کد خبر 1310819
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
آزاد شدن صادرات سه فرآورده لبنی/ تکذیب تهاتر نفت با برنج

تکذیب تهاتر نفت با برنج، کاهش ۵۰ درصدی تولید خشکبار، آزاد شدن صادرات سه فرآورده لبنی و ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی ایران از سوی روسیه از جمله مهم ترین اخبار حوزه کشاورزی در هفته جاری بود.

به گزارش مشرق، تکذیب تهاتر نفت با برنج، کاهش ۵۰ درصدی تولید خشکبار و گرانی این اقلام، هشدار درباره تامین سینوسی ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی، آزاد شدن صادرات سه فرآورده لبنی و ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی ایران از سوی روسیه از جمله مهم ترین اخبار حوزه کشاورزی در هفته جاری بود.

در همین راستا، مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج، مباحث مطرح شده مبنی بر تهاتر نفت با برنج پاکستان را رد کرد و گفت: به نظر می‌رسد صحبت مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این زمینه سند باشد که گفته در قبال فروش نفت، هیچ قراردادی در هیچ کشوری نداریم. 

شیوه سینوسی تامین ارز برای واردات نهاده های دامی منجر به تلاطم در بازار شده است

هشدار درباره تامین سینوسی ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی از دیگر اخبار مهم حوزه کشاورزی در هفته جاری بود. در این زمینه سید جلال طیبا طیبا، عضو هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام وطیور ایران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت:شیوه سینوسی تأمین ارز موجب شده تا در سه ماه گذشته شاهد تلاطم زیادی در بازار نهاده‌های دامی باشیم.

طیبا طیبا تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات تأمین کنندگان نهاده‌های دامی این است که ارز تخصیصی برای واردات کالا «یورو» بوده در حالیکه قراردادهای تجاری با «دلار» منعقد می‌شود و افت ارزش یورو نسبت به دلار موجب شده تا واردکنندگان در تأمین و انتقال ارز به حساب فروشندگان خارجی با کسری منابع مواجه شوند. 

هشدار درباره افزایش سرسام آور قیمت مولفه های تولید از دیگر اخبار مهم حوزه کشاورزی در هفته جاری بود که محمد رضایی، کارشناس صنعت دامپروری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه قیمت مصوب شیرخام بر این اساس تعیین شده که دولت ١٠٠ درصد نهاده‌های مورد نیاز دامداران را تأمین کند، گفت: متأسفانه چنین اتفاقی رخ نداده و دامداران تنها کمتر از ۵٠ درصد نهاده‌های دامی خود را با نرخ مصوب دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت بسیار بر این مسأله دقت دارد که قیمت فراورده‌های دامی از جمله شیر و گوشت تغییر چندانی نداشته باشد، افزود: با این حال چندان دقتی بر روی این مسأله که قیمت مؤلفه‌های تولید برای دامداران افزایش نیابد، وجود ندارد.

این فعال صنعت دامپروری تاکید کرد که چرا دولت به قیمت داروها، واکسن، اسپرم و مکمل‌های دامی و پودر چربی و گلوتن ذرت و لوازم یدکی که در گاوداری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، توجه ندارد.

رضایی تصریح کرد: متأسفانه قیمت مؤلفه‌های تولید دل بخواهی بالا می‌رود و هیچ نظارتی بر روی آن وجود ندارد. 

سر و صدایی که برگشت فلفل دلمه های صادراتی بر پا کرد

همچنین در این هفته مباحثی مبنی بر ممنوعیت صادرات برخی از محصولات کشاورزی ایران به سوی کشور روسیه مطرح و گمانه زنی‌های زیادی در این زمینه انجام شد. برخی بحث باقی مانده سموم را علت این مساله عنوان کرده بودند و برخی دیگر نیز گفته بودند که نفوذ رژیم صهیونیستی در روسیه از دلایل این مسأله بوده که البته وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را بعید ندانست اما علت اصلی آن را بحث باقی مانده سموم اعلام کرد.

در همین زمینه مسعود بصیری، سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی به روسیه اظهار داشت: روسیه به علت وجود باقی مانده سموم در برخی محصولات کشاورزی از جمله فلفل دلمه‌ای، این محصولات را برگشت زده است.

وی درباره اینکه آیا این محصولات فقط شامل فلفل دلمه‌ای بوده یا محصولات دیگری را نیز شامل می‌شود، گفت: این محصولات شامل انواع فلفل‌های رنگی بوده است.

این مقام مسئول تاکید کرد که سازمان غذا و دارو موظف به نظارت بر این موضوع است که تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده است. 

آزاد شدن مشروط سه فرآورده لبنی از دیگر اخبار مهم حوزه کشاورزی بود که در این زمینه وزیر جهاد اعلام کرد تمامی افرادی که شیرخام را با نرخ مصوب خریداری می کنند با تایید وزارت جهاد و با پرداخت مابه التفاوت می توانند نسبت به صادرات شیرخشک، کره و روغن حیوانی اقدام کنند. 

و اعلام دلایل گرانی آجیل و خشکبار از سوی اتحادیه مربوطه از جمله دیگر اخبار مهم حوزه کشاورزی در هفته جاری بود. 

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس