فرودگاه

یک مقام بلندپایه دولت ترکیه از تداوم حضور نیروهای متخصص این کشور در افغانستان با هدف ارائه خدمات پشتیبانی به طالبان خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از آناتولی، «ابراهیم کالین» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه گفت که «در پی خروج نیروهای ترکیه از خاک افغانستان، آنکارا به انجام وظایف و مسئولیت‌های عملیاتی خود در فرودگاه کابل ادامه خواهد داد. و در صورت توافق بر سر شرایط و انعقاد یک موافقتنامه، ترکیه به ارائه خدمات (پشتیبانی فنی) در فرودگاه بین‌المللی کابل ادامه می دهد».

این در حالی است که وزیر دفاع ملی ترکیه روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کرد که این کشور خروج نیروهای خود از افغانستان را آغاز کرده است.

طبق اظهارات کالین خطاب به شبکه خبری ان تی وی، خروج نیروهای ترکیه از افغانستان حداکثر ظرف ۳۶ ساعت انجام خواهد شد.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه با تأکید بر اهمیت تأمین امنیت فرودگاه کابل اظهار داشت که مذاکرات برای ارائه پشتیبانی فنی در این فرودگاه از سوی کارشناسان غیرنظامی ترکیه ادامه دارد. وی همچنین «توان و ظرفیت طالبان» برای «ایجاد یک ساختار امنیتی» در فرودگاه کابل را مورد تردید قرار داد.

کالین با اشاره به حضور سفیر و کارکنان سفارت ترکیه در افغانستان خاطرنشان کرد که هیأت دیپلماتیک و غیرنظامی ترکیه به رغم خروج برخی از کارکنانش از افغانستان همچنان به انجام وظایف و مسئولیت‌های خود در این کشور ادامه می‌دهد.

روابط با طالبان

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه در پاسخ به پرسشی درباره روابط آنکارا با طالبان گفت که «گام‌های برداشته شده در این حوزه» تعیین کننده دستور کار اصلی برای روابط دوجانبه خواهد بود.

وی همچنین گفت که در این مقطع زمانی، «مهمترین گام، تشکیل یک دولت فراگیر و پذیرا» در کشور جنگ زده افغانستان است.

کالین در ادامه با اشاره به رویکرد «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت که اقدام‌های طالبان و نه سیاستهای اعلانی آنها، روند اقدام‌های آتی در قبال افغانستان را تعیین خواهد کرد.

پناهجویان

کالین در خصوص موضوع پناهجویان افغانستان نیز گفت که آنکارا «تدابیر جدیدی را برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی اتخاذ کرده» و اینکه «ترکیه انبار مهاجرتی هیچ کشوری نیست».

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که در پی به راه افتادن موج مهاجرت، ابتدا کشورهای همسایه و هم مرز از این موج مهاجرتی متأثر می‌شوند و از این رو، از جامعه بین‌المللی خواست تا در قبال مهاجران احساس مسئولیت کنند. کالین با اشاره به اینکه ترکیه سهم خود را در حوزه مهاجرت و پناهجویان ایفا کرده است، گفت که برای این کشور «پذیرش حجم جدیدی از مهاجرت نه شدنی است و نه محتمل».

گفتنی است که ترکیه یک کشور ترانزیتی برای پناه‌جویانی است که در تلاش برای فرار از جنگ و تعقیب، خواهان عبور از این کشور و ورود به اروپا برای شروع یک زندگی تازه هستند.

این کشور با داشتن بیش از ۴ میلیون پناهجو در حال اتخاذ تدابیر امنیتی جدید در داخل و در امتداد مرزهای خود برای جلوگیری از وارد شدن موج تازه‌ای از مهاجران است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • BE ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    2 5
    شما که در اشغال افغانستان بودید نیرو فرستاید..حالا بگیرید افغانی ها رو..چرا ایران بگیره..ایران تحریم هست شما نیستید..ایران هم بیشتر از ظرفیت خودش وظایفش انجام داده.43ساله از افغان ها پذیرای می کنه...شما جنگ راه انداختین سیاست بازی کردید..نصیب ایران شد 7نیم میلیون مهاجر افغانی آمار غیره رسمی....هم می خواید فرودگاه کابل ماله شما و تحت کنترل شما باشه تجارت هوای بکنید آقای اردوغان.. هم میگید افغانی نمی خوایم 100سال عقب هستن از هر نظر و خطرناک و مواد میارن نمیشه باهاشون یه جا زندگی کرد به سوری ها و عراقی ها میگن 30سال عقب هستن از ما..هنوز زمستان ها زغال چوب می سوزنید تو سرما داخل بخاری..شما خیلی جلو هستید در خواب خیال واسه همه.. کور کوری می خونید..اونجا ها شما چه غلطی می کنید..چی شد قبلا برادر برادر می کردی...آمار غیره رسمی مهاجر ترکیه حدوداً 3میلیون هست....و آمار رسمی هم 2 میلیون هست....اینجا 4میلیون نوشته شده رو خبر صحیح نیست دوستان...ترکیه داره مظلوم نمای می کنه بعضی ها میگن چهار میلیون مهاجر تا مهاجر دیگه قبول نکنن...مهاجر های ترکیه ترانزیتی اکثرا.. نه دائمی میرن..وقتی چوب تو لونه زنبور می کنید.. مگه نمی دونید زنبورها اینجا اونجا پخش می شن..اینم داستان افغانستان و سوریه و عراق هست با ترکیه و آمریکا و اروپا....خدا ایران حفظ کنه از تمام نیرنگ ها و دسیسه ها و در امن امان باشه مسولین لطفا هوشیار باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس