پهپاد ایرانی

نخستین پهپاد غیرنظامی شش موتوره ساخت محققان کشور دیروز رونمایی شد.

به گزارش مشرق، نخستین پهپاد غیرنظامی شش موتوره ساخت محققان کشور دیروز رونمایی شد. از این نوع پهپادها بیشتر در نقشه‌برداری و کشاورزی استفاده خواهد شد. بنا به آمار معاونت علمی ریاست جمهوری، تاکنون پهپادهای ساخت داخل در حوزه کشاورزی ۱۵ هزار شغل مستقیم ایجاد کرده و اقدامات مهمی مثل نابودی مزارع فاضلابی را به انجام رسانده‌اند.

بر اساس آمارهای کارگروه پهپادهای غیر نظامی اتحادیه هوافضای ایران، هم اکنون حدود ۱۲ هزار پهپاد (پرنده هدایت پذیر از دور) غیرنظامی در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از ۵۰ درصد پهپاد غیرنظامی در فعالیت‌های شغلی به کار گرفته شده‌اند.

انتقال تمام اطلاعات به ایستگاه زمینی

فعالیت و کاربردهای مختلفی برای پهپادهای غیرنظامی در کشور تعریف شده که از جمله می‌توان به کمک‌رسانی و امداد و نجات، نقشه‌برداری و معماری شهری، مستند سازی، پوشش خبری، سمپاشی و خدمات کشاورزی و کاربرد در حوزه‌های حمل بار و پست اشاره کرد.

اهمیت پهپادها در بسیاری از کسب و کارها سبب شده تا شرکت‌های دانش‌بنیان، ورودی جدی به این حوزه داشته باشند.

روز گذشته با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت دانش بنیان «طراحی پیشرفته آوا شریف» از نمونه پیشرفته پهپادها شش موتوره توسعه‌یافته با نام مولتی‌روتور رصد IR- ۱، رونمایی کرد. این پهپاد پرنده‌ای شش موتوره، با ملخ ۳۴ اینچی با وزن برخاست حداکثر ۴۵ کیلوگرم است. بدنه این پرنده، کاملاً از کربن و تمامی اجزای آن در داخل ایران ساخته می‌شود. از امتیازهای این پهپاد آن است که پارامترهای دما، ولتاژ ورودی و خروجی، جریان، دور موتور و ولتاژ باتری‌ها تماماً در طول پرواز خوانده شده و به ایستگاه زمینی انتقال داده می‌شود.

رکوردزنی‌های پیاپی

در مهرماه امسال، این پرنده به صورت کابلی و با مدت زمان ۵/۳ ساعت بدون هیچ مشکلی تست مداومت در ارتفاع ۳۰۰ متری با محموله ۳۰ کیلوگرم انجام داده‌است. در آبان ماه، این پرنده، پرواز ۱۰ ساعته مداوم با محموله ۳۰ کیلوگرمی و در ارتفاع پروازی ۵۰۰ متر انجام داده‌است.

در روزهای پایانی آبان ماه نیز این پرنده رکورد پرواز ۲۵ ساعت پرواز مداوم در جزیره قشم را به ثبت رساند. در این پرواز در بیش از ۱۲ ساعت از مدت زمان پرواز باد متوسط بین ۱۰ تا ۲۰ نات متغیر و باد لحظه‌ای تا ۳۰ نات (معادل ۶۰ کیلومتر در ساعت) بود.

این اهداف پیاده شده روی پهپاد مولتی‌روتور رصد IR- ۱ سبب شده تا نسل جدیدی از این نوع پهپادها در آسمان ایران به حرکت درآید. این محصول دانش‌بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در امور کشاورزی هم به کار گرفته خواهد شد. عزم جدی جهاد کشاورزی برای امحای محصولاتی که با فاضلاب آبیاری می‌شوند موجب‌شده در این زمینه از پهپاد برای سم‌پاشی، خشکاندن و نابودی این مزارع در استان‌های مختلف استفاده شود. آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب در جنوب کلانشهر تهران وجود دارد و این امر به یک معضل اساسی و خطرناک تبدیل شده‌است.

به تازگی برای نخستین‌بار در شیراز از پهپادها برای حل این مشکل استفاده شد.

شناسایی محصولات فاضلابی

مدیر جهادکشاورزی شهرستان شیراز با بیان اینکه مقابله با چالش‌های بزرگ نیازمند همکاری فرادستگاهی است، اضافه کرد: از نظر قانونی هر دستگاهی برای مدیریت فاضلاب وظایفی بر عهده دارد و شرکت آبفا موظف به جمع‌آوری و ساماندهی فاضلاب شهری است که این امر در پهنه شهر شیراز به صورت ناقص انجام می‌شود. همچنین محیط‌زیست وظیفه دارد، پساب کارخانه‌ها را مدیریت کند و متأسفانه در شهرک صنعتی و برخی دیگر از مناطق شاهد ورود فاضلاب‌های صنعتی خام به عرصه محیط‌زیست هستیم.

ذبیح‌الله سیروسی با تأکید بر اینکه آبیاری با فاضلاب تخلف محرز است، عنوان کرد: برای مقابله با این پدیده مذموم که سلامت عمومی جامعه را به خطر می‌اندازد، راهکارهای مختلفی در دستور کار قرار گرفته‌است. در وهله اول با فرهنگ‌سازی و اقدامات آموزشی به دنبال پیشگیری از این بحران هستیم و سپس از طریق مراجع قضایی تخلف‌ها را پیگیری می‌کنیم و کشاورزانی که مزارع خود را با فاضلاب آبیاری می‌کنند، شناسایی می‌شوند و اسامی آن‌ها به شبکه بهداشت و محیط‌زیست ارائه می‌شود. محیط‌زیست هم با پیگیری در مراجع قضایی دستورات لازم برای امحای اینگونه محصولات اخذ می‌کنند.

سیروسی افزود: اگر کشاورزی اقدام به کشت محصولات با فاضلاب کرد، دستگاه‌های ذیربط نظیر شبکه بهداشت و جهاد کشاورزی بر اساس دستور قضایی می‌توانند اقدام با سمپاشی مزرعه با علف کش‌های قوی کنند که منجر به خشک‌شدن محصول می‌شود. به منظور پرهیز از تنش با کشاورزان خاطی این اقدام قضایی با استفاده از پهپادهای سمپاش صورت می‌گیرد.

سهم اندک ایران از صنعت پهپادی

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری هم اعلام کرده که توسعه استفاده از پهپاد در بخش کشاورزی هوشمند در کشور ۱۵ هزار شغل مستقیم ایجاد کرده‌است.

بنا به اعلام ستاد توسعه فناوری‌های فضایی معاونت علمی، پهپادها در زمینه سم‌پاشی سریع و یکدست زمین‌های کشاورزی، بررسی زمین‌های زراعی از نظر کیفیت بافت گیاهی، تهیه نقشه‌های دو و سه بعدی کاربرد زیادی دارند.

آنطور که ستاد توسعه فناوری‌های فضایی گزارش داده، صنایعی که به واسطه این پرنده‌ها توسعه یافته‌اند، شامل فیلمبرداری و عکس‌برداری، سمپاشی، نظارت، ساخت مستند، امداد و نجات، حمل کالا، مدیریت حوادث و بحران‌ها، تفریح و سرگرمی و نقشه‌برداری می‌شود.

گفتنی است بر اساس آخرین آمار، این صنعت در دنیا در زمینه کاربردهای غیرنظامی بازاری معادل ۱۳۰ میلیارد دلار در جهان دارد که سهم ایران از این بازار پرسود، حدود ۶ میلیارد دلار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    6 2
    چه عجب یک کار مثبت کردید با این کار مردم بیشتر به نتایج مثبت پیشرفت نظامی پی میبرند
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      0 3
      اینهمه پیشرفت کردن کور بودی؟
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      0 0
      پهپاد های اسباب بازی هم بسازید و صادر کنید الان تو بازار چینی فراوان هست
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    5 1
    سهم ایران ۶ میلیارد یا ۶ میلیون دلار ؟
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 0
    خدا را شکر
  • GB ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    3 0
    آیا بهتر نیست بجای سم پاشی آب فاضلاب رو تصویه کنید و در اختيار کشاورز بگذارید. سم پاشی در هر حد و اندازه‌ای وارد چرخه غذایی میشه و برای سلامتی بسیار مضر هست. اخیراً ادعا شده که هر نوع سم پاشی تا شعاع ۲ کیلومتری اطراف مزرعه رو تحت تاثیر قرار میده
    • علی IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      1 0
      واقعا راست میگین سم پاشی هم خودش یه معزل دیگس
  • ناشناس IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    1 0
    جالبه ، در تمام دنیا با وجود ماهواره با پهباد جاسوسی و نقشه برداری میشود!
  • مهران IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 0
    امیدوارم اشتباه تایپ نشده و سهم ایران ۶ میلیارد دلار باشد
    • IR ۰۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 0
      اشتباه نیست چون کشورهای معدودی ب این صنعت دست یافته اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس