موشک جدید سپاه

نیروی هوافضای سپاه پاسداران با آزمایش سیستم جدید پیشران سوخت جامد با نام «رافع» گام مهمی در توسعه برنامه فضایی کشور برداشت و ایران را وارد باشگاه دارندگان ماهواره‌برهایی با سوخت تماما جامد کرد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با پرتاب موفق ماهواره نظامی نور به فضا، به یک دوره از عدم موفقیت پرتاب فضایی در کشور پایان داده و از اولین ماهواره‌بر سه مرحله ای ایران به نام "قاصد" نیز رونمایی کرد. پرتاب نور به فضا در آن دوره یک حرکت مهم فنی و اطلاعاتی بود که چه در بعد فضایی و چه در بحث ماهواره‌بر توانایی های جدیدی را در کشور به نمایش گذاشت. با منتشر شدن اطلاعاتی در خصوص ماهواره بر قاصد مشخص شد که این پرتابگر جدید ایرانی، در مرحله اول از سوخت مایع و در مراحل بعدی از سوخت جامده بهره می برد.

در همان زمان و در جریان یک گفتگوی تلویزیونی، سردار حاجی زاده به برنامه نیروی هوافضای سپاه در جهت توسعه موتور سوخت جامد برای ماهواره‌برها اشاره کرد و حالا در حالی که به پایان سال ۱۴۰۰ نزدیک می شویم، اولین گام عملیاتی در این زمینه برداشته شده است.

بیشتر بخوانید:

جهش برد موشک‌های سپاه با «رعد ۵۰۰» محقق شد/ ایران با نقشه راه رهبر انقلاب به «موشک‌های هایپرسونیک» رسید +فیلم

شاهکار اطلاعاتی سپاه با پرتاب غافلگیرانه یک چشم استراتژیک/ ویژگی‌های فنی اولین ماهواره‌بر سه مرحله‌ای ایران را بهتر بشناسید +عکس و فیلم

ایران با «ماهواره‌بر ذوالجناح» آماده تست منظومه‌سازی ماهواره‌ها شد/ جزییات آزمایش موفق قدرتمندترین موتور سوخت جامد کشور +عکس

بر اساس تصاویر پخش شده در روزهای اخیر، نیروی هوافضای سپاه پاسداران با موفقیت یک سیستم پیشران سوخت جامد به نام "رافع"، با توان ایجاد ۶۸ تن تراست را مورد آزمایش گرم زمینی قرار داده است. با نصب این پیشران جدید روی ماهواره بری مثل قاصد، این موشک دارای مزیت های قابل توجهی خواهد شد. همان طور که در زمان پرتاب قاصد برای اولین بار شاهد بودیم، مسئله ای که بیش از همه تمام کارشناسان خارجی و حتی داخلی را حیرت کرد، پرتاب غافلگیر کننده سپاه بود.

پیش از این، سایت پرتاب ثابت کشور در سمنان به طور دائم تحت نظر ماهواره های جاسوسی خارجی بوده و با آغاز کوچک ترین فعالیتی، تصاویر آن پخش شده و فضایی از جنگ روانی علیه برنامه فضایی کشور ایجاد می شد. سپاه در آن مرحله یک ضد حمله اطلاعاتی رسانه ای را به طرف مقابل وارد کرده و با پرتاب ناگهانی این ماهواره‌بر سوخت مایع در مرحله اول، معادلات را تغییر داد. حالا و با تعویض مرحله به سوخت جامد، قطعا سرعت آماده شدن برای پرتاب افزایش پیدا کرده و احتمال غافلگیر کردن طرف مقابل افزایش پیدا خواهد کرد.

آزمایش سیستم پیشران سوخت جامد رافع

سپاه با «رافع» به باشگاه سازندگان ماهواره‌بر سوخت جامد پیوست/ نقش تدبیر رهبر انقلاب درباره «الیاف کربن» در ارتقاء صنعت فضایی کشور +عکس و فیلم

پیشران سوخت جامد رافع روی جایگاه آزمایش زمینی

این مسئله نه فقط در بعد مسائل امنیتی و رسانه ای بلکه در صنعت فضایی و پرتاب ماهواره هم مهم است. در جهان امروز و با افزایش نیاز به بحث ماهواره ها خصوصا در اندازه های کوچک در مدار LEO ، بحث پرتاب های سریع بسیار مورد توجه قرار گرفته است. فرض کنیم بخشی از مجموعه ماهواره های ارسالی یک کشور به مدار زمین به هر دلیلی از دست برود و نیاز به جایگزینی سریع باشد یا برای یک پرتاب، یک بازه زمانی محدود وجود داشته باشد ، در این حالت ها مشخصا داشتن یک ماهواره‌بر که به سرعت آماده می شود و در عین حال به دلیل استفاده از لانچر متحرک نیازمند سایت ثابت و خاصی نیست، یک گزینه بسیار خوب برای مدیران این بخش خواهد بود.

امنیت و موفقیت بیشتر با سوخت جامد

اگر از علاقمندان به بحث سوخت های موشکی باشید، قطعا اطلاع دارید که سوخت های موشکی از نوع مایع دارای ترکیباتی هستند که کار کردن با آنها حساس و پر ریسک است. البته ذکر این نکته لازم است که این پیشران ها به دلیل برخی برتری ها، همچنان در بخش های مختلف نظامی و یا غیر نظامی حوزه فضایی و اصولا موشکی در خدمت در ایران و جهان باقی خواهند ماند ولی مشخصا اگر بتوان در جایی به سمت گزینه سوخت جامد رفت، قطعا انتخابی امن تر و کم ریسک تری خواهد بود.

مسئله بعدی که باید به آن اشاره کرد، به نوعی دلیل رفتن سپاه به طرف پرتابگرهای با سوخت جامد کامل است. به نظر می رسد تجربیات بیشتر مجموعه هوافضای سپاه در حوزه موشک های سوخت جامد و سر ریز این دانش به بخش فضایی باعث شده که گزینه سوخت جامد، بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. برای نمونه باید به این مسئله اشاره کرد که عمده پرتاب های ناموفق فضایی ما برای ماهواره‌بر های سوخت مایع بوده و سازمان فضایی وزارت دفاع نیز در پرتابگر نسل جدید خود به نام ذوالجناح که حدودا یک سال یک تست آزمایشی زیر مداری موفق را طی کرد نیز به سمت استفاده بیشتر از پیشران سوخت جامد رفته است.

همان طور که در ابتدا اشاره شد ، در بحث قدرت برای این پیشران سوخت جامد جدید، عدد ۶۸ تن اعلام شده که این سوال پیش می آید که چرا این رقم، در مقایسه با پیشران سوخت جامد به کار رفته در ذوالجناح با قدرت ۷۴ تن نکم تر است. نکته مهم اینجاست که در نسل جدید پرتابگرهای سپاه به جای بهره گرفتن از بدنه های مرسوم فلزی، از موارد کامپوزیتی استفاده شده که باعث کاهش شدید وزن می شود و در نتیجه با نیرویی کم تر می توان محموله هایی برابر یا سنگین تر نسبت به ماهواره بر های عادی با قدرت بیشتر را نیز به مدار حمل کرد.

سپاه با «رافع» به باشگاه سازندگان ماهواره‌بر سوخت جامد پیوست/ نقش تدبیر رهبر انقلاب درباره «الیاف کربن» در ارتقاء صنعت فضایی کشور +عکس و فیلم

ماهواره بر قاصد در لحظات اولیه پرتاب موفق و حمل ماهواره نور به مدار زمین

سپاه با «رافع» به باشگاه سازندگان ماهواره‌بر سوخت جامد پیوست/ نقش تدبیر رهبر انقلاب درباره «الیاف کربن» در ارتقاء صنعت فضایی کشور +عکس و فیلم

ماهواره بر ذوالجناح در حال آغاز عملیاتی پروازی در جریان پرتاب آزمایشی

در اینجا لازم است و بایستی به این نکته مهم اشاره شود که نهضت توسعه مواد کامپوزیتی، کربنی و به صورت کلی الیاف پیشرفته با استحکام بسیار بالا و در عین حال وزن پایین از جمله موضوعات مورد تاکید رهبر انقلاب بوده و ایشان حتی در موردی و به صورت علنی با اشاره به فشار طرف های غربی در خصوص محدود کردن این توانایی در ایران در جمله معروفی اعلام کردند: " توقعات طرف مقابل را در زمینه «الیاف کربنِ دارای کاربرد در ساخت سانتریفیوژها» مطلقاً قبول نکنید و زیر بار آنها نروید."

مشخصا پیروی از این دستور مهم و ادامه توسعه این فناوری در کشور باعث شده که امروز به این فناوری مهم در بخش فضایی دست پیدا کنیم. در حال حاضر و به دلایل مشخص امنیتی شاید نتوان به عدد درست و دقیقی در این بخش اشاره کرد ولی مشخصا می توان این گونه تخمین زد که با تغییر جدید، رساندن محموله هایی به وزن ۵۰ کیلو یا بیشتر به مدار LEO و ارتفاع بیش از ۴۲۵ کیلومتر نیز ممکن شده و باید به این مسئله دقت داشت که وزن ماهواره نور بنا به برخی از تخمین‌های کارشناسان خارجی عددی کمتر از ۵۰ کیلوگرم بوده و با ماهواره بر قبلی، با موفقیت به مدار ۴۲۵ کیلومتری رسید.

سپاه با «رافع» به باشگاه سازندگان ماهواره‌بر سوخت جامد پیوست/ نقش تدبیر رهبر انقلاب درباره «الیاف کربن» در ارتقاء صنعت فضایی کشور +عکس و فیلم

تست موتور جدید فضایی سپاه

نکته مهم دیگر اینکه برخی از تخمین‌ها در خصوص پیشران سوخت مایع و مرحله اول که در پرتاب موفق نور به کار رفته عددی در حدود ۳۰ تن را برای تراست این مرحله معرفی کرده اند. در صورت صحیح فرض کردن این عدد و با تغییر دادن آن به عدد ۶۸ تن با پیشران جدید، بعلاوه تعویض بدنه به صورت کامل به مواد کامپوزیتی می‌توان گفت که تخمین مطرح شده در بالا قطعا قابل دسترسی خواهد بود. در نهایت باید به این مسئله اشاره کرد که حرکت اخیر سپاه در بحث پیشران سوخت جامد برای ماهواره‌برها شاید یکی از مهم‌ترین دستاوردهای چند سال اخیر در حوزه فضایی بوده و باید منتظر بود که تا ماهواره‌بر جدید ایرانی با پیشران و محموله ای جدیدتر و مدرن تر، دوباره همانند اردیبهشت ۱۳۹۹ برای کشور افتخار آفرینی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 26
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    20 15
    سلام - - رنگ هاى مختلف و متنّوع را خداوند براى انسان آفريده است. «ذرأ لكم... مختلفاً الوانه» - تنوّع رنگ ها در هستى، نشانه ى قدرت و حكمتِ خداوند است. «لآية» محصولات كارخانه هرچه متنوع تر باشد، نشانه ى ابتكار وخلاقيتِ سازنده آن است - تفاوتِ رنگ ها، يكى از نعمت هاى الهى براى شناختِ افراد و محصولاتِ مشابه است. «لآية لقوم يذّكّرون»
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      28 8
      بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست. در ضمن پذیرش پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتی مان و هم برای جان دانشمندان نمان خطر ناک است.
  • رضوی نژاد IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    83 7
    خدا قوت دستتان طلا باشد برای تست واقعی یک موشک به تیرانا بفرستید و لانه جانواران کثیف و بزدل را درهم بکوبید!
  • محصل پیشرانش IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    10 6
    هر تن تراست قابلیت حمل یک کیلو محموله را دارد. همچنین در صورت ساخت بدنه کامپوزیتی به مقدار وزن کاهش داده شده می توان به محموله افزود.
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      1 4
      وزن خود موشک رو هم حساب کن از تراست کلی کم کن هرچی موند برا محموله هستش
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      0 0
      البته جاذبه 10 نیوتن مال سطح زمینه و هرچه بالاتر بریم کم میشه به همین دلیل در فضا یک موتور کوچک میتونه ماهواره رو به مدار چند هزار کیلومتر بالاتر منتقل کنه
  • محمد.قم IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    15 4
    دست مریزاد به سپاه و ایرانی باغیرت.مثل همیشه گل کاشتن.
  • جاویدایران NL ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    11 3
    باید در تمام این امور به اوج برسیم و‌هیچ محدودیتی در کارمون نباشه. علاوه از همه اینها ایران باید به موضوعاتی فکرکنه که در دنیا نمونش موجود نیست، چون جای دیگه نساختن پس به فکر ماهم نباید بیاد؟ ایران باید یه چیزی بسازه که تا حالا در دنیا ساخته نشده و با این روش بتونه به یکباره دست برتر رو در دنیا پیداکنه، مثال میزنم، الان دنیا به موضوع اتمی دست پیداکرده برای همین برای ما سنگ اندازی میکنه و‌میخواد جلومونو بگیره، اما اگر ایران چیزی رو درحال ساخت داشته باشه که جهان دربارش اطلاعی نداره چطور میتونن از ایران ایراد بگیرن؟! یه مثال دیگه هم در این باره میزنم که منظورم رو مشخص کنم، ایران باید چیزی بسازه که نوآور در کل دنیا باشه و‌بتونه باهاش در دنیا حرف آخر رو بزنه، مثلاً فرض کنید ایران سلاحی بسازه که با انفجارش فرضاً به شعاع ۵۰ کیلومتر اکسیژن موجود در اون منطقه رو با فرآیند مکشی خاص برای مدتی از بین میبره، این سلاح هم جوری نباشه که تششع اورانیوم و یا انفجار آتش گونه داشه باشه، نه تی ان تی داشته باشه نه شعله ای تولید کنه نه اورانیومی داشته باشه نه ترکیبات شیمیایی موجود در سلاح های شیمیایی رو داشته باشه، فقط عملکردش جوری باشه که اکسیژن منطقه رو تخلیه میکنه، خب اگر ایران چنین سلاحی رو برای اولین بار در دنیا رو کنه اونوقت هم دست برتر رو خواهد داشت و هم دنیا با چنین سلاحی از اساس آشنایی نداره که بخواد جلوی ایران رو‌به مانند موضوع اتمی بگیره، این فقط یه مثال بود که به ذهنم اومد، خیلی کارهای دیگه میشه کرد که اولین بار در دنیا باشه و بشه باهاش نظم جهان رو (درحقیقت بی نظمی جهان رو) تغییر داد، ویا مثلاً اگر ایران سلاحی بسازه که بتونه انفجار اتمی رو بی اثر کنه و یا چیزی بسازه که پرتاب موشک های اتمی یا غیر اتمی رو به شکل عجیبی به سمت مبداً معکوس کنه حسابش رو بکنید ببینید چه انقلابی در چینش قدرت های جهانی به وجود میاره.
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      6 6
      میشد بگی ابداع داشته باشید .دیگه یه صفحه نوشتن لازم نبود.
    • افشین IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 0
      اینهایی که شما ميفرماييد میشه نوآوری. اما در نو آوری هم آدم نباید رویا پردازی کنه.دوم تا رسیدن به اون سطح باید پله پله بالا رفت.
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    11 3
    هزار ما شا الله
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    12 6
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    8 2
    من میگم در چرا روی ماهواره بری که بوستر کمکی داره کار نمی کنیم . الان ما موشک اس200 را داریم که چهار بوستر کمکی برای لحظه اولیه پرتاب دارد و می تواند از روی آن الگو بگیریم .
    • افشین IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 0
      برای وزنهاي بیشتر استفاده میشه. ولی الان مشکل موتور نیست.موتورهای بزرگتر هم میشه بسازند و شاید ساختند. اما در پایگاه چابهار از نوع خاصی از موشکها و سوخت استفاده خواهند کرد.
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    3 5
    نکته اول اینکه الیاف پیشرفته کربن را ما باید در برنامه قاهر هم ببینیم .....تولید الیاف کربن و رزین هاش برای شهروندان عادی هم باید صورت بگیره
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    12 7
    یه برنامه با برای بازیابی راکت های پرتابی برن تا هزینه پرتاب کاهش پیدا کنه .....شده چتر نجات بهش ببندن.....
  • Armin IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    7 2
    همزمان نیروهای نظامی ما دارن شاهکار میکنن خودروسازیمون به فکر اینه ضبط رو به عنوان اپشن به مشتری بدیم یا نصب روماشین هرجا انقلاب بود پیروز شدیم
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    11 8
    ماهواربر هم مثل واکسن است هر روز یکی نشون میدید آخرش هم هیچ
    • افشین IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 0
      چند مدل واکسن داخلی الان در تمام مراکز واکسیناسیون هست . ماهواره بر هم درسته هشت سالی در دولت قبل با انواع مشکلات روبرو شد ولی در کل گامهای خیلی،بلندی در گذشته و آینده برداشته شده و خواهد شد.اما امثال شماها فقط عادت بخود تحقيري دارید.گویا اگر خودتان را تحقیر نکنید خمار میشوید. واقعا باید خجالت بکشید از این رویه.تا همین چهار دهه پیش سیم خاردار وارد میکردیم.
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    14 4
    چرا نام ایرانی نمی گذارید؟
    • شهاب IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      10 5
      دست بچه های سپاه درد نکنه واقعا دارن زحمت میکشن قدردان زحماتشون هستیم ولی برادر مگه اعراب اسم ایرانی میزارن رو تولیداتشون رافع و قاهر و فاطر و ... مردم احساس غربت دارن با تولیدات دست بچه های خودشون این چه فلسفه ایه آخه ما مخلص برادرای عرب مسلمانمون هم هستیم ولی مشرق اکثریت قریب به اتفاق مردم معنای این کلمات رو نمیدونن یا اگه بدونن باهاشون احساس اشتراک ندارن امیدوارم سردار با افتخار ایران حاجی زاده به این موضوع توجه کنه
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      4 2
      اسمشو بذاریم خشایار راضی میشی؟
    • افشین IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      1 0
      اینها کلمات قرآنی هست. اسم ایرانی هم داریم.اینجور نیست که شما میگید.مگه سیمرغ یا سفیر یا در آینده سروش اسم ایرانی نيست؟؟؟ اینجور اظهار فضل کردنها واقعا به چه منظوری هست؟؟
  • ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    4 5
    سلام.یه نکته مهم اینه که چون ما در یک شرایط خاص رویارویی با دشمنانمون هستیم باید بصورت جهشی و از میانبرها قدرت خودمون رو تثبیت کنیم و به نمایش بذاریم.باید ماهواره سنگین به فضا بفرستیم تا دشمن بدونه توان بالقوه پاسخ حمله اتمی رو داریم.برای این منظور باید از موشکهای دارای بوستر استفاده کرد فعلا.در موضوعات دیگه حتما باید پروژه ای مثل جنگنده قاهر رو به ثمر رسوند.نه که گفته بشه دیگه روش کار نمیشه!وقتی رونمایی شده از سوی بالاترین مقامها پس باید هرجور شده به ثمر برسه تا تبلیغات منفی دشمنان بی اثر بشه.این نمایش قدرته و اینکه چیزی روی هوا مطرح نمیشه از سوی ایران.درست مثل مسئله انتقام از قاتلین سردار.باید حتما انجام بشه تا حساب کار دست دشمنان بیاد.با تواناییهایی که بصورت جهشی کسب شده و دشمن توان پاسخگویی نداشته باشه.اینها باید سریعا برای دشمنان نمایش داده بشه تا محاسبه غلط نکنند.
    • افشین IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 0
      کسی نگفته روی جنگنده قاهر کار نمیشه. شایعه درست نکنید.گفتند احتمالا به تولید انبوه نخواهد رسید و از فناوریهای بدست آمده در ساخت این جنگنده برای مدلهای دیگه استفاده میکنند. به این میگن اثبات فناوری. البته ممکنه او تغییراتی بر اساس خواست مشتری بدن تولید هم بشه.ولی فعلا در حال رفع گلوگاهها هستند. مثل موتور توربو فن متوسط یا رادار هوا پایه.
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    5 9
    امیدوارم به عنوان سرباز و خادم سپاهی اسلام کشور به سلاح هسته‌ای هم دست پیدا کند
  • Mehdi FR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    4 4
    با سلام و‌دذود هر ایرانی وطن پرست وقتی چنین خبرهایی را می شنود فقط و‌فقط باید سر تعظیم در برابر این جوانان عزیز و مسیولین آنها فرود آورد. و شکر گذار باشد. آفرین آفرین
  • رضا IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    4 4
    سپاه اينجا سپاه اونجا سپاه همه جا !
    • افشین IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 0
      نهاد مردمی همه جا هست.حتی در محرومييت زدایی در مناطق محروم تا چشم بدخواهان در بیاد.
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    3 0
    تحت هیچ شرایطی صنعت نظامی و فضایی و هسته ای رو سست نکنید .تا آخرش بحث موشکی و فضایی رو ادامه بدید و ان شاالله روزبروز پیشرفت حاصل خواهد شد.نباید سالی بیاد و در اون خبری از موفقیت در این عرصه نباشد.از تمام نخبگان هم استفاده کنید به ویژه دکتر چرمهینی.
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    6 1
    برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم. اللهم العجل لولیک الفرج
  • رحیمی IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    2 0
    سایتتون خیلی کند شده تا چند روز پیش مشکلی نداشت لطفا مشکل رو حل کنید
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      1 0
      بله خیلی کند شده
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    7 3
    «رافع» یک نام ایرانی نیست نام قرانی هم فکر نمیکنم باشه.‌حتی نام عربی هم نیست.‌بیشتر شبیه‌یک صفت هست. بنظر سپاه در نامگذاری باید از کارشناسان زبانشناسی و حوزه علیمه مشاوره بگیره.
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      5 0
      درود بر شما با شما هم رای و موافقم ! نمیدانم چرا از نام و اسامی ایرانی در این موارد تولید وطنی استفاده نمی‌کنیم ؟ !!!
    • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      1 1
      رافع یکی از اسمای الهی است و در دعا چه به تنهایی و چه با اضافه به کلمه دیگر مثل یا رافع السماء و چه با توصیف مثل یا رافعا غیر مرفوع ، آمده است.
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      1 2
      بی جهت این نام انتخاب نشده برو تحقیق کن بعد بیا نظر بده زنده باد دلاوران سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامي
  • یا رافع IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    0 1
    رافع کلمه غریبی نیست. واژه های هم خانواده اون مثل رفعت ، ارتفاع ، مرتفع و ... استعمالشان متداول است. در ضمن رافع از اسمای الهی است ، دعای جوشن کبیر را بنگرید.
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    1 2
    رافع یعنی رفعت بخش. بلندآوازه باد میهن اسلامی.
  • سید محمد IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    1 0
    این ( علی برکت الله ) داه انشالله موتور سوخت جامد با تراست ۹۶ تن هم افتتاح بشه ، تا ۳۶۰۰۰ کیلومتر فقط یا علی کافیه
  • حامد IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    1 0
    خبری بسیار خوش و دلچسب بود
  • مهدی IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 0
    ما می توانیم
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    پارس سرزمین ازادمردان
  • رحمت عیدی IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    برو بچه های سپاه ایول دارین دمتون گرم یک ملت دعاگوی شما هستن، با همین فرمون گازشو تخته کنید
  • افشین IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    در،ساخت موتورهای سوخت جامد با تراست بالاتر و بدنه کامپوزيت هیچ مشکلی نیست.یا بهتر بگم سالهاست که شهید والا مقام سردار حسن تهرانی مقدم این مشکل را حل کرده و در زمان لازم حتما خواهید دید.
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    0 0
    به نظرم همون ذوالجناح ماهواره بر خیلی خوبیست چه اشکال داره ازش هم برای پرتاب ماهواره نظامی و هم غیر نظامی استفاده بشه؟ البته باید صبر کرد و دید این موتور کجا استفاده خواهد شد ممکنه اگه ابعادش بخوره جایگزین مرحله دوم فعلی ماهواره بر ذوالجناح بشه این رو جناب نوربرت بروگ تو وبلاگش احتمال داده.
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      0 0
      فرمایش شما عینا مثل اینه بگی ماشین فی پیکان !!!!
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 0
    چرا اسامی تسلیحات سپاه عربیه مگه ما ایرانی و فارس زبان نیستیم و این در حالیه که اسامی تجهیزات ارتش ایرانی و تا حدی تاریخیه ایا دلیلی برای این نامگذاریها هست ولی هر چی که هست فارسی رو باید پاس بداریم الان عربها به خلیج فارس میگن خلیج عربی ولی ما خودمون از اسمهای عربی استفاده میکنیم!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس