محقق ایرانی ژن تاثیرگذار در بیماری کبد چرب را شناسایی کرد

پژوهشگران دانشگاه یل به رهبری آریا مانی استاد پزشکی و ژنتیک ژنی را کشف کردند که بر بیماری کبد چرب غیرالکلی تاثیرگذار است.

به گزارش مشرق؛ به نقل از وب سایت دانشگاه یل، محققان این دانشگاه به رهبری آریا مانی استاد پزشک و ژنتیک دانشگاه یک ژن جدید کشف کرده‌اند که می‌توان برای درمان بیماری کبد چرب غیرالکلی و مقاومت به انسولین آن را هدف گرفت.

محققان متوجه شدند جهش در ژن Dyrk۱b با اختلالی به نام سندروم متابولیک مرتبط است. این سندروم خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را به شدت افزایش می‌دهد. هم اکنون داروهای متعددی برای درمان بیماری کبد چرب در حال توسعه است. اما تحقیق ذکر شده یکی از نخستین مطالعاتی است که نقش ژن مذکور را در بیماری کبد چرب غیر الکلی ( NAFLD) و مقاومت به انسولین بررسی می‌کند.

محققان به رهبری آریا مانی متوجه شدند افزایش بیان ژن یک نشانگر افزایش خطر هایپرلیپیدمیا، بیماری کبد چرب، بیماری التهاب کبدی و فیبروسیس است. همچنین انها متوجه شدند mTORC۲(یک کمپلکس پروتئینی حساس به راپامایسین) در تأثیر Dyrk۱b مداخله می‌کند و احتمالاً یک هدف درمانی بالقوه برای بیمارانی با بیماری کبد چرب غیر الکلی باشد.

فعال شدن mTORC۲ در سطح ملکولی تکثیر سلولی و متابولیسم را تنظیم می‌کند. این امر مقاومت به انسولین را ایجاد می‌کند. حال آنکه که هدف گرفتن ژن Dyrk۱b به کاهش مقاومت به انسولین منجر می‌شود.

این پژوهش در «ژورنال تحقیقات بالینی» منتشر شده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    0 1
    این شخص دیگر ایرانی نیست. آمریکایی است. مگر اینکه ژن هم ایرانی و غیر ایرانی داشته باشد.
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    0 1
    این اراجیف چیه؟ کبد نیاز به پاکسازی داره. کبد چرب با شربت سکنجبین یا دم کرده برگ سنا براحتی درمان میشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس