کد خبر 1308754
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۸
هراس اسرائیل از قاطعیت ایران و عقب‌نشینی آمریکا در وین

مرور مواضع مقامات اسرائیل و تحلیلگران غربی، از درماندگی و هراس بی‌سابقه رژیم صهیونیستی در مقابل ایران حکایت می‌کند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: این هراس و درماندگی به این علت است که اصرار صهیونیست‌ها بر خروج آمریکا از برجام، به افزایش اقتدار ایران ختم شده و اکنون صهیونیست‌ها مورد شماتت محافل داخلی خود و غرب قرار دارند که چرا موجب شده‌اند توافقی با آن کارکرد بی‌نظیر در مهار برنامه هسته‌ای ایران و موثر در سایر فشارهای امنیتی و اقتصادی به هم بخورد و ایران اقتدار خود را باز یابد.

از سوی دیگر اسرائیل با اصرار نسجیده بر بلوف‌های «تهدید نظامی»، هم گزینه نظامی را از اعتبار ساقط کرده و هم موجب ضربات بی‌سابقه نظامی و امنیتی به مراکز صهیونیستی در فلسطین‌اشغالی و نیروهای آمریکا در منطقه شده است.

بیشتر بخوانید

علت سکوت ارتش اسرائیل در برابر تهدید آشکار مقاومت چیست؟

جالب و مضحک اینکه چند روز قبل لاپید وزیر خارجه اسرائیل در مذاکره با ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه، در حالی که ادعا می‌کرد «تهدید نظامی تنها راه متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران است»، یک راز مگو را فاش کرد. او از واژه «تهدید نظامی باورپذیر» استفاده کرد؛ که نشان می‌دهدهارت و هورت‌های سگ زنجیری آمریکا در منطقه و حتی خود آمریکا، به اعتبار شکست‌های سهمگین شان در عراق و افغانستان و سوریه و لبنان و یمن، خریداری در ایران ندارد.

رفتار تحمیقی وزیر خارجه اسرائیل با مقام فرانسوی در حالی است که نفتالی بنِت نخست‌وزیر اسرائیل هفته گذشته در اعترافی توام با سرشکستگی و تحقیرشدگی گفت «ایرانی‌ها در حالی که با امنیت در تهران نشسته بودند، اسرائیل را با موشک محاصره کردند. آنها ما را از راه دور آزار می‌دهند و آسیب می‌زنند.»

لیبرمن، وزیردفاع پیشین رژیم صهیونیستی هم اخیرا با غیر قابل مقایسه توصیف کردن اسرائیل با قدرت ایران گفته است: «ایران ۷۴ بار از ما بزرگ‌تر و جمعیت آن ۹ برابر ما است.در اسرائیل همه چیز در مرکز متراکم است اما در ایران فاصله دو کلانشهر تهران و مشهد ۹۰۰ کیلومتر است. وضعیت ما با ایران کاملا متفاوت‌ است».

در این میان روزنامه‌ هاآرتص چند روز درباره‌اشتباه راهبردی آمریکا در خروج از برجام نوشت: «اسرائیلی‌ها سرانجام حقایق را در مورد ترامپ شنیدند. برخی مقام‌های اسرائیل، تصمیم ترامپ برای خروج از برجام را به خاطر اینکه موجب افزایش غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران شده، ‌اشتباه اصلی دهه گذشته درباره ایران خواندند، از جمله رئیس‌سابق موساد، و وزیر دفاع و فرمانده ارتش اسرائیل.

زمانی که رئیس‌جمهور سابق آمریکا تصمیم به خروج از توافق هسته‌ای با ایران گرفت، بنیامین نتانیاهو -نخست‌وزیر وقت اسرائیل این تصمیم را به یک جشن سیاسی تبدیل کرد. اما حالا مقامات اسرائیلی می‌گویند این‌اشتباه بزرگ دهه گذشته درباره ایران بوده است.»

توماس فریدمن تحلیلگر ارشد آمریکایی نیز دیروز در روزنامه نیویورک تایمزنوشت: «خروج ترامپ از برجام، که پمپئو و نتانیاهو به شدت از آن حمایت کردند، یکی از احمقانه‌ترین، ضعیف‌ترین و بی‌نتیجه‌ترین تصمیمات امنیت ملی ایالات متحده در دوران پس از جنگ سرد بوده است. این تنها مدعای من نیست و بسیاری بر این دیدگاه هستند. «موشه یعلون» که در زمان امضای برجام وزیر دفاع اسرائیل بود و به شدت با آن مخالفت کرده بود، هفته گذشته گفت: «به همان‌اندازه که برجام بد بود، تصمیم برای خروج از آن- با تشویق نتانیاهو- بدتر بود. یعلون تصمیم ترامپ را مهم‌ترین ‌اشتباه در عرصه سیاست خارجی و امنیتی دهه گذشته درباره ایران دانست.

دو روز بعد، ژنرال «گادی آیزنکوت» فرمانده ارشد نظامی اسرائیل در زمانی که ترامپ از توافق خارج شد، اظهارات مشابهی را ارائه کرد. او گفت: «تصمیم ترامپ، ایران را از همه محدودیت‌ها رها کرد و برنامه هسته‌ای آن را به یک موقعیت بسیار پیشرفته‌تر سوق داد».

البته آمریکا و اسرائیل به هنگام تدارک برای خروج ترامپ از برجام، تصور می‌کردند دست ایران بسته است و بنابراین رو به قبله خواهد شد؛ هم مجبور است تعهدات برجامی را یکطرفه به اجرا بگذارد و هم تحریم‌ها را دو برابر بیش‌تر حس می‌کند و بنابراین به زانو در می‌آید(!)

آنها متاسفانه در این طراحی خباثت‌آلود، روی انفعال برخی دولتمردان وقت ایران حساب ویژه باز کرده بودند. آمریکا و اسرائیل چنانکه فدریکا موگرینی فاش کرد مطئمن شدند که دولت روحانی حتی در صورت خروج آمریکا از برجام، تعهدات هسته‌ای را کاهش نمی‌دهد. ضمنا می‌شنیدند که برخی مدیران وقت در دولت چگونه ضمن بزرگ‌نمایی تحریم‌ها، اظهار ناتوانی می‌کنند.

بنابراین دچار این توهم شدند که به قول معروف، هم از توبره بخورند و هم از آخور! هم تعهدات آمریکا را به صفر برسانند و هم دولت ایران را گروگان برجام نگه دارند!

اما روی کار آمدن نمایندگان انقلابی در مجلس یازدهم از خرداد ۱۳۹۹ و سپس انتخاب زئیس جمهور باورمند به توانمندی‌های مردم و نظام در خرداد ۱۴۰۰ تمام رشته‌های آمریکا و اسرائیل را پنبه کرد و درماندگی فعلی راگریبانگیر آنها ساخت. اکنون شرایط به گونه‌ای است که روزنامه وال‌استریت ژورنال می‌نویسد: توافق

جو بایدن با ایران ضعیف‌تر از توافق اوباما خواهد بود. ایران در این مذاکرات به دنبال این است که کم‌ترین تعهدات ممکن را داده و البته در عوض بیش‌ترین امتیازات را بگیرد. این رویکرد به توافقی ختم خواهد شد که بسیار بسیار کم‌تر از توافق اوباما قادر به تامین اهداف و منافع آمریکا خواهد بود؛ یک توافق ضعیف‌تر از اوباما.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    39 11
    و مکرو و مکر الله ولله خیر الماکرین
    • حسن IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      6 0
      اصلا اسرائیل نباید باشد
    • دکتر فریماه رجاوند IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      6 0
      مرگ بر اسرائیل
  • رضا IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    4 0
    اولین موشک ایران که به شرزمین اشغالی اصابت کند بقیه کشورها میتوانند به راحتی زمینهای اشغال شده را پس بگیرند.
  • سید IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    3 1
    هشدار و پیش بینی ظریف الممالک که در شورای روابط خارجی نماینگان به یانکی ها گفته بود اگر ما را حمایت نکنید بعداً باید با انقلابیون (به زعم وی تندروها) سر و کله بزنید دقیق از آب درآمد! می توان گفت تنها موردی بود که ظریف الممالک درست فهمید! که البته مربوط به سیاست داخله بود نه خارجه!!
  • سعید IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    2 0
    دموکرات ها تنها دستاوردی که داشتند همین برجام بود و اگر همین الان حفظش نکنند دیگه همین یه دونه دستاوردی هم که داشتند از بین می رود
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    3 0
    مکر کردند و خدا مکرشان را به خودشان برگرداند
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    4 0
    عاقلان.دانند
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    1 6
    حکومتهای اسراییل و ایران را نمیدونم ولی ملت ایران را به عینه میبینم که زیر بار فشار فقر و.تورم روز به روز درمانده تر میشن
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    2 4
    تواین چهل واندی سال هی میگید مرگ بر اسراییل خب چرا موشک وووونزدید نابودشنذفقط حرف مردمو بیچاره کزدید دلارسی تومنی کی میخوام زنده بمانیم الهی یه زلزله بیاد کلمون نابود شیم راحت
  • NL ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 3
    وقتی طرف مقابلت یه مشت زبون نفهمه آخرش درمانده میشی و کار رو میسپاری به بمب و موشک
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    2 0
    کلید برداشتن تحریمها تصرف اسرائیل توسط نیرو.های مقاومت وایران است متاسفانه ایران تا دم دروازه رفته ولی این لحظه آخر در گل زدن مردد است ومنتظر نظرخواهی از اروپا وآمریکاست چرا متوجه نیستید پس از تصرف اسرائیل نظام سیاسی جهانی که شما را درمنگنه قرار می دهد ناگهان محو خواهد شد
  • FR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    1 0
    خیانت فتنه 88 ودولت روحانی حاصل از آن نمونه ای از همان خیر هایی بود که تمام دشمنان ناخواسته به ایران انقلابی دادند ....
  • آریوبرزن IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 3
    اسرائیل مجهزترین ارتش خاورمیانه رو داره و باید محتاط باهاش برخورد کرد. از غلو بیهوده پرهیز کنیم..
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 0
    انوقت برخی ویروسی ها مبتذل داخلی خواهان تسلیم و تعظیم ایران مقابل آمریکا هستند . متاسفانه شنیدن و دیدن این اقوال و احوال . از تحریم . دردناکتر است .
    • IR ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      0 0
      شما وضعت خوبه بهت ميرسن مشكل نداري الانم بايد اينو بگي نفع امثال شما تو وضعيت امروز ايرانه
  • ج IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    1 0
    ان شاء ا... که ایران دوباره شاهد روی کار آمدن بز دلان بی درد وترسوی دولتی مثل حسن روحانی نباشد
  • ع.م IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    2 0
    اسراییل و غرب اقدام به بزرگنمایی قدرت موساد و عملیات های پنهان میکنند،ولی ایران با آرامش و قدرت در حال صربه به اسراییل می باشد و حرفی نمیزند. این یعنی ما ایرانیها بعد از ۲۰۰سال تحقیر شدن دوباره برگشتیم.
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 2
    اينهمه نگوييد درماندگى اسرائيل او را تحريك نكنيد خودى نشان بدهد. بياد بياوريد استاد سخن سعدى را كسى باو اهانت كرده بود سعدى در پاسخ باو هديه اى داد. همه گفتند جاى تنبيه بود نه جاى تشويق سعدى پاسخ درست داد و گفت منتظر اتفاقات بعدى باشيد. مردم پذيرفتند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس