بیش از ۲ هزار زن در یمن قربانی تجاوزات ائتلاف سعودی شده‌اند

سازمان حامی حقوق زنان و کودکان "انتصاف" گزارشی را تحت عنوان "زنان یمنی... قربانی تجاوز و فاجعه محاصره" تهیه کرد.

به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری یمنی "سبأ"، در این گزارش که همزمان با روز جهانی حقوق بشر صادر شده، به موضوع اوضاع فاجعه‌بار و بحرانی زنان یمنی از حدود هفت سال پیش به خاطر جنگ و محاصره پرداخته شده است.

در این گزارش آمده است، از ابتدای جنگ در ۲۶ مارس ۲۰۱۵ تا هشتم دسامبر سال جاری میلادی در نتیجه حملات ائتلاف متجاوز عربی تحت امر عربستان ۲ هزار ۴۱۲ زن کشته و ۸۲۵ تن زخمی شدند.

در این گزارش اشاره شده است که اوضاع زنان در مناطق تحت اشغال متجاوزان و مزدوران آن، با خشونت و نقض‌ها رو به رو است و میانگین خشونت علیه زنان از آغاز جنگ ۶۳ درصد است.

در این گزارش آمده است، تجاوز و محاصره و هدف قرار دادن بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، شیوع بیماری‌ها و افزایش میانگین سوء تغذیه به ویژه میان زنان شیرده و باردار و همچنین افزایش نسبت سقط و ناهنجاری‌های جنینی در نتیجه افزایش استفاده از تسلیحات، زنان را از حقوق اساسی خود در دستیابی به خدمات بهداشتی و سلامتی محروم کرده است.

در گزارش مذکور همچنین آمده است، یک میلیون و دویست هزار زن از سوء تغذیه رنج می‌برند و نیمی از آنها باردار هستند و هشت هزار زن هرساله به خاطر محاصره جان خود را از دست می‌دهند. بیش از ۷۰ درصد از داروهای زایمان در یمن به دلیل وجود محاصره و ممانعت از ورود آنها به یمن توسط ائتلاف عربی فراهم نمی‌شود.

این گزارش با اشاره به اینکه ائتلاف متجاوز به دلیل هدف قرار دادن تاسیسات آموزشی، محاصره اقتصادی و غیره زنان را از تحصیل محروم کرده، آمده است، این امر منجر به ناتوانی برخی از خانواده‌ها در تامین نیازهای اولیه آموزشی شده است به طوری که ۳۱% از دختران یمنی از آموزش محروم هستند.

در این گزارش با اشاره به نقض‌های صورت گرفته در نتیجه آوارگی آمده است که حدود ۸۰۰ هزار زن در میان آوارگان هستند.

بر اساس این گزارش، ۶۵  هزار بیمار مبتلا به سرطان از جمله تعداد زیادی از زنان در نتیجه تعطیلی مداوم فرودگاه صنعا در معرض خطر مرگ قرار دارند و بیش از ۱۲ هزار بیمار مبتلا به نارسایی کلیه نیازمند پیوند کلیه فوری در خارج از کشور هستند.

در همین راستا، سمیه الطائفی، رئیس این سازمان توضیح داد، این گزارش برجسته‌ترین جنایات آدم ربایی و تجاوز علیه زنان را در مناطق تحت اشغال ائتلاف متجاوز و مزدوران آن به ویژه در استان‌های جنوبی- در غیاب نقش سرویس‌های امنیتی که بسیاری آنها را شریک ارتکاب چنین جنایاتی می‌دانند- ثبت کرده است.

وی به موضع شرم آور و غیرانسانی سازمان ملل متحد در قبال تجاوزات علیه زنان یمنی و همچنین قصور آن در ایفای مسئولیت‌ خود و کناره گیری از حمایت بیشتر بخش‌های حیاتی اشاره کرد.

این گزارش خواستار توقف تجاوزات و محاصره و تشکیل کمیته تحقیقات بین‌المللی بی‌طرف برای بررسی تمامی جنایات و کشتارهای ائتلاف علیه زنان یمنی شده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس