ابراز نگرانی ارتش آمریکا از تحرکات نظامی روسیه نزدیک مرز اوکراین

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ضمن ابراز نگرانی از تحرکات نظامی روسیه نزدیک اوکراین، مدعی شد در صورت اقدام نظامی مسکو علیه کی‌یف، منافع امنیت ملی واشنگتن و ناتو نیز به خطر می‌افتد.

به گزارش مشرق، ارتش آمریکا شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که به‌اندازه‌ای شاخص‌ها و هشدارهای مربوط به فعالیت نظامی روسیه در نزدیکی اوکراین را شناسایی کرده که باعث «نگرانی‌های زیاد» واشنگتن شود.

ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ضمن خودداری از گمانه‌زنی در مورد انواع گزینه‌هایی که ایالات متحده ممکن است در صورت تهاجم روسیه در نظر بگیرد، اما بر اهمیت استقلال حاکمیتی اوکراین برای واشنگتن و ائتلاف ناتو تاکید کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، میلی در گفت‌وگو با خبرنگاران حین پرواز بازگشت از سئول گفت: «در صورت انجام یک اقدام تهاجمی آشکار نظامی از سوی روس‌ها به کشوری که از سال ۱۹۹۱ مستقل بوده، منافع امنیت ملی مهم ایالات متحده و کشورهای عضو ناتو به خطر می‌افتد».

بیشتر بخوانید

خبر لوکاشنکو از کشف مراکز اطلاعاتی آمریکا در اوکراین

اوکراین مدعی است روسیه بیش از ۹۰۰۰۰ سرباز را در نزدیکی مرز مشترک طولانی خود با این کشور انباشته است. اما مسکو ادعاها درباره حمله احتمالی به همسایه جنوبی را رد کرده و از حق خود برای استقرار نیروها در قلمرو خود آنطور که صلاح می‌داند دفاع کرده است.

بر اساس این گزارش، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از بیان علنی برآورد خود از تعداد نیروهای روسی در نزدیکی اوکراین خودداری کرد، اما اظهار داشت که نگرانی‌های او فراتر از عدد و رقم نیروهای روسی است.

به نوشته رویترز، میلی در این‌باره توضیح داد: «من قصد ندارم به شما بگویم که چه چیزی را دنبال می‌کنیم یا اینکه چه نشانه‌ها و هشدارهایی را از نقطه نظر اطلاعاتی دریافت کرده‌ایم، اما همه آنها را دنبال می‌کنیم. و در حال حاضر به اندازه کافی دلیل برای نگرانی زیاد ما وجود دارد».

او همچنین ضمن اجتناب از حدس زدن اینکه آیا «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه ممکن است با خروج نظامی آمریکا از افغانستان جسارت پیدا کند، اظهار داشت: «باید از پوتین بپرسید. به‌نظرم این اشتباه است که هر کشوری یک نتیجه استراتژیک گسترده بر اساس خروج ایالات متحده از افغانستان بگیرد و سپس آن رویداد را انجام دهد و به طور خودکار آن را در موقعیت‌های دیگر اعمال کند».

اوکراین اوایل سال جاری محموله بزرگی از مهمات و موشک‌های «جاولین» آمریکایی را دریافت کرد و نظامیان این کشور می‌گویند خمپاره و پهپادهای تهاجمی ترکیه‌ای را نیز در اختیار دارند. با این حال، این کشورهای غربی به رهبری آمریکا هستند که چند روزی است با اظهار نظرهای غیرمستقیم از طریق گزارش‌های منابع بی‌نام در رسانه‌ها، روسیه را به طراحی حمله علیه اوکراین متهم کرده‌اند.

شامگاه چهارشنبه اما «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو با تکرار حمایت از اوکراین در برابر اقدامات روسیه، اما تاکید کرد که این سازمان وظیفه خود را جلوگیری از وقوع هرگونه درگیری با روسیه درخصوص اوکراین می‌داند.

روز گذشته نیز «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه ضمن هشدار به ناتو درخصوص حرکت به سمت شرق اوکراین و مرزهای روسیه، عضویت اوکراین و گرجستان در ناتو را به‌عنوان «بمب ساعتی در قلب اروپا» توصیف کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • GB ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    این یعنی فرصت برای دیپلماسی ایرانی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس