کد خبر 1306448
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵
نسخه موثر طب سنتی برای کبد چرب

متخصص طب سنتی گفت: در بیماران کبد چرب با درجات بالا، بیماری جدی است و باید نسبت به اصلاح سبک زندگی به صورت اساسی اقدام کنند.

به گزارش مشرق، مرضیه بیگم سیاهپوش متخصص طب سنتی گفت: عوامل متعددی در ایجاد کبد چرب دخیل هستند که اغلب به سبک زندگی وابسته است؛ هرچند گاهی استعدادهای ژنتیکی را نیز مطرح می‌کنند. جهت بررسی کبد چرب ممکن است علاوه بر سنجش سطح آنزیم‌های کبدی، به روش‌های تشخیصی دیگری نیز نیاز داشته باشیم.

وی ادامه داد: کبد چرب به ۲ نوع الکلی و غیرالکلی دسته‌بندی می‌شود که اکنون در خصوص کبد چرب غیرالکلی سخن می‌گوییم؛ در درمان کبد چرب غیرالکلی حتماً باید سبک زندگی اصلاح شود. در طب رایج داروی اختصاصی برای درمان این بیماری وجود ندارد و پیشگیری از ابتلا بسیار مهم‌تر و کاراتر از درمان است. البته باید بگویم که کبد چرب با درجات پایین، بیماری خطرناکی محسوب نمی‌شود و معمولاً با اصلاح سبک زندگی برطرف خواهد شد اما اگر به آن توجه نشود و شدت بیماری افزایش پیدا کند ممکن است طی چند سال موجب از بین رفتن کبد شود.

بیشتر بخوانید

نشانه‌های کبد چرب

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: در حال حاضر کبد چرب در سنین پایین رایج شده است و طی چند سال می‌تواند کبد را از کار بیندازد، برای کودکی که در سن کم به کبد چرب مبتلا می‌شود و با این حال سبک زندگی وی اصلاح نمی‌شود، احتمال آسیب جدی کبد در جوانی وجود دارد. بنابراین به‌دلیل سبک زندگی اشتباه و نادرست امکان دارد کبد خود را از دست بدهیم.

وی اضافه کرد: در دیدگاه طب سنتی ایرانی، در بیماری کبد چرب، مزاج کبد سرد و تر می‌شود و گویا مواد غلیظی در کبد رسوب می‌کند.

سیاهپوش بیان کرد: در بیماران کبد چرب با درجات بالاتر، بیماری جدی است و باید نسبت به اصلاح سبک زندگی به صورت اساسی اقدام کنند. بیمارانی با گرید بالاتر از ۱ و ۲ داشته‌ام که با اصلاح سبک زندگی شامل اصلاح تغذیه، ورزش، خواب و کنترل استرس، بهبود پیدا کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بیماران برای اصلاح سبک زندگی باید حداقل یک روز درمیان نیم ساعت پیاده‌روی داشته باشند و بهتر است که پیاده‌روی، سریع باشد. اسب‌سواری، دوچرخه‌سواری و کوهنوردی ورزش‌های ایده‌آلی هستند که مبتلایان می‌توانند آن را انجام دهند.

این متخصص طب سنتی تشریح کرد: همچنین بیماران باید تغذیه خود را اصلاح کرده، از مصرف غذاهای غلیظ مانند خامه، کره، کله پاچه، ماکارونی، فست فودها، سس‌ها، شیرینی‌های غلیظ، سرخ‌کردنی‌ها و امثال آن خودداری کنند. حتی مصرف زیاد روغن کنجد نیز برای این بیماران مناسب نیست غذاها را باید به‌صورت بخارپز و آب‌پز مورد استفاده قرار دهند. سالم‌ترین روغن برای این بیماران روغن زیتون است. انار، هویج، عدس قرمز، ترشی کپرگل و شیر شتر از خوراکی‌هایی هستند که در طب سنتی برای این بیماری توصیه شده‌اند و در مطالعات جدید نیز اثرات مفیدشان تأیید شده است.

اهمیت اصلاح خواب شبانه

وی با اشاره به اینکه خواب شبانه بسیار مهم است، تصریح کرد: وقتی از اصلاح سبک زندگی سخن می‌گوییم یک مجموعه را لحاظ می‌کنیم که خواب نیز از جمله آن‌‎هاست، خواب تنظیم‌کننده مزاج است، برخی از افراد تا سحر بیدار هستند و تا ظهر می‌خوابند که این تأثیر مزاجی منفی در بدن ایجاد می‌کند. بیماران برای اصلاح مزاج باید شب ساعت ۱۰ تا ۱۱ بخوابند و صبح زود بیدار شوند خواب روز در فصول سرد نیز رطوبت مزاجی ایجاد می‌کند.

سیاهپوش اشاره کرد: استرس به‌شدت در بیماری کبد چرب موثر است و می‌تواند بیمار را ضعیف کرده و مزاج را تغییر دهد، راهکارهای آرام‌سازی و کنترل استرس، صرفاً استفاده از دارو، چه شیمیایی چه گیاهی، نیست. راهکارهایی مانند یوگا وجود دارد که در حقیقت ورزش ذهن و جسم است. علاوه بر ورزش، مشاوره هم از دیگر تکنیک‌های آرام‌سازی است.

وی گفت: همواره اولین اقدام در مواجهه با بیماران دارای کبد چرب، اصلاح سبک زندگی است. گاهی پزشکان داروی گیاهی حاوی خارمریم را تجویز می‌کنند؛ نباید این نکته را فراموش کنیم که هیچ گیاهی نباید در طولانی مدت استفاده شود چون به کلیه و کبد آسیب خواهد رساند بنابراین باید بیماران را به زندگی سالم تشویق کنیم.

این متخصص طب سنتی اظهار کرد: باید داروها به صورت مرتب تغییر کند و بیماران خودسرانه سراغ هیچ گیاهی نروند و تجویز دارو را به پزشک واگذار کنند چون در تجویز داروهای گیاهی باید به سایر شرایط بیمار مانند ابتلا به دیابت، چربی بالا، فشار خون بالا و همچنین داروهایی که از قبل مصرف می‌کنند نیز توجه شود.

سیاهپوش در پایان بیان کرد: با اصلاح سبک زندگی، بیماران قسمت عمده راه درمان را طی خواهند کرد گیاهانی مانند دارچین می‌تواند به‌صورت دمنوش برای کبد مفید واقع شود ولی همواره بایستی در مصرف گیاهان دارویی به سه نکته مهم یعنی موارد منع مصرف، عوارض جانبی و تداخلات دارویی آن‌ها توجه داشت.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    6 1
    کبد چرب ایرانیا بیشتر بخاطر سوء تغذیه س و پرخوری غذاهای فست فودی و بیخاصیته و همینوطر توزیع مواد غذایی ناسالم و غیر استاندارد مثل روغن مایع لبنیات مواد تراریخته و نگهدارنده (بیش از حد) ... هست
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    7 0
    روغن های آلوده باعث کبد چرب و سنگ سازی صفراشده خداازتون نگذرد
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    2 0
    سرکه انگبین هم ترکیب خوب و چه بسا خیلی خوبیه ولی با پزشک حاذق طب سنتی مشورت بشه چونکه معده های سرد رو شاید سرکه اش اذیت کنه که البته اگر خودتون درست کنید با درصد عسل بیشتر مشکل رو حل کنه.آب جوش ولرم هم خوبه حالت ناشتا البته چه بسا بهتر خصوصا موقع افطار البته اگر معدتون باز سرده یک طوری خودتون حلش کنید مثلا آب خالی جوش ولرم شده رو که خوردید یه چند دقیقه بعدش یک قاشق عسلیا خرما یا... بخورید
  • مجتبی IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    1 0
    کبد چرب با نان های رایج هم ایجاد می شود. بهتر است خود گندم (کامل) در طبخ غذا استفاده شود و کبد چرب را از بین می برد!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس