عملکرد خیره‌کننده ماهواره‌بر قاصد در تراز جهانی/ تزریق دقیق و بی‌عیب و نقص نور2 در مدار

بررسی اطلاعات دریافتی از ماهواره نور ۲ حاکی از عملکرد خیره‌کننده ماهواره‌بر بومی قاصد در این پرتاب فضایی است.

به گزارش مشرق، صبح امروز ماهواره نور-۲ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز از پایگاه فضایی نیروی هوافضای سپاه در کویر شاهرود توسط ماهواره‌بر سه مرحله‌ای و سوخت ترکیبی قاصد به فضا پرتاب شد و پس از ۴۸۰ ثانیه با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین تزریق شد.

دقایقی پیش فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی موسوم به NORAD نخستین داده‌های مداری دو خطی موسوم به TLE (Two Line Elements) این ماهواره را دریافت و در پایگاه خود منتشر کرد که حائز نکات قابل توجهی است.

عملکرد خیره‌کننده ماهواره‌بر قاصد در تراز جهانی/ تزریق دقیق و بی‌عیب و نقص نور 2 در مدار

بر اساس این داده‌ها، شیب مداری ماهواره نور ۵۸.۳ درجه است که این زاویه بیانگر زاویه بین صفحه استوا و صفحه مداری ماهواره است. همچنین بر اساس این اطلاعات، ماهواره نور-۲ هر روز ۱۵ بار به دور کره زمین می‌چرخد.

عملکرد خیره‌کننده ماهواره‌بر قاصد در تراز جهانی/ تزریق دقیق و بی‌عیب و نقص نور 2 در مدار

شیب مداری در این تصویر با نماد i نشان داده شده است

دقت بالای ماهواره‌بر قاصد در تزریق ماهواره نور-۲ به مدار دیگر موضوعی است که با بررسی این اطلاعات قابل احصاء است؛ مطابق آنچه که در بالا می‌بینیم،  دقت تزریق از عددی که تحت عنوان eccentricity یا همان گریز از مرکز نامیده می‌شود قابل درک است که در اینجا عدد ۰.۰۰۰۹۶ نشان داده شده که عددی کمتر از یک هزارم است که بیانگر دقت بسیار بالای ماهواره‌بر قاصد در تزریق ماهواره نور-۲ به مدار ۵۰۰ کیلومتری است به گونه‌ای که مدار چرخشی این ماهواره کاملا به صورت دایره درآمده است.

به دست آمدن چنین عددی در زمان تزریق ماهواره به مدار نشان دهنده این است که ماهواره‌بر قاصد بدون نقص‌ترین و بهترین عملکرد خود را تا به امروز به نمایش گذاشته است و عملکرد آن در دقت تزریق با ماهواره‌برهای تراز اول جهانی قابل مقایسه است.

از دیگر نقاط قابل توجه درباره این پرتاب فضایی، ماموریت ماهواره نور-۲ است که سنجشی و شناسایی عنوان شده است؛ ماهواره نور-۱ نیز که ماهواره‌ای سنجشی بود، در سوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ به فضا پرتاب شد و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت که هم‌اکنون نیز این ماهواره زنده و در حال فعالیت است. با توجه به اینکه ماموریت دو ماهواره سنجشی بوده، افزایش دقت تصویربرداری برای ماهواره نور-۲ موضوعی است که احتمال آن وجود دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    2 13
    اگر این ماهواره ها دوربین داشتند تا الان یک عکس ازشون منتشر می شد ماهوارهای به این سبکی قابلیت نصب دوربینهای سنگین ودقیق ندارند
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      12 1
      دوربین ماهواره قرار نیست برای سلفی گرفتن کار کند. اگر هم عکسی بگیرد حتما طبقه بندی شده است و در صورت لزوم عکس آن رسانه ای می شود.
    • محققی IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      13 1
      به به چقدر کارشناس داریم ماشاالله برادر من مهم ارسال صحیح وقرار گرفت درست درمدارهستش ثانیا یکسری چیزها محرمانه است وقرارنیست که برای شماچیزی ثابت بشه
    • IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      6 0
      عکس دوربین های ماهواره های ofeq یا هر ماهواره ی نظامی دیگه ای رو تا حالا جایی دیدی؟! اول به مغزت فشار بیار فکر کن بعد نظر بده
    • IR ۰۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      3 0
      فکر کن الکی بوده و اصلا یه تیکه سنگ بوده خیال خودتو راحت کن . این تفکرات چیزی از اون اصلی که هست کم نمی کنه
    • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      2 0
      خوب، منظورت چی بود؟ میخواستی مثلا بکوبونی؟ خوبیش اینه اون کسانی که کار انجام میدن به حرفهای امثال تو توجه نمیکنن
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      2 0
      هر چی تو بگی . اصلا برگ کاغذ ، اصلا رفته اونجا ول بگرده ، ولی ماهواره ای با حجم کوچک بالاترین راندمان و کارائی ماموریتی را داشته باشه ، خود هنر بسیار بالا و دقیقی هست .. اتفاق مهم ، زمان و نحوه پرتابه . که نشان از دقت محاسبات در جزئیات است ، تا بهترین عملکرد در ماموریت داشته باشه .
  • احمد IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    3 0
    چشم آمریکا واسرائیل کور بشه حالا ماهواره ما بالا سرامریکا واسرائیل واروپا نقاط نظتمیشوت را صد میکنه وعکس میگیره
  • ج د ا IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    3 0
    ان شاالله با همین قدرت و صلابت و موفقیت روز افزون در صنایع فضایی و ماهواره ای به اذن الله حتماً انحصار جی پی اس و گلوناس رو هم میشکنیم - انحصار شبکه های تلویزیونی ماهواره ای را هم میشکنیم - انحصار تصاویر گوگل ارث را هم میشکنیم - انحصار هدایت ماهواره ای نظامی را هم میشکنیم به اذن الله - ( ایران قوی ایران ابرقدرت )
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    0 2
    چهارتا عکس بگیرد ببینیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس