نظرسنجی| بیم آمریکایی‌ها از قدرت چین و کاهش اعتماد به قدرت نظامی آمریکا

نتایج یک نظرسنجی در آمریکا نشان داد که شهروندان این کشور چین را تهدید نخست نظامی، امنیتی می‌دانند و اعتماد به ارتش ایالات متحده کاهش یافته است.

به گزارش مشرق، در اولین نظرسنجی در آمریکا که پس از خروج نیروهای این کشور از افغانستان انجام شد نشان داد که آمریکایی‌ها، چین را به عنوان دشمن اصلی کشور معرفی کردند و اعتماد آنها به ارتش ایالات متحده به پایین‌ترین سطح خود در سه سال گذشته رسید.

به نوشته روزنامه «وال استریت ژورنال» در این نظر سنجی که توسط «موسسه رونالد ریگان» صورت گرفت ۵۲ درصد چین را به عنوان بزرگترین تهدید برای ایالات متحده است نام بردند.

چین تهدید نخست نظامی

این در حالی است که چهار سال پیش این رقم ۲۱ درصد بود. روسیه با تغییری نسبت به سه سال قبل که ۳۰ درصد آمریکایی‌ها آن کشور را بزرگ‌ترین خطر می‌دانستند، با فاصله ۱۴ درصدی در رتبه دوم قرار گرفت. چین در آن برهه با ۲۱ درصد در جایگاه دوم قرار داشت.

۳۷ درصد از آمریکایی‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی، «شرق آسیا» را به‌عنوان منطقه‌ای که ایالات متحده باید نیروهای نظامی خود را بیشتر به آن منطقه اختصاص دهد، ذکر کردند، در حالی که «خاورمیانه» با ۱۷ درصد در رتبه دوم قرار گرفت.

این نظرسنجی با مشارکت ۲۵۲۳  آمریکایی از طریق تلفن و برخط مورخ ۲۵ اکتبر تا ۷ نوامبر مورد انجام شد  و حاشیه خطای ۱.۹۶ درصد بود. «راجر زاخیم»، مدیر موسسه ریگان خاطرنشان کرد که این نظرسنجی نشان می‌دهد شمار آمریکایی‌هایی که چین را بزرگ‌ترین تهدید می‌دانند، افزایش یافته است.

تغییر نگرش آمریکایی‌ها را نسبت به ارتش

زاخیم گفت: «افزایش مداوم تهدید چین نشان می‌دهد که چقدر چالش قوی است. مردم می‌دانند که تهدید ناشی از چین نه تنها یک تهدید امنیتی، بلکه به نگرانی‌های اقتصادی، نگرانی‌های سیاسی و انسانی مربوط می‌شود.»

این نظرسنجی همچنین تغییر نگرش آمریکایی‌ها را نسبت به ارتش نشان داد. این نظرسنجی نشان داد که تنها ۴۵ درصد از آمریکایی‌ها «اعتماد زیادی» به ارتش دارند که این رقم نسبت به ۷۰ درصد در سه سال قبل، نزدیک به ۲۵ درصد کاهش یافته است. ۱۰ درصد دیگر نیز گفتند که اعتماد چندانی به ارتش ندارند.

بایدن مقصر ماجرای افغانستان

بر اساس این نظرسنجی، ۵۹ درصد از آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که جنگ در افغانستان «بیشتر یک شکست» بوده است، در مقایسه با ۵۰ درصدی که در فوریه به همین سؤال پاسخ دادند. ۴۹ درصد از پاسخ‌دهندگان، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا را مقصر عقب‌نشینی ناموفق از افغانستان برشمردند، در حالی که ۲۰ درصد به برنامه ریزی نظامی ضعیف اشاره کردند.

۴۸ درصد از پاسخ دهندگان در این نظرسنجی گفتند که تسلط طالبان یک «تهدید بزرگ» برای امنیت ایالات متحده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس