کد خبر 1307083
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۶
اهداف «تل‌آویو» از نزدیک شدن به «رباط»

صهیونیست‌ها از طریق نزدیکی به مغرب اهداف مختلفی را دنبال می کنند که فروش تسلیحات به «رباط» و تحت کنترل قرار دادن الجزایر به عنوان یکی از حامیان اصلی فلسطین، از جمله این اهداف محسوب می شوند.

به گزارش مشرق، «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در اواسط هفته گذشته در سفری چند روزه وارد کشور «مغرب» شد. مقامات مغربی نیز در راستای سیاست عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی استقبال گرمی از گانتز به عمل آوردند. سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به رباط و استقبال مقامات مغربی از وی واکنش‌های فراوانی را به دنبال داشت.

در همین ارتباط، کمیته‌های مقاومت فلسطین با صدور بیانیه‌ای مشترک به سفر «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به «رباط» پایتخت مغرب واکنش نشان دادند. در بیانیه کمیته‌های مقاومت فلسطین آمده است: گانتز یک جنایتکار جنگی بوده و سفر او به مغرب محکوم است.

مردم مغرب با برپایی تظاهرات ضد صهیونیستی نشان دادند که همچون دیگر ملت‌ها با سیاست‌های حکام خود در عادی‌سازی روابط با تل آویو مخالف هستند کمیته‌های مذکور در ادامه بیانیه خود در این زمینه همچنین عنوان کرده اند: استقبال از گانتز توسط مقامات مغرب اوج فروپاشی ارزش‌های اخلاقی نزد آنها را به نمایش گذاشت. گانتز کسی است که زنان و کودکان فلسطینی را به قتل رسانده و هم اکنون نیز به کشتار فلسطینیان ادامه می‌دهد. به نظر می‌رسد که مغرب خود را گرفتار جنایت عادی سازی ذلت بار روابط با صهیونیست‌ها کرده است.

در همین حال، مردم مغرب در اعتراض به سفر «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به شهر رباط دست به برگزاری تظاهرات زدند. منابع رسانه‌ای اعلام کردند که این تظاهرات در نقاط مختلف برگزار شده است. مغربی‌ها در جریان تظاهرات مذکور با سر دادن شعارهایی سفر بنی گانتز به رباط را به شدت محکوم کردند. تظاهرات کنندگان خواستار قطع روابط مغرب با رژیم صهیونیستی شدند.

از سوی دیگر، جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای تصریح کرده است: استقبال از گانتز در مغرب خنجری از پشت به ملت فلسطین است. این جنبش افزوده است: استقبال از هر صهیونیستِ قاتلی در کشورهای عربی و اسلامی خنجری از پشت به ملت فلسطین محسوب می‌شود. این جنبش در بخش دیگری از بیانیه خود امضای توافقنامه‌های همکاری نظامی دوجانبه میان مغرب و رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کرد. جهاد اسلامی اعلام کرد: امضای توافقنامه با رژیم صهیونیستی موجب تشویق این رژیم به ارتکاب جنایات بیشتر علیه فلسطینیان می‌شود.

اهداف «تل‌آویو» از نزدیک شدن به «رباط»

واقعیت این است که مردم مغرب با برپایی تظاهرات ضد صهیونیستی نشان دادند که همچون دیگر ملت‌ها با سیاست‌های حکام خود در عادی‌سازی روابط با تل آویو مخالف هستند. این مسأله نشان می‌دهد که مواضع حکام مغرب در نزدیک شدن به رژیم صهیونیستی به هیچ وجه بیانگر مواضع جامعه مغرب نیست. حتی در زمان امضای توافقنامه عادی سازی روابط میان رباط و تل‌آویو مغربی‌ها بارها با برگزاری تظاهرات گسترده لغو توافقنامه مذکور را خواستار شدند.

مقامات رژیم صهیونیستی از یک سوی و حکام مغرب از سوی دیگر، از رهگذر نزدیک شدن به یکدیگر به دنبال تحقق اهدافی هستند. به عنوان نمونه، رژیم صهیونیستی برای فروش هرچه بیشتر تسلیحات نظامی به مغرب تلاش می‌کند. در همین ارتباط باید گفت که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در جریان سفر به «رباط» چندین توافق نظامی و امنیتی با فرماندهان نظامی مغرب به امضا رساند.

یکی از مهمترین عوامل نزدیک شدن صهیونیست‌ها به مغرب تلاش برای بازاریابی تسلیحاتی و فروش سلاح به «رباط» است بر اساس توافقنامه‌های امضا شده میان رژیم صهیونیستی و مغرب قرار است تل آویو سامانه موشکی «گنبد آهنین» خود را در اختیار مغرب قرار دهد. این اتفاق پس از آن رخ می‌دهد که ایالات متحده آمریکا چند ماه پیش به دلیل مشکلات فنی متعدد سامانه گنبد آهنین، از خریداری این سامانه از صهیونیست‌ها منصرف شد.

بر اساس توافقنامه‌هایی که دو طرف با یکدیگر امضا کرده اند، قرار است مغرب از رژیم صهیونیستی پهپاد نیز خریداری کند. بنابراین، رژیم صهیونیستی از رهگذر نزدیک شدن به مغرب و نیز پس از سفر اخیر بنی گانتز به این کشور توانست بخش عمده‌ای از تسلیحات خود را که کشورهای دیگر به خاطر ناکارآمدیِ این تسلیحات حاضر به دریافت آنها نیستند، به رباط بفروشد.

اهداف «تل‌آویو» از نزدیک شدن به «رباط»

افزون بر آنچه که گفته شد، صهیونیست‌ها اهداف دیگری را از نزدیک شدن به مغرب دنبال می‌کنند و آن، ایجاد پایگاه نظامی در این کشور است. در واقع، رژیم صهیونیستی از این رهگذر می‌خواهد حضور نظامی خود در مغرب را برای بسط نفوذ در قاره سیاه تثبیت کند. به عبارت بهتر، صهیونیست‌ها در تلاش هستند تا از دروازه مغرب، جایگاهی را برای خود در سراسر قاره آفریقا بیابند. مقامات رژیم صهیونیستی همچنین به دنبال آن هستند تا تحرکات و اقدامات همسایه شرقی مغرب یعنی کشور الجزایر را نیز تحت کنترل خود داشته باشند.

یکی دیگر از اهداف صهیونیست‌ها از رهگذر گسترش روابط با مغرب، تحت کنترل قرار دادن همسایه شرقی آن یعنی الجزایر است الجزایر در طول سالیان اخیر ثابت کرده است که یکی از حامیان اصلی و اساسی مسأله فلسطین محسوب می‌شود. سخنان اخیر «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر در حمایت از مسأله فلسطین خود به تنهایی گواه بر این مدعاست. وی اخیراً در سخنانی تأکید کرده است: فلسطینیان تاکنون در مسیر مبارزه مشروع خود ثابت قدم مانده اند. آنها به دنبال بازپس گیری حقوق سلب شده خود هستند. الجزایر از ملت فلسطین برای بازپس گیری این حقوق حمایت به عمل می‌آورد.

تبون همچنین اظهار داشت که رژیم صهیونیستی با نقض قوانین بین المللی به دنبال تحمیل خواسته‌های خود به فلسطینیان است. این در حالی است که ما خواستار تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس هستیم. بر اساس آنچه که گفته شد، رژیم صهیونیستی در تلاش است تا با تثبیت حضورش در مغرب، خود را بیش از پیش به الجزایر نزدیک سازد و دست به فتنه انگیزی در این کشور بزند.

در نقطه مقابل، مغرب نیز با پذیرایی و استقبال گرم از صهیونیست‌ها به دنبال تحقق اهدافی است که مهمتری آنها جلب رضایت ایالات متحده آمریکا است. در واقع، آمریکایی‌ها هرگونه ارتباط با مغرب و فروش تسلیحات به این کشور را منوط به تقویت روابط آن را رژیم صهیونیستی کرده اند. درست به همین دلیل است که مقامات مغرب در صدد تقویت بیش از پیش روابط با تل آویو برآمده اند.

به هر حال، آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که مغرب و دیگر عادی سازان روابط در جهان عرب و کشورهای آفریقایی به اهداف از پیش تعیین شده خود از رهگذر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی دست پیدا نخواهند کرد، چرا که رویکرد تمامیت خواهانه و سلطه جویانه تل آویو اساساً اجازه نمی‌دهد آنها دستاوردی را برای خود محقق سازند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 0
    اکثر رهبران میدانی و نظامی داعش، از اهل مغرب بودند. کشور مغرب به عنوان یک کشور باکلاس بین اهل عرب شناخته میشود... این هم یک ارتباط همه جانبه از سمت غده تعفن با مغرب.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس