فواد ایزدی نمایه

کارشناس روابط خارجی: اگر آمریکا همان آمریکای گذشته باشد، دور هفتم مانند شش دوره مذاکرات گذشته در وین، به نتیجه نمی‌رسد. اگر صد دور مذاکره هم کنیم؛ باز بی‌فایده است.

سرویس سیاست مشرق- درحالی‌که اعضای ۱+ ۴ خود را برای آغاز دور هفتم مذاکرات در هتل کوبورگ شهر وین گرم می‌کنند، سید ابراهیم رئیسی در عشق‌آباد پای یک تفاهم بزرگ گازی را امضا کرده است. بر اساس این قرارداد که پس از دیدار دوجانبه رئیس‌جمهور کشورمان و الهام علی‌اف، توسط وزرای نفت دو کشور به امضا رسید، قرار است سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران انتقال یابد. با اجرای این قرارداد، ایران هم از درآمد سوآپ گاز بهره‌مند می‌شود، هم اینکه افت فشار گاز در شمال شرق کشور با گاز وارداتی از ترکمنستان رفع می‌شود.

پس از گشایش‌های راهبردی در اجلاس شانگهای؛ تفاهم ایجادشده در عشق‌آباد تفسیر قابل‌توجهی دارد، ایجاد کریدور اقتصادی با همسایگان در آستانه مذاکرات وین نشان داد که دوران توجه به خانه کدخدا پایان‌یافته و چندجانبه گرایی جای توسل به برجام را گرفته است.

فؤاد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با «مشرق» پیرامون آغاز دور هفتم مذاکرات وین می‌گوید: ایران باوجود همه تخریب‌ها و تهدیدها هم به لحاظ تکنولوژی و توسعه هسته‌ای قوی‌تر شده است و هم توانسته از ظرفیت‌های منطقه‌ای به‌خوبی استفاده کند؛ به نظر می‌رسد به دلیل عملکرد طرف‌های مقابل در نوع نگاه ایران به مذاکرات تجدیدنظر صورت گیرد. استاد روابط بین‌الملل دانشگاه ادامه داد: شواهد مثبتی از تغییر نگاه آمریکایی‌ها نسبت به ایران دیده نمی‌شود. برعکس شواهد زیادی وجود دارد که می‌خواهند مذاکرات به نتیجه نرسد!

درست در روزی که قرا است مذاکرات وین آغاز شود وزیر خارجه انگلیس در یادداشتی مشترک با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ادعاهای بی اساس ضد ایرانی را بار دیگر مطرح کرده اند؛ فواد ایزدی می گوید: غربی ها حسن‌نیت ندارند؛ از یک سو دعوت به گفتگو کرده و از سوی دیگر دسیسه چینی می کنند.

آمریکایی‌ها می‌خواهند برجام را تغییر بدهند/ ساختار تحریم‌ها به‌هم‌ریخته است/ غربی‌ها در اجرای توافق حُسن نیت ندارند/ بایدن ترامپ را نقد می‌کند؛ اما راه او را می‌رود

در ادامه بخش‌های مهم این گفتگو را می‌خوانید:

** در عرف بین‌المللی اصلی با عنوان حُسن نیت وجود دارد. حُسن نیت بدان معناست که اگر دو یا چند کشور تصمیم به حل مشکلات در پای میز مذاکره گرفتند بستر حل بحران را هم فراهم کنند به عبارت بهتر قصد کلاه گذاشتن بر سر طرف مقابل را نداشته باشند. معمولاً رسم است که قبل از شروع مذاکرات، طرفین از ادبیاتی نرم در برابر هم استفاده می‌کنند و از انجام اقدامات سخت خودداری می‌کنند، زیرا آن‌ها می‌خواهند مشکلات را حل کنند و با حُسن نیت مذاکره کنند.

در حال حاضر حُسن نیتی در طرف غربی مشاهده نمی‌شود و تروئیکای اروپایی و آمریکا بیانیه‌های به‌شدت تند ضد ایرانی داده‌اند. حتی گروسی از ادبیات ضد ایرانی استفاده می‌کند. ادبیات مدیرکل آژانس زمانی که در ایران است؛ با ادبیاتش در وین کاملاً متفاوت است. او نشان داد که به دستور آمریکایی‌ها کار می‌کند. این فضاسازی سنگین از طرف غربی‌ها نشان می‌دهد که حسن نیتی در آن‌ها وجود نداشته و با توجه به این وضعیت نمی‌توان امیدوار به نتیجه دادن این مذاکرات در کوتاه‌مدت بود. ایران بر اساس حسن نیت و معطوف به نتیجه مذاکره می‌کند و اگر آن‌ها به برجام برگردند ایران هم برمی‌گردد.

** اگر آمریکا همان آمریکای گذشته باشد، دور هفتم مانند شش دوره مذاکرات گذشته در وین، به نتیجه نمی‌رسد. اگر صد دور مذاکره هم کنیم؛ باز بی‌فایده است. آن‌ها ادعای بازگشت به برجام رادارند ولی در عمل نمی‌خواهند این کار را انجام دهند. آن‌ها از بازگشت به برجام صحبت می‌کنند ولی از طرف دیگر خواهان توافق قوی‌تر و طولانی‌تر هستند.

 هدف آن‌ها تغییر کلی برجام است و قصد گرفتن امتیازهای فراتر از بحث هسته‌ای ایران رادارند. تا زمانی که نگاه آمریکا به این شکل باشد توافقی صورت نخواهد گرفت. اگر آن‌ها نگاهشان را تغییر دهند، در مذاکرات هشتم آذر، توافق به وجود می‌آید. به‌طورکلی توافق در مذاکرات به تصمیم آمریکایی‌ها برمی‌گردد.

** بر اساس اصل حُسن نیت، آمریکایی‌ها باید فجایع ایجادشده توسط ترامپ را اصلاح کنند. ولی در عمل نشانه‌های خوبی درباره این‌کاره وجود ندارد. یکی از مشکلات دور قبلی مذاکرات، اصرار آمریکایی‌ها برای نگه‌داشتن بخش عمدهٔ تحریم‌های ترامپ بود. طرف مقابل بااینکه سیاست خارجی ترامپ را نقد می‌کند، ولی در عمل همان سیاست‌ها را ادامه می‌دهد. آن‌ها می‌خواهند در متن مذاکرات جمله‌ای در رابطه با روابط منطقه‌ای ایران بگنجانند و اصرار دارند بخش زیادی از تحریم‌های دولت ترامپ را حفظ کنند. کاری که طرف ایرانی باید انجام دهد این است که در جنگ روایت‌ها شکست نخورد.

** روسیه و چین در شورای امنیت حق وتو دارند. آن‌ها ظرفیتی دارند که اگر آمریکا علیه ایران قطعنامه‌ای تصویب کند، آن را وتو کنند. دولت سیزدهم به چندجانبه گرایی اعتقاد داشته و از تمامی ظرفیت‌های ممکن استفاده می‌کند.توافق ۲۵ ساله با چین در مرحله عملیاتی شدن قرارگرفته است؛ نتایج اجلاس شانگهای و اکو بسیار حائز اهمیت است و نشان می‌دهد همه‌چیز به وین ختم نمی‌شود، طرف غربی نیز شرایط جدید بین‌المللی را درک کرده است. فشار به ایران دیگر جواب نمی‌دهد و ساختار تحریم‌ها به‌هم‌ریخته و دچار چالش شده است. شرایط ایران در حوزه فروش نفت در حال بهتر شدن است. ترس آمریکایی‌ها دقیقاً از همین ناحیه است و آن کم شدن تأثیر تحریم‌ها است. آن‌ها در پی صفر شدن درآمد ایران از فروش نفت هستند اما انتظار آن‌ها برآورده نشد و یکی از انگیزه‌های بازگشت آن‌ها به مذاکرات و اصرار بر آن همین موضوع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • نریمان IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    43 2
    دقیقا
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      18 2
      یک موضوع بسیار مهم و قال توجه این که پس از سال ها، رهبر معظم و عزیز ما هیچ دغدغه و نگرانی ای نسبت به هیئت مذاکره کننده ایرانی از این جهت که در مذاکرات با طرف غربی بر سر منافع کشور معامله کند، را ندارند!
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      10 2
      آقایان، آمریکا عوضی است و عوضی خواهد ماند...
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      12 1
      این دور گفتگوها باید به منزله اتمام حجت برای طرف مقابل و برای دولت و آحاد ملت باشد. و اینکه یک بار دیگر ضمن محک زدن حسن ظن نداشته طرف های مقابل و تعیین تکلیف دولت مردان، که زندگی و معیشت مردم به مذاکرات فرسایشی گره نخورد و این بار این چنین خواهد بود بر اساس شواهد و قراین
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      1 1
      سلام - در برابر سيل استهزا، بايد افراد را تقويت كرد. «لقد ارسلنا من قبلك» - توجّه به تاريخ ومشكلات ديگران، تحمّل مشكلات را بر انسان آسان مى كند. «ارسلنا من قبلك» - هيچ يك از انبيا، از مسخره شدن به دست كفّار، مصون نبوده اند. «ما يأتيهم من رسول» (مبلّغ نبايد با تمسخر مردم، دل سرد شود)
  • عاشق بمب اتم IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    25 7
    باید بمب اتم بسازیم
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      12 6
      عایرغم میل باطنی ام، موافقم باید بسازیم
  • دکتر فریماه رجاوند IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    18 6
    آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      5 2
      احسنت
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    15 4
    اگر آمریکا خواسته های غیر هسته ای دارند، خب ماهم خواسته هایی غیر از رفع تحریم و .. داشته باشیم، مثلا انحلال کشور سعودی، امارات و بحرین الحاق کویت به عراق، و .. اینطوری بگیم اونها هم خودشونو جمع می کنن،
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      11 3
      خلع سلاح مثلث کثافت یعنی خلع سلاح آمریکا و انگلیس و اسرائیل.
  • ارداخ IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    5 4
    آمریکا هیچ غلطی نمی تونه بکنه می دونی چرا ااااا....
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    6 3
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    9 2
    فقط اول رفع تحریم وراستی آزمایی
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    7 3
    ایران باید یک قدرت اتمی شود کشورهای غربی باید این واقعیت رو بپذیرند هر چند خوشایند غربی ها نباشد ، تسلیم دشمنان تاریخی سرزمین مادری ایران زمین نخواهیم شد ، قوی شو ایرانم، قوی شو میهنم ..
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    7 1
    اول رفع تحریم وراست ازمایی
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    7 1
    اول رفع تحریم وراست ازمایی
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    4 1
    این همه کارها آمریکا کشکه،آمریکا نه دل نگران برنامه هسته ای و نه موشکی ایرانه،فقط ‌فقط خواسته آمریکا از این سر صداهای ،توافق وعدم توافق ،خروج از برجامه ،‌طولانی کردن قضیه ،اینکه،کسی دیگر فرصت حرف زدن و انتقاد علیه برنامه هسته ای رژیم صهیونیستی رو نداشته باشه ،یعنی تو جلسه های وین کسی نگه که چرا اسرائیل داره بم اتم میسازه ،چرا بازرسان انرژی اتمی اسرائیل رو زیر ذره بین نمیزارن،همش همینه وبس،یکم باید تفکر کنیم.
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    2 2
    آمریکا غلط میکنند
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    10 1
    اقا مگر اینها فضول ایرانند که ما رو میکشنند سوئیس وهرجا خواستند بچرخونند برای اینکه غارتمان کنند وجلوی پیشرفتها وبتلستیک وکلاهک اتمی....بگیرند
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    4 2
    اصلاح طلبان ساده لو عامل اصلی به اشتباه انداختن ترامپ در مورد برجام بودند. اینها آنقدر در مورد برجام دروغ گفتند ! بزرگ نمایی کردند ! اشتباهات را پوشاندند ! و در یک کلام آنقدر در مورد منافع برجام و سیب و گلابی های آن مانور دادند که ترامپ احمق هم باور کرد و خیال کرد برجام چقدر باعث پیشرفت ایران شده ! پس بهتر است آن را نابود کند ! از طرف دیگر با غرور احمقانه ای که ترامپ داشت خواست برجام اوباما را فاجعه دانسته و ادعا کند که خودش باید یک توافق خوب را پایه گذاری کند ! در صورتیکه همین برجام کاملا به نفع آمریکا و غرب بود و اگر ادامه یافته بود تا امروز همان باقی مانده صنعت هسته ای کشور هم نابود شده بود ! این مقامات آمریکایی واقعا احمق هستند که چنین برجامی را با دست خودشان نابود کردند ! الان هم بایدن غرورش اجازه نمی دهد که به برجام برگردد و صراحتا اعلام می کند که ابتدا ایران باید به تعهداتش برگردد بعد ما ! غافل از اینکه ترکیب هیات جدید ایرانی از دولت دکتر رئیسی دیگر آن هیات ساده لوح نیست که به آسانی فریب خورده و برجام کاغذی را امضا و تحریمها را فقط بر روی کاغذ بردارد ! اینها دنبال لغو واقعی تحریمها هستند و در این دوره کار را یکسره می کنند یا تحریمها را لغو می کنند یا تحریمها لغو نشده و در عوض به همه دنیا نشان می دهند که ایران حسن نیت دارد و این غرب است که سردرگم شده و نمیداند با این پرونده چکار کند ! که همین مسئله هم در دراز مدت به نفع ما تمام شده و همه کشورها می توانند در مسیر بی اثر شدن و کم اثر شدن تدریجی تحریمها گام برداشته و باقی مانده تحریمها را دور بزنند. از طرف دیگر برگشت دوباره غرب به موضوع هسته ای ایران به برکت مصوبه انقلابی مجلس فعلی حاصل شد و اگر مجلس قبلی یا همان مجلس لاریجانی زودتر اینگونه مصوبه ای را به تصویب مجلس رسانده بود الان در این پرونده چندین سال جلوتر بودیم. پس ترک فعل نمایندگان مجلس لاریجانی کمتر از ترک فعل دولت اصلاح طلبان نیست و باید این گونه نرک فعل و کوتاهی نمایندگان قبلی هم مورد بررسی قرار گیرد.در یک کلام این دوره از مذاکرات برای ایران برد برد است چه تحریمها لغو شود و چه نشود در هر صورت به نفع ما تمام خواهد شد و دنیا به تدریج تصمیم خود را در مورد ایران گرفته و از بلاتکلیفی خارج خواهد شد.
  • مسعود دیپلمات IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    5 0
    آنچه تاریخ خواهد نوشت: مذاکرات هسته ای دراصل بواسطه تهدید آمریکائی ها و ترس دولت ایران از جنگ با غربی ها منعقد گردید. لذا از نظر غربی ها ، برجام سند تسلیم آبرومندانه ایران در برابر غرب تلقی گردید .
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    سلام - در برابر سيل استهزا، بايد افراد را تقويت كرد. «لقد ارسلنا من قبلك» - توجّه به تاريخ ومشكلات ديگران، تحمّل مشكلات را بر انسان آسان مى كند. «ارسلنا من قبلك» - هيچ يك از انبيا، از مسخره شدن به دست كفّار، مصون نبوده اند. «ما يأتيهم من رسول» (مبلّغ نبايد با تمسخر مردم، دل سرد شود) - استهزا، سيره و روش هميشگى كفّار، در برابر انبيا بوده است. «كانوا به يستهزؤن» (حربه ى كسى كه منطق ندارد، استهزا مى باشد) «شيع» به معناى امّت و گروهى است كه داراى نوعى پيوند و همبستگى مى باشند؛ خواه پيوند در خط حقّ باشد، نظير آيه «و انّ من شيعته لابراهيم»(7) و خواه در خط انحراف. «فرقوا دينهم و كانوا شيعا»(8) هدف از استهزا؛ يا شكستن اُبهّت انبيا بود تا مردمِ حقّ جو گرد آنان جمع نشوند يا براى جبران ضعف و ناتوانى خودشان در برابر منطق انبيا بود.
  • رضا IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    1 0
    خدا ! مشرق چرا اين قدر شماها خوبيد ؟!
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    1 0
    من میگم همه چیز داره روز به روز ارزونتر میشه.مردم هم برای فروش دلار صف بستن. نگو تحریم ها بهم ریخته
  • س م ح IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    مذاكرات گرگ و گوسفند كي نتيجه داده كه حالا بدهد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس