کد خبر 1306973
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸
در خیمه خبرنگاران مذاکرات وین چه می‌گذرد؟

خبرنگاران از سراسر جهان در دومین روز از مذاکرات وین، در حالی که کارشناسان ایرانی و گروه ۱+۴ سرگرم رایزنی هستند، آخرین تحولات را از خیمه‌ای که مقابل محل برگزاری جلسات برپا شده، زیر نظر دارند.

به گزارش مشرق،  این خیمه که وسعت آن حدود ۵۰۰ متر مربع برآورد می‌شود درست مقابل هتل کوبورگ، در حد فاصله بین هتل ماریوت و پارکینگ هتل کوبورگ علم شده است. ورودی آن به سمت خیابان اصلی است و انتهای آن هم محوطه‌ای سر باز است که دوربین خبرنگاران برای تصویر برداری از تردد هیات‌ها به داخل هتل مستقر است.

این محدوده ۵۰ متری که تقریبا ۲۰ متر با درِ ورودی هتل کوبورگ فاصله دارد به جرات یکی از استراتژیک‌ترین نقاط خیمه خبرنگاران بشمار می‌رود. مقامات درست مقابل همین نقطه به فاصله ۳ متری ایستاده و با خبرنگاران صحبت می‌کنند.

در همین زمان است که رقابت بی‌رحمانه‌ای بین خبرنگاران شکل می‌گیرد و کسی که در هوای برفی وین ساعت‌ها جلوی صف و مقابل فنس‌ها انتظار کشیده حاضر به نشان داده ذره‌ای انعطاف برای جا دادن به سایر خبرنگاران نیست.

گاهی رقابت‌ها منجر به درگیری‌های لفظی و فیزیکی هم شده است. به همین خاطر مرسوم است که خبرنگاران پایه‌های قطور دوربین خود را همچون زنبیل صف‌های نانوایی به ردیف مقابل فنس‌ها چیده تا هنگام برگزاری رویداد خبر، از صف جلو بزنند.

در خیمه خبرنگاران مذاکرات وین چه می‌گذرد؟

امروز که نشست کارشناسی لغو تحریم‌ها در هتل کوبورگ جریان دارد حدود ۲۰ خبرنگار در چادر و ۸ پایه دوربین مقابل هتل مستقر بود. خبرنگاران برای ورود به داخل چادر باید از قبل در تارنمای دولت اتریش ثبت نام کنند. همچنین با توجه به اوضاع کرونا و شرایط قرنطینه سراسری در اتریش،  آن‌ها باید هر روز آزمایش پی‌سی‌آر انجام داده و گواهی آن را به همراه کارت واکسیناسیون ارائه کنند.

در چادر وسایل پذیرایی مختصری برای خبرنگاران تدارک دیده شده و چندین دستگاه بخاری هم با توجه به سرمای شدید هوا باد داغ تزریق می‌کنند. البته شدت سرمای هوا و طوفان به حدی است که بخاری‌ها جوابگو نیست و گاهی پایه‌های چادر و لوسترها به لرزه در می‌آید.

امروز با آقای الن متن وابسته مطبوعاتی هیات اتحادیه اروپا نزدسازمان‌های بیین‌المللی مستقر در وین گفت‌وگو می‌کردم و پرسیدم این چادرها تا چه زمانی برپا خواهد بود. وی اشاره می‌کرد که راه‌اندازی و نگهداری آن بسیار هزینه‌بر است و فقط نصب آن ۴ روز زمان برد. او با گوشه چشمی به عدم درز اطلاعات درباره زمان‌بندی مذاکرات گفت که چادرها تا زمانی که گفت‌وگوها جریان دارد برپا خواهد بود.

از نکات قابل توجه، علاقه‌مندی کادر اداری خیمه‌ نسبت به تحولات مذاکرات است. در واقع برای آن ها هم تحولاتی که در هتل روبرو جریان دارد و توجه موجی از خبرنگاران بین‌المللی را به خود جلب کرده حائز اهمیت است و گاهی در این باره پرسش‌هایی را از خبرنگاران مطرح می‌کنند.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ از روز گذشته با ترکیب جدید تیم مذاکره کننده ایرانی در وین آغاز شده است. علی باقری کنی ریاست هیات مذاکره کننده ایران در این گفت‌وگوها را بر عهده دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    2 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس