تداوم تنش در اروپا؛ فرانسه توافق با انگلیس بر سر پناهجویان را رد کرد

وزیر کشور فرانسه پیشنهاد انگلیس برای توافق بر سر بحران پناهجویان را رد کرد و گفت چنین توافقی باید با تمام اعضای اتحادیه اروپا صورت گیرد.

به گزارش مشرق، دولت فرانسه روز دوشنبه پیشنهاد انگلیس برای حصول توافق درباره کنترل پناهجویان در کانال دریایی میان دو کشور را رد کرد.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، «جرالد دارمانین» وزیر کشور فرانسه گفت، امکان حصول توافق سریع دوجانبه با انگلیس درباره بحران پناهجویان وجود ندارد.

این مقام فرانسوی که روز یکشنبه در نشستی با مقامات اروپایی شرکت کرده بود گفت، توافق درباره بحران پناهجویان نه فقط با فرانسه بلکه با مشارکت کل اتحادیه اروپا امکان‌پذیر است.

دارمانین بار دیگر به انتقاد از نامه «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس به «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه پرداخت و گفت کشورش «گروگان سیاست‌های داخلی بریتانیا نخواهد شد».

وزیر کشور فرانسه افزود، انگلیس باید مسئولیت کسانی که تلاش می‌کنند از این کانال دریایی گذر کنند، بپذیرد و با تغییر قوانین استخدامی داخلی، مانع از کار کردن مهاجران بدون مدرک شناسایی شود.

روز جمعه  پس از انتشار نامه اعتراضی جانسون به ماکرون درخصوص کوتاهی در ممانعت از عبور قایق‌های پناهجویان از کانال آبی بین دو کشور، دارمانین دیدار روز یکشنبه با «پریتی پتل» وزیر کشور انگلیس را لغو کرد.

وزیر کشور فرانسه در بیانیه‌ای تند نوشت: «در پی انتشار نامه غیر قابل قبول نخست‌وزیر انگلیس، پریتی پتل در دیدار روز یکشنبه دعوت نخواهد شد اما این نشست همچنان میان فرانسه، بلژیک، هلند، آلمان و کمیسیون اروپا برگزار خواهد شد».

در حالی که اختلافات میان انگلیس و فرانسه بر سر حق ماهیگیری و تبادلات تجاری پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) بالا گرفته است، روز چهارشنبه خبر واژگون شدن یک قایق پناهجویان و مرگ ۲۷ نفر در راه رسیدن به سواحل انگلیس تنش‌ها بین دو کشور را افزایش داده است.

در این بین، از یک سو بوریس جانسون فرانسوی‌ها را مقصر عبور پناهجویان از این کانال آبی می‌داند و از سوی دیگر، فرانسوی‌ها دولت انگلیس را به «مدیریت بد پناهجویان» متهم کرده است.

جانسون در نامه روز پنجنشبه خطاب به ماکرون نوشته است: «توافقی با فرانسه برای پس گرفتن پناهجویانی که از مسیری خطرناک از این کانال عبور می‌کنند، تأثیر فوری و چشمگیری خواهد داشت».

نخست‌وزیر انگلیس همچنین افزایش گشت‌های ساحلی، پایش هوایی، استفاده از تکنولوژی‌هایی نظیر رادار و حسگرهای پیشرفته برای مقابله با انتقال پناهجویان از فرانسه به انگلیس را خواستار شده است.

با این حال ماکرون نیز در پیامی خطاب به جانسون از وی درخواست کرده از سیاسی کردن مسئله بحران پناهجویان خودداری کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس