مرزهای شرقی و غربی می‌توانند راه ورود اُمیکرون باشند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به شناسایی موارد ابتلا به سویه اُمیکرون در دو کشور عراق و پاکستان، گفت: مرزهای شرقی و غربی می‌توانند محلی برای ورود این ویروس به کشور باشند.

به گزارش مشرق، دکتر سید محمد علوی اظهار کرد: اُمیکرون تاکنون بیش از ۴۱ کشور را درگیر کرده است؛ این سویه بیشتر در افرادی بروز پیدا می‌کند که واکسن تزریق نکرده‌اند بنابراین واکسیناسیون می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به این ویروس، قابل توجه باشد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: تاکنون ۳ میلیون و ۵۸ هزار دوز واکسن کرونا در خوزستان تزریق شده است و بر این اساس، ۸۰.۸ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال حداقل یک دوز را دریافت کرده‌اند بنابراین ۲۰ درصد افراد بالای ۱۲ سال خوزستان هنوز واکسن را دریافت نکرده‌اند که این مساله می‌تواند خطرناک باشد و جان این افراد در معرض تهدید قرار بگیرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تاکنون ۶۱ درصد افراد بالای ۱۲ سال خوزستان دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند یعنی ۲۰ درصد دریافت‌کنندگان واکسن، هنوز دوز دوم را دریافت نکرده‌اند؛ اگر افرادی که هنوز نوبت تزریق دوز دوم‌شان فرا نرسیده را از این افراد کم کنیم، حدود ۱۸ درصد در تزریق دوز دوم تاخیر داشته‌اند. این افراد باید بدانند تزریق یک نوبت واکسن، ایمنی قابل توجهی ایجاد نمی‌کند و باید سریعا دوز دوم‌شان را دریافت کنند.

علوی بیان کرد: گاهی اوقات اطلاعاتی در مورد سویه اُمیکرون داده می‌شود که ممکن است در مردم امید کاذبی ایجاد کند و فکر کنند این سویه، بیماری خفیفی ایجاد می‌کند در حالی که این سویه ویروس جدید است و اطلاعات در مورد آن کم است.

وی با اشاره به بروز ۳۰ تا ۵۰ جهش در ویروس کرونا، گفت: مبتلایان به این ویروس افرادی هستند که واکسن دریافت نکرده‌اند و اکثر این افراد زیر ۱۲ سال هستند و در صورت ابتلای این افراد، به نوع خفیف بیماری مبتلا می‌شوند و هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر این سویه در چرخه طبیعت وارد شود، بزرگسالان از ابتلا به بیماری در امان باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: از طرف دیگر این سویه به مبتلایان قبلی بیماری کووید - ۱۹ تمایل دارد بنابراین افرادی که یک بار به بیماری مبتلا شده‌اند، اطمینان نداشته باشند که دیگر به بیماری مبتلا نمی‌شوند زیرا در این سویه، این افراد بیشتر در معرض خطر هستند.

وی با تاکید بر مراقبت برای جلوگیری از ورود سویه اُمیکرون به کشور، گفت: هیچ ویروسی پشت مرزهای کشور نمی‌ماند. زمانی که یک ویروس در یک نقطه از دنیا بروز پیدا کند، به کشورهای دیگر نیز می‌رسد.

علوی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: خبر جدیدی مبنی بر شناسایی این سویه ویروس در پاکستان و عراق داشته‌ایم بنابراین مرزهای شرقی و غربی می‌توانند محلی برای ورود این ویروس به کشور باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس