به گزارش مشرق، قرار است فردا در صحن علنی مجلس، صلاحیت سومین گزینه پیشنهادی رئیسجمهور برای سکانداری وزارت آموزش و پرورش بررسی شود.
بعد از حسین باغگلی و مسعود فیاضی، اکنون یوسف نوری معرفی شده است تا در این آزمون مورد سنجش قرار گیرد؛ نوری متولد ۱۳۴۰ که دارای دکترای تخصصی مدیریت گردشگری کودک، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، کارشناسی برنامهریزی و فوق دیپلم پرورشی است.
او فعالیت خود را از دبستان شهید وحید نیا شهر ایلام به عنوان مربی پرورشی شروع کرده است و در کارنامه کاری خود تدریس در مدارس، دانشسرای تربیت معلم و فعالیت در ادارات آموزش و پرورش با سمتهایی چون معاون پرورشی آموزش و پرورش شهرستان ایلام، معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام، مدیر هسته گزینش آموزش و پرورش استان ایلام را دارد.
نوری همچنین رئیس سازمان آموزش وپرورش استان ایلام، معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش تهران، مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش را در کارنامه خود دارد. البته نوری مسؤول پرورشی مدارس جمهوری اسلامی ایران در کشورهای قطر و بحرین نیز بوده است.
یوسف نوری استاد دانشگاه هم بوده است و سلسه مراتب اداری را طی کرده است؛ البته رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس هم هست. او رتبه اول ستاره فناوری ایران در سالهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ در دوره تصدی مسؤولیت مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش به واسطه جهش شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات به دست آورده است.
با یوسف نوری به گفتوگو نشستیم تا ببینیم سومین وزیر پیشنهادی رئیسجمهور چه برنامههایی برای وزارت آموزش و پرورش پیشبینی کرده است.
بازنگری ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش
* یکی از مشکلاتی که در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش با آن دست و پنجه نرم میکند، موضوع نیروی انسانی است، برای ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش چه برنامهای دارید؟
ببینید برای حل مشکل نیروی انسانی آموزش و پرورش که سالهاست با آن روبهرو است، در ابتدا باید وضعیت نیروی انسانی به طور کامل ترسیم شود یعنی باید آمایش نیروی انسانی صورت گیرد.
سیستم نقل و انتقالات فرهنگیان باید مورد بازنگری قرار گیرد
وزارت آموزش و پرورش همواره در مناطقی با کمبود و در برخی مناطق با مازاد نیرو مواجه بوده است که باید این مناطق را دقیقا رصد کرد؛ از سوی دیگر سیستم نقل و انتقالات فرهنگیان نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.
اما نکتهای که از همه مهمتر بوده، این است که ورودی به دستگاه تعلیم و تربیت صرفا باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی باشد.
اگر سند تحول اجرا میشد، رتبهبندی هم انجام میشد
* یکی از سؤالاتی که از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح است، این بوده که برای اجرای سند تحول آموزش و پرورش چه برنامهای دارید؟
سند تحول بنیادین حاصل مطالعات متعددی است که مورد تأیید رهبر معظم انقلاب و کارشناسان است. سند تحول مبنای سهگانهای دارد که بسیار عالی است و خواهش میکنم همه مدیران و معلمان یکبار، مبانی این سند را مطالعه کنند.
سند تحول مبنای سهگانهای دارد که بسیار عالی است و خواهش میکنم همه مدیران و معلمان یکبار، مبانی این سند را مطالعه کنند
اشتباه ما درباره سند تحول این بود که توجه نکردیم خروجی سند چه خواهد شد. مثلا در حال حاضر بحث رتبهبندی معلمان مطرح است و این درحالیست که رتبهبندی معلمان در سند تحول است و اگر سند تحول اجرا میشد، رتبهبندی هم انجام میشد. اگر سند تحول اجرا میشد، عدالت تربیتی هم اجرا میشد. سند خروجیهای بسیار خوبی دارد که اگر اجرا میشد، نتایج را میدیدیم.
البته نمیتوان گفت که در حال حاضر چند درصد سند اجرا شده است و باید بررسی صورت گیرد اما مسلما اجرای سند را از خروجی آن میتوان دریافت کرد.
باید تلاش کنیم خدمات بیمهای مناسب به فرهنگیان ارائه دهیم
* به نظر شما مبدا اجرای سند تحول بنیادین کجاست؟
سند تحول بنیادین، فصل هشتم برای پیادهسازی دارد که نهادهایی پیشبینی شده است. از سوی دیگر مدلی برای پیادهسازی با زمانبندی باید داشته باشیم که مدل پیادهسازی را نداریم. سختترین قسمت سند هم این بخش است که اول باید اراده برای اجرای آن باشد، دوم مدل پیادهسازی تهیه شود و سوم اینکه همه مشارکت کنند یعنی دستگاههای دیگر هم ورود کنند.
* برنامه شما برای رفاه فرهنگیان چیست؟ مثلا برخی میگویند آیا امکان اجرای بیمه طلایی وجود دارد؟
اگر آموزش و پرورش به یک دغدغه ملی تبدیل شود که البته دولت سیزدهم به دنبال این است که چنین اتفاقی بیفتد، در بخش رفاهی میتوان امیدوار بود که اتفاقات خوبی روی دهد.
در یک دورهای که بنده مسؤول بودجه آموزش و پرورش بودم، بودجه بهگونهای بسته شده بود که جا داشت بیمه طلایی در آن اجرا شود و حتی مسائلی البته جزئیتر مانند سفر هم دیده شد.
میتوان ارائه خدمات بیمهای را در مرحله اول با بیمارستانهای دولتی و بعد در مراحل بعدی با سایر بیمارستانها اجرا کرد
باید تلاش کنیم بتوانیم با استفاده از منابع، خدمات بیمهای مناسب به فرهنگیان ارائه دهیم؛ ظرفیتهایی در درون منابع وجود دارد که بدون بار مالی اضافه بر دولت، امکان اجرای طرح های جدید وجود دارد.
البته یک بخشی هم بیمهها باید با آموزش و پرورش مشفقانه برخورد کنند. بیمهها نباید آن سودی که میخواهند در جای دیگری داشته باشند از آموزش و پرورش بگیرند و با این شرایط میتوان ارائه خدمات بیمهای را در مرحله اول با بیمارستانهای دولتی و بعد در مراحل بعدی با سایر بیمارستانها اجرا کرد.
اما برای رفاه فرهنگیان باید بسته حمایتی پیشبینی شود که مسکن، خدمات درمانی، خدمات تفریحی و ... را در بر میگیرد.
شایستگان در صندوق ذخیره فرهنگیان حضور یابند
* صندوق ذخیره فرهنگیان هم دچار خساراتی شد و فرهنگیان از این بابت گلایهمند هستند؛ برای صندوق ذخیره فرهنگیان چه برنامهای دارید؟
مشکل ما در صندوق ذخیره فرهنگیان این است که قواعد حاکمیت شرکتی بر آن مستولی نیست. یعنی شایستگان در آن حضور داشته باشند و مورد بعدی شفافیت است. به عبارت دیگر معلم رصد کند که سهامش کجا میرود و بتواند دخالت هم کند یعنی نظارت مؤثر بر سهم خودش داشته باشد. البته باید سواد مالی را ایجاد کنیم.
پرورشی فقط یک بعد نیست. پرورشی در تار و پود مدرسه حضور دارد
* شما فعالیتتان در آموزش و پرورش را با امور پرورشی شروع کردید. موضوع پرورشی خلأ بزرگی است که در این وزارتخانه احساس میشود، چه برنامهای برای بحث پرورشی آموزش و پرورش دارید؟
افتخارم این است که از اول پرورشی بودم و هیچوقت هم در حکمم، پرورشی را بر نداشتم. در سند تحول بنیادین ۶ ساحت وجود دارد که شامل تعلیم و تربیت
اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تعلیم و تربیت اجتماعی و سیاسی، تعلیم و تربیت زیستی و بدنی، تعلیم وتربیت زیباشناختی و هنری، تعلیم و تربیت اقتصادی و حرفهای، تعلیم و تربیت علمی و فناورانه است و در همه آنها پرورشی حضور دارد.
دانشگاه فرهنگیان باید برای موضوع پرورشی و برگزاری دورههای ضمن خدمت مهارتی بهروز شود
پرورشی فقط یک بعد نیست. پرورشی در تار و پود مدرسه حضور دارد اما ما مربیان پرورشی را مسلح و بهروز نکردیم. در حالی که مربیان پرورشی بسیار نیروهای قابل و توانمندی هستند. دانشگاه فرهنگیان هم باید برای موضوع پرورشی و برگزاری دورههای ضمن خدمت مهارتی بهروز شود. یادمان نرود پرورشی زمانی احیا میشود که برآیندی از تمام ساحتهای تعلیم و تربیت باشد.
مدارس سرانه لازم را برای انجام هزینههای جاری ندارند
* یکی از گلایهها نسبت به وضعیت مدارس دولتی است و اینکه برای عدالت محوری باید به این مدارس توجه شود، شما برای کیفیت بخشی به مدارس دولتی چه برنامهای دارید؟
یکی از موارد سرانه مدارس است. زمانی که بودجه یکدهم مقدار کنونی بود، سرانه همین میزانی بود که اکنون به مدارس تعلق میگیرد و این در حالیست که هزینهها بسیار افزایش یافته است.
زمانی که بودجه یکدهم مقدار کنونی بود، سرانه مدارس همین میزانی بود که اکنون به مدارس تعلق میگیرد و این در حالیست که هزینهها بسیار افزایش یافته است
مدارس سرانه لازم را برای انجام هزینههای جاری ندارند و دوم اینکه مدرسه، برنامه ندارد؛ یعنی هیچکسی نخواسته است که برنامه داشته باشد. یک سیستم کاملا متمرکز و مثل هم داریم و دستورها از بالا ابلاغ میشود.
از سوی دیگر تراکم کلاسها بیشتر شده است و همه اینها بر کیفیت فعالیت مدارس تأثیر میگذارد. از جهت دیگر نظام آموزشی ما حافظه محور است و همین هم یک موضوع است که بر کاهش کیفیت تأثیر میگذارد.
بر همین اساس معتقدم باید مدرسه محوری را به صورت واقعی پیدا کنیم و مدیرانمان را تقویت کنیم تا بتوانند از همه دستگاهها کمک بگیرند.
** بازگشایی مدارس با مجوز ستاد کرونا و همراهی وزارت بهداشت
* نظرتان درباره بازگشایی مدارس چیست؟
ببینید واقعیت این است که ماندن بچهها در خانه آسیبهای زیادی داشته است و باید دانشآموزان بتوانند وارد مدرسه شوند و ارتباطهایشان با معلمان و دانشآموزان برقرار شود. همان بحث پرورشی با حضور در مدرسه میتواند به شکل بهتر و در تمام ابعاد اجرایی شود.
اما در هر حال بازگشایی مدارس با مجوز ستاد کرونا و با رعایت پروتکلهای بهداشتی باید انجام شود و در همه مراحل، وزارت بهداشت در کنار آموزش و پرورش باشد.
رتبهبندی معلمان باید اجرا شود
* نظرتان درباره رتبهبندی معلمان چیست؟
رتبهبندی معلمان باید اجرا شود و در یک برنامه کوتاه مدت و میان مدت نیز باید اینکه رتبهبندی چه تأثیری بر مربیان، متربیان و نظام آموزشی داشته است، بررسی شود.
یادمان نرود که در همین دوره کرونا، معلمان بعد از کادر درمان، جزو گروههایی بودند که در سنگر علم و دانش تلاش بسیاری کردند تا دانشآموزان از نعمت آموزش محروم نشوند.
باید انتصابات بر اساس معیارها باشد
* برخی نگرانیها نسبت به انتصابات وجود دارد، نظر شما درباره انتصابات در آموزش و پرورش چیست؟
باید انتصابات بر اساس معیارها باشد. یعنی باید یک معیار شایستهگزینی بومی را برای آموزش و پرورش داشته باشیم و افراد بر اساس آن انتخاب شوند. باید در بدنه مدیریتی آموزش و پرورش کار کنند که خلاق بوده و توان تحول داشته باشند.
آموزش مجازی لازم است و مکمل آموزش حضوری است
* شما در زمینه بودجه هم کار کردید، نظرتان درباره بودجه آموزش و پرورش چیست؟
در آموزش و پرورش باید بودجه بر اساس نیازها باشد. به نظر میآید بودجه امسال آموزش و پرورش کسری دارد. امیدواریم بودجه سال آینده از شاخص کفایت و عدالت برخوردار باشد.
* نظرتان درباره آموزش مجازی و شبکه «شاد» چیست؟
اگر با دید تاریک به «شاد» نگاه کنیم، میگویم همه را هنوز تحت پوشش قرار نداده است اما واقعیت این است که «شاد» در شرایطی ایجاد شد که آموزش و پرورش نیاز به یک آموزش مجازی در بستری امن داشت و خوب هم حرکت کرد.
باید مدلی برای سامانه شاد آماده کنیم تا اشکالاتش برطرف شود، ارتقا پیدا کند و دانشآموزی محروم از آموزش مجازی نباشد. در هرحال آموزش مجازی لازم است و مکمل آموزش حضوری است.
* تعدادی از اساتید دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی نسبت به عدم همترازی حقوق اعضای هیأت علمی این دانشگاهها با دانشگاههای وزارت علوم گلایه داشتند. برای آنها چه برنامهای دارید؟
این موضوع قابل پیگیری است. به نظر میآید دانشگاههای تربیت دبیر هستند از نظر نظام پرداخت مورد توجه بیشتری باشند.