کد خبر 1310052
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: تارنمای «ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت» در یادداشتی با نظرخواهی از کارشناسان کشورهای غربی بیان داشته است که گفتگوی آمریکا با روسیه در موارد اختلافی برای پرهیز از درگیری، یک ضرورت غیر قابل انکار است. نویسنده این یادداشت به بحران‌های ایجادشده در مرزهای روسیه-اوکراین و لهستان-بلاروس اشاره داشته است.

 در این یادداشت با جمع‌بندی برخی نظرات، گفته می‌شود که نقطه انفجار بالقوه اصلی میان ناتو و روسیه بلاروس نیست، بلکه اوکراین است. پس از اینکه اوکراین از پهپادها برای انهدام یک واحد توپخانه‌ای جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در دونباس در اواخر اکتبر استفاده کرد، روسیه نیروهای خود را در 150 کیلومتری مرز اوکراین مستقر کرد.

 با این حال کارشناسان معتقدند تهاجم تمام عیار مسکو به کی‌یف بعید و برای روسیه «نامطلوب و بسیار پرهزینه» خواهد بود. روسیه پس از فروپاشی شوروی از چنین تلاش‌های نظامی در مقیاس بزرگ خودداری کرده و به جای آن به تاکتیک‌های بسیار کم‌هزینه در منطقه خاکستری مانند استفاده از نیروهای نیابتی، مزدوران، جنگ اطلاعاتی و نبرد سایبری متوسل شده است.

 یک چرخه معیوب میان روسیه و ایالات متحده وجود دارد که هر دو طرف معتقدند «تنها از طریق نمایش قدرت می‌توان طرف مقابل را مهار کرد». در این یادداشت آمده است بسیاری در واشنگتن مخالف تعامل دیپلماتیک با روسیه هستند و ترجیح می‌دهند موضع تقابلی را حفظ کنند. در حالی که می‌توان با بازاندیشی و ایجاد «مکانیسم‌های منازعه‌زدا مانند خط تلفن اضطراری بین روسیه و ناتو» از تشدید تنش‌ها در آینده جلوگیری کرد.

 دولت بایدن تاکنون علی‌رغم لفاظی‌ها، عملاً در مواجهه با روسیه محتاط بوده است. زیرا آمادگی یک برخورد نظامی هر چند اندک با روسیه را به خاطر اوکراین ندارد و در صورت بروز درگیری نظامی، اوکراین بازنده واقعی خواهد بود. گرچه مسکو نیز از تحمیل هزینه‌های چنین نبردی بر خود، اجتناب دارد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    1 0
    آمریکا همواره در پی تضعیف روسیه هست . اوضاع در اکراین را بسمتی بردند که مردم آنجا هم راضی بنظر نمیرسند . اما فرصت و بهانه برای فضولی و فشار بر روسیه را جور کرده . یک کاری در اکراین میکنند تا روسیه را وادار به واکنش کنند و بهمین بهانه تبلیغات جور واجور پشتوانه میکنند که روسیه نظر داره و ما برای دفاع از اکراین نمیگذاریم . و با چند حرکت نمایشی مثل جابجائی کشتی های نظامی ناتو و پرواز هواپیماهای جاسوسی و غیره . اینگونه . قدرتشان را بنمایش میگذارند . نه بیشتر . خسارتش خیلی بیشتر و غیر قابل پیش بینی شده هست . چکار میکنه . از قدرت دلار و معاملات استفاده میبره . که تاثیر بسزائی در اقتصاد روسیه خواهد گذاشت . آینده معلوم خواهد کرد که کی چکاره است و حرکات بعدی چه خواهد بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس