کد خبر 1308027
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
کارت زرد شورای اروپا و احتمال تحریم ترکیه

دولت ترکیه، تاکنون هشدارهای سران اتحادیه اروپا در مورد لزوم عمل کردن به احکام دادگاه حقوق بشر را جدی نگرفته اما حالا شورای اروپا، ترکیه را تحت فشار گذاشته است.

به گزارش مشرق، همچنان که پیش بینی می شد، در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای اروپا، ترکیه با یک چالش و تهدید جدی روبرو شد.

در نشست سه روزه وزرای امور خارجه عضو شورای اروپا، تداوم غیرقانونی حبس کارآفرین مشهور ترکیه عثمان کاوالا مورد توجه قرار گرفت و به حکم دادگاه حقوق بشر اروپا، روند مقدماتی نقض عضویت ترکیه در شورای اروپا آغاز شد.

بیشتر بخوانید

نومیدی مخالفین از جراحی اقتصاد ترکیه

حقوقدانان قدیمی ترکیه همچون رضا تورمن که روزگاری قاضی ارشد اروپا بوده، چندین بار اعلام کردند که اختلاف بر سر تبعیت یا عدم تبعیت از احکام حقوق بشر اروپا (ECHR) کار دست ترکیه می دهد. اما قوه قضائیه ترکیه و دولت اردوغان خود را ملزم به پیروی از این دادگاه نمی داند. با توجه به این که دولت ترکیه، تاکنون هشدارهای سران اتحادیه اروپا در مورد لزوم عمل کردن به احکام دادگاه حقوق بشر را جدی نگرفته، حالا شورای اروپا، ترکیه را تحت فشار گذاشته است.

لازم به یادآوری است که دادگاه حقوق بشر اروپا، پیش از این اعلام کرده بود که اگر عثمان کاوالا تا زمان برگزاری نشست بین سی نوامبر تا دوم دسامبر آزاد نشود، نامه ای به شورای اروپا فرستاده می شود تا بر اساس ماده ۴۶ کنوانسیون حقوق بشر اروپا، روند حقوقی نقض عضویت ترکیه آغاز شود. در نتیجه باید این واقعیت را پذیرفت که حالا، جایگاه ترکیه در اتحادیه اروپا سست تر و ضعیف تر شده و احتمال اعمال تحریم های جدید علیه ترکیه، یا حتی انحلال عضویت این کشور در شورای اروپا وجود دارد.

کارت زرد شورای اروپا و احتمال تحریم ترکیه

ترکیه چه گفت؟

وزارت امور خارجه ترکیه بیانیه ای در پاسخ به نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای اروپا صادر کرده و چنین نوشت:«با توجه به اصل احترام به روند جاری قضایی در کشورمان، از شورای اروپا دعوت می کنیم از ادامه این روند که به مثابه مداخله در دستگاه قضایی مستقل ماست، خودداری کند. همه، به ویژه کمیته وزرای شورای اروپا، باید به روند قضایی انجام شده توسط دادگاه های مستقل و بی طرف احترام بگذارند و به آن اعتماد کنند. کشور ما به عنوان یکی از اعضای موسس شورای اروپا به وظایف خود برخاسته از کنوانسیون اروپایی حقوق بشر آگاه است.»

پرونده های دیگری هم در راهند

دادگاه حقوقی بشر اروپا، علاوه بر صدور چند حکم مبنی بر ضرورت آزاد شدن عثمان کاوالا، در مورد صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق ها (ه.د.پ) نیز چنین حکمی داده است.

قوه قضائیه ترکیه، عثمان کاوالا را جاسوس، مخل امنیت ملی و مجرم امنیت قلمداد می کند و در مورد دمیرتاش نیز، معتقد است که او یک تروریست خطرناک است که مردم را به اعتراضات خیابانی فرا خوانده و زمینه کشته شدن ۲۳ شهروند را فراهم آورده است. اما دادگاه حقوق بشر اروپا، صراحتاً اعلام کرده که در پرونده این دو نفر، عنصر مجرمانه ندیده و آنان باید هر چه زودتر آزاد شوند.

قضات ارشد دادگاه حقوق بشر اروپا به اتفاق آرا اعلام کرده اند که احکام دادگاه های ترکیه برای دو شخص مزبور، ماهیت سیاسی داشته و فاقد هرگونه رویکرد حقوقی هستند. اما علاوه بر این دو پرونده، بررسی چند مورد دیگر از زندانی شدن نویسندگان، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی و اقتصادی و نهادهای مدنی، مجموعاً له متهمین و علیه محاکم ترکیه حکم صادر شده و از منظر کلی سران اتحادیه اروپا، دستگاه قضای ترکیه، فاقد استقلال و تابع اوامر دولت است.

کارت زرد شورای اروپا و احتمال تحریم ترکیه

آیا عضویت در اتحادیه اروپا برای ترکیه بی اهمیت است؟

در چند سال گذشته، یک موج سیاسی – اجتماعی در ترکیه به راه افتاده که از دولت اردوغان می خواهد، هر چه زودتر و سریع تر، از اروپا، آمریکا و ناتو فاصله گرفته و خود را به روسیه و چین نزدیک تر کند.  

گروه هایی از ملی گرایان راست افراطی، حزب کمونیستی وطن به رهبری دوغو پرینچک و سرشاخه های ارتباطی آن با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و برخی چهره های سیاسی چپ گرا، معتقدند که هیچ نفع و آینده ای در رفاقت و ارتباط امروز و فردای ترکیه و غرب وجود ندارد و باید با نهایت سرعت، به سوی روسیه و چین شتافت.

اما فعالان اقتصادی و نهادهای مرتبط با حوزه های صادرات، صنایع و تجارت، بر این باورند که بیش از یکصد میلیارد دلار از کالاهای صادراتی ترکیه به بازارهای اروپایی فرستاده می شود و این کشور از منظر منافع اقتصادی و ظرفیت های ژئوپولیتیکی، شانسی برای جدایی از اروپا ندارد.

کارت زرد شورای اروپا و احتمال تحریم ترکیه

ترکیه و اروپا، گستره وسیع منافع

به نظر می رسد که حضور بیش از ۴ میلیون آواره و پناهجو در ترکیه، کارت سیاسی مهمی در دست دولت اردوغان است تا با استفاده از آن، گهگاه از اتحادیه اروپا، امتیاز بگیرد. اما واقعیت این است که مقامات اتحادیه اروپا، این پرونده را به شکلی مدیریت کرده اند که امتیاز دادن به ترکیه به خاطر مدیریت پناهجویان، به معنی هموارسازی راه تکمیل عضویت ترکیه در اتحادیه نباشد.

به عبارتی روشن، مساله آوارگان و کمک مالی اتحادیه به ترکیه برای مهار مهاجر و پناهجو، به این معنی نیست که اروپا از اصول و مبانی خود در مورد محوریت و حاکمیت حقوق و قانون، چشم پوشی کند.

دیروز در حاشیه نشست شورای وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا، مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد. او در مورد این دیدار نوشت:«با جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در استکهلم ملاقات کردیم، درباره موضوعات سیاست خارجی در دستور کارمان مانند افغانستان، لیبی، اوکراین و قبرس بحث کردیم.»

جوزپ بورل نیز در توییت خود به این اشاره کرده که در گفتگوهای خود با چاووش اوغلو، مسائلی همچون اوکراین و بلاروس را در اولویت قرار داده و در عین حال، از ترکیه خواسته در مسیر کاهش تنش در شرق مدیترانه، قدم بردارد.

بررسی اجمالی تابلوی کنونی روابط ترکیه و اتحادیه اروپا، نشان دهنده این است که دامنه گسترده ای از اختلافات متنوع و متفاوت بین ترکیه و اتحادیه اروپا وجود دارد.

علاوه بر اختلافات جدی در حوزه های سیاسی و امنیتی و به ویژه ماجراهای مرتبط با قبرس و شرق مدیترانه، اختلاف بر سر معیارهای قانونی و حقوق بشری نیز بالا گرفته و در چنین شرایطی، نه تنها تکمیل عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، بسیار بعید و دور از ذهن به نظر می رسد، بلکه احتمال اخراج ترکیه از شورای اروپا نیز، سناریوی شگرف و تعجب آوری نخواهد بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    8 3
    یک کشور بدون مکشل در خاورمیانه‌نداریم یعنی ها
    • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      1 2
      چند تا علت دارد ، اصلی ترین علت غده سرطانی منطقه رژیم جعلی شرور و تروریست اسرائیل که در تمام کشورهای منطقه مشغول توطئه خرابکاری جاسوسی ترور و .. نکته بعدی اینکه منطقه خاورمیانه از دیر باز در طول تاریخ منطقه مهمی بوده و همچنان هم هست ، بخش عظیمی از منابع نفت و گاز جهان در این منطقه واقع شده ، ثروت ها و منابع عظیم طبیعی این منطقه بسیار زیاد و از قرن ها پیش مورد طمع ربی ها و بیگانگان بوده و هست، نکته بعدی و مهمتر اینکه اکثریت کشورهای خاورمیانه کشورهای جدید تاسیس هستند ، تنها کشور و ملت با سابقه و قدیمی و کهن و ریشه دار در منطقه ( ایران ) عزیز هست .. در مجموع باید گفت هیچ چیز اتفاقی نیست ...
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    19 4
    خدا لعنت کند غرب و انگلیس صهیونیسم و آمریکا و... که کشورهای خاورمیانه رو تحت فشار میزارن برای باج گیری و هر کس تابع نباشه باید بره، ایران هم به لطف تدابیر رهبری دوام آورده تا حالا
  • رضا IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    5 12
    بى پدر از ما ياد گرفته ، هركى دم پرش ميشه فوراً پرهاشو مى چينه و مى چپونه توى هلفدونى ، البته يه جورائى حق داره جونور حاكمى كه با مردمش با داغ و درفش برخورد كنه معلومه از يه جائى يا چيزى ترس داره و به خودش مطمئن نيست ، مگه مولا على فداش بشم نبود ؟! توى روى مباركش فحشش ميدادند ، تهمت ميزدند و لعنء ميكردند اما اونقدر شخصيتش محكم و استوار بود سر سوزنى بهش برنمى خورد و براى طرف دعاى خير ميكرد . اين موجود متوهم رو بايد سر جاش نشوند ، تورچ ها در خواب غفلت به سر ميبرند و نميشه راحت از دستش داد
  • قادر مهری IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    22 6
    عاشق هموطنانی هستم که تورک را تورچ می‌نویسند یعنی از روان پریش بودن آنها و عقب ماندگی محض شان پناه میبرم بر خدا مگر انسان چقدر باید حقیر پست باشد که نتواند و تمحل نکند کلمه تورک را بگوید اگر ملتی دیگر اینچنین بر شما توهین کند چه خواهد شد
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      2 2
      شما ( ترک) را به سبک داعشی های عرب (تورک) نوشتی معلوم است که نه ترک هستی نه‌ کرد نه فارس. فارسها برای تثبات برادریشان نیاز به امسال تو ندارند همین الان رهبر ایران یک آذری است. و ایرانی ها سالهاست از بحث نژادپرستی عبور کرده وبه مفهوم امت رسیده اند‌
    • ناشناس IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      7 2
      وقتی شماها فارس رو فارص و کورد رو چورد و ارمنی رو عرمنی مینویسید ایرادی نداره ؟
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      3 3
      فارس و آذری همه از قوم آریایی ایران هستند آذری ها از شاخه ماد و فارسها از شاخه فارس و کوروش فرزند ماد و فارس است.
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    3 2
    خوب این سه کشور یونان و مصر و قبرس شده اند عمله اسرائیل و امارات و امریکا برای پذیرش طرح خاورمیانه بزرگ توسط اردوغان-- ایران هم باید به ترکیه در دریای مدیترانه کمک کند--- شکست اقتصادی یا سیاسی ترکیه و روی کار امدن لائیک ها یعنی همان طرح خاورمیانه بزرگ و از نیل تا فرات اسرائیل
    • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      1 1
      خود ترکیه هم عمله اسرائیل و آمریکاست !
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    4 3
    روسیه می داند 1- ترکیه تنها کشوری در جهان است بیشترین پولشویی را برای ایران انجام می دهد2- تنها روزنه دور زدن تحریم های ظالمانه نفتی امریکا برای ایران است ظاهر دوست برای امریکا گرفته و اما یک ماهه پول نفت قاچاق را بحساب دولت ایران از مشتریان گرفته واریز می کند در حالی که چین دومین کشور کمک کننده به ایران با فاصله شش ماهه پول نفت قاچاقی را بحساب ایران واریز می کند خوب ترکیه تنها کشور قدرتمند مخالف حضور امریکا در عراق و افغانستان می باشد دیگر چه بنویسم
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 1
      ترکیه منافق و خائن در منطقه و جهان اسلام ! ترکیه متحد غرب و اسرائیل عضو ارتش صلیبی غرب دوست و همراه اسرائیل .. ترکیه فرزند اسرائیل مجری و عمله طرح های یهود بین المللی و اسرائیل در منطقه است
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    5 0
    خوب اردوغان با وجود اشتباهات بی شمار در سوریه که بدون او هم باز از طریق اردن و لبنان و عراق این بحران را شروع می کردند در کنار آن بزرگترین روزنه دور زدن تحریمهای امریکا بعد از چین بود حتی روسیه برای ایران پول نقد را به اعتبار تبدیل نمی کرد اما ترکیه بخاطر مقابله با طرح اسرائیل بزرگ و امنیت خودش
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    مشکل ترکیه را نخست وزیر اسرائیل خوب با تمسخر بیان کرده هر کشوری مثل ایران ترکیه و ونزوئلا لبنان یا هر کشور دیگری با اسرائیل و امریکا مخالفت کند ارزش پولش کاهش پیدا خواهد کرد و یا دارد کاهش پیدا می کند وگرنه عربستان و امارات که ده سال است یمن را شخم می زنند ارزش پولشان کاهش نیافته است
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      3 1
      ترکیه فرزند اصراعیل است.
    • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 1
      ترکیه سالهاست چند دهه است که رژیم جعلی و غصبی اسرائیل را به رسمیت پذیرفته ، ترکیه متحد غرب و عضو ناتوی غربی همان ارتش صلیبی غرب است، ترکیه سالهاست با رژیم اسرائیل روابط دوستانه و همکاری های مختلف و تبادل اطلاعاتی داشته و دارند، ترکیه بزرگترین شریک تجاری رژیم اسرائیل در منطقه است، روابط و همکاری ترکیه و اسرائیل گاها" پنهان و گاها" هم آشکارا مانند همین جنگ قره باغ اتفاق می‌افتد ترکیه اسرائیل و آذربایجان باکو دوشادوش یکدیگر با ارمنستان جنگیدن همکاری و تبادل اطلاعات نظامی و فنی تسلیحاتی داشتند، ترکیه مجری طرح های یهود بین المللی و اسرائیل در منطقه است، ترکیه و خصوصا" رجب اردوغان یک انسان متقلب خائن در جهان اسلام هستند ..
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 3
    ایران و ترکیه و اذربایجان باید یک فدراسیون تشکیل بدهند
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 2
    خوب اردوغان بدون کمک ایران در دریای مدیترانه مجبور از بردن پرچم سفید در برابر اسرائیل و یونان و فرانسه است
    • iran IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      1 1
      رجب اردوغان متقلب و نا سپاس رو از کودتا و مرگ حتمی نجات دادیم کمک کردیم مجددا" به قدرت در ترکیه بازگشت ولی چه شد ؟ جفتک پرانی برای ایران و ایرانیان !!!
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    امریکا دیگر با یونان ارزان قیمت متحد شده ودیگر نیازی به ترکیه گران قیمت ندارد و بزودی توان اقتصادی ترکیه از هم خواهد پاشید و مثلث اسرائیل با یونان و مصر علیه کدام کشور و به چه منظوری است؟ تجزیه ترکیه و تشکیل اسرائیل دوم
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 1
    اربکان اولین نخست وزیر اسلامگرا در مورد اردوغان فرموده اند: اردوغان انگور شیرینی است بشرطی که از آن شراب درست نکنند اما در دوره ای اردوغان اشتباهاتی را انجام داد گرچه بعدها تلاش کرد آن راجبران نماید اما باز هنوز اثار آن بجای مانده است نمونه سوریه ولی در باقی مناطق جهان همسو با ایران بوده همه می دانند بدون اردوغان غائله همه پرسی جدایی کردستان از عراق قطعا به نتیجه رسیده بود و ما باید بدون اردوغان در سنندج و کرمانشاه با کومله و دموکرات مشغول جنگ بودیم اردوغان برای امنیت ملی ایران یک لازمه ضروری است مثل آب و هم اکنون جزئی از محور مقاومت ضدصهیونیستی محسوب می گردد
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      1 0
      بازیگر اصلی که مانع تجزیه اقلیم کردی عراق شد ایران بزرگ و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و نیروهای مقاومت عراق الحشدالشعبی بودند جناب پانترک مجازی سایبری فارسی نویس ترکیه ای از آنکارا !!! ترکیه هم در این زمینه با ایران همکاری کرد بخاطر امنیت کشور خودش پانترک جازی رجب پرست !
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    ترکیه بخاطر مخالفت با طرح خاورمیانه بزرگ و جنگ با اسرائیل و تحت فشار فراماسون بین الملل و امریکا اقتصادش بزودی از هم خواهد پاشید تا اینکه به طرح تجزیه خودش رای بدهد
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    پس از تک قومی شدن کشورها، استعمار شروع به طایفه سازی درون همان تک قو‌م تولید میکند. در لیبی طایفه ها درگیر جنگ هستند. الان عربستان امارات و قطر هرسه عرب هستند پس کجاست اتحاد؟ در همین ایران بین یک قوم طایفه های مختلفی باهم درگیر میشوند.__ تجزیه خاورمیانه پایان کار نیست بلکه تازه شروع جنگهای هزاران ساله است. مثلا شهرهایی هستند که چندین قوم درآن زندگی‌میکنند آنها را میخواهی چه کنی؟ خیابانها را جدا کنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اگر تجزیه خوب بود اروپا فکر اتحادیه اروپا نبود،،،،، ترکیه که در خاورمیانه از تک قومی‌دم میزند پس چرا در اروپا تلاش میکند به اتحادیه اروپا بپیوندد؟؟
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    در لیبی پس از قزافی حالا طایفه ها بجان هم افتاده اند لیبی تک نژادی است ولی قبیله ها وطایفه های یک نژاد‌بجان هم افتاده اند،،،،، میبینی نژادپرستی چه منطق احمقانه و مشکوکی است؟؟ ،،،،،،استعمارغرب بعد از تجزیه خاورمیانه میاد میگه نه این بد بود باید کشورها بر مبنای دین تشکیل شود. شما نژادپرستان ماموران تشکیل جنگ های هزاران ساله در خاورمیانه هستید.تحزیه خاورمیانه یک پایان نیست بلکه تاره شروع جنگها است
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 0
      نکته مهم و ارزشمندی اشاره کردید دوست و هم میهن آگاه من : تجزیه خاورمیانه ، ابتدا و شروع جنگ های بی پایان خاورمیانه خواهد بود ..
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 0
      تجزیه خاورمیانه طوری جنگهای هزاران ساله را حاکم میکند که پس از صدسال اثری از هیچ قومی نشانی نماند و رمقی برای هیچ قومی نماند مانند کاری که با سرخپوستها و آزتک ها و آفریقایی ها کردند
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 2
    ایران همیشه مظلوم‌هست و این مظلومیت ایران نشان حق بودنش است مثل علی ع که مظلوم بود.
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    آذری ها فرزندان قوم‌ ماد و آریایی هستند. من افتخار می کنم آذری و آریایی اصیل و ایرانی هستم. همونطور که علی دایی هم چند سال پیش با افتخار گفت آذری ها از نژاد آریایی اصیل هستند.
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 0
    (آذری ها آریایی و از قوم ماد هستند)آریایی یعنی شکسپیر گوته حافظ آمریکا المان شوروی روسیه امپراطوری ماد هوخشتره امپراطوری فارس کوروش امپراطوری روم جولیوس‌سزار امپراطوری شارلمانی فرانسه ناپلئون بناپارت ادیسون مخترع برق مخترع هواپیما تلفن راه آهن کشتی‌ و اولین سفربه ماه دومین‌سفر به ماه ناسا تلسکوپ هابل ماهواره اینترنت کامپیوتر موبایل تلوزیون هالیوود سینما تثاتر یونان فلسفه‌ فیثاغورس .........
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 1
      قوم ماد ؟؟ اولا هیچ اطلاعی از قوم ماد وجود ندارد فقط می دانیم که آنها هفت ملت متفاوت بودند که با هم اتحادیه تشکیل دادند دوما بعد از سه هزار سال ، صدها حمله و جنگ نفوذ یونانی های ، اعراب ، ترکها ، روسها و .... همچنان فکر می کنی قوم ماد وجود دارد ؟؟
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 0
      درسته ما آذری ها نوادگان خاندان سلطنتی امپراطوری مادها هستیم. و کوروش هم از مادر یک آذری است.
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 0
      راست میگه دیگه آذری ها از قوم ماد هستند. نمیشه که برای کثافتهای تحزیه طلب همه کتابهای تاریخ رو بگی نیست نیست نیست.
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 1
    سد های ترکیه فرات را خشک میکند و فرات اصلی ترین قسمت تاریخ وقایع کربلاست. جلوی سدهای ترکیه را بگیرید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس