داستان یک همسایه پر دردسر!/ «میدان مشق»؛ شارع عام یا ملک خصوصی؟

محوطه میدان مشق بر اساس تقسیم بندی شهری شارع عام محسوب می شود و مطابق قانون کسی نمی تواند ادعای مالکیت روی آن داشته باشد اما ظاهراً یکی از اهالی این میدان توجه چندانی به این قانون ندارد.

به گزارش مشرق، یکی از نمادهای قدیمی پایتخت، میدان مشق یا همان باغ ملی است که قدمت آن به حدود یک قرن پیش می رسد.

بنایی به یادگار از دوره قاجار؛ همان روزها که تهران، «طهران» بود و به تازگی مزه پایتختی را می چشید و حالا در اطراف خود موزه های مهمی همچون پست، تلگراف و تلفن، موزه ملی ایران، موزه علم و فناوری، کتابخانه و موزه ملی ملک، موزه عبرت، موزه سکه بانک سپه و... دارد و در این میان ساختمان وزارت امور خارجه هم در همین میدان جا خوش کرده اما به همسایه ای پر دردسر برای اطرافیانش تبدیل شده است.

«میدان مشق»؛ شارع عام یا ملک خصوصی؟

میدان مشق؛ شارع عام یا ملک خصوصی؟

ماجرا از این قرار است که این وزارتخانه هر از گاهی به بهانه های مختلف اقداماتی را در راستای محدودیت تردد به میدان مشق اعمال می کند، این در حالی است که این محوطه بر اساس تقسیم بندی شهری شارع عام محسوب می شود  مطابق قانون کسی نمی تواند ادعای مالکیت روی آن داشته باشد اما ظاهرا‍ً وزارت امور خارجه توجه چندانی به این قانون ندارد.

چرا که بر اساس مشاهدات خبرنگار با حصارکشی های صورت گرفته از ضلع غربی خیابان کوشک به سمت سی تیر و همچنین ضلع شرقی خیابان کوشک به سمت هتل فردوسی اختیار خیابان هایی که موزه های ملی، پست و ملک در آن ها قرار دارند به دست این وزارتخانه افتاده و در روند بازدید از موزه های اطراف، مشکلات جدی ایجاد کرده است.

«میدان مشق»؛ شارع عام یا ملک خصوصی؟

تبدیل میدان مشق به پارکینگ وزارت خارجه

بهانه های این وزارتخانه برای بسته نگه داشتن درها به همین جا ختم نشده، چون روزهای پنجشنبه و جمعه علاوه بر درهای اطراف، در اصلی باغ ملی هم به روی گردشگران و شهروندان بسته است، البته ۳ ماه پیش و با اعتراض موزه های اطراف وزارت امور خارجه، روزهای پنجشنبه از این قاعده مستثنی شد، اما همچنان روزهای جمعه که به اصطلاح «گل گردشگری» به حساب می آید و مردم در پساکرونا و با بهبود شرایط مایل به بازدید از موزه ها هستند، با درهای بسته مواجه می شوند.

«میدان مشق»؛ شارع عام یا ملک خصوصی؟

حالا مدتی است که محوطه باغ ملی که با منطق وزارت امور خارجه بیشتر به یک ملک شخصی تبدیل شده، به محلی برای پارک خودروهای این وزارتخانه بدل شده است، در واقع محوطه ای که باید محل تردد گردشگران باشد جای خود را به یک پارکینگ شخصی داده، در حالی که وزارت امور خارجه یک پارکینگ طبقاتی بزرگ در خیابان سخایی دارد.

«میدان مشق»؛ شارع عام یا ملک خصوصی؟

اینجا «عکسبرداری ممنوع!» نیست

تمام این موضوعات در کنار رفتارهای نامناسب و بعضاً خشونت آمیز کارکنان این وزارتخانه در مواجه با مردم و گردشگرانی که برای عکاسی از این محوطه به باغ ملی می آیند، به مرور زمان پاخور گردشگر را در این مکان کمرنگ می کند، این در حالی است که در هیچ کجای محوطه میدان مشق تابلویی با عنوان «عکسبرداری ممنوع!» نصب نشده اما متأسفانه نگارنده هم تجربه برخورد تند و زننده یکی از همین افراد را هنگام عکاسی در محوطه باغ ملی داشته است.

«میدان مشق»؛ شارع عام یا ملک خصوصی؟

ای کاش متولیان امر به این موضوع واقف باشند که این انحصارطلبی از سوی وزارت امور خارجه نه تنها موزه های اطراف را متضرر می کند بلکه باعث می شود در شرایط فعلی که شیوع کرونا کمتر و نیاز به حضور گردشگر بیشتر حس می شود، گردشگران را هم از حضور در قلب پایتخت دلزده کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    1 0
    متاسفانه انحصارطلبی ، رفتارهای غیر قانونی، عدم توجه به منافع ملی در حال گسترش و نهادینه شدن در جامعه است.
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    1 3
    وقتی یه بیسواد وزیر میشه، این چیزا عادی میشه
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      1 0
      به شما آلبانی نشین ها ربطی نداره!
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      1 0
      با ظریفی؟ اون خداروشکر تموم شد و با ۷۰۰ تا تحریمی که یه تنه به ۸۰۰ تا تحریم قبل ایران اضافه کرد و مجموعا کردشون ۱۵۰۰وتحریم و سفره ایرانی ها رو نابود کرد خداروشکر تموم شد دورانش
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    2 0
    لبخند ملیح و صد البته دروغین در برخورد های دیپلماتیک و تندی و پرخاشگری با مردم خود؟ یک لحظه در خود نِگر تا گیتی، ببخشید یک لحظه بیایید دم درب ورودی و اوج لطافت و مهربانی گماشته های وزارت متبوع خویش را بنگرید، البته که این مسبوق به سابقه است و دردی دیرین ......
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    2 0
    امیدوارم وزیر فهمیده و عاقل جدیدمون این موضوع هم در کنار جمع کردن گندکاری برجام، سرو سامان بدهند
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    3 0
    باید وزیر از خود سستی نشان ندهد و این افراد را عزل نماید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس