تاثیر رویکرد نگاه راهبردی به شرق در مذاکرات وین

تهران- ایرنا- سفر قریب‌الوقوع و جداگانه ریاست جمهوری و وزیر امور خارجه به مسکو و پکن با توجه به همسویی مواضع اصلی سه کشور در فرآیند مذاکرات وین، می‌تواند منشاء شکل‌گیری ابتکارات مشترکی برای پیشبرد سریع گفت وگوها به منظور دستیابی به توافق خوب باشد.

به گزارش مشرق، آغاز دور جدید مذاکرات ایران با ۱+۴ که با استقرار دولت سیزدهم همراه شد، ضمن آنکه با تغییر تیم مذاکره‌کننده همراه بود از نقطه‌نظر مولفه‌های سیاسی و راهبردی اثرگذار بر مذاکرات نیز دستخوش تحول و نوآوری شد.

اگرچه پیش از استقرار این دولت رقبای سیاسی و انتخاباتی آن تلاش گسترده‌ای را برای جا انداختن موضوع عدم اعتقاد رییسی به بهره‌گیری از دیپلماسی و مناسبات خارجی در توسعه کشور و همچنین مخالفت او با توافق برجام انجام دادند، اما اعلام مواضع صریح رییس‌جمهور در مورد رویکرد تعاملی دولت سیزدهم در حوزه روابط خارجی و قصد دولت برای ادامه مذاکرات آغاز شده با ۱+۴ برای رفع تحریم‌ها، گمانه‌های مطرح شده را با تردیدهای جدی روبرو کرد.

تعامل نزدیک با همسایگان، قطعی شدن عضویت در پیمان شانگهای، ایفای نقش فعال در اکو، ابتکارات سیاسی و امنیتی در تحولات افغانستان و قفقاز، تعامل هدفمند با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در کنار آن، حضور پرقدرت و موثر در مذاکرات وین نشان داد که دولت سیزدهم نه تنها بهره‌گیری از ابزار دیپلماسی در توسعه کشور را یک اصل مهم می‌داند بلکه قادر است با بهره‌گیری از سبکی کاملا جدید و پویا در مدت زمان کوتاه، منشاء اقدامات موثر در روابط خارجی باشد.

در این رابطه تغییر اولویت‌های روابط خارجی و افزایش قابل توجه ارتباط با همسایگان و قدرت‌های منطقه‌ای به ویژه روسیه، چین و هند از جمله ویژگی‌های قابل ملاحظه‌ای است که از ابتدای استقرار دولت سیزدهم در بخش روابط خارجی قابل مشاهده است.

با توجه به فعال شدن دستگاه سیاست خارجی دولت سیزدهم در موضوع مذاکرات با ۱+۴ در وین، رویکرد نگاه به شرق در سازماندهی جدید ظرفیت‌ها و فرصت‌های قابل فعال‌سازی برای پیشبرد مذاکرات، یکی از شاخص‌های مهمی است که می‌توان از آن به عنوان مهمترین وجه تمایز دولت سیزدهم با دولت‌های قبلی در حوزه سیاست خارجی یاد کرد.

در حالی که در ادوار گذشته، اصلی‌ترین مراجع گفت وگوی مذاکره‌کنندگان ایرانی، کشورهای اروپایی بودند لیکن در دور جدید مذاکرات با اعتقادی که دولت سیزدهم به کار جدی با ضلع شرقی میز مذاکرات یعنی روسیه و چین دارد، کانون محوری مذاکرات با چرخش معنادار به سمت شرق متمایل شد.

اثرات تغییر رویکرد ایجاد شده خیلی سریع در کارگروه‌های مختلف کارشناسی و جلسات مسئولین هیئت‌های شرکت‌کننده در مذاکرات بروز و ظهور پیدا کرد و نتایج تعیین‌کننده‌ای به دنبال داشت.

البته تغییر رویکرد ذکر شده ضمن آنکه هماهنگی و انسجام قابل توجهی را میان هیات‌های ایران، روسیه و چین ایجاد کرده موجب بروز واکنش‌های عصبی و غیرسازنده تعجب‌آوری نیز از سوی هیئت‌های اروپایی شده، چرا که این کشورها همواره در کانون توجه و رایزنی مذاکره‌کنندگان ایرانی بوده‌اند و اکنون احساس می‌کنند که به شهروند درجه ۲ در مذاکرات تبدیل شده‌اند.

وجود اشتراکات جدی و راهبردی میان تهران، پکن و مسکو در موضوع مخالفت با استفاده غیر قانونی از ابزار تحریم، فضای یکپارچه‌ای را در برابر سخت‌گیری‌های غیرمنطقی طرف غربی برای حفظ ظرفیت تحریم‌ها به منظور پیش‌برد اهداف سیاسی شکل داده است.

ایران با درک ملاحظات روسیه و چین در موضوع عدم اشاعه، همچون گذشته آماده برداشتن گام‌های اطمینان‌ساز در این زمینه است، اما به هیچ وجه اجازه نخواهد داد که طرف غربی با حفظ ساختار تحریم‌ها، ایجاد محدودیت در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را به ایران تحمیل کند.

در همین راستا اخبار رسیده حاکی است؛ در چارچوب پایه‌گذاری روابطی نوین میان ایران با روسیه و چین، به‌زودی ریاست جمهوری و وزیر امور خارجه به صورت جداگانه به مسکو و پکن سفر خواهند کرد.

در میانه مذاکرات وین و با توجه به همسویی مواضع اصلی سه کشور در فرآیند گفت وگوهای جاری، انجام این سفرها در ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مشخص شدن دستور کار مذاکرات که با توافق بر سر پیش‌نویس‌های قابل مذاکره در دو بخش هسته‌ای و تحریم‌ها حاصل شده، شرایط بسیار مهمی را پیشِ روی طرفین مذاکره قرار داده است.

انجام سفرهای ذکر شده و رایزنی مستقیم مقام‌های عالی سه کشور ایران، روسیه و چین با توجه به بسترهای ایجاد شده از سوی دولت سیزدهم می‌تواند به خلق ابتکارات جدیدی برای پیشبرد مذاکرات وین منجر شده و طرف‌هایی را که با اتلاف وقت، به دنبال به انحراف کشاندن مسیر گفت وگوها هستند در شرایط متفاوتی قرار دهد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    4 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس