خواهند آمد.

دانشمندان آفریقای جنوبی پیشتر اعلام کرده بودند که سویه B.۱.۱.۵۲۹ تعداد جهش‌های بسیار بالایی" دارد. جو فاهلا، وزیر بهداشت آفریقای جنوبی، این سویه را "به‌طور جدی نگران‌کننده" دانسته است.

آلمان هم آفریقای جنوبی را به دلیل کشف نوع جدید ویروس کرونا به عنوان منطقه خطر با ویروس های جهش یافته اعلام می کند.

"ینز اشپاهن"، وزیر بهداشت آلمان صبح روز جمعه اعلام کرد که این مقررات از امشب لازم الاجرا خواهد بود و خطوط هوایی تنها مجاز به انتقال شهروندان آلمانی به آلمان خواهند بود.

اتحادیه اروپا هم می خواهد تردهای هوایی به آفریقای جنوبی را به دلیل کشف این سویه جدید متوقف کند.

"اورزو لا فون در لاین"، رئیس کمیسیون اروپایی در پیامی توئیتری اعلام کرد که کمیسیون در همکاری و هماهنگی نزدیک با کشورهای عضو این اتحادیه پسشنهاد می دهد که طرح ترمز اضطراری به منظور توقف ترددهای هوایی از جنوب آفریقا به دلیل شیوع نوع نگران کننده B.۱.۱.۵۲۹ فعال شود.

فرانسه هم کنترل های مرزی شدیدتر برای مهار ویروس کرونا را در دستور کار قرار داده است.

وزیر بهداشت فرانسه اعلام کرده که جزئیات این مسئله طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده اعلام می شود.

ارتش آلمان برای اولین بار در عملیات انتقال بیماران اورژانسی کرونایی مشارکت می کند

نیروی هوایی ارتش آلمان هم برای اولین بار در انتقال بیماران ازبخش های مراقبت های ویژه همکاری می کند.

شمار مبتلایان به کرونا در آلمان هم همچنان روند صعودی را طی می کند.

رکورد جدید ابتلای روزانه به کرونا در آلمان

انستیتو رابرت کخ آلمان صبح امروز اعلام کرد که ۷۶۴۱۴ نفر دیگردر این کشور در عرض ۲۴ ساعت به کرونا مبتلا شده اند که تعداد آن ها ۲۳۴۴۴ نفر بیشتراز جمعه هفته گذشته بوده است و نرخ مبتلایان جدید به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در عرض یک هفته هم در آلمان به ۴۳۸.۲ افزایش پیدا کرده است. ۳۵۷ نفر دیگر هم در عرض ۲۴ ساعت در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را ازدست داده اند.

فرانک اولریش مونتگومری، رئیس انجمن جهانی پزشکان با توجه به شمار روزافزون موارد ابتلا به کرونا در آلمان درباره به وجود آمدن شرایط دراماتیک در کلینیک های آلمان هشدار داده است.

وی در این باره گفته است: ما همگی خود را برای به وجود آمدن شرایط تریاژآماده می کنیم.

فرانسه هم می خواهد بیماران بخش های مراقبت های ویژه از آلمان را بپذیرد. این خبر را سخنگوی نخست وزیر فرانسه اعلام کرده است.

انستیتو رابرت کخ آلمان همچنین از شیوع گسترده کرونا در مدارس آلمان خبر داده است.

روند صعودی مبتلایان به کرونا در انگلیس

در انگلیس هم موارد ابتلا به کرونا همچنان رو به افزایش است. نهادهای بهداشتی در این کشور ازابتلای ۴۷۲۴۰ مورد جدید ابتلا به کرونا در این کشور در عرض ۲۴ ساعت خبر داده اند. شمار موارد ابتلا به کرونا در انگلیس بین ۱۹ و ۲۵ نوامبر حدود ۹.۵ درصد در مقایسه با هفته قبل از آن گسترش پیدا کرده است. ۱۴۷ نفر هم در عرض ۲۴ ساعت در اثر ابتلا به کرونا جان خود را ازدست داده اند.

به دلیل افزایش تعداد بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان های هلند احتمالا بیمارستان ها در این کشور مجبور خواهند شد درمان حاد سایر بیماران را به تعویق بیاندازند. این خبر را وزیر بهداشت هلند در لاهه اعلام کرد. وی اعلام کرد که در حال حاضردر حال بررسی این مسئله است که آیا باید برای بیمارستان ها وضعیت اضطراری اعلام شود.

"آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان هم برای ایجاد مشترک ستاد دائمی بحران کرونا با دولت ائتلافی آینده برای مهار این بحران اعلام آمادگی کرده است.

وی عبور آمار مرگ های کرونایی در کشوراز مرز ۱۰۰ هزار نفر را بسیار غم انگیز دانسته و گفت: متاسفانه ما همچنان در مرحله افزایش تصاعدی شمار مبتلایان جدید قرار داریم و می دانیم که شمار بیماران بخش های مراقبت های ویژه هم همچنان افزایش می یابد. ما به محدودیت های ارتباطی بیشتر نیاز داریم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس