رشد ۴۰ درصدی تجارت خارجی کشور

رئیس کل گمرک کشور گفت: کارنامه تجارت خارجی کشور در هشت ماهه سال ۱۴۰۰ رشد ۴۰ درصدی داشته است.

به گزارش مشرق، مهدی میراشرفی مدیرکل گمرک ایران گفت: در هشت ماه سال جاری ۱۱۰ ممیز ۳ میلیون تن به ارزش ۶۳ ممیز ۱ میلیارد دلار کارنامه تجارت خارجی کشور است که به لحاظ وزنی ۴۳ و نیم و به لحاظ ارزشی ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته است.

وی ادامه داد: سهم صادرات از این میزان ۸۳ ممیز ۷ میلیون تن است که ارزش آن ۳۱ ممیز یک میلیارد دلار و از لحاظ وزنی ۱۰ و نیم درصد و به لحاظ ارزشی ۴۲ درصد رشد داشته است.

رئیس کل گمرک کشور در خصوص محصولات پتروشیمی هم افزود: ۳۹ ممیز ۸ میلیون تن صادرات محصولات پتروشیمی بوده که این میزان ۴۷ درصد وزن کل کالاهای صادراتی را به ارزش ۱۳ ممیز ۳ میلیارد دلار به خود اختصاص داده و ۴۳ درصد ارزش کل صادرات کشور در ۸ ماهه سال ۱۴۰۰ است.

میراشرفی در خصوص کشورهای مقصد صادرات ایران هم افزود: ۵ کشور مقصد برای صادرات وجود دارد که به ترتیب چین، عراق، ترکیه، امارات و افغانستان هستند.

وی افزود: سهم واردات در این مدت ۲۶ و نیم میلیون تن به ارزش ۳۲ میلیارد دلار است که به لحاظ ارزشی ۳۸ درصد و از لحاظ وزنی ۲۱ درصد رشد داشته است.

رئیس کل گمرک کشور در خصوص مبدا واردات از کشورهای دیگر هم اظهار کرد: ۵ مبدا وارداتی هم وجود دارد که به ترتیب امارات، چین، ترکیه، آلمان و سوئیس هستند که در این مدت کالاهای اساسی ۲۰ ممیز ۳ میلیون تن و ۷۵ درصد کل واردات به ارزش ۱۲ ممیز ۴ میلیارد دلار که ۳۸ درصد کل واردات هستند را به خود اختصاص داده‌اند.

میراشرفی ادامه داد: در این مدت ۸ ماه کالاهایی که با ارز ترجیحی وارد کشور شده‌اند ۱۷ ممیز ۸ میلیون تن است به ارزش ۹ ممیز ۹ میلیارد دلار و در همین مدت ترانزیتی که از قلمرو کشور ما عبور کرده ۸ ممیز ۱ میلیون تن است که بیش از کل ترانزیت در سال‌های ۹۸ و ۹۹ است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس