انگیزه‌ها برای دوگانه‌سوز کردن خودروها کاهش یافت

علی‌رغم تدوین چشم‌اندازهای مختلف برای گسترش صنعت CNGt در سال‌های اخیر، به دلیل بی‌توجهی به این سوخت پاک، انگیزه‌ها برای دوگانه‌سوز کردن خودروها کاهش یافته است.

به گزارش مشرق، تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز و به طور کلی متنوع‌سازی سبد سوخت کشور از جمله برنامه‌های اصلی وزارت نفت در چند دهه اخیر است. در سال گذشته مصوبه شورای اقتصاد با عنوان حمایت از تولید و تبدیل کارگاهی یک میلیون و چهارصدوشصت و چهار هزار دستگاه خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به CNG سوز به تصویب رسید.

پس از این نیز شورای عالی انرژی کشور در بخش دوم سند تأمین انرژی بخش حمل و نقل کشور تا افق ۱۴۲۰ که اوایل سال جاری ابلاغ شد، سیاست‌های نحوه استفاده از CNG به عنوان سوخت بخش حمل و نقل عمومی را تعیین کرده که محورهای آن عبارت‌اند از:

۱. CNG به عنوان سوخت پاک، در دسترس و اقتصادی کشور در حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شود و تا حد امکان باید جایگزین بنزین و نفت گاز شود.

۲. استفاده از CNG به عنوان سوخت اصلی در خودروهای سبک عمومی و ناوگان مسافر شهری (اتوبوس و مینی بوس) و تشویق سایر خودروهای شخصی به استفاده از این نوع سوخت الزام شود

۳. مشوق‌های مالی و تسهیلات بانکی ارزان قیمت حسب مورد به مالکان وانت‌ها و خودروهای سواری عمومی (مانند تاکسی‌ها و سامانه‌های تاکسی‌های اینترنتی) برای تبدیل سوخت این خودروها به CNG ارائه شود.

۴. با توجه به مشکل بودن استفاده از CNG در خودروهای نیمه سنگین (اتوبوس‌ها و مینی‌بوس ها) که در خارج شهرها تردد می‌کنند، اولویت در مصرف CNG برای اتوبوس‌ها و مینی بوس های درون شهری قرار گیرد.

۵. مزیت رقابتی قیمت سوخت CNG برای تشویق استفاده کنندگان این نوع سوخت نسبت به سایر سوخت‌ها (بنزین) حفظ شود.

۶. توسعه متناسب جایگاه‌های عرضه سوخت CNG با تعداد خودروهای این ناوگان. استفاده از جایگاه‌های سیار در نواحی فاقد توجیه اقتصادی احداث جایگاه‌های جدید

۷. تأمین سوخت CNG در بخش راه اهن در صورت برتری اقتصادی این نوع سوخت به سوخت LNG انجام پذیرد.

۸. حمایت از تولید خودروهای پایه گاز سوز و سنگین (اتوبوس) از طریق توسعه فناوری موتور و پلتفرم صورت پذیرد.

این شورا پیش‌بینی کرده است که در صورت اعمال حمایت‌های ویژه از صنعت CNG میزان مصرف این سوخت پاک در خودروها از سالانه ۹.۹ میلیارد لیتر (۲۷ میلیون متر مکعب در روز) در سال ۹۸، به سالانه ۱۹.۴ میلیارد لیتر (۵۳.۲ میلیون متر مکعب در روز) در افق ۱۴۲۰ برسد. با این وجود در سال‌های گذشته به دلیل بی‌توجهی به این سوخت روند گازسوز کردن خودروها با کندی روبه‌رو شده است. در حال حاضر نزدیک به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو گاز سوز وجود دارد.

دلایل متعددی دست به دست هم داده‌اند تا انگیزه‌ها برای رفتن به سمت دوگانه‌سوز کردن خودروها کمرنگ شود که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

۱. شاید اولین بار که بحث سهمیه‌بندی خودروها جهت مصرف سوخت مطرح شد، بحث خرید خودروهای عمومی دارای سهمیه بنزین بالا توسط افراد دارای توانایی مالی مطرح شد. متأسفانه تعدادی از خودروهای عمومی در پارکینگ بوده و به صورت عمومی استفاده نمی‌شود و فقط از یارانه بنزین آنها استفاده می‌گردد. همچنین برخی افراد از خودروهای عمومی برای کار شخصی استفاده می‌کنند و کارهای روزمره را انجام می‌دهند. به عنوان مثال برخی افراد تاکسی‌ها را خریداری کرده و برای امور شخصی از آنها استفاده می‌نمایند. این افراد از سهمیه یارانه‌ای خودروهای عمومی برای مصارف شخصی بهره می‌برند و از آنجا که سهمیه‌ای که به این اشخاص تعلق گرفته است کفاف این امور را می‌دهد، لذا تمایلی برای استفاده از CNG در خودروهای خود نمی‌بینند.

۲. سهمیه‌های تعلق گرفته به خودروهای عمومی بالاست و میزان مصرف اضافه بر سهمیه تعلق گرفته برای خودروهای عمومی ناچیز است به عنوان مثال برای یک نیسان که ۴۰۰ لیتر سهمیه بنزین دارد احتمالاً میزان ۱۰۰ لیتر در ماه مازاد بر این سهمیه، مصرف کند که اختلاف قابل توجهی با میزان پرداختی آن ایجاد نمی‌کند. بنابراین طرح تبدیل CNG رایگان برای آنها جذابیتی ندارد. چراکه با تبدیل خودرو به CNG میزان سهمیه آنها نیز کاهش می‌یابد. ضمن اینکه این افراد می‌تواند سهمیه مازاد خود را در پمپ بنزین‌ها به فروش برساند و کسب منفعت کند. لذا متأسفانه در اواخر هر ماه فرآیند فروش سهمیه یارانه بنزین در پمپ بنزین‌های سطح شهرها دیده می

شود. ۳. شاید اصلی ترین عامل برای عدم اجرای موفقیت آمیز مصوبه شورای اقتصاد و سند تأمین انرژی، عدم جذابیت اختلاف قیمت میان بنزین و CNG است. قیمت کنونی بنزین و گاز باعث می‌شود که خودروها با سهمیه بنزین اختصاص یافته و مقداری هم بنزین آزاد برای استفاده از CNG ترغیب نشوند. طبق بند سوم سند تأمین انرژی باید مشوق‌هایی برای این امر وجود داشته باشد که خوشبختانه این امر صورت گرفته و امکان تبدیل رایگان خودروهای عمومی به گاز سوز فراهم شده است، اما بدلیل عدم جذاب بودن اختلاف قیمت CNG و بنزین باز هم استقبال صورت نمی‌گیرد. لذا دولت می‌تواند طی یک فرایند چند ماهه و با درنظر گرفتن ملاحظاتی سهمیه بنزین خودروهای عمومی را کاهش دهد تا انگیزه‌ها برای گازسوز کردن خودروها بیشتر شود.

لازم به توضیح است که جذاب بودن اختلاف قیمت CNG و بنزین برای مصرف کننده یکی از مسائل مهم می‌باشد. کما اینکه زمانی که در آبان ماه سال ۹۸ قیمت بنزین افزایش یافت و اختلاف قیمت مقداری بیشتر شد، به مدت چند ماه استقبال خوبی از تبدیل خودروهای بنزینی به CNG سوز صورت گرفت. اما پس از مدتی این اختلاف قیمت دیگر جذابیتی برای تبدیل خودروهای بنزینی به CNG برای مالکان خودروهای شخصی نداشت.

لازم به ذکر است در برخی کشورها که گاز سوز کردن خودروها را در دستور کار قرار دادند، اختلاف قیمت این دو سوخت به ۵۰ سنت هم می‌رسد. بدین معنا که اگر خودرویی ۱۵۰ لیتر مصرف ماهیانه داشته باشد با استفاده از سوخت گاز می‌تواند بین ۵۰ تا ۷۵ دلار صرفه‌جویی کند که معادل ریالی آن به یک تا یک ونیم میلیون تومان می‌رسد و به دلیل قابل توجه بودن رقم انگیزه هم برای گازسوز کردن خودرو وجود خواهد داشت. قاعدتاً برای خودروهای عمومی با مصرف بنزین بیشتر و تبدیل رایگان جذابیت به مراتب بالاتری خواهد داشت.

۴. توسعه جایگاه‌های CNG نیز از دیگر مواردی است که نیاز است مورد نظر قرار بگیرد. چرا که گاهی صف‌های طولانی جایگاه‌های CNG موجب عدم رضایت مالکان خودروهای گاز سوز می‌شود. با وجود اینکه در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰۰ جایگاه CNG در کشور وجود دارد ولی متأسفانه توزیع متناسبی صورت نگرفته است و نیاز است در مناطق دارای تراکم جمعیت، تعداد جایگاه‌های CNG نیز متناسب با جمعیت منطقه باشد. در خرداد ماه امسال هم مصوبه‌ای مبنی بر افزایش ۷۰۰ جایگاه دیگر در دستور کار قرار گرفت که بایستی متناسب با نیاز هر منطقه توزیع شود.

۵- همچنین نقش کاهش تولید خودروهای با کیفیت گاز سوز را نباید نادیده گرفت. بر اساس گزارش وزارت صمت در بازه زمانی یاد شده در سال جاری در مجموع تولید ۷ هزار و ۱۸۰ دستگاه سواری د و گانه سوز در خطوط تولید خودروسازان نهایی شده این در حالی است که سال گذشته در پایان دومین ماه از فصل تابستان ۹۹ شرکت‌های خودروساز توانستند در مجموع بیش از ۷ هزار و۵۰۰ دستگاه خودروی سواری دوگانه سوز تولید کنند که نشان از کاهش ۴ درصدی تولید دارد. لازم به ذکر است در حال حاضر نیز تنها شرکت ایران خودرو تولید خودروی پایه گازسوز را آن هم در ابعاد محدود در دستور کار داده است. این در حالی است که استقبال عمومی از موتورهای پایه گاز سوز EF۷ مناسب بوده و لازم است اهتمام بیشتری برای توسعه این صنعت به کار گرفته شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    4 0
    دنیا به دنبال برقی کردن خودروها هستند تو ایران خودرو هایی که آپشن هاشون مال گذشته است و از رده خارج میفروشند
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      2 0
      کلا انگیزه همه چی کاهش داشته!
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    8 0
    یکی هم چرا معاینه فنی برای خودروهای سی ان جی دستی ماینه صادر نمی کنه میگن باید جوابش بیاد بعد 3,سال خبری نیست بدون بیمه ما داریم گاز می زنیم خطرناکه خوب پیگیری کنید
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    4 0
    گاز توی کشور به اندازه کافی نیست. باید استخراج گاز بیشتر شود.
  • ن IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    سلام‌‌من‌الانمی‌خوام‌ماشینم‌دوگانه‌کنم‌اماهشت‌میلیون‌پول‌دوگانه‌سوزکردنش‌هست‌ندارم‌بایدچیکارکنم‌توسایت‌شرکت‌نفت‌ثبت‌نام‌می‌کنم‌ماشینم‌تاییدنمی‌کنه‌حالاخودتون‌تواین‌گرونی‌من‌هشت‌میلیون‌ازکجابیارم
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      0 0
      خب چرا
  • امیررضا IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    5 0
    برای دوگانه سوز کردن خودرو ۸میلیون تومان هزینه میخواد صاحب پراید دست دو مدل پایین نداره این همه پول .چطور ۸ میلیون بدهد.هیچ کس این پول را نداره برا دوگانه کردن
  • م.ک IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    10 0
    به این دلایل اینارو هم اضافه کنید ۱. هزینه بالای آزمایشات تانک سوخت و بیمه و معاینه فنی. ۲. هزینه اضافی وارده به موتور بدلیل حرارت بالای گاز و استهلاک بالاتر. ۳. کم کردن سهمیه بنزین خودروهای cng ماهیانه ۳۰ لیتر. ۴. خطرات سوختگیری. ۵. عدم توزیع مناسب باک چپ و راست. بطوری که گاهی مثلا صف باک چپ خالیه ولی باک راست بشدت ازدحامه یا بالعکس. که میشه با شیلنگ نازل بلندتر اینو برطرف کرد ولی نمیکنن.
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    7 0
    اینهمه توضبح دادیدامااز گرانی گازسوزکردن خودرو نگفتید من خودم بشخصه توان مالی گازسوزکردن خودروم راندارم. ماشینم گازسوزبودسرقت شدخیلی ازوسایلش اوراق کرده بودن ازجمله کپسول گازو.... تنهاراهش اینه ک قیمت گازسوزکردن رابرگردانید به قیمت سالهای 97یا98بعدمتوجه خواهیدشدکه تمام حرفاتون اشتباه بوده فقط بخاطرگرانی وسایل گازسوزکردنه ک اشتیاقی ندارن ملت
  • سجاد اصفی DE ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    4 1
    سلام من ۳سال که دنبال اینم از طریق اسنپ ماشینم دوگانه کنم کسی اهمیت نمیده
    • آراد، هیراد IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      2 0
      من ظرف مدت یک هفته از طریق اسنپ با مبلغ دو میلیون و سیصد هزار تومان ماشینمو گازسوز کردم.
  • محمد دهدشتی IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    3 0
    سلام چه فایده وقتی وارد یک شهر میشی که یک یا دو جایگاه cng داره و هر دو غیر فعال هستن دلیل خاموش بودن دستگاهها معلوم نیست باید جوری باشه که جایگاه فعال در هر جا در دسترس و آماده سوخت دهی باشه.
  • علی اکبر IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    4 0
    اگر به مشکلات خودروهای گاز سوز توجه میشد کار به اینجا نمیرسید ، معاینه فنی خودرو گاز سوز یعنی گذشتن از هفت خوان رستم و جنگ با دیو سفید !
  • علی بخشی IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    4 0
    سلام عزیزان مسعول همش بحث هزینه است من ی کارمندم با هزار تا قسط و کرایه خونه و بدبختی با سه تا بچه بنظرت میتونم هشت میلیون بدم گازسوزکنم نیست که تسهیلات بدید به هر برگه سبز خودرو هشت میلیون وام با ماهی دویست هزار پرداخت بدهید همه گاز سوز میکنن ممنون
  • شهریار DE ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 0
    آدم به کدام حرف شما اعتماد کنه ؟ تابستان برق نداریم زمستان گاز نداریم بعد میگیم مصرف را کاهش دهیم وقتی روز به روز وسایل برقی بیشتر میشود ، مصرف را باید کم کرد یا تولید را باید افزایش داد ؟ اگر خودرو ها گاز سوز شود ، دو روز بعد برای مصرف گاز هشدار نمیدهند ؟ گاز سوز کردن خودرو در حالت فعلی بر اساس شنیده ها در طی جند سال باعث اصطهلاک شدید موتور خودرو می شود چون این موتور مخصوص گاز ساخته نشده
  • محمد علی IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    سلام من میخوام ماشین دوگانه‌سوز کارخانه ای مو تک سوز کنم یعنی تغییر وضعیت ش بدم لطفاً راهنمایی کنید ممنون
  • M M IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 1
    خدا رو شکر جدیدا ماشینای تحویلی همشون به خاطر اینکه پدالشون برقیه دیگه دوگانه سوز نمیشه اینو کجای دلمون بزاریم
  • Meysam IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 0
    خاک به سر سایپاریموت بازکن درب تیبا رو حذف کرده آرم پشت سایپا رو حذف کرده،دوربین دنده عقب ساینا رو حذف کرده،صد خاک بر سر سایپا
  • اس ام IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    باتوجه به فراوانی گاز در این مملکت قیمت گاز خودرو های رانسبت به نرخ کنونی نصف کنید ببینیدچطورهمه مردم از این طرح حمایت میکنن.
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    3 0
    آل پی جی را رواج بدهید که‌ بهتر از سی ان جی.است
  • محسن IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 0
    باسلام به اقای به اضطلاح کارشناس واقعا مشکل اصلی رونمیبنید قیمت دوگانه رو میدونیدیک خودرو 405 بالای 15میلیون هزینه داره لوازم هم کیفیت نداره بنده خودم ماشین سال 94 به 2/500 گازسوز کردم یک ساله خراب شده اول لوازم اصلیش نیست یک ریل انژکتور فقط ب 3/600شده وأخرش هم درست نشد شماخودت حتما ماشین دولتی میاد دنبالت ونیاز به کار با ماشین نداری که بنزین اضاف میاری اخه ادم پولدار ماشین دوکانه سوار میشه ماشین خارجی اصلا دوگانه داریم دوگانه مال ادم های ضعیف جامعه است خواهشا یک جوری بکنید همین 60لیتر بنزین هم را از ما بگیرند
  • م IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    سلام شاید الان موقعش باشه سراغ سوخت‌های دیکه و انرژی‌های تجدید پذیر و نو بریم مثل آب باد زمین گرمایی خورشید و هر چیزی که قابلیت تبدیل به انرژی رو داشته باشه علاوه براین همین سوخت بنزین و گاز که باعث حرکت میشه آیا امکان ذخیره یازی و استفاده چند بار نداره و انرژی های دیگه مثل رعد و برق و حتی هوا سوز کردن خودروها و استفاده از آلودگی هوا و یا ذخیره انرژی ناشی از حرکت خودرو در خیابان‌ها و اتوبانها و کلا هر چیزی که ماهیت انرژی داشته باشه ذخیره و استفاده شه و آیا با کمبود آب امکان تولید آن وجود نداره و خیلی موارد دیگه که ما بهش فکر می کنیم جای دیگه انجامش دادن یا میدن
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    خوب نمی ارزه بنزین مفته تو ایران قسمت بنزین تو پاکستان 20 هزار تومنه
  • ع3 FR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    بهترین سوخت ال پی جی است دولت و مجلس باید هرچه زودتر جایگاه های ویژه ال پی جی را برگردانند ال پی جی از بنزین هم بهتر است وخطر کمتری نسبت به سی ان جی دارد خودروهای عمومی هم میتوانند از ال پی جی استفاده کنند چون مایع است خسارت بسیار بسیار کمتری نسبت به سی ان جی دارد چون سی ان جی بعضا باعث فرسودگی سر سیلندر میشود فقط باید برای دولت سید محرومان اراده ای باشد تا از سود صادرات 100 درصد حاصله از فروش ال پی جی که به دولت میرسد کوتاه بیاید دولت قبل که حاضر نشد
  • مسلم IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    سلام تو استان سیستان و بلوچستان جمع کل دو پمپ داره یکی به زاهدان یکی هم به ایرانشهر هست اونم صف بزرگ داره لطفاً برسی کنید که خاش سراوان چابهار از این پمپ CNCبزنند و تو زاهدان یک پمپ نمی سرفه باید دو سه پمپ بزنند مخصوصا چابهار
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    گازسوزکردن یه روش قدیمی و از رده خارج شده است تمام کشورهای جهان دارن میرن سمت خودروی برقی و خودروی با تکنولوژی بالا که بنزین کمتر مصرف کند گازسوز خطرات خودش را دارد هربار باید چک کامل بشه خطر انفجار هم همیشه بالاست
  • کیان IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 1
    با صدای تبل گرانی بنزین میاد اگه اینجوری بود الان همه ماشینهای دنیا گاز سوز شده بود نه برقی
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 2
    چرا همش با مسائل بیهوده وقت مردم رو تلف می کنید آخه کسی که میرم ماشین عمومی به اصطلاح خودتان وانت نیسان مسخره و از سوختش استفاده می‌کنه آخه انسان نفهم همون نیسان شده 300میلیون آخه این حرفا رو از کجاتون میارین
  • حسین آدینه وند IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    سلام .حدود ۲ سال است و طی چندین بار ثبت نام خودرو برای دوگانه سوز دادم ولی همچنان در صف انتظار تأیید است..تا کی باید منتظر باشیم؟!
  • محمد IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 1
    اگه مردم برن سمت گاز تو شرایط تحریم بنزین رو دست می ماند مثل داستان طرح ترافیک خلاصه یک سر افعی یک سر زنگی
  • فتیج IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 0
    سلام یکی دیگه از دلایل گازسوز نکردن ماشین اینه که فضای‌ صندق. و میگیره‌ و ماشین و لش میکنه من اگه بخوام ۸ ملیون بدم گازسوز کنم میتونم با اون ۸ ملیون ۵سال بنزین آزاد بزنم داداش🤣
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    تمام دلایلی که آوردید میتونه کمتر از 5% عدم استقبال از سی ان جی باشه . دلیل اصلی عدم استقبال از سی ان جی نابود کردن موتور خودروست که در این مقاله بهش اشاره نشده. گاز سی ان جی استهلاک موتور خودروهای پایه بنزین سوز را به شدت بالا میبره و بعد از مدتی یه خرخ اساسی رو دست مالک خودرو میزاره . از طرف دیگه برای خودروهای بارکش " سی ان جی بازدهی کمی داره و توان وانت به شدت کم میشه . راه حل کم شدن مصرف بنزین گازشوز کردن خودروها با گاز مایع هست که به نظر میاد مافیایی در وزارت نفت وجود داره که نمیزاره خودروها به صورت اصولی و درست گازسوز بشن .ال پی چی ایمنی بسیار بالاتری داره توانی در حد و حتی بیشتر از بنزین داره واز همه مهمتر به موتور خودرو آسیب نمیزنه .
  • هوشنگ IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    ما گاز مایع lpg می خواهیم واسلام....cng به درد نمی خوره کل دنیا ال پی جی هست
  • مهدی IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    همین پولی که قراره بدی دوگانه کنی رو بدی بنزین سوار شی راحت تری در ضمن استهلاک ماشینت هم کمتره وزن ماشینت هم کمتره دیگه هم نیازی نیست تو صف طولانی وایسی برا سوخت گیری
  • رضا میرزایی IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    با سلام خسته نباشید من ای گپسول شرگتی میخام مرسی
  • Sunboy IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 0
    ای خدا لعنت کنه اون کسی رو که روز اول و ازل گاز سی ان جی رو به عتوان سوخت خودرو معرفی کرد،،،ماشین من وانت مزدا ۲۰۰۰ مدل ۸۶ هست که پارسال حسب نادونی خودم گازسوزش کردم،،ماشینی که ۱۲ سال رو بی دردسر برام کار می کرد رو با این اقدام به فاک و نابودی دادم،،سیستم ماشینهای بنزینی برا گاز تعریف نشده و فقط سوختشون باید بنزین باشه،،گاز یه سوخت زورکی هست و باعث نابودی موتور ماشینهای بنزین سوز،،الان موتور ماشین من تعمیر اومده بخاطر گاز سوزوندن معادل ۲۵ میلیون تومن هم خرجشه،،ندارم و نمیتونم درستش کنم،دوماهه که گوشه گاراژ افتاده!!
  • مهدی IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    سلام من که دوساله ثبت نام کرده ام
  • م IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 0
    ایرانخردو مگه هر روز پژو های فرانسه رو تقویت میکنه با با بنزین تک سوز ولی ماشین های ملی سمند و دنا درست میکنه
  • علی عفت پیشه IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 0
    سلام باتوجه به اینکه درحال حاضر گاز سوز کردن خودروها هزینه گزافی برای مالکان خودروها دارد 1_مبلغ 10 ملیون تومان هزینه نصب ودوگانه سوز کردن خودرو میباشد 2_علاف بودن در جلو مراکز دوگانه سوز به مدت چند روز 3_بعد از دوگانه سوز کردن هرروز بایستی جلو تعمیر گاهها در حال تعمیر خودرو بود 4_در معاینه فنی نیز بهانه تراشیهای بازرسین مراکز را می‌بینیم حال شما بگویید ما چه باید بکنیم دلمان می‌خواهد این کار را بکنیم ولی از ترس هزینه ها مجبوریم بیشتر کارهایمان را در مسافت‌های داخل شهری پیاده بریم یا از تاکسی اسنپ استفاده کنیم ولی خرج تراشی اضافی برای خودمان نکیم باتشکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس