به گزارش مشرق، امیرحسین خلیلزاده کارگردان مستند «ننه مخمل» که در بخش «بلند» مسابقه ملی پانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» نمایش داده میشود، درباره داستان این فیلم گفت: مستند «ننه مخمل» درباره زنی به همین نام است. یکی از پسران او میگوید که ننه مخمل عاشق زمین است و اگر پول داشته باشد همه زمینهای روستا را میخرد، یکی دیگر از پسرانش میگوید سید مخمل به مادرش رفته است، او هم اینگونه بود، ننه مخمل میگوید زمین ریشه آدم است، کسی که زمین ندارد، ریشه هم ندارد.
او ادامه داد: من به عنوان فیلمساز گاهی آنقدر بیواسطه فیلم را تولید کردهام که میتوان گفت در طول داستان، گاهی سوژه علیه سوژه بوده است، یعنی مخمل و سوژههای فرعی فیلم گاهی به نقض خود میپردازند. به طور کلی میتوان گفت «ننه مخمل» فیلمی داستانی و پرکشش شده است و از آن راضی هستم.
خلیلزاده درباره ایده و شکلگیری این مستند گفت: اگر معضل و چالشی در سطح شهر وجود دارد از سرچشمهای آغاز میشود، سرچشمه مادران و مادربزرگان همه ما در روستاها، عشایر و جاهای دور است. ۹ ماه به جستجوی این سرچشمه پرداختم و با مادرها و بزرگان اقوام مختلف به گفتگو نشستم تا اینکه در نهایت با مخمل برخورد کردیم که پیرزنی از جنس امروز و دیروز است؛ اسطورهای نیست که تنها بتوان او را ستایش کرد، اما عاشق زندگی است، احساس کردم خانم مخمل میتواند ادامه نگرش من درباره سرچشمه باشد؛ زنی مسن که نقش مادرانگی را بازی میکند و کاملا برای همه ما آشناست.
* دغدغهمان ثبت «ننه مخمل» بود نه جشنواره
کارگردان مستند «خلق موقعیت» درباره زمان فیلمبرداری مستند «ننه مخمل» ادامه داد: ننه مخمل از اهالی روستای خفر از توابع مرتفع شهر سمیرم و نزدیکترین روستا به قلههای دناست. آبانماه ۱۳۹۸ به سوژه مورد نظر رسیدیم و در نهایت از آذرماه ضبط فصل پاییز را انجام دادیم، پس از آن به دوران کرونا برخوردیم که با همکاری سوژه توانستیم فیلمبرداری فصل بهار، تابستان و زمستان را به نتیجه برسانیم تا اینکه پس از نوروز ۱۴۰۰ فیلمبرداری تمام شد.
این مستندساز درباره ارتباط برقرار کردن با سوژه مطرح کرد: مشکل اساسی من در مستند «ننه مخمل» این بود که نمیتوانم به خوبی با زبان آنها صحبت کنم اما به دلیل مهربانی و رابطه ننه مخمل با دیگران، توانستیم به خوبی پیش رویم، اگر عشق و بزرگی این شخصیت نبود، مستند به سرانجام نمیرسید.
او درباره برگزاری آنلاین جشنواره «سینماحقیقت» بیان کرد: اکران آنلاین بهانهای است که جشنواره زنده بماند، همچنین فرصت خوبی برای دیده شدن آثار توسط مردم است. ضرورت برگزاری حضوری بخشهایی از جشنواره وجود دارد تا فیلمسازان، خبرنگاران، منتقدان و خریداران در کنار یکدیگر باشند، پس نباید به آنلاین بودن تکیه کنیم، امیدوارم در صورت نبود کرونا با جشنوارهای تلفیقی روبهرو شویم.
کارگردان مستند «ملاقات در مدار بسته» در پایان تاکید کرد: از تک تک همکارانم که مرا در ساخت این اثر همراهی کردند، تشکر میکنم. آنها دغدغه جشنوارهای شدن فیلم را نداشتند بلکه تنها میخواستند «ننه مخمل» به ثبت برسد و مردم به تماشای آن بنشینند.
پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» 18 تا 25 آذرماه به دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار میشود.