کد خبر 1311522
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۱
1

ساخت گوپی باردار به اندازه‌ای موفقیت‌آمیز بود که چند سال بعد، یک مدل بزرگ‌تر از این هواپیما با نام سوپر گوپی ساخته شد، که قطر محفظه بار آن به ۷.۶ متر می‌رسد.

به گزارش مشرق، هواپیمای عجیب الشکل Pregnant Guppy در سال ۱۹۶۱ توسط کمپانی Aero Spacelines ساخته شد و به آمریکا کمک کرد تا در مسابقات فضایی به پیروزی دست یابد. این هواپیما شباهت بسیاری به نوعی ماهی شکم دار به نام گوپی باردار داشته و نام خود را از این آبزی بامزه گرفته است. بدنه این غول هوایی از روی بوئینگ KC-۹۷ Stratotanker ساخته شده، البته با تغییرات و اصلاحات زیاد. گوپی باردار دارای یک محفظه بار بزرگ بود که قطر آن به ۶ متر می‌رسد. به لطف گوپی باردار، ناسا توانست محموله حیاتی و بزرگی را در زمان بی‌سابقه‌ای به تأسیسات پرتاب خود انتقال دهد.

ساخت گوپی باردار به اندازه‌ای موفقیت‌آمیز بود که چند سال بعد، یک مدل بزرگ‌تر از این هواپیما با نام سوپر گوپی ساخته شد، که قطر محفظه بار آن به ۷.۶ متر می‌رسد. نه تنها از لحاظ اندازه، بلکه توان و قدرت مدل دوم به واسطه موتورهای توربوپراپ T-۳۴-P-۷WA پرت و ویتنی بهبود پیدا کرد. سوپر گوپی دارای یک کابین فشرده و دماغه لولایی بود که امکان انتقال محموله به محفظه را فراهم می‌آورد. این هواپیما تا سال ۱۹۷۹ تحت مالکیت و کنترل Aero Spacelines بود، ولی بعداً به ناسا فروخته شد.

بیشتر بخوانید

تاکسی هوایی الکتریکی با طراحی عجیب +عکس

سوپر گوپی توربین آخرین مدل از هواپیمای گوپی است که تنها ۴ عدد از آن ساخته شد. مهم‌ترین تفاوت توربین با مدل‌های قبلی، کاربرد موتورهای توربوپراپ جدید آلیسون T-۵۶ بود. این موتورها در زمان خود مطمئن‌تر و رایج‌تر بودند.

هواپیمای نهنگ شکل سوپر گوپی +عکس

این هواپیمای نهنگ شکل بیش از سی سال در هوا پرواز کرد، بیش از سه میلیون مایل را پیمود و نقش مهمی در اجرای مأموریت‌های آپولو ناسا داشت. سوپر گوپی هنوز هم در برنامه‌های فضای ناسا مورداستفاده قرار می‌گیرد. این هواپیما همچنین در جابجایی‌های بزرگ به وزارت دفاع و پیمانکاران دولتی کمک می‌کند.

هواپیمای نهنگ شکل سوپر گوپی +عکس

سوپر گوپی هنوز بازنشسته نشده است. این هواپیمای دوست‌داشتنی به تازگی برای آماده‌سازی مأموریت آرتمیس ۴ به کمک ناسا رفته است. ناسا در طول پروژه آرتمیس قصد دارد نخستین زن و مرد بعدی را تا پایان دهه به سطح ماه رسانده و پس توسعه زیرساخت ماهواره‌ای، اساس ایستگاه بعدی یعنی مریخ را بنا کند.

هواپیمای نهنگ شکل سوپر گوپی +عکس

در تاریخ ۹ نوامبر سال جاری، سوپر گوپی مسئولیت حمل پوسته حفاظ حرارتی برای مأموریت آینده را بر عهده گرفت که روی فضاپیمای اوریون Orion نصب می‌شود. این پوسته یک محموله بسیار مهم و حیاتی برای محافظت از کپسول و فضانوردان آرتمیس به حساب می‌آید.

زمانی که خدمه از ماه به زمین بازمی‌گردد، اوریون با سرعت ۴۰ هزار کیلومتر بر ساعت وارد جو زمین می‌شود که تقریباً نصف دما خورشید است. حفاظ حرارتی به لطف اسکلت تیتانیومی که با پوسته فیبر کربنی پوشیده شده، برای مقاومت در برابر این گرمای بالا طراحی و ساخته شده است.

هواپیمای نهنگ شکل سوپر گوپی +عکس

حفاظ حرارتی اوریون و پوسته مرتبط با آن، بزرگ‌ترین ساختاری است که تاکنون برای مأموریت‌های فضایی انسان ساخته شده و قطر آن به ۵ متر می‌رسد. هیچ هواپیمایی بهتر از سوپر گوپی نمی‌تواند این محموله را در خود جای دهد. دماغه سوپر گوپی تا زاویه ۱۱۰ درجه باز شده و قطعات بزرگ را به راحتی در «شکم» خود بارگیری یا تخلیه می‌کند.

هواپیمای نهنگ شکل سوپر گوپی +عکس

پوسته حفاظ حرارتی هم‌اینک در فرودگاه فدرال موفت نگهداری می‌شود، اما برای انجام آزمایش‌های مربوط به فشار و گرما به تأسیسات لاکهید مارتین در سانی ویل کالیفرنیا منتقل خواهد شد. هواپیمای نهنگی غول‌پیکر نیز قرار است در تحویل قطعات ضروری به ناسا کمک کند.

منبع: خودروبانک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس