کد خبر 1269040
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۱
انگلیس درباره لغو یک توافق مالی با فرانسه هشدار داد

انگلیس با روند فزاینده ورود مهاجران غیرقانونی از مسیر کانال مانش به این کشور هشدار داد که در صورت ادامه این وضع، میلیون‌ها پوند کمک مالی به فرانسه را قطع خواهد کرد.

به گزارش مشرق، «پریتی پتل» وزیر کشور انگلیس در نشست با اعضای ارشد حزب حاکم محافظه‌کار ادعا کرد که پاریس در اجرای تعهداتش اهمال کرده و از مهاجرات تعداد کمی پناهجو به انگلیس جلوگیری کرده است. وی تصریح کرد که در صورت تداوم وضع موجود تا آخر ماه (سپتامبر) توافق با پاریس را ملغی می‌کند.

انگلیس دو ماه پیش (تیر)  توافق کرد که برای مهار مهاجرت غیر قانونی از گذرگاه خطرناک کانال مانش ۵۴ میلیون پوند به فرانسه کمک کند. بر اساس توافق صورت گرفته که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد، فرانسوی‌ها موافقت کردند تا تعداد مأموران خود را در امتداد ساحل دریا دو برابر کرده و با خرید تجهیزات مناسب، منطقه تحت نظر خود را افزایش داده تا از تردد مهاجران به انگلیس جلوگیری کنند.

آن‌ها همچنین تعهد کردند که با استفاده از کمک مالی انگلیس پناهگاه‌های بیشتری را برای آوارگان در فرانسه ایجاد کنند تا از فکر مهاجرت به انگلیس منصرف شوند. این توافق میان جرالد دارمانین و پریتی پتل وزرای امور خارجه فرانسه و انگلیس منعقد شد.

بر اساس توافق صورت گرفته، بیشتر عملیات قرار بود در فرانسه متمرکز شود تا اقدام مهاجران در همان نطفه متوقف شود. فرانسه می‌گوید که از حرکت بالغ بر ۷ هزار و ۵۰۰ مهاجر به انگلیس جلوگیری کرده است اما انگلیس ادعا می‌کند که آمار مهاجرت به این کشور رو به افزایش است.

بر اساس آمار وزارت کشور انگلیس فقط دیروز (دوشنبه)  حدود یک هزار پناهجو از طریق کانال مانش به انگلیس مهاجرت کرده‌اند که یک رکورد تازه به شمار می‌رود. بیشترین رکورد روزانه در تاریخ ۲۱ اوت ثبت شد که حدود ۸۲۸ پناهجو خود را از فرانسه به خاک انگلیس رساندند.  

طبق آمار یادشده، بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ پناهجو در عرض دو ماه گذشته به انگلیس مهاجرت کرده‌اند. این درحالیست که فرانسه فقط مانع از عبور نیمی از مهاجران به انگلیس شده است.

وزیر کشور انگلیس به نمایندگان حزب محافظه‌کار گفته است: ما هنوز یک «پنی» هم پرداخت نکرده‌ایم و اگر فرانسوی‌ها به دنبال دریافت این پول هستند باید دست به کار شوند. پرداخت آن مشروط به نتیجه کار است و ما هنوز نتیجه‌ ملموسی مشاهده‌ نکرده‌ایم.

این درحالیست که انگلیس بصورت هم‌زمان تلاش می‌کند تا با وضع قوانین سختگیرانه، این کشور را به مکانی غیر جذاب برای مهاجران تبدیل کند. وزارت کشور انگلیس می‌گوید که اقدامات قابل توجهی را برای مقابله با معضل مهاجرت غیرقانونی صورت داده است. این وزارت‌خانه فروردین گذشته در نظام مهاجرتی تغییراتی را اعمال کرد که اعطای پناهندگی به افرادی که به صورت غیر قانونی وارد این کشور می‌شوند سخت تر شود. به گفته پریتی‌پتل وزیر کشور انگلیس، افرادی که غیر قانونی وارد انگلیس می‌شوند از حقوق یکسان با افرادی که قانونی وارد شده‌اند برخوردار نخواهند بود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از پناهندگان از جمله زنان و کودکان در مسیر رسیدن به انگلیس جان خود را از دست‌داده‌اند مدعیست که نظام جدید پناهندگی، سریع‌تر و عادلانه‌تر عمل خواهد کرد و از افراد اسیب‌پذیر بهتر حمایت می‌کند.

وزیر کشور انگلیس با بیان اینکه راه پیشگیری از مرگ پناهندگان جلوگیری از تجارت انسان است ادعا کرده که تدابیر جدید دولت لندن، مسیر امن و قانونی برای مهاجرت به این کشور ایجاد کرده است. «به این ترتیب اگر شما از طریق یک کشور امن که می توانستید تقاضای پناهندگی کنید به صورت غیر قانونی وارد انگلیس شدید، در واقع برای فرار از یک خطر فوری پناهنده نیستید، بلکه انگلیس را به عنوان مقصد خود برگزیده‌اید.»

این لایحه هم‌اکنون در پارلمان انگلیس در دست بررسی قرار دارد و اگر مصوب شد، مهاجرت غیرقانونی عمدی به انگلیس جرم تلقی و حداکثر مجازات برای آن چهار سال در نظر گرفته شده است.

این درحالیست که کنشگران و فعالان حقوق بشری طرح پیشنهادی انگلیس را «غیر انسانی» خوانده و مشابه سیاست‌های رئیس جمهوری سابق آمریکا دانسته و نسبت به تکرار سرنوشت دونالد ترامپ هشدار دادند. ترامپ در چهار سال ریاست جمهوری آمریکا، شدیدترین سیاست‌های مهاجرتی را علیه کشورهای عموما مسلمان به اجرا گذاشت.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس