بلاروس: اتحادیه اروپا هیچ اقدامی برای حل مساله پناهجویان نکرد

ولادیمیر مکی وزیر امور خارجه بلاروس اعلام کرد که اتحادیه اروپا هیچ اقدامی برای حل بحران پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان نکرد.

به گزارش مشرق، مکی روز شنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیون سراسری "بلاروس۱" با انتقاد از مواضع اتحادیه اروپا در مساله پناهجویان گفت: اتحادیه اروپا هیچ اقدام مشخصی برای حل بحران پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان نکرد. مساله این است که بسیاری از پناهجویان همچنان خواهان سفر به اتحادیه اروپا و پیوستن به خانواده های خود هستند.

وی افزود: پیشنهاد ما این بود که به اتفاق یکدیگر (با اتحادیه اروپا) راه حلی برای مساله پناهجویان بیابیم.

وزیر خارجه بلاروس خاطرنشان کرد: متاسفانه از شرکای اروپایی هیچ پیشنهادی برای اقدامات معین دریافت نکردیم.  

مکی در ادامه مصاحبه تلویزیونی از بسته جدید تحریم های اتحادیه اروپا در مورد بلاروس انتقاد کرد و گفت: این بسته که بسته پنجم تحریم های ضدبلاروسی است برای هیچ طرفی مفید نیست.

آمریکا، انگلیس، کانادا و اتحادیه اروپا پنجشنبه شب در اقدامی هماهنگ تحریم ها علیه بلاروس را افزایش داده‌اند.

به گزارش دویچه وله، ایالات متحده، اتحادیه اروپا، انگلیس  و کانادا تحریم های جدیدی را علیه افراد و نهادهای نزدیک به الکساندر لوکاشنکو رئییس جمهوری بلاروس اعمال کردند.

در بیانیه ای مشترک کشورهای غربی اعلام کردند که این تحریم ها در پاسخ به تداوم حملات به حقوق بشر و آزادی های اساسی در بلاروس، بی توجهی به هنجارهای بین المللی و اقدامات مکرر سرکوب است.

تحریم های جدید اتحادیه اروپا شامل ۱۷ نفر و ۱۱ شرکت و موسسه می شود، تحریم های اتحادیه اروپا همچنین چندین فرمانده فعال در درگیری های مرزی و همچنین خطوط هوایی دولتی Belavia و شرکت هواپیمایی سوریه Cham Wings را هدف قرار داده است.

   بحران پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان از اواسط ماه نوامبر تشدید و مساله ای تنش زا در روابط بلاروس و غرب شد.

حدود دو هفته پیش، چند هزار پناهجو از کشورهای خاورمیانه تلاش کردند از طریق مرز بلاروس و لهستان وارد اتحادیه اروپا شوند که ازسوی مرزبانان لهستانی متوقف شدند.

 به گزارش تاس تاکنون حدود ۲۷۰۰ نفر از پناهجویان عراقی خاک بلاروس را به مقصد عراق ترک کرده اند. اکثر این پناهجویان از کردهای شمال عراق بودند و هواپیماهای خطوط هوایی عراق این افراد را به اربیل منتقل کردند.

آخرین هواپیما برای انتقال پناهجویان امروز با ۴۱۹ نفر فرودگاه مینسک را به مقصد اربیل ترک کرد.

هنوز از شمار واقعی پناهجویان در مرز لهستان و بلاروس اطلاعات دقیقی در دست نیست. 

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس