کد خبر 1306868
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶
درمان گلو درد کودکان بدون دارو در خانه

خارش و سوزش گلو می‌تواند باعث ناراحتی و بی‌قراری کودکان شود. خوشبختانه روش‌های درمانی ساده و طبیعی وجود دارد که برای تسکین این مشکل مؤثر است.

به گزارش مشرق،​ گلودرد مشکل آزاردهنده‌ای است بخصوص اینکه در کودکان باشد. در واقع خارش و سوزش گلو می‌تواند باعث ناراحتی و بی‌قراری کودکان شود. خوشبختانه روش‌های درمانی ساده و طبیعی وجود دارد که برای تسکین این مشکل مؤثر است؛ بخصوص در این روزها که به خاطر ترس از کرونا اکثر پدر و مادرها به سادگی تن به مراجعه به مراکز درمانی نمی‌دهند.

در این نوشتار روش‌های خانگی برای مقابله با مشکل گلودرد در کودکان را عنوان می‌کنیم.

بیشتر بخوانید

اثر شگفت انگیز این گیاه در درمان گلودرد

عوامل بروز گلودرد در کودکان

احساس گلودرد در نتیجه عوامل متعددی مانند عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی بروز می‌کند ، انواع آلرژی‌ها، سرماخوردگی و حتی تحریک گلو بر اثر جیغ و داد فراوان. بدون شک تغییر آب و هوا، پوشیدن لباس خیس و همچنین نشستن مقابل باد کولر در فصل تابستان و غیره نیز جزء عواملی هستند که زمینه را برای بروز گلودرد در کودکان مهیا می‌کنند.

در اکثر مواقع گلودرد در کودکان نیازی به درمان دارویی ندارد و با چند روش ساده و طبیعی و همچنین گذشت زمان بهبود پیدا می‌کند. در حالت کلی بعد از ۴ الی ۵ روز گلودرد به طور کامل برطرف می‌شود. در واقع در مواردی که گلودرد منشأ ویروسی داشته باشد معمولاً خود به خود بعد از ۵ تا ۷ روز بهبود می‌یابد؛ اما عفونت‌های باکتریایی نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارند. اگر علائم جدیدی افزوده شود و یا وضعیت کودک جدی شود باید حتماً به متخصص اطفال مراجعه کنید.

درمان‌های خانگی گلودرد در کودکان

درمان‌های خانگی و طبیعی برای تسکین گلودرد در کودکان مؤثر هستند. با وجود اینکه این روش‌های طبیعی معمولاً درمان‌کننده فوری نیستند اما برای والدینی که تمایل به دادن دارو به کودکان نیستند بسیار کاربردی خواهند بود. با این حال بهتر است ابتدا نظر پزشک فرزند خود را جویا شوید. اگر علائم دیگری مانند تب نیز مشاهده کردید هر چه زودتر فرزندتان را نزد پزشک متخصص ببرید. در ادامه به چند روش خانگی برای تسکین این مشکل اشاره می‌شود.

نوشیدن مایعات فراوان

نوشیدن مایعات زیاد باعث مرطوب شدن مخاط گلو شده و این مسأله برای تسکین خارش و سوزش گلو مؤثر است. یادتان باشد مصرف نکردن مایعات کافی باعث کاهش ترشح بزاق می‌شود که حفره دهان را مرطوب و لیز می‌کند. این مسأله نیز باعث افزایش تحریک گلو می‌شود. به همین دلیل لازم است که آب و مایعات زیادی مانند چای یا انواع سوپ‌ها و آش‌ها را در اختیار فرزندتان قرار دهید. اگر فرزندتان شیرخوار است حتماً شیر بیشتری به او بدهید. حواستان به دمای آب و غذایی که کودک مصرف می‌کند نیز باشد. بهترین کار این است که غذای گرم به او بدهید و در عین حال حواستان باشد بیش از اندازه داغ نباشد. چون غذا یا نوشیدنی بیش از اندازه گرم یا سرد به یک اندازه باعث تشدید گلودرد می‌شوند.

غرغره با آب نمک

غرغره کردن برای کودکانی توصیه می‌شود که می‌توانند تف کنند و مایع را بدون قورت دادن در دهان و قسمت گلو نگه دارند. به همین دلیل غرغره کردن معمولاً به کودکان حدود ۶ سال به بالا توصیه می‌شود. البته برخی کودکان کوچک‌تر نیز می‌توانند به راحتی غرغره کنند.

برای تهیه محلول غرغره یک تا یک و نیم قاشق چای خوری نمک را در ۲۵۰ میلی لیتر معادل یک لیوان آب جوش ولرم حل کرده و در اختیار فرزندتان قرار دهید. به او یاد دهید که چند ثانیه غرغره کرده و هر روز ۲ تا ۳ مرتبه این کار را تکرار کند. در واقع آب باعث مرطوب شدن مخاط شده و نمک نیز مانند ضدعفونی‌کننده و ضدالتهاب مؤثر عمل می‌کند. در نتیجه باعث کاهش تحریک گلو می‌شوند.

چای و عسل

چای گرم با عسل یک درمان خانگی معروف و البته مؤثر برای کاهش گلودرد در کودکان است. چای باعث مرطوب شدن مخاط شده و عسل نیز سرشار از ویتامین‌ها و عناصر مغذی است و به عنوان یک ماده ضدالتهاب و ضدمیکروب وارد عمل می‌شود. علاوه بر این عسل می‌تواند باعث کاهش سرفه‌های مربوط به سرماخوردگی باشد.

شما می‌توانید از چای سیاه یا چای سبز استفاده کنید که یک ماده آنتی باکتریال بوده و منبع آنتی اکسیدان‌ها محسوب می‌شود. بعد از دم کشیدن چای دو تا سه قاشق عسل به آن اضافه کرده و به کودک بدهید. می‌توانید چند قطره لیموترش که منبع ویتامین ث است نیز به چای اضافه کنید. حتی می‌توانید پوست لیموترش را دم کرده و با عسل به کودک بدهید. چون پوست لیموترش خواص ضدمیکروبی و ضدویروسی دارد. البته حتماً از لیموترش‌های ارگانیک استفاده کنید. همچنین یادتان باشد که مصرف عسل به کودکان زیر یک سال توصیه نمی‌شود.

مواد غذایی سبک که به راحتی قورت داده می‌شود

درست است که کودک باید طبق عادت روزانه غذا بخورد اما اگر حین غذاخوردن احساس ناراحتی کرده و امتناع می‌کند او را مجبور نکنید. بهتر است برای او غذاهای سبک و مقوی که سرشار از کربوهیدرات و ویتامین است تهیه کنید. آب مرغ، آب گوشت یا آب سبزیجات جزء گزینه‌های سالمی هستند که به راحتی قورت داده می‌شوند و ناراحتی ایجاد نمی‌کنند. مواد غذایی ترش و اسیدی مانند میوه‌ها و محصولات لبنی می‌توانند باعث ایجاد احساس ناراحتی بیشتر شوند بنابراین بهتر است کودک از مصرف آن‌ها بپرهیزد.

بخور

مرطوب و گرم کردن مخاط باعث تسکین و بهبود علائم گلودرد می‌شود. در واقع بخور دادن به بهبود گلودرد کمک زیادی می‌کند. برای این کار می‌توانید از دستگاه بخور در اتاق کودک استفاده کنید. همچنین می‌توانید خودتان با یک قابلمه آب گرم که بخار می‌کند دستگاه بخور بسازید. یک روش دیگر استفاده از دوش گرم هنگام حمام است. به طور کلی حمام گرم برای کودکانی که دچار سرماخوردگی و گلودرد هستند مفید است.

از این‌ها بپرهیزید

برخی روش‌ها برای تسکین گلودرد در بزرگسالان هستند که برای کودکان توصیه نمی‌شود:

استفاده از آبنبات‌ها و پاستیل‌های مخصوص گلودرد

این آبنبات‌ها حاوی بنزوکائین هستند که ممکن است برای کودکان آلرژی‌زا بوده و بلع را دشوار کند.

مسکن‌ها و داروهای ضدالتهاب که بدون نسخه پزشک به فروش می‌رسند

با وجود اینکه پزشکان برخی از این داروها را نیز تجویز می‌ کنند اما نباید بدون تجویز پزشک دارویی به کودک بدهید. در واقع خوددرمانی در کودکان بسیار خطرناک است.

آسپیرین

نباید آسپیرین را به کودکان زیر ۱۸ سال داد چون ممکن است خطر ابتلا به «سندرم ری» را افزایش دهد که یک عفونت نادر اما بسیار جدی است.

به پزشک مراجعه کنید

درمانی طبیعی برای تسکین گلودرد در کودکان در جهت تکمیل درمان و تسکین علائم مفید است اما نمی‌توان آن‌ها را یک درمان کامل دانست. بنابراین بهتر است کودک را به پزشک نشان دهید که منشأ گلودرد را تشخیص داده و درمان مناسب را شروع کند. اگر متوجه شده‌اید که یک یا چند روش ذکر شده در بالا باعث تسکین مشکل فرزندتان شده است به پزشک اطلاع دهید. در نهایت اینکه اگر با رعایت راهکارهای خانگی گلودرد بیشتر شد و یا بعد از چند روز همچنان باقی ماند و مهم‌تر این که با تب، تظاهرات پوستی، اسهال، استفراغ یا تورم غدد لنفاوی همراه شد باید بدون فوت وقت به پزشک مراجعه کنید.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس