کد خبر 1310205
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۶

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: اندیشکده «کارنگی» در گزارشی به قلم «عادل دشله» نویسنده و محقق یمنی به موضوع تصمیم جدید دولت عربستان برای محدود کردن میزان کارگران خارجی به ویژه یمنی در عربستان پرداخته و معتقد است فسخ قرارداد صدها یمنی در عربستان مانع بزرگ سیاسی، اجتماعی و امنیتی برای برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت صلح در یمن است.

 در ژوئیه 2021، عربستان مقررات جدیدی درباره میزان کارگران خارجی در موسسات بخش خصوصی در این کشور مشخص کرده و بر این اساس سهم کارگران یمنی را به 25 درصد کاهش داده است. این موضوع شوکی برای جامعه یمنی‌های مقیم عربستان بود و موجب نارضایتی آن‌ها شده است.

 بر اساس سند 2030 سعودی نرخ بیکاری شهروندان عربستان باید تا سال 2021 به 11 درصد و تا 2030 به 7 درصد کاهش یابد. بر اساس این طرح که «بومی‌سازی مشاغل» نام دارد، می‌بایست مشاغل مختلف منحصراً در اختیار شهروندان سعودی قرار گیرد و در مقابل هزینه زندگی در عربستان برای کارگران خارجی به طور قابل‌توجهی افزایش یابد. این مسئله برای جامعه 1.5 میلیونی مهاجران یمنی در عربستان یک تصمیم ناگوار است و البته ادعاهای عربستان برای حمایت از یمن را زیر سوال می‌برد. 

 دیده‌بان حقوق بشر در این رابطه اعلام کرده: «مقامات سعودی عملاً صدها و احتمالاً هزاران نفر از متخصصان یمنی را به اجبار اخراج کرده و تهدید می‌کنند که به درگیری‌های جاری و بحران انسانی در یمن بازگردانده ‌شوند». عربستان این اقدام را با ادعای آزاد کردن مشاغل برای شهروندان خود در جنوب توجیه می‌کند.

 این تصمیم بدون شک حاوی ملاحظات امنیتی سعودی‌ها در مناطق جنوبی (نزدیک جبهه‌های جنگ) نیز هست زیرا ائتلاف سعودی در این مناطق در حال نبرد با حوثی‌هاست. 

این تصمیم در نهایت ده‌ها هزار یمنی شاغل در عربستان را تحت تأثیر قرار خواهد داد و پیامدهای جدی بر آینده صلح در یمن و همچنین بر مسائل انسانی، نظامی، امنیتی، اقتصادی، پویایی سیاسی و روابط عربستان و یمن بر جای خواهد گذاشت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    3 0
    از بن سلمان متنفرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس