کد خبر 1305504
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
اهمیت تور اروپایی باقری در آستانه مذاکرات وین

تیم جدید مذاکره‌کننده این‌بار با دست پر و برای تغییر ریل مذاکرات، به وین رفته است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: به گزارش رجانیوز، سخن آقای رئیسی در اولین نشست خبری پس از ریاست جمهوری مبنی بر اینکه «سیاست خارجی ما نه از برجام شروع می‌شود و نه به برجام ختم می‌شود»؛ بیانگر رویکرد دولت جدید در روابط بین‌الملل بود و عنوان راهبرد دیپلماتیک دولت سیزدهم، پیام روشنی برای طرف‌های خارجی داشت.

همین راهبرد بعدتر با این تعبیر وزیر خارجه که «وزارت خارجه دولت سیزدهم، وزارت برجام نیست» معنای دقیق‌تری یافت و رویکرد چندجانبه‌گرایی و نگاه جدی‌تر به شرق، به‌عنوان محور سیاست خارجی دولت رئیسی شکل شفاف‌تری به خود گرفت.

بیشتر بخوانید

ایران در مذاکرات وین دست‌بسته نخواهد بود

پس از آن و با بررسی سناریوهای متعدد برای چگونگی حضور ایران در مذاکرات وین، طبق اعلام معاون سیاسی وزیر خارجه، دستور اصلی گفت‌وگوها از «احیای برجام» به «لغو تحریم» تغییر یافته و با تأکید بر «شروع» و نه «ادامه» دور جدیدی از تلاش‌های دیپلماتیک، راهبرد اصلی جمهوری اسلامی برای حضور در گفت‌وگوها مشخص‌تر شد. باقری همچنین به صراحت اعلام کرد که آنچه در مذاکرات پیش‌رو مورد بحث قرار خواهد گرفت، نه مسائل هسته‌ای ایران که گفت‌وگوهایی برای لغو تحریم‌ها خواهد بود.

اکنون و در آستانه آغاز مذاکرات جدید، جمهوری اسلامی با اقدامات فعالانه در حوزه دیپلماتیک، اقتصادی و فنی تلاش کرده تا صحنه‌آرایی جدیدی برای گفت‌وگوها ایجاد کند: معاون سیاسی وزیر خارجه با تمام طرف‌های عضو برجام گفت‌وگوهایی صورت داده و مواضع جمهوری اسلامی در دور جدید مذاکرات به اطلاع آنها رسیده است. اکنون چین و روسیه هر دو بر دستور کار مدنظر ایران برای لغو تحریم‌ها اصرار دارند.

برخلاف دوره‌های قبل که به خواسته‌های سیاسی آژانس رسمیت داده می‌شد، ایران در این مدت درخواست‌های غیرمنطقی این نهاد را قاطعانه رد کرده و در هر دو سفر گروسی به تهران، اجازه انحراف آژانس از حوزه فنی به حواشی سیاسی را نداده است.

دولت همچنین در این مدت، سند افزایش دو برابری صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه را تنظیم و به بخش‌های مختلف کشور برای اجرای کوتاه‌مدت ابلاغ کرده است.

از طرف دیگر، با تلاش‌هایی که در حوزه نفتی و بانکی صورت گرفته، اکنون جریان صدور نفت و واردات ارز به طرز موثری بهبود یافته است. این موضوع در مواضع رسمی ‌رئیس‌جمهور، وزیر نفت و رئیس کل بانک مرکزی مورد تأکید قرار گرفته است.

همچنین در حال حاضر جمهوری اسلامی از حیث فنی در نقطه بازدارندگی هسته‌ای قرار گرفته است.

ترکیب تیم مذاکره‌کننده هم کاملاً ناظر به هدف گفت‌وگوها یعنی «لغو تحریم» تنظیم شده است. بخش‌های سیاسی، دیپلماسی اقتصادی و حقوقی وزارت خارجه به همراه نمایندگانی از وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت نفت ‌ترکیب اصلی تیم مذاکره‌کننده ایران در دور جدید خواهند بود.  هر چند دولت سیزدهم کار ساده‌ای برای تغییر ریل مذاکرات نداشت و خروج از بن‌بست وین (ریل نادرست روحانی) به سادگی ممکن نبود، اما در نهایت این مهم محقق شده و ایران در شرایطی پای میز گفت‌وگو حاضر می‌شود که به‌طور واقعی و نه نمایشی می‌تواند امیدوار به «لغو تحریم» باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    8 2
    به امید پیرزوزی ایران وشکست آمریکا
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    4 22
    مسئله این است که مذاکره با طرف های غربی هر چند دست ما پر باشد به سود ما نیست آنها در مذاکرات شعبده بازی و جادوگری می کنند و طرف های ایرانی را مسخ می کنند و وادار به امضا توافق مورد نظر خود می کنند بهترین راه آن است که هیچگاه با آنها گفتگو نشود و ایران پیام خود را با اهرم سازی قدرت از راه دور به آنها بدهد
    • ایرانی DE ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 3
      شما ایرانی های واقعی رو دست کم نگیر. اونا که مسخ میشدن یه گروه غربزده و غرب پرست بودن
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    2 15
    فقط،فقط وفقط مذاکره برای لغو کامل تحریمهای ظالمانه،بطور یکجا،سریع،صریح با راسنی ازمایی لازم- -تله مذاکره برجامی برای بقبه چیزهای مندرآوردی نداریم،مگر خودشان چیزی که تحمیل میخواهند کنند را رعایت کرده باشند(مثل انواع بازدیهای اژانس ودارابودن انواع سلاحهای کشتارجمعی،هسته ای وبمب اتم-انواع مداخلات سیاسی،اقتصادی،نظامی،رسانه ای،تبلیعاتی،ارتباطاتی،تروریستی ومستشاری درمنطقه ودنیا-انواع اشغال،ظلم،فساد،غارت بعنواین گسترش دموکراسی صوری وتقلبی..‌....
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 15
    فقط،فقط وفقط مذاکره برای لغو کامل تحریمهای ظالمانه،بطور یکجا،سریع،صریح با راسنی ازمایی لازم- -تله مذاکره برجامی برای بقبه چیزهای مندرآوردی نداریم،مگر خودشان چیزی که تحمیل میخواهند کنند را رعایت کرده باشند(مثل انواع بازدیهای اژانس ودارابودن انواع سلاحهای کشتارجمعی،هسته ای وبمب اتم-انواع مداخلات سیاسی،اقتصادی،نظامی،رسانه ای،تبلیعاتی،ارتباطاتی،تروریستی ومستشاری درمنطقه ودنیا-انواع اشغال،ظلم،فساد،غارت بعنواین گسترش دموکراسی صوری وتقلبی..‌....
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    2 15
    دنیا دردوران(پسا کرونا،افزایش جمعیت،افزایش احتیاجات،کمبود اب ومواد غذایی،مصرفگرایی،تروریست،بمبهای اتمی...،آلودگی ونابودی افزایش دمای کره زمین هست که ابرقدرتها واستکبار باید برای کاهش آلودگیها خیلی چیزهای کشورها را بکیرند برای همین با کاهش نفت،گاز،معادن،منابع وذخایر سربه فلک میکشد....)برای هنین هرطور شده باید با ایران (قدرتمند،مستقل،خودکفا باایمان،امکانات وثروت..‌)وارد مذاکره تله برجامی یا بشکلهای مختلف حتی خیلی محدودتر شودتا بتواند این محدود کشورهای به اصطلاع خودشان غیر نرمال را هم(زیر نفوذ،غارت وبدون جنگ به برده کشی مدرن وعادیسازی....)درآورد
  • موسوی علی زاده IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 1
    بنده به عنوان یک ایرانی به تیم مذاکره کننده توصیه میکنم که ،همان طور که برجام توسط مجلس شورای اسلامی ایران به عنوان یک قانون تثبیت شد،لازم است این تیم ان شاالله در جلسه فردا وین ،این درخواست را از آمریکایی‌ها داشته باشد،که برجام در گنگره آمریکا باید به عنوان قانون تثبیت شود.
  • موسوی علی زاده IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    3 1
    ان شاالله پهلوان برید قهرمان برگرددید،به امیدخدا.
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    2 1
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
    • رضا IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      1 2
      هارت و پورت نكن حروم لقمه جونورهائى مثل تو از روى شكم سيرى زارت و زورت ميكنند ، اگه يه شب سر گشنه زمين بذارى ديگه چرت و پرت نمى بافى !
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 0
    دلخوش سیری چند!؟
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    استکبار،آمریکا وغرب ازایران فقط ثبات، نفت وگاز مفت و غارت منابع،دخایر،معادن ومنابع...‌دنیارا به هرعنوانی مثل دموکراسی دروعین وانواع مداخلات میخواهند-اسرائیل اشغالگرهم فقط تامین وجودش دغارت را میخواهد-پس فقط مذاکره برای رفع تمام تحریمها،راستی آزمایی -وحضور آژانس وهرنوع مذاکره بعداز آن درصورتی که ایران خواست صورت خواهد گرفت ومگر خودشان دست از انواع(سلاحهای اتمز وکشتار جمعی وانواع مداخلات وعارتها وتحمیلها....دست بردارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس