نمایه - پرتاب فضایی

بازدید رییس‌جمهور از پروژه‌های آینده فضایی کشور، حاوی نکات جالبی از نقشه راه ایران در این بخش بود که از جمله مهمترین آنها، رونمایی از موتورها جدید ماهواره‌بر و یک ماهواره خاص تصویربرداری است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، رییس جمهور کشورمان روز جمعه را به بازدید از دستاوردهای فضایی کشور اختصاص داد و بعد از گذشت حدود ۱۱ سال، برای اولین بار جلسه شورای فضایی کشور را برگزار کرد. مقرر شده که این جلسات در ماه های آینده نیز ادامه داشته باشد. در این بازدید که تصاویری از آن نیز در رسانه های کشور منتشر شد، نکات جدید و مهمی از برنامه های پیشروی صنعت فضایی کشور به نمایش درآمد که قابل توجه بوده و می تواند به ما در فهم بهتر برنامه فضایی کشور کمک کند. عمده این مباحث در حوزه سوخت و پیشران های فضایی، نسل جدید ماهواره ها و همچنین نقطه جدید پرتاب های فضایی کشور است.

بیشتر بخوانید:

«رادار SAR» از جانور قندهار به تصویربرداری در فضا رسید/ امکان شناسایی ردپای انسان در کویر با ماهواره جدید ایرانی +عکس

شاهکار اطلاعاتی سپاه با پرتاب غافلگیرانه یک چشم استراتژیک/ ویژگی‌های فنی اولین ماهواره‌بر سه مرحله‌ای ایران را بهتر بشناسید +عکس و فیلم

در جریان بازدید رییس جمهور از دستاوردهای فضایی کشور، یک ماکت از پایگاه فضایی جدید کشور به نمایش درآمد که در آن "مخازن سوخت موسوم به کرایوژنیک" قابل مشاهده بود. این مخازن مخصوص نگه داری نوع خاصی از مواد سوختی هستند که نیاز است در درجه حرارت های بسیار پایین حفظ شوند تا در وضعیت مایع باقی بمانند. از جمله نمونه های این سوخت می توان به نیتروژن مایع، هلیوم مایع، متان مایع، هیدروژن مایع و گازهای طبیعی مایع یا همان LNG نیز اشاره کرد.

درجه حرارت این مواد برای باقی ماندن در شرایط مایع بین حدودا منفی ۱۵۰ الی منفی ۲۷۳ درجه سانتی گراد است. این سوخت ها بعد از انتقال به درون چرخه سیستم پیشران و فعال شدن آن سامانه، به سرعت بدل به وضعیت گاز شده و توان فوق العاده بالایی را ایجاد می کنند.

رونمایی از پیشران جدید فضایی با سوخت خاص و سکوی پرتاب ماهواره‌برهای غول‌پیکر بومی/ آماده‌سازی ماهواره ویژه ایرانی برای رصد کره زمین +عکس

مخازن مورد اشاره در ماکتی که در مقابل رییس جمهور قرار دارد

سوخت های این خانواده معمولا از اکسیژن به عنوان اکسید کننده استفاده می کنند و ترکیب آنها با یکدیگر است که در اصل توان بسیار بالایی را ایجاد می کند. اما وقتی به سراغ پیشران هایی که از این مواد سوختی بهره می برند، می رویم با نام های بزرگ و بسیار قدرتمندی رو به رو می شویم.

بخشی از پیشران راکت سترن ۵ که در نهایت برای اولین بار انسان را به کره ماه رساند از مواد و پیشران های سرد بهره می بردند. بعد از آن نیز آمریکا سیستم پیشران RS-۲۵ برای فضاپیماهای سری شاتل را بر اساس این فناوری و با استفاده از ترکیب هیدروژن مایع به عنوان سوخت و اکسیژن مایع به عنوان اکسید کننده ساخت. در حال حاضر نیز شرکت خصوصی بلو اورجین در حال توسعه پیشران های جدید فضایی مثل مدل BE-۳ و BE-۷ بر اساس پیشران های سرد است.

رونمایی از پیشران جدید فضایی با سوخت خاص و سکوی پرتاب ماهواره‌برهای غول‌پیکر بومی/ آماده‌سازی ماهواره ویژه ایرانی برای رصد کره زمین +عکس

مخزن هیدروژن مایع در نزدیکی راکت سترن ۵

رونمایی از پیشران جدید فضایی با سوخت خاص و سکوی پرتاب ماهواره‌برهای غول‌پیکر بومی/ آماده‌سازی ماهواره ویژه ایرانی برای رصد کره زمین +عکس

سیستم پیشران RS-۲۵ در حال آزمایش

در اتحاد جماهیر شوروی سابق، پیشران RD-۰۱۲۰ با سوخت هیدروژن مایع در کنار اکسیژن مایع به عنوان پیشران اصلی راکت Energia بود که یکی از قوی ترین راکت های حامل محموله های فضایی به حساب می آمد. راکت مورد نظر برای نمونه توان حمل ۱۰۰ تن محموله به مدار LEO را داشته یا می توانست به عنوان حامل اصلی فضاپیمای بوران مورد استفاده قرار بگیرد.

رونمایی از پیشران جدید فضایی با سوخت خاص و سکوی پرتاب ماهواره‌برهای غول‌پیکر بومی/ آماده‌سازی ماهواره ویژه ایرانی برای رصد کره زمین +عکس

پیشران RD-۰۱۲۰ ساخت شوروی سابق

چین، ژاپن، فرانسه و هندوستان دیگر کشورهای دارنده این سیستم های پیشران در بخش فضایی خود هستند. برای نمونه چینی ها از پیشران های سری YF-۷۵ استفاده می کنند که در راکت های ماهواره بر سری لانگ مارچ ۳ به کار رفته است.

رونمایی از پیشران جدید فضایی با سوخت خاص و سکوی پرتاب ماهواره‌برهای غول‌پیکر بومی/ آماده‌سازی ماهواره ویژه ایرانی برای رصد کره زمین +عکس

پیشران YF-۷۵ ساخت چین

در ژاپن سیستم پیشران LE-۷A بر اساس استفاده از این مواد سوختی برای ماهواره بر سری H-IIA ساخت شرکت میتسوبیشی استفاده می شود. این ماهواره‌بر در جریان پرتاب ماهواره اماراتی به سمت مریخ نیز مورد استفاده قرار گرفت.

در فرانسه سیستم پیشران HM۷B به عنوان بخشی از موتورهای به کار رفته در راکت های ماهواره بر معروف سری آریان به کار می رود. این سیستم پیشران نیز از ترکیب هیدروژن و اکسیژن مایع به عنوان سوخت و اکسید کننده استفاده می کند. در هندوستان نیز توسعه سیستم های پیشران با بهره گیری از این سوخت ها در جریان بوده و برای نمونه در حال حاضر زیر مجموعه های بخش فضایی این کشور در حال کار بر روی یک سیستم پیشران با نام CE-۲۰ هستند که از همان ترکیب هیدروژن و اکسیژن مایع بهره برده و توانی در حدود ۲۰۰ کیلو نیوتون را ایجاد می کند.

رونمایی از پیشران جدید فضایی با سوخت خاص و سکوی پرتاب ماهواره‌برهای غول‌پیکر بومی/ آماده‌سازی ماهواره ویژه ایرانی برای رصد کره زمین +عکس

پیشران فضایی CE-۲۰ ساخت هندوستان در حال آزمایش

پیش به سوی تکنولوژی خاص در ماهواره شناسایی

در تصویر دیگری از بازدید رییس جمهور از دستاوردهای فضای کشور، نمونه ای از یک ماهواره نشان داده شده که به نظر یک ماهواره شناسایی از نوع SAR باشد. واژه SAR در حقیقت مخفف عبارت Synthetic Aperture Radar به معنی رادار روزنه مصنوعی است. به زبان بسیار ساده اگر بخواهیم برای شما بگوییم، نحوه عملکرد این رادارها بر اساس ارسال امواج رادار به سمت زمین و دریافت مجدد آنها و رسیدن به نوعی تصویر از سطح مورد نظر است.

رونمایی از پیشران جدید فضایی با سوخت خاص و سکوی پرتاب ماهواره‌برهای غول‌پیکر بومی/ آماده‌سازی ماهواره ویژه ایرانی برای رصد کره زمین +عکس

ماهواره دیده شده در بازدید اخیر

این ماهواره ها در کنار بحث های نظامی، امروزه در حوزه های غیر نظامی خصوصا بخش هایی مثل کشاورزی، رصد بلاهای طبیعی مثل آتش سوزی، سیل و رانش زمین، رصد بارش برف و تشخیص لایه های مختلف آن یا بحث های رصد بر پایداری سازه های مختلف مثل پلها به کار  می آید.

رونمایی از پیشران جدید فضایی با سوخت خاص و سکوی پرتاب ماهواره‌برهای غول‌پیکر بومی/ آماده‌سازی ماهواره ویژه ایرانی برای رصد کره زمین +عکس

تصویر تهیه شده به وسیله ماهواره SAR از یک پایگاه ارتش روسیه و رصد هواپیماهای گشتی دریایی توپولوف ۱۴۲

در حوزه نظامی نیز تصاویر بدست آمده از ماهواره های SAR در تامین نقشه های دقیق برای اموری مثل هدایت موشک های کروز حمله به اهداف زمینی کاربرد دارد. فراموش نکنیم که برای نمونه در حوزه ماهواره های تصویربرداری که از لنزهای اپتیکی بهره می برند، در صورت ایجاد پوشش ابری قوی امکان تصویربرداری وجود ندارد ولی ماهواره های SAR به دلیل استفاده از امواج رادار و دریافت برگشتی ها از سطح زمین در شرایط بد آب و هوایی نیز امکان تهیه یک تصویر از محل مورد نظر را دارند.

این تصاویر در برخی از موارد نسبت به نمونه های اپتیکی از کیفیت پایین تری برخوردار هستند ولی برای امور خاصی مثل نقشه کشی های خاصی، رصد شرایط سطح زمین و البته در شرایط بد آب و هوایی گزینه های بسیار مناسب و راهبردی هستند.

چرا چابهار برای پرتاب های فضایی ایران مهم است؟

در تصاویر مربوط به بازدید آقای رییسی از دستاوردهای فضایی، ماکت به نمایش درآمده نشانگر قرارگیری سایت پرتاب در کنار خط ساحلی است که مشخصا اشاره ای به پایگاه در دست ساخت و تکمیل چابهار است. ولی چرا چابهار یک نقطه استراتژیک برای پرتاب فضایی ما به حساب می آید؟

چابهار به نوعی نزدیک ترین نقطه از سرزمین اصلی ایران به خط استوا است و با توجه به وضعیت قرارگیری مدارهای مختلف زمینی هر چه یک نقطه پرتاب فضایی به خط استوا نزدیک باشد فاصله رسیدن به مدارهای مختلف کمتر بوده و عمل تزریق در زمان و با توان کمتر انجام خواهد شد. اگر به موقعیت برخی از پایگاه های فضایی دنیا مثل پایگاه فضایی آمریکا در فلوریدا یا پایگاه فضایی فرانسه در قلمرو این کشور در دریای کارائیب نیز دقت کنید، شاهد خواهید بود که تا جای ممکن مکان های پرتاب فضایی به خط استوا نزدیک هستند.

با توجه به برنامه کشور در حوزه پرتابگرهای سنگین وزن، نزدیک بودن به خط استوا کمک می کند که ایران با قدرت و هزینه کمتر محموله های سنگین تری را به فضا ارسال کند. به طور کلی می توان گفت بعد از یک دوره خاموشی، مشکلات و کاهش موفقیت ها در حوزه فضایی و پرتاب ماهواره در کشور ما، به نظر می رسد که با روی کار آمدن دولت جدید شاهد تزریق خون جدیدی به رگ های برنامه فضایی هستیم و انشاءالله در آینده نه چندان دور نتیجه این تغییر سیاست در حوزه فضایی، ثمرات خود را به نمایش بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 58
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 40
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    45 8
    باید سال بعد به مدار بالای هزار کیلومتر برسیم
    • ابوطالب پارسا IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      3 9
      چشم قربان. حتماً اوامر حضرت عالی انجام میشه.
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      4 13
      کدام ماهواره ما پایین ۱۰۰۰ کیلومتر عملیاتی بوده که به فکر بالای۱۰۰۰ کیلومتری
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      17 4
      خدا لعنت کند کلید ساز معروف رو...
  • حسین IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    77 7
    دولت روحانی مثل قوم مغول صنعت فضایی را نابود کرد
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      11 2
      البته قوم مغول غیر از کاباره جیز دیگری نمی تواند بسازد
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      9 2
      مغولها با تحریک و نقشه حساب شده و پشتیبانی چند کشور دیگر به ایران و چین حمله کردند و بهیچ عنوان یک جنگ اتفاقی و... نبوده در این جنگ هدفمند تمامی دستاوردهای نظامی و شهرسازی و دیگر کشفیات دانشمندان ایران به سرقت رفتند!!! با رسانه حرفه ای و عجیب که مشخص است کار چه قومی هم بوده در همه جا بدروغ گفتند که کتاب ها ارزشمند و نوشته های مهم نظامی و... در اتش سوزانده شدند!!! و بعد از چند سال به یکباره یک قوم خاصی از یهودیها در غرب بسرعت زیادی صاحب انواع پیشرفتهای علمی و شهرسازی و فضایی و... شدند که همین باعث سلطنت این عده از یهودیها در غرب و نفوذ انها و پیشرفت این کشورهای غربی شده . البته سوزاندن و تخریب ایران تا حدی دروغ هم نبوده یعنی اول دزدی و قتل عام صورت گرفته بعد برای جلوگیری از پیشرفت خود ایران دست به اتش سوزیها و قتل عام و تخریب زدند الان قدرت و نفوذ اصلی در کشورهایی مثل انگلیس و امریکا و فرانسه و المان بدست همان چند قوم یهود است و همچنان اینها اداره میکنند.
  • IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    42 3
    ما در علوم لب مرزی ، عمیق و پیچیده که تعاریف یک کشور واقعا قدرتمند را کنار وسعت ، جمعیت و نیروی انسانی ، انرژی و معادن ، موقعیت استراتژیک ، دسترسی به آب های آزاد و ... را شکل می ده واقعا خوب کار کردیم مثل هوافضا ، هسته ایی ، دفاعی ، عمران ، نانو ، لیزر ، پزشکی و ... اما این ها مواردی نیستند که هر روز جلوی چشم مردم باشد جلوی چشم مردم مثلا وضعیت خودروسازیه که باعث شرم دولت ها و ناراحتی همیشگی مردمه ما کلا اینجوری هستیم بنیان و پشت دکور عالیست اما دکور زشت و دلسرد کننده ! واقعا حیف نیست این همه برای بنیان های این مملکت زحمت کشیده می شه دکورش اینجوری زشت باشه ؟ یک فکر اساسی باید برای این دکور کرد مردم اکثرا عوام هستند وقت شان را پای اینستا و ماهواره می گذارن نه خواندن چنین مطالبی که عمق اقدامات بنیادین را نشان می دهد مردم خیلی هاشون حتی اخبار هم نگاه نمی کنن آنطرف ضدانقلاب هم بی کار نشسته پمپ شیر ناامیدی را تا ته باز کرده مردمی که دلسرد و ناامید بشن وضعیت جالبی رقم نمی زنن شما که پشت دکور را عالی انجام می دین یک دستی هم به این دکوره بکشید یکم مردم جون بگیرن .
    • نوشیروان IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      7 0
      حق++
    • US ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
      1 1
      من یکی از همون مردم ماهواره و اینستا ببین هستم که از پشت دکور خبر نداره. مشکل اصلی ما اینه که زندگیمون جلوی دکور قرار داره و شما ظاهرا زندگیت پشت دکور قرار داره. جلوی دکور مردم از شرایط بد به ستوه آمدن ولی پشت دکور همه چیز عالیست.
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    6 3
    علی برکت الله
  • رضا IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    19 8
    حقيقتاً رشك انگيز است ! آفزين بر مشرق كه همواره اخبار دلگرم كننده منتشر ميكند و ايضاً دانشورانى كه افتخار اين آب و خاكند. بحمدالله در اين ديار بجز دانش همه چيز در حال رشد و ترقى است ، مثلاً قيمت اقلام خوراكى و از جمله تخم مرغ ! كه خوشبختانه امروز هر دانه به ٣٥٠٠ رسيد ، بايد براى رسيدن به اين همه تعالى و ترقى از مسؤلين نظام تقدير و تشكر كرد . 
  • IR ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    11 2
    بعد از گذشت حدود ۱۱ سال، برای اولین بار جلسه شورای فضایی کشور را برگزار کرد./// ای کاش از دکتر ستاری (معاون فناوری رئیس جمهور) و دکتر منوچهر منطقی هم برای حضور در این جلسه مهم دعوت می شد.
    • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      2 0
      اگه میخواین کار گره بخوره حتما دکتر منطقی رو دعوت کنین، چهل ساله هرجا رفته.....!
  • حمیدک IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    11 1
    سلام.باسپاس از علمای عزیزعرصه فضایی، لطفا؛ دولت ومسئولان امر، 2 مطلب رو فراموش نکنند..ابتدا .؛ سعی شود نخبه ها و جوانان درحه یک که با خیانتهای برخی.. اکنون در اروپا وامریکا مشغول هستند،و بجای پرداختهای نجومی ب بعضی مدبرآن بی خاضیت، بیشتراز آن را ب این جوانان لایق بدهند.بی شک قاطبه مردم ایران ب این پرداخت، معترص نیستند..و دوم؛ با عبرت از کج فهمی دولت قبل در عدم محافظت این مغزها که ب ترورو شهادت متفکرین و متخصصین فنون و علوم، منجرشد ب جد از ایشانمحافظت شود.3389
  • IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    23 1
    لعنت بر مسببین فشل کردن رشد توسعه فضایی کشور در ۸ سال گذشته که همه جای این مملکت را به گند کشیدند فضایی را هم همینطور
  • ح ر IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    21 1
    الان زیبا کلام می گوید این را برای چی ساختید الان آمریکا ناراحت می شود.
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    9 4
    -  امام خمينى‏ امام بزرگوار با انقلاب، مسلمانان را نشاط بخشيد. امام بزرگوار ما از عنصر عشق مردم به امام حسين حداكثر استفاده را در جهت هدف امام حسين كردند. امام خمينى به اسلام عزت بخشيد و پرچم قرآن را در جهان به اهتزاز درآورد. امام خمينى زنده است تا اسلام ناب محمدى زنده است و او زنده است تا پرچم عظمت اسلام و وحدت مسلمين و نفرت از ظالمين برافراشته است. امام خمينى زنده است تا اميد زنده است و تا حركت و نشاط هست و تا جهاد و مبارزه هست. امام خمينى، يك حقيقت هميشه زنده است. انقلاب اسلامى معجزه‏يى بزرگ بود كه به وسيله‏ى امام فقيدمان اتفاق افتاد. او آن «روح اللَّه» بود كه با «عصا» و «يد بيضاى موسوى» و بيان و فرمان «مصطفوى» به نجات مظلومان كمر بست. او
  • FR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    13 2
    در سابق که اقای فضایلی مسیول برنامه فضایی بود ، ایسان میگفت برنامه فضایی در سمت منافع ملی است و با عوض شدن دولتها این برنامه ها ایست ندارد و متوقف نمیشود، پس چرا با دولت روحانی این صنعت تقریبا تعتیل شد ؟ با وجود اینکه ایشان مسیولیتهای ۴۰ ساله در امنیت ملی داشته ؟!!!!
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    11 1
    عالی بود
  • امیر IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    20 1
    روحانی تحریم رو که از بین نبرد هیچ صنعت فضایی و هسته ای رو نابود کرد از اونم بدتر بسیاری از کارخانه ها و تولید هم به فنا رفت از همون اول با انجام ندادن تعهداتشون روحانی رو فریب دادن نباید اعتماد میکرد هرچی امتیاز داد جوابش خیانت بیشتر غرب بود دولت الانم اگه پیش از لغو تحریم امتیازی بده تشنه بردنش لب چشمه دوباره برگشته هوشیارتر باشید غفلت کنید عاقبت شما بهتر از روحانی نخواهد بود
  • کیان MD ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    17 2
    خدا رو شکر. علم اگر در ثریا هم باشد مردانی از فارس به آن دست می‌یابند. امیدوارم که مین‌گذاری‌های تیم روحانی در دولت خنثی سازی بشود و کسانی که الان هم به صورت نفوذی در سیستم مدیریتی کشور وجود دارند شناسایی و کنار زده شوند. کسانی که مانند بهزاد نبوی و خاتمی و حجاریان و گنجی و ابتکار و کشمیری و هاشمی وارد سیستم مدیریتی کشور شدند و ضربه‌های بدی زدند. از نیروهای امنیتی کشور انتظار دارم که همه کسانی را که همزمان با این اشخاص وارد سیستم مدیریت کشور شدند بررسی و رصد کنند، حتی کسانی که الان هم به عنوان یار انقلاب محسوب میشوند، چرا که ممکن است هنوز خود را رو نکرده باشند و منتظر فرصت برای رونمایی از خود و ضربه به کشور باشند. هرچند که فتنه ۸۸ و ۹۸ که فتنه گران فکر میکردند دیگر کار نظام تمام است چهره واقعی خود را نشان دادند و همه به میدان آمدند ولی باز هم هستند کسانی که به اسم یار نظام هنوز مخفیانه و با چهره انقلابی حضور داشته و ضربه می‌زنند. ای کاش این آقای صالحی رئیس سابق انرژی هسته ای نیز یک بررسی و رصد خوب میشد که من اصلا حس اعتمادی به او ندارم.
    • FR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      16 5
      کاملا با تحلیل شما موافقم ! خیانت خانم ابتکار با عهد نامه اب و هوای پاریس که ان را تراستهای بین المللی با ریاست نخست وزیر صهیونیست میتران تدوین کرده بودند و خیانت دیگر خانم ابتکار با حذف ماشین ملی برقی که خیلی از مدل امریکایی ان به نام تسلا Tesla بهتر و مجرب تر بود ….
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    15 3
    حسن کلید که ۸سال است کشور را در همه صنایع خصوصا هوا وفضا عقب انداخت
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    7 3
    -  امام خمينى‏ امام بزرگوار با انقلاب، مسلمانان را نشاط بخشيد. امام بزرگوار ما از عنصر عشق مردم به امام حسين حداكثر استفاده را در جهت هدف امام حسين كردند. امام خمينى به اسلام عزت بخشيد و پرچم قرآن را در جهان به اهتزاز درآورد. امام خمينى زنده است تا اسلام ناب محمدى زنده است و او زنده است تا پرچم عظمت اسلام و وحدت مسلمين و نفرت از ظالمين برافراشته است. امام خمينى زنده است تا اميد زنده است و تا حركت و نشاط هست و تا جهاد و مبارزه هست. امام خمينى، يك حقيقت هميشه زنده است. انقلاب اسلامى معجزه‏يى بزرگ بود كه به وسيله‏ى امام فقيدمان اتفاق افتاد. او آن «روح اللَّه» بود كه با «عصا» و «يد بيضاى موسوى» و بيان و فرمان «مصطفوى» به نجات مظلومان كمر بست. او
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    5 3
    -  امام خمينى‏ امام بزرگوار با انقلاب، مسلمانان را نشاط بخشيد. امام بزرگوار ما از عنصر عشق مردم به امام حسين حداكثر استفاده را در جهت هدف امام حسين كردند. امام خمينى به اسلام عزت بخشيد و پرچم قرآن را در جهان به اهتزاز درآورد. امام خمينى زنده است تا اسلام ناب محمدى زنده است و او زنده است تا پرچم عظمت اسلام و وحدت مسلمين و نفرت از ظالمين برافراشته است. امام خمينى زنده است تا اميد زنده است و تا حركت و نشاط هست و تا جهاد و مبارزه هست. امام خمينى، يك حقيقت هميشه زنده است. انقلاب اسلامى معجزه‏يى بزرگ بود كه به وسيله‏ى امام فقيدمان اتفاق افتاد. او آن «روح اللَّه» بود كه با «عصا» و «يد بيضاى موسوى» و بيان و فرمان «مصطفوى» به نجات مظلومان كمر بست. او
  • محمد علی IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    6 2
    دست مریزاد به همه عوامل ساخت . زنده باد
  • رهام حسامی IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    10 2
    موتورهای سوخت مایع موتورهایی هستند که پیشرانه آنها (شامل سوخت و اکسیدکننده) به صورت مایع است. پیشرانه‌هایی که معمولاً در دمای اتاق به‌صورت گاز هستند اما برای رسیدن به چگالی‌های بالا به شدت سرد می‌شوند موتور کرایوژنیک از اکسیژن مایع (LOX) و هیدروژن مایع (LH2) به عنوان پیشران استفاده می کند که به ترتیب در دمای 183- و 253- درجه سانتی گراد مایع می شوند. LOX و LH2 در مخازن مربوطه خود ذخیره می شوند. از آنجا توسط پمپ‌های تقویت‌کننده جداگانه به پمپ توربو پمپ می‌شوند تا از سرعت جریان بالای پیشرانه‌ها در داخل محفظه احتراق/ رانش اطمینان حاصل شود. اجزای اصلی یک موتور موشک برودتی عبارتند از: محفظه احتراق/ رانش، جرقه زن، انژکتور سوخت، پمپ‌های کریو سوخت، پمپ‌های کرایو اکسیدکننده، توربین گاز، شیرهای کرایو، رگولاتورها، مخازن سوخت و نازل موتور موشک.
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    15 3
    سازمان فضایی باید احیا بشه و مستقیما زیر نظر رئیس جمهور فعالیت کنه
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    11 1
    دانشمندان ایران درود تان باد...
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    13 1
    تشکیل شورای عالی فضایی یکی از بهترین خبرهای حوزه فضایی در سال‌های اخیر بود. هشداری لازم هست داده شود؛ که تیم مدیریتی جدید مراقب سردمداران در سایه دولت قبلی باشد که با تغییر نقاب، خودشان و تفکرشان را مجددا به حوزه فضایی تحمیل نکنند.
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    5 14
    در واقع ماکت سازیمون عالیه..مثل هسته ای ک هیچ موردش در زندکی ما نیست....مثلا برا کشاورزی چیکار کرده؟ نباید محصولات با شرایط کم ابی تا الان تولید میکردیم؟؟؟؟ این یک مورد هست ک قابل لمس باشه
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      4 0
      آخه مشنگ همین الان یه رقم برنج هست به نام روشن که با پرتو دهی هسته ای ژن های معیوب رو از بین بردن این برنج به شدت در برابر کم آبی و آفات مقاومه از نظر ظاهری و ارتفاع ساقه شبیه به برنج هاشمی است ولی برعکس برنج هاشمی که در بهترین حالت در منطقه ما هکتاری 3.5 تا 4 تن محصول میده میتونه 10 تا 11 تن در هکتار محصول بده . این رقم برنج در سال 91 آماده کشت انبوه بود ولی با کارشکنی ها دولت قبل کشت انبوه اون تا حدود سال 98 به تاخیر افتاد حتی هنوز در شهر ما این برنج کشت نمیشه و اطراف ساری بعضی روستاها دارن کشت می کنن اگر کاشت این رقم رو به تمام مناطق تسری بدن میزان تولید برنج فقط در مازندران میتونه کل نیاز داخلی رو مرتفع کنه . این فقط یه نمونه فواید صنعت هسته ای بود بماند که وجود صنعت هسته ای در سطح سالهای 90 و 91 می تونست بسیاری از مشکلات اقتصادی و امنیتی که در اثر 8 سال رکود دولت تزویر به وجود آمد رو برطرف کنه
    • امید کاظمی شاد GB ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      1 1
      من نمیدانم اگر اینها ماکت هستند چرا ترامپ و هواداراش خودشون رو جر وا جر کردند تا مانع پیشرفت این ماکتها شوند؟
  • ho3ein021 IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 1
    روحانی و دار و دسته اش توی ۸ سال غیر از دریافت حقوق کاری واقعا کردن؟؟ هر جا میری خرابی و بدهی و عقب افتادگی هست
  • DE ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 0
    اولین ستاره شناسان و اولین رصدخانه های جهان در ایران ساخته شد و اگر ملتی حق ساخت فضاپیما و موشک ماهواره بر را داشته باشد ایران هست چون به دنیا ثابت کرده اگر علم در ثریا باشد مردانی از فارس به آن آگاهند و تعجبی نیست که با شنیدن این خبر ته دل دشمنان این مرز و بوم خالی می‌شود و دل دوستان ایران شاد.
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    2 0
    فناوری تصفیه آب فضاپیماها الان خیلی بدرد مشکل کم آبی ایران میخورد .....کی بود برنامه فضایی را تعطیل کرد......
  • حسین IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 0
    بخشی از پیشران راکت سترن ۵ که در نهایت برای اولین بار انسان را به کره ماه رساند از مواد و پیشران های سرد بهره می بردند. بالاخره رفته یا نرفته؟!!
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 1
    ما که همش حرف ماهواره ماهواره بر تو این ۱۵ سال زدیم یک ماهواره عملیاتی هنوز تو مدار نداریم
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 0
    لطفا با این تجهیزات گرونی ها رو بفرستید فضا و از سفره مردم دور کنید. نمی تونید؟
  • مجید IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    3 1
    هرچی توضیح داده بودید مربوط به پروژهای خارجی بود چیز درمورد ایران به جز یک ماکت یک یک دانشجوی معماری ویا عمران ویا هوافضا درترم دوم تهیه می کند نبود فقط ماکت کاغذی نه حتی نمونه در مقیاسه کوچک
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 1
    بورس را دریابید بدبخت کردین مردم را گرانیها فقر فلاکت بی کاری و...هزاران مشکل دیگر جامعه ...اینها همه مثل ایران خودرو وسایپا قطعه بندی ومنتاژ است
    • شایان IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      0 0
      آنچه در فهم تو آید آن بود مفهوم تو. از علم‌ و دانش چیزی سر در میاری ؟ میدونی هر شبکه تلویزیونی برای پخش از ماهواره و ستلایت چند ملیارد باید هزینه کنه؟ نان رو فقط روی زمین‌ دیدی!
  • علیرضا IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 0
    هر چقدر رو به جلو میریم خیانتهای روحانی و دولت فشلش بیشتر و بیشتر به چشم میاد
  • بی نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 1
    هرچقدر هم که تلاش کنند فایده ندارد این کشور از ریشه مشکل دارد تنها راه و چاره این است که تلاش کنیم که کشوری برایمان بماند تا به دست فرزندانمان بسپاریم تا انها این مملکت را به جایی برسانند
  • رهام حسامی IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    استفاده از دکل نفتی برای استفاده در سکوی پرتاب سنگین فضایی و استفاده از سوخت کرایوژنیک بوستر سوپر هوی انجام شود.با کلاستر کردن چندین موتور مرحله اول (بلوک 1، 1B، 2) – مرحله اصلی طول64.6 متر (211 فوت 11 اینچ)قطر8.4 متر (27 فوت 7 اینچ) جرم خالی85،270 کیلوگرم (187990 پوند)توده ناخالص979،452 کیلوگرم (2،159،322 پوند) موتورها4 RS-25D / E رانش7،440 kN (1،670،000 lbf) ضربان اختصاصی(Specific impulse) 363 ثانیه (3.56 کیلومتر بر ثانیه) (سطح دریا)، 452 ثانیه (4.43 کیلومتر بر ثانیه) (خلاء) سوختLH 2 / LOX مرحله دوم (بلوک 1) – ICPS طول13.7 متر (44 فوت 11 اینچ) قطر5 متر (16 فوت 5 اینچ) جرم خالی3،490 کیلوگرم (7،690 پوند) توده ناخالص30،710 کیلوگرم (67،700 پوند) موتورها1 RL10B-2 رانش110.1 کیلوگرم (24.800 پوند) ضربان اختصاصی462 ثانیه (4.53 کیلومتر بر ثانیه) سوزاندن زمان1125 ثانیه سوختLH 2 / LOX مرحله دوم (بلوک 1B، بلوک 2) – مرحله اکتشافی بالا (مرحله پیشرفته پیشرفته) قطر8.4 متر (27 فوت 7 اینچ) موتورها4 RL10 رانش99،000 lbf (440 kN) سوختLH 2 / LOX
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 0
    چرا یازده سال تشکیل شورای فضائی تعطیل و مانده بوده . در اینمدت هر ااندازه ما جلو میرفتیم و ماهواره به فضا میفرستادیم . چند گام به عدم وابستگی و مصون بودن. بر میداشتیم و با عملیاتی شدن.. هر ماهواره . ضمن اتکا بخود . حتما از جنبه اقتصادی در قبال مخارج . پرداخت صورتحساب شرکت های خارجی سرویس دهنده . نیز کاهش میداشت . اینچنین حوزه های مهم و تاثیر گذار . عین صنعت هسته ای . بخواست دشمن . نمیخواهند ما پیشرفت داشته و صاحب توان و قدرت و استقلال عمل و فن آوری باشیم . تقاضا داریم دست اندرکاران و مسئولان با همت و پشتکار خود . ضایعه اخیر را پشت سر کار گذاشته و جبران کنند . افتخار بسی بزرگ و با اهمیت است . موفق و سلامت باشند . با امید به ایران که در عرصه فضا . جز سرآمدان باشد . و برای ایران و دنیا افتخارات کسب کنند . با کاوش در فضا . بیاری خدا . میتوانیم
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 0
    یه پیشنهاد جذاب دارم با مسئولین هوایی مطرح کن....الان شرکت مپنا داره پره توربین باد با الیاف شیشه طراحی می کنه و میسازه که فناوریش با ساختن بال هواپیمای ایرباس یکی است ......این همه ما اسکلت مرکزی هواپیمای پهن پیکر داریم که با یه طراحی بال جدید و نصب موتور توربوفن ملی قابلیت پریدن دارن(محاسبات مجدد مرکز ثقل) ...اونم با وزن کمتر و ایمنی بیشتر.....برای کاهش وزن ایران 140 هم میشه استفاده کرد.....
    • علی IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 0
      انشالله
  • محمد مکانیک IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 2
    جانم فدای این سرزمین که در دنیا نمونه دیگری ندارد چون ایران تازه از دست استعمار و حکومت های مفت خور و بدون استقلال رهایی پیدا کرده است و دارد مسیری رو طی میکند که احیا کننده امپراتوری بزرگ ایران است کافی است کلیپ های سرشار از میهن دوستی امید دانا رو تماشا کنیم تا دیدگاه جالب تری نسبت به وطن و حقایق ایران بفهمیم که خیلی غرور آمیز است
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 5
    کشورهای بزرگ در ارتفاع ۸۰۰ کیلومتری ماهواره میترکونن با موشک ماهوره زن وما هنوز در رویای ارسال ماهواره در مدار ۶۰۰ کیلومتری هستیم
  • احمد IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    خیلی خوب شد
  • دادار IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    خدا لعنت کند دولت روحانی را که از عمدی ضربه میزد به کشور از لجاجت کار نمیکرد خداوند لعنت کند دست شیطان ام به همراهش
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    1 2
    پیشر۵ت خوبه اما با چه هزینه ای اگر هزینه ان وابستگی به روس و چین باشد و دادن منابع ارزشمند کشور به انها بصورت تهاتری واقعا مفید که نیست ضرر هم دارد مانند بخشیدن منبع گاز چالوس به روس و چین، به خاطر موشک از رده خارج شده،
  • رضا IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    خیلی عالیه. انشالله با موفقیت به فضا برسه. انشالله سال دیگه هم توی مریخ پایگاه داشته باشیم
  • Ismail IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    1 0
    صنعت فضایی ایران باید جهش داشته باشد در طول این ۱۶ سال از سال ۱۳۸۴ تا کنون به موفقیت های زیادی رسیده ایم فقط استراتژی قوی و مدیریت قوی نیاز است. باید حمایت دقیق و بیشتری شود تا ایران قوی را یکی از پیشرو ترین کشور ها در این صنعت بکنیم
  • مهدی IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    فقط پیشران خالی بدرد نمیخوره بفرستی بالا نتونی کنترلش کنی خخخ بجاش مسئولین بفرستن فضا
  • مجید IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    0 1
    یکسری ن وطن فروش میسوزن که ما درجایی هستیم که خیلی ها حسرت ان رامیخورند حتی در مالزی مسئول هوا فضا ایرانی در امریکا واروپا حالا یکسری توکشورمون فعالیت میکنند احمقها جای خوشحال میسوزند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس