کد خبر 1350193
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵
گام بلند ایران برای شکست حصر ۱۰ ساله فضایی/ عزم دولت برای توسعه صنعت فضایی

روند توفیقات صنعت فضایی ایران آغاز شده است و با رفع گلوگاه‌های این صنعت به ویژه در حوزه پرتابگرها، در سال آینده شاهد تعدد پرتاب‌های فضایی کشور خواهیم بود.

به گزارش مشرق،   یک ماهواره زمانی که در مدار (orbit) قرار دارد، طی بازه‌های زمانی مشخص از عملگرهایی برای تصحیح مسیرش به منظور حفظ جایگاه خود در مدار استفاده می‌کند و زمانی که ماموریتش به پایان می‌رسد، فرآیندی تحت عنوان Deorbit را آغاز می‌کند که طی آن ماهواره از مدار خارج شده و به مدار مربوط به زباله‌های فضایی می‌رود و یا اینکه به درون جو زمین سقوط می‌کند و نابود می‌شود.

۱۰ سال تعطیلی شورای عالی فضایی بعنوان عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیر و سیاست‌گذار حوزه فضایی کشور، تقلیل جایگاه سازمان فضایی از معاونت رییس جمهور به معاونت وزارت ارتباطات و فناوری، بی‌مهری و کم توجهی و کوچ دانشمندان حوزه فضایی به خارج از کشور و یا فعالیت در حوزه‌های دیگر و ...؛ اینها تنها بخشی از عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم طی ۱۰ سال گذشته است که منجر به Deorbit شدن صنعت فضایی کشور و توقف روند رشد شتابنده فضایی کشور در دهه ۸۰ شمسی و به دنبال آن عدم توفیق‌های سریالی در برنامه فضایی ایران در دهه ۹۰ شد.

البته در میان عدم توفیق‌های بخش دولتی در پیشبرد برنامه فضایی کشور که وجه غالب آن، عدم موفقیت در تزریق ماهواره‌ها به مدار و یا تعلیق پرتاب‌های فضایی به دلایل مختلف از جمله موضوع مذاکرات برجام بود، برخی دیگر از بازیگران صنعت فضایی کشور از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توانستند توفیقاتی را برای کشور کسب کنند که از جمله آنها طراحی، تولید و آزمون موفق موتورهای فضایی سلمان و رافع و همچنین پرتاب و تزریق موفق ماهواره نور به مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ بود.

** جلسه‌ای پس از ۱۰ سال

پس از انتخاب سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ۲۸ خرداد سال جاری و پس از آن معرفی اعضای پیشنهادی کابینه به مجلس، در برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اولین سرفصل در حوزه فضایی، تشکیل جلسه شورای عالی فضایی به ریاست رئیس جمهور عنوان شده بود؛ وعده‌ای که دقیقا ۳ ماه پس از آغاز به کار دولت محقق شد و در روز ۴ آذرماه ۱۴۰۰ پس از ۱۰ سال وقفه جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم با حضور رئیسی و دیگر اعضای این شورا و بازیگران حوزه فضایی کشور تشکیل شد.

گام بلند ایران برای شکست حصر ۱۰ ساله فضایی/ عزم دولت برای توسعه صنعت فضایی

رئیس جمهور که در همان روز از نمایشگاه دستاوردهای فضایی کشور هم بازدید کرده بود، تشکیل این جلسه را نشان‌دهنده عزم این دولت برای توسعه صنعت فضایی عنوان کرد و تاکید کرد که همه بخش‌های فعال در این صنعت باید با هم‌پوشانی و هم‌گرایی و استفاده از تجربیات یکدیگر و پرهیز از کارهای موازی دست به دست هم بدهند و خواسته مقام معظم رهبری را برای رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتری محقق سازند.

رئیسی بر این نکته نیز تأکید کرد که اگر در صنعت فضایی حضور نداشته باشیم مجبور خواهیم شد در اتوبان ساخته شده توسط دیگران حرکت کنیم و صنعت فضایی یک نوع بازدارندگی برای تعرض دشمنان به کشور ایجاد می‌کند.

** شروعی دوباره از کویر شاهرود

حالا سه ماه پس از تشکیل نخستین جلسه شورای عالی فضایی، روز گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعنوان یکی از بازیگران کلیدی حوزه فضایی کشور ماهواره نور۲ را توسط ماهواره‌بر سه مرحله‌ای و سوخت ترکیبی قاصد از کویر مرکزی شاهرود به فضا پرتاب و با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین تزریق کرد تا کشور یک گام دیگر به تثبیت فناوری تزریق ماهواره در مدار پایین زمین (LEO) نزدیک‌تر شود.

گام بلند ایران برای شکست حصر ۱۰ ساله فضایی/ عزم دولت برای توسعه صنعت فضایی

پرتاب ماهواره نور توسط ماهواره‌بر قاصد

تثبیت فناوری ماهواره‌برها از آنجا مهم است که با این اقدام می‌توان گام‌های بعدی را برای حرکت به سمت مدار ۳۶ هزار کیلومتری با اطمینان بیشتری برداشت و هدف کشور را در این حوزه تحقق کرد.

نشانه دیگر تأثیر تشکیل جلسه شورای عالی فضایی بر شتاب گرفتن روند رشد صنعت فضایی را می‌توان نمایان شدن نشانه تاکید رئیس جمهور بر هم‌پوشانی و همگرایی بخش‌های فعال فضایی کشور عنوان کرد تا جایی که سردار علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه گفته است ما برنامه‌هایی داریم که موتورهای آپر استیج (مرحله بالا) را در اختیار وزارت دفاع قرار دهیم که اکنون هم توافق‌نامه‌ای میان سپاه و وزارت دفاع برای این موضوع منعقد شده است.

موتور فضایی رافع آخرین دستاورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حوزه فضایی است که با برخورداری از بدنه سبک کامپوزیتی و سامانه کنترل بردار رانش (از نوع نازل متحرک) می‌تواند ۶۸ تن نیروی رانش را تولید کند که قابلیت بکارگیری به عنوان مرحله نخست ماهواره‌برهای آینده را خواهد داشت. موتور رافع را می‌توان عملا رفع کننده گلوگاه پرتابگرهای فضایی در کشور عنوان کرد.

گام بلند ایران برای شکست حصر ۱۰ ساله فضایی/ عزم دولت برای توسعه صنعت فضایی

موتور فضایی سوخت جامد رافع با بدنه کامپوزیتی سبک و توان رانش ۶۸ تن قابلیت بکارگیری به عنوان مرحله نخست ماهواره‌برهای آینده را خواهد داشت

موتورهای مرحله بالا یکی از دستاوردهای مهمی است که در نیروی هوافضای سپاه توسعه یافته است و محصول آن موتور فضایی سوخت جامد و بدنه کامپوزیتی سلمان با نازل متحرک است و این موتور در صورتی که در اختیار دیگر بازیگران صنعت فضایی کشور قرار بگیرد، می‌تواند به افزایش قابلیت اطمینان ماهواره‌برهای دیگر کشور منتهی شود.

گام بلند ایران برای شکست حصر ۱۰ ساله فضایی/ عزم دولت برای توسعه صنعت فضایی

موتور فضایی سلمان بعنوان موتور Upper Stage به کار گرفته می‌شود

** از شکستن حصر تا خرمشهرهای پیش روی صنعت فضایی

آنچه مسلم است، شروع دوباره روند رو به رشد توسعه صنعت فضایی کشور در دوره دولت سیزدهم است، موضوعی که شخص رئیس جمهور و ارکان مختلف دولت و همچنین سایر بازیگران صنعت فضایی در نیروهای مسلح پای کار آن آمده‌اند و طبعا به دلیل بی‌توجهی‌ها در ۱۰ سال گذشته، مسیری طولانی و دشوار پیش روی صنعت فضایی کشور قرار دارد. شاید بتوان شرایط امروز صنعت فضایی کشور را به شکست حصر آبادان تشبیه کرد که حصارهای ساخته شده به دور آن در ۱۰ سال گذشته در حال شکسته شدن است و خرمشهرهای زیادی پیش روی آن قرار دارد. البته با روند طی شده در این مدت کوتاه به نظر می‌رسد با رفع گلوگاه‌های این صنعت در حوزه پرتابگرها، در سال آینده شاهد تعدد پرتاب‌های فضایی کشور خواهیم بود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    18 3
    باید هرچه سریعتر به مدار هزار کیلومتر برسیم یک ثانیه نباید تاخیر باشد
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
      1 0
      مغروق های در نوکری کدخدا چه ابلهانه نظر می دادند که دوران گفتمان است نه دوران موشک
  • مسعود IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    5 4
    امسال دو بار سیمرغ پرتاب شد که ناموفق بود و یکبار ذوالجناح که ناموفق بود و یکبار قاصد که موفق بوده تقریبا در یکسال ۴ پرتاب داشتیم که متاسفانه فقط یکی موفق بوده انگار وزارت دفاع تجربه کافی برای پرتاب نداره و قطعا سپاه باید ورود کنه و موازی کاری نشه بلکه همکاری موثر صورت بگیره
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      0 0
      لطفا در اموری که تخصص ندارید. این طور قاطعانه نظر ندهید.
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
      2 0
      بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست.اجرای پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتیمان و جان دانشمندانمان خطرناک است.
  • شیرازm IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    15 1
    درودبه دانشمندان ونظامیان پرتوان ایران! خدایار ویاورتون باشه ک باعث غرور وافتخارهستیدبرای ایران بزرگ درجهان!!
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    6 1
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      3 1
      درود بر شما با کلیات سخن شما موافقم ولی ایران نباید مستقیم از برجام و NPT خارج بشود که فشارهای بین المللی و شورای امنیت سازمان ملل تحت کنترل آمریکا و یهود بین المللی حاکم بر غرب ... نباید با غربی ها توافق کنیم غربی ها رو بازی بدهیم ... قطعا توافق مجدد هیچ حاصلی برای ایران نخواهد داشت غربی ها آمریکا هرگز دست از نیرنگ و دشمنی علیه ما ایرانیان بر نخواهند داشت ..
  • ایران iran IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    6 1
    درود و خدا قوت بر سپاه پاسداران ایران زمین سپاسگزار همه شما بزرگان میهن عزیزمان هستیم سرداران سربازان دانشمندان و اندیشمندان ایران عزیز .. باید عقب افتادگی ها در این این عرصه را با شتاب جبران کرد باید در تمامی امورات پیشرفت کنیم قوی شویم .. قوی شو گر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پامال است
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    14 1
    چرا کسانی که چند سال این صنعت مهم را تعطیل کردند محاکمه نمی شوند؟
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    11 1
    فشل کردن و از کار انداختن صنعت فضایی کشور یکی از توافقات پنهانی و ضمائم خیانت آلود برجام توسط روحانی و ظریف بود.
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      4 0
      متاسفانه همینطور بود ... !!! فقط نمی‌دانم چرا حسن روحانی و ظریف مسئولین مذاکره کننده ایرانی در امن و امان بشر می‌برند نه دادگاهی، نه محاکمه ای ... خیانت از این بزرگتر مگر داریم بتن ریزی در راکتور اتمی ، توقف غنی سازی ، توقف صنعت فضایی و ... ؟
  • IR ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    0 0
    چرا و یکبار برای همیشه دولت بگه من اخلاق دوست دارم و امامان دوست دارم و قران دوست دارم نه دل کاربران اینترنت و در جهت انها محدود کنه اینترنت ................ ما نمیشه روز نیمه شعبان جشن بگیریم و اربعین بریم و از ان طرف مخالف اصول عقلی و راست ازمایی شده قران به وسیله علم باشیم که بیگ بنگ سوره 30 انبیا گفته سوره 47 ذاریات گسترش فضا و دها ایه دیگه که علم ثابت کرده حرف قران درست و چیزی که علم ثابت کرده درست ما با اینترنت کثیف که مخاللف ان است در ایران بازبزاریم ما چرا گلو برای قران و امام زمان ع پاره کنیم و از ان طرف با نفاق که اینترنت الوده مخالف ان است در کشور بزاریم ...................ما چرا مجلس ویژه به سمت رسیدن به قران نداریم یک فلتر مهم که قوانین را روی فیلتر قران بزاره ......................به چه دلیل اینترنت الوده در کشور بیاد؟ به چه دلیل کودکان ایران را با مشروب اینترنت الوده اشنا کنیم؟ تنها راه کار به حوزه ها و افراد طلبه اینترنت ندید چون انها اگر الوده بشوند همه و دین نابود می کنند .........بعضی از طلبه ها زبده را من می شناسم که نه تلویزون نگاه می کنند نه موبایل دارند و فقط نویسندگی دین و غیره انجام می دهند که طلبه کارش این باشه و از ان طرف ما طلبه های امروزی اینترنت بدیم که چشم او الوده بشه و این نمی تونه مردم به سمت پاکی به بره ...............از من به شما نصیحت اینترنت را محدود کنید.............................
  • IR ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    2 0
    خوبه که سپاه همون کاری که در مورد سیمرغ انجام شده رو درباره قاصد انجام بده تا بتونه ماهواره سنگین تر به مدار 500 کیلومتری بفرسته یعنی 4تا ماهواره بر قاصد رو باهم خوشه کنه.البته دستیابی به موتور RD-250 خیلی خیلی موثره.
  • جواد IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    4 0
    سلام و خسته نباشی به تمامی مخترعین و صنعتگران کشور عزیزمان، ایران می گویم. امیدوارم با تلاش و پشتکار به قله های علمی جدیدی برسیم. کاش قانون کامل و جامع ای داشتیم و شاهد محاکمه ی تمامی خائن ین به وطن بودیم
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    3 0
    دست خوش،دراین کارمهم ضریب دو۲رابرای پرتاب های ماهواره بروماهواره درنظر داشته باشیدمثلااین بارارتفاع۱۰۰۰هزارکیلومتربه جای۵۰۰پانصدکیلومترو به جای یک ماهواره،۲دوماهواره باوزن دوبرابروقوی تر
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    23 0
    باید فعالیت های فضایی با قدرت ادامه داشته باشد.ماهواره ها رو سعی کنید پیشرفته تر درست کنید و صرفا به صورت مربع نباشد.
  • جوان IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    0 5
    از خودرو سازی و تولید کارت ملی چه خبر!؟؟! الان تا فضا رفتیم ولی این وضع خودرو سازیه!؟؟ مردم کدومو باید باور کنند!!؟
  • CH ۰۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    0 0
    حصر 10 ساله ؟ ببینیم دولت مطلوب شما با صنعت فضایی چه میکنه! فعلا که فرمانده نیروی فضایی سپاه گغته اگه بقیه پایه کار باشن 6 ساله میرسیم به 36000 هزار! عیار این حرفا هم اون موقع معلوم میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس