مشکلات گازی

نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قرارداد ۳ جانبه گازی مشکلات گازی ۵ استان کشور را حل می‌کند، گفت: دولت سیزدهم در تعامل با همسایگان موفق عمل کند.

به گزارش مشرق، محمد طلا مظلومی با اشاره به قرارداد قرارداد سه جانبه سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم که برخلاف دولت قبل نگاه ویژه‌ای به همسایگان دارد، این قرارداد از ابعاد مختلفی از جمله اقتصادی، امنیتی، سیاسی و ترانزینی برای ایران اهمیت دارد.  

نماینده مردم بهبهان  افزود: این قرارداد و عضویت دائم ایران در پیمان شانگاهای و حضور موثر در اجلاس سران کشورهای همکاری اقتصادی (اکو) و مسائلی از این دست نشان‌دهنده این موضوع است که  سیاست دولت سیزدهم در نگاه با همسایگان موثر واقع شده است و این موضوع می‌تواند گره گشای اقتصاد کشور در سال‌های آینده باشد.  

عضو کمیسیون انرژی مجلس تشریح کرد: عبور از نگاه معطوف به غرب دولت روحانی و نگاه ویژه به مشترکات اقتصادی سیاسی و فرهنگی کشورهای همسایه باعث شده تا دولت رئیسی در تعامل با همسایگان موفق عمل کند.   مظلومی افزود: کشور در آستانه فصل زمستان قرار داد و تامین گاز شهری و سوختی برای نیروگاه ها و صنایع یکی از مسائل مهم کشور است، این قرارداد می‌تواند کمک موثری برای عبور بدون دردسر از فصل سرما باشد. قطعا این موضوع مد نظر هیات دولت بوده است تا با تامین گاز مورد نیاز ۵ استان شمالی کشور یعنی گلستان، سمنان،  خراسان رضوی،  خراسان جنوبی و خراسان شمالی، مشکل افت فشار و گاه، قطعی گاز در استان‌های مذکور را از بین ببرد و علاوه بر این موضوع، حق انتقال یا ترانزیت گاز نیز برای ایران محفوظ است.  

وی با بیان اینکه دشمنان در تلاش هستند که بین کشورهای همسایه در منطقه اختلاف افکنی کنند، یادآور شد: نکته مهم دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که این دست قراردادهای چند جانبه می‌تواند به نزدیکتر شدن کشورها کمک کند و باعث افزایش دوستی و تجارت بین آنها منجر شود.

روز گذشته قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از مسیر ایران به امضا رسید. بر اساس این توافق، سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان از خاک ایران به جمهوری آذربایجان تحویل خواهد شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس