کد خبر 1307431
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۱
لیر ترکیه در تب و تاب سقوطی دیگر

ارزش لیر ترکیه که دیروز رکورد بی‌سابقه ای در سقوط ارزش پول ملی این کشور ثبت کرد، امروز نیز در نزدیکی یک رکود تازه در کمترین رقم برای این ارز در نوسان است.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، با مداخله بانک مرکزی ترکیه در بازار ارز این کشور، لیر ترکیه در نزدیکی یک رکود تازه در کمترین رقم برای این ارز در نوسان است.

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد به علت قیمت‌های ناسالم بازار، در بازار ارز مداخله کرده است.

در عین حال، رجب طیب اردوغان، رئس جمهور ترکیه بار دیگر بر استراتژی کاهش شدید نرخ بهره خود تاکید کرد.

معاملات پرنوسان در شرایط نقدینگی پایین در بازار، پس از آن اتفاق افتاد که ارز ترکیه، دومین ماه بدترین عملکرد از ماه نوامبر را ثبت کرد. این عملکرد بد ناشی از حمایت اردوغان از سیاست‌های تسهیل شدید پولی با وجود افزایش تورم و انتقادات گسترده از سیاست‌های وی بوده است.

ارزش لیر در ساعات اولیه معاملات امروز تا ۱۳.۸۷ در برابر دلار پایین آمد اما بعد افزایش یافت و هر لیر ۱۲.۴۲ دلار شد. اما با این حال، بهای هر دلار به ۱۳.۳۵ لیر رسیده است.

Brown Brothers Harriman که یک بانک سرمایه گذاری آمریکایی است، اعلام کرد: «ما شکی نداریم که اگر قصد تثبیت ارز باشد، مداخله بانک مرکزی با شکست مواجه خواهد شد، هرچند که می‌تواند ریسک دو طرفه بیشتری را در کوتاه مدت ایجاد کند. در واقع این حرکت ما را بیشتر نگران می‌کند.»

«خرج کردن ذخایر گران بهای ارز خارجی نشان می‌دهد که دولت ترکیه همچنان خط سیاست‌های اقتصادی خود را ادامه می‌دهد و این تطبیق حتی دردناک‌تر است.»

ارزش لیر دیروز پس از اینکه اردوغان بار دیگر از سیاست‌های اقتصادی خود دفاع کرد و ارزش دلار نیز بالا رفت، رکورد بی‌سابقه ای در سقوط ارزش پول ملی ترکیه ثبت کرد و هر لیر به ۱۴ دلار رسید.

اردوغان امروز برای ششمین بار در دو هفته گذشته، بر تعهد خود برای اجرای نرخ پایین بهره تاکید کرد و به مردم ترکیه گفت مردم ترکیه باید منطقی رفتار کنند و از وحشت و هراس پس از سقوط لیر به رکودی بی‌سابقه خودداری کنند.

لیر ترکیه در سال جاری میلادی ۴۷ درصد از ارزش خود را از دست داده که ۳۰ درصد از این میزان در یک ماه گذشته بوده است. این امر سبب شده تا مردم ترکیه درآمدها و پس اندازهای خود را از دست بدهند، بودجه خانوار هم به هم ریخته و حتی خانوارهای ترک برای یافتن داروهای وارداتی به تکاپو افتاده‌اند.

اردوغان مکررا خواستار کاهش نرخ بهره به‌منظور تقویت اقتصاد این کشور است و در همین راستا به‌سرعت رؤسای بانک‌های مرکزی را تغییر می‌دهد؛ از جمله اخراج رئیس بانک مرکزی در اوایل امسال و ۳ عضو کمیته سیاست پولی ترکیه که در ماه گذشته صورت گرفت.

اردوغان چند سالی است که به‌شدت با افزایش نرخ بهره مخالف است و هر کس را که در این مسیر با وی مخالفت کند، از رئیس کل بانک مرکزی گرفته تا مدیران ارشد آن را از سر راه برمی‌دارد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی ترک می‌گویند پایین آوردن نرخ بهره یک اشتباه بسیار سنگین است که می‌تواند اقتصاد این کشور را درگیر یک بحران بزرگ کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    7 6
    خب چرا اردوقان نرخ بهره را بالا نمیبره تا رای بیاره مثلا؟
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    21 14
    این توطئه بانکها برای حذف اردوغان است. درست بر عکس ادعای بانکها، کاهش نرخ بهره عامل تورم نیست بلکه با کاهش بهره در یک بازار سالم باید هزینه تولید و نتیجه قیمتها کاهش یابد. اما داستان وارونه می شود.چون بانکها کاهش نرخ بهره را به ضرر خود می دانند و با فرستادن عوامل خود به بازارهای ارز و طلا، به خریدهای گسترده دست می زنند تا ارزش پولهای ملی کاهش یابد و دولتها مجبور به بالا بردن نرخ بهره بشوند. در ایران هم وضعیت همین است. بانکها دشمنان شماره یک بشریت هستند. آنها به اقتصاددان نماها پول می دهند و از آنها می خواهند که در رسانه مصاحبه کنند و از افزایش نرخ بهره دفاع کنند. نتیجه این مساله هم سرانام تسلیم دولت و بحران بیکاری ناشی از افزایش نرخ بهره و قیمت تمام شده کالا ها است. به قول سید جمال اسد آبادی، البانک و ما ادریک البانک....
    • ماجد IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      6 2
      اردوغان نی خواهد سیاست ارزی مصنوعی که از عمد ارزش پول ملی رو کاهش بدن انجام بده اون می خواهد تجربه چین رو اجرایی کنه ولی با چند مشکل روبرو هست اول بدهی کلان شرکت ها و دولت به یانک های داخلی و خارجی - دوم بهره ی غیر لیره برای این بدهی ها
    • افشین IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 0
      مسئله فقط گرفتن بهره نیست.دادن بهره به صاحبان سرمایه وقتی کم.میشود سرمایه خود را از بانکها خارج و این سرمایه به هر سمتی که یورش ببرد آن سمت را نابود میکند. الان بسمت ارز یورش برده و احتمال آنکه بسمت ملک یا طلا هم برود هست.
  • خلیج پارس iran IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    17 16
    سیاست های اشتباه آقا رجب مردم ترکیه رو گرفتار کرده ترکیه بسوی سراشیبی حرکت می‌کند پول های شیوخ عرب اماراتی هم نمی‌تواند مشکل اقتصاد ویران ترکیه و لیر رو بر طرف کند .. باید سپاسگزار و قدردان پروردگار باشیم دشمنان ایران را از انسان های احمق و نادان آفرید
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      2 3
      خوب اردوغان مجبور از دوستی با شیوخ شده است از نه روی دل چون اردوغان شکست پول ایران و لبنان و ونزوئلا را به چشم دیده است از این رو به وحشت افتاده و به اسرائیل سلام می دهد خصوصا ترکیه نفت ندارد
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      3 7
      تنها سیاست اشتباه عمو رجب نزدیکی به ایران است منظورت اینکه بیاد و مثل عربستان یک کشور مسلمان را بمباران کند تا لیرش بالابرود
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    5 2
    هر کسی با شیطان اکبر دربیفته این بلا سرش میاد ، ترکیه از کنترل آمریکا خارج شده و سرخود عمل می کنه و بایسکی اون قدر ضعیف بشه که سرخود اقدام نکنه
    • احسان IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      10 1
      خوب ما هم تو سه سال اخیر ارزش پولمون نه ۴۰ درصد بلکه بیش از ۱۰۰۰ درصد افت کرده، تو یک ماه گذشته هم حدود ۱۰ درصد
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    5 15
    اسرائیل اقتصاد ترکیه را دارد نابود می کند تا این کشور دچار آشوب و کودتا شده و به سه کشور تجزیه شود و کردستان بزرگ تشکیل شود ایران باید کاری انجام دهد وگرنه فشارها بر هر دو کشور در حال افزایش است
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      3 6
      ترکیه سالهاست رژیم جعلی و غصبی اسرائیل رو به رسمیت پذیرفته ، ترکیه تبادل اطلاعاتی و نظامی با رژیم اسرائیل دارد نمونه همکاری و دوستی و نزدیکی ترکیه و اسرائیل در جنگ قره باغ بود علیه ارمنستان صورت گرفت ! ترکیه بزرگترین شریک تجاری رژیم اسرائیل در منطقه است ، ترکیه و خصوصا رجب اردوغان یک انسان متقلب که به سرعت رنگ عوض می‌کند، تا دیروز اماراتی ها دشمن ترکیه بودند بخاطر 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری شیخ های اماراتی در ترکیه آقا رجب به دستبوسی شیوخ عرب رفته و خوش رقصی می‌کند برای اماراتی ها !!! ترکیه با رجب اردوغان متوهم ره به جایی نخواهد برد، ایران یکبار به آقا رجب اردوغان ترکیه کمک کرد در جریان کودتا ولی دیگر این اتفاق تکرار نخواهد شد، ترکیه محکوم به تجزیه شدن و تضعیف شدن ..!
    • سعید RO ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      15 2
      اگر تمام دنیا هم ویران و خرابه شود باز کر..دس..تان تشکیل نخواهد شد. اینو یادت باشه
    • امیر US ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      3 4
      چه ربطی به اسرائیل دارد و.... دارد اردوغان واطرافیان ش کل خزانه ی ترکیه 128 میلیارد رو بلعیده و اینقدر وام و... از بانک‌ها گرفته می‌خواهد بهره نده و...
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      3 3
      پانترکیسم مجازی نادان و بی خرد هر کسی از ترکیه و رجب ترکیه حرف و سخنی بزند ناراحت و خشمگین میشه ..!
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 9
    مجموع قدرت ترکیه و ایران جوری است که نمی توانند در برابر اسرائیل فرانسه و یونان و مصر و کشور های سعودی و امارات دوام بیاورند و باید با پاکستان والجزایر و اذربایجان و قطر و لیبی یک ائتلاف بزرگتر تشکیل دهند
    • IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 3
      لیبی؟اخه مغزم چیز خوبیه مابالیبی متحد بشیم جلو فرانسه ؟لیبی؟میدونی لیبی چه حالیه الان ؟لیبی اخه؟
    • جهودشناس IR ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      3 5
      تو توهم و فاز غریبی داری و کشورهای داغون را نام بردی. لیبی که کلاً آشوبه و هرگز سمت ما نبوده و نیست دو گروه هستند یکی 1-حفتر (آمریکایی اسرائیلی سکولار) و 2-گروه اخوانی (ترکیه سازمان ملل و انگلهای دیگر) پس هردو گروه وصله ناچسب ما هستند. آذربایجان قصد تجزیه کشور ما رو داره. قطر یک بدبخت هستش که اگر ایران نبود، قطری وجود نداشت. پاکستان یک کشتی سوراخ‌ و بدهکار هستش و هرکس به او وصل شود، به ته دریا خواهد رفت. الجزایر هم به زودی زیرگروه فرانسه و مراکش خواهد شد و درگیر جنگ میشه. راه نجات ایران همکاری مستقیم با تاجیکستان، چین، روسیه، یونان، ارمنستان، فرانسه است.
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      2 4
      ترکیه در نقشه خاورمیانه جدید به دو کشور تقسیم شد کرستان وترکیه وقت زیادی نمانده
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 2
    بالاخره نرخ بهره پایین خوبه یا نه؟
    • جهودشناس IR ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      2 1
      نرخ بهره پایین اصلاً خوب نیست و به مردم فشار میاره. بانکها باید به مردم خوب بهره بدهند و اگر کسی وام خواست، از او بهره بگیرند. اساس کار یک بانک هم همین است وگرنه بانک ورزشکست میشه. (عاشق چشم و ابرو ما که نیستند) . برای یک کشور که اقتصاد بسته داره و اقتصادش سوسیال کمونیستی هستش، نرخ بهره زیاد خوب و مفید هستش (مثل کشور ایران). ولی برای اقتصاد نظام سرمایه‌داری (کاپیتالیست‌ها مثل مافیای صهیون، ماسون، فرانسه) نرخ بهره باعث میشه شرکتهای اون خانواده‌های پولدار و انگل نابود بشه. برای همین سرمایه‌دار جماعت همیشه درمورد افزایش نرخ بهره بدگویی میکنه و دلش میخواد نرخ بهره به صفر برسه تا با خون عده زیادی از مردم فقیر، این کارخانه‌داران مازراتی و پورشه سوار بشن.
    • SE ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      4 2
      ربا جنگ با خدا است و همین نرخ بهره عامل اصلی گرانی کالا ها و بالا رفتن قیمت تمام شده تولید است. اما بانکهای کثیف بلدند جطور با تزریق پول در بازار ارز و سکه به طور مصنوعی ارزش پول را کم کنند و حقیقت را صد درصد وارونه جلوه دهند.
  • IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    10 4
    کار اردغان درسته ولی مخالفینش مانع موفقیت او میشوند،همانند وضعیت ایران.
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      5 4
      توجیه و ماله کشی یک پانترک خجالتی رجب دوست ! از آنکارا ..
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    وعده ترامپ و حمایت از داعش
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    18 4
    قابل توجه. آقایان فاشیست. ونژاد پرستان.. یک دلار 30 هزار تومان است.. خیلی ها درتلاش هستن اردوغان حذف کنند اما نهایتا اردوغان پیروز خواهد شد.... درضمن توهمات کردستان بزرگ ادامه دارد. از موتوری جنس نگیر... اما احتمال که اربیل وکل اقلیم نامشروع کردستان عراق. ضمیمه ترکیه شود هست....
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      8 3
      سلام به شماواحسنت نظره خوبی بود
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 0
      باشه دفعه دیگه از تجربیات گران بهای شما استفاده میکنم و از ماشینی جنس میگیریم منتهی توهم و نعشگی شما تمامی ندارد و هر دم تحلیل چاپ می کنید
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 0
      ترکیه در نقشه خاورمیانه جدید به دو کشور تقسیم شد کرستان وترکیه وقت زیادی نمانده تا شکست یک‌کشور نژاد پرست دیگر
    • ایرانی IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 0
      چطوری پانترک جان وطن فروش؟ الان خونه هشتاد متری تو انکارا چند؟
    • DE ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      1 0
      خخخخخخخخخ نظر موتوری ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱ 4 را هم خواندیم . پان تووووووورچه یارو داره ترکیه کلش میلزره یارو میخواد کردستان را زمیمه توووووورچ ها کنه .موشه تو سوراخ نمیرفت التماس میکرد توو ناتو راهش بدهند
    • کوروش NG ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 0
      از تاریخ سر نمیاری حرفی نزنید ترک همش پانصد سال عمر داره اونم از طرف چین و مغولستان مهاجرت کردن این طرف اما کرد ها چند هزار سال هست و بوده که توی این منطقه زندگی میکنند.
    • Hiva DE ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      2 1
      پانترک عزیزشماهم مث اربابتون داری عثمانی فکر میکنی که حال روز ارباب خرردوخانت شده این داره دست بوسی میکنه خخخ
  • حمید IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    آقای اردوغان با همین فرمون برو
  • کاظم گلستانی IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    سلام الان من نفهمیدم این سیاست درسته یا نه ؟؟؟
  • وطنم ایران IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    برادر کشی، خوب به حرف های نورانی رهبر گوش بدید
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 0
    ترکیه در نقشه خاورمیانه جدید به دو کشور تقسیم شد کرستان وترکیه وقت زیادی نمانده تا شکست یک‌کشور نژاد پرست دیگر
  • DE ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    3 0
    ارزش لیر ترکیه که دیروز رکورد بی‌سابقه ای در سقوط ارزش پول ملی این کشور ثبت کرد، امروز نیز در نزدیکی یک رکود تازه در کمترین رقم برای این ارز در نوسان است.در نوسان است...// یک لیر پدرسوخته دارم که شب و روز - بی ارزشی اش در طیران است/ فیزیک نداند ولیکن عجب اینجاست - آونک صفت قیمت او در نوسان است/ پرواز کند نک زبلندی به ته چاه - گویی که پدر سوخته جدش خلبان است./ با اینکه نخوانده ست از علم حرارت - اندر تب بازار خودش نفت چکان است......چون یخ بشود آب همی ارزش آن لیر- گویی که خودش دشمن سرمایه گذار است ./ حالال هی برین تو ترکیه سرمایه گذاری کنین زمین بخرین پُز بدین فیس و افاده کنین.
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    ایران خود کردستان است از اذربایجان غربی بگیرتا کرمانشاه کردستان ایلام لرستان بختیاری شمال ایران خراسان بزرگ سیستان وبلوچستان مناطقی ازقزوین دماوند ورامین شمال تهران نژادشان کرد است حتی اذربایجان عزیز که کردبودن دردوره مغولان به ترکی تکلم برگشت
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    این کردها هم عالمی دارند حالا از حمله آمریکا به عراق استفاده کردند یه اقلیمی درست کردند اونم زیرنظر حکومت مرکزی عراق می‌خواهند همه جا را بگیرند البته هر پانی ارتجاعی بیش نیست کرد فارس ترک عرب
  • بهروزحسنپور IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    خیلی عالی
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    (ایران یک کشور مدرن فرانژادی است) همین که ترکیه مولانا را میخواهد از خودش کند یعنی جلوی ایران زانو زده است. پس جلوی ایران زانو بزنید ای نژادپرستان شیطانی که ایران مادر جهانیان است.
  • بنیامین IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 1
    ترکیه تاب و توان تحریم نداره. مجبور هست تو روابط بین الملل همچی در نظر بگیره.. از جمله رابطه با اسرائیل. کشور ترکیه تنوع نژادی فراوانی داره. خطر کردها ب شدت آزارش ن میده.. محکوم هست ب یارگیری در اطراف و برا همین ب علیف نزدیک شده و بخوبی خطر ایران حس میکنه..کشوری شدیدا وابسته ب صنایع و قطعات آمریکایی خصوصا آلمان.اروپاییها ب شدت بهش حساس شدن و رفتار اردوغان زیر نظر دارن.. تنها حسن ترکیه موقعیت جغرافیایی و عصو بودن در ناتو هست.. نقشه برکناری اردوغان و حذف اردوغان و کودتا ب کمک ایذان خنثی شد و دو کشور در زمینه اطلاعاتی کمک های زیادی بهم میکنه.. سیاستمداران ترکیه تازه متوجه شکست خفت بار و ازهم پاشیدگی امپراطوری عثمانی شدن و دست ترکها سالهاست از کشورهای امارات لبنان عربستان و مصرو سوریه کوتاه شده. جای خالی ترکها توسط انگلیس خبیث پر شد.. حکومت ایران بخوبی زمان و مکان درک کرد و در این کشورها نفوذ گسترده کرد وقتی اردوغان تو خواب زمستانی بود.. بحرحال وضعیت ترکیه روی ایران و همسایه ها تاثیر داره و ضعف ترکیه بنفع ما نیست.همانطور ک قدرت گرفتن بیش از حد ترکها ب ضرر ماست... ترکیه روسیه ایران مجبور و محکوم هستن ب همکاری همه جانبه هرچند ک اختلافاتی دارن.. فعلا مجبورن ب همکاری و باید خلغ حضور آمریکا پ کننن..
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    پس از تک قومی شدن کشورها، استعمار شروع به طایفه سازی درون همان تک قو‌م تولید میکند. در لیبی طایفه ها درگیر جنگ هستند. الان عربستان امارات و قطر هرسه عرب هستند پس کجاست اتحاد؟ در همین ایران بین یک قوم طایفه های مختلفی باهم درگیر میشوند.__ تجزیه خاورمیانه پایان کار نیست بلکه تازه شروع جنگهای هزاران ساله است. مثلا شهرهایی هستند که چندین قوم درآن زندگی‌میکنند آنها را میخواهی چه کنی؟ خیابانها را جدا کنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اگر تجزیه خوب بود اروپا فکر اتحادیه اروپا نبود،،،،، ترکیه که در خاورمیانه از تک قومی‌دم میزند پس چرا در اروپا تلاش میکند به اتحادیه اروپا بپیوندد؟؟
    • DE ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      2 1
      ....ترکیه که در خاورمیانه از تک قومی‌دم میزند پس چرا در اروپا تلاش میکند به اتحادیه اروپا بپیوندد؟؟// ترکیه تلاش نمیکند ترکیه التماس میکند سینه خیز میرود اسراییل را به رسمیت میشناسد داعش درست میکند گریه زاری میکند قوانین اسلامی در ترکیه را ابطال میکند در تمام شهرهای ترکیه عرق خوری عرق فروشی زنا و قمار آزاد آزاده ...هزارتا چیزشون را همین حزب سر کار از بین برد تا شکل اروپایی ها شوند بلکه اروپایی ها آتش سیگارشون را روی سر عردوپا بتکانند هنوز باید پشت در باسیتد این بدبخت و برای ملت مسلمان ترکیه ذلت بیاورد. منافق . بزودی ملت مسلمان ترکیه او را دور خواهند انداخت .
    • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      1 0
      زنده باد بر این منطق قوی. و زنده باد امت ایران که سالهاست تفکر کثیف نژادی را در چاه توالت انداخته است.
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    ای بنده شیطان خسته نشدی انقدر چرت و‌پرت میگی؟؟؟ اکثر نسل کشی ها بین دو عدد کشور که هرکدامشان تک نژادی بودند اتفاق افتاده است. خود تفکر کثیف نژاد باعث نسل کشی میشود.
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    امثر رییس جمهورهای خاورمیانه قبل رسیدن به پست و مقام به اربابان غربی تعهد داده اند که برای تحزیه کشور خودشان و خاورمیانه کار کنند نمونه شان را در افرادی در قبلی خاورمیانه دیدیم که ریال را به گند کشید
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    ترکیه که در خاورمیانه از تک نژادی میزند پس چرا در اروپا تلاش و التماس میکند به اتحادیه چندنژادی اروپا بپیوندد؟؟؟ ( ای پانترک خر خودتی)
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    آذری ها فرزندان قوم‌ ماد و آریایی هستند. من افتخار می کنم آذری و آریایی اصیل و ایرانی هستم. همونطور که علی دایی هم چند سال پیش با افتخار گفت آذری ها از نژاد آریایی اصیل هستند.
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 1
    (آذری ها آریایی و از قوم ماد هستند)آریایی یعنی شکسپیر گوته حافظ آمریکا المان شوروی روسیه امپراطوری ماد هوخشتره امپراطوری فارس کوروش امپراطوری روم جولیوس‌سزار امپراطوری شارلمانی فرانسه ناپلئون بناپارت ادیسون مخترع برق مخترع هواپیما تلفن راه آهن کشتی‌ و اولین سفربه ماه دومین‌سفر به ماه ناسا تلسکوپ هابل ماهواره اینترنت کامپیوتر موبایل تلوزیون هالیوود سینما تثاتر یونان فلسفه‌ فیثاغورس .........
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 1
    خون جاری در رگ گردن منِ آذریِ ایران، تقدیم آن شهید افغانی که در سوریه با داعش جنگید تا زن آذری ایرانی کنیز قصرهای عربستان سعودی نشود. این است تفکری که من آذری به آن چسبیده ام تفکر امت امام زمان ع که افغانی را کنار آذری قرار میدهد و اتحاد طلایی شرق را تشکیل میدهند.____ سرنوشت زنان عراقی که با آهن داغ علامت گذاری شده و به اعراب خلیج فارس فروخته شدند چه شد؟؟؟ _____

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس