سردار فرحی

جانشین وزیر دفاع اظهار داشت: خوشبختانه با گذشت چندین سال از تشکیل شبکه علمی دانا و توانا در وزارت دفاع امروز ما با شش هزار شرکت دانش‌بنیان ارتباط و همکاری داریم.

به گزارش مشرق، سردار «سید مهدی فرحی» جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امروز (یکشنبه) در آیین اختتامیه همایش هماورد ملی توسعه در فناوری صنعت هوایی که در شرکت «پنها» برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری این جشنواره‌ها بسیار ارزشمند است و می‌تواند با هم‌افزایی میان دانشگاه و مراکز صنعتی و دفاعی به جهش حرکت پژوهش در کشور بیانجامد.

وی افزود: صنعت هوایی و هوافضا از صنایع تک، بسیار پیشرفته و بالادستی است که همه نگاه‌ها در سطح جهان به این صنعت و تحولات آن معطوف شده است.

جانشین وزیر دفاع ادامه داد: ناتو هشت فناوری را به‌عنوان فناوری برترساز در ۲۰ سال آینده مطرح کرده است و تلاش دارد در این فناوری‌ها به پیشرفت‌های چشمگیر دست یابد تا در ابتدا غافلگیر نشود و در مرحله بعد بتواند دیگران را غافلگیر کند؛ بر همین اساس، سرمایه‌گذاری‌ها روی این فناوری‌ها را در اولویت خود قرار داده است.

سردار فرحی با اشاره به ظرفیت عظیم کشور در حوزه علمی، تأکید کرد: ما باید با استفاده از ظرفیت عظیم دانشگاهی که داریم و با بهره‌مندی از صنایع دفاعی، عقب‌ماندگی در حوزه عمودپروازها را جبران و همچنین بتوانیم قدم‌های مؤثری را برای همگامی با جهان برداریم تا در آینده‌ای نزدیک ایران بتواند حرف‌های بسیاری در این عرصه برای گفتن داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح برای استفاده از ظرفیت‌های عظیم دانشگاه برای پیش روی در عرصه‌های مختلف علمی و تأمین نیازهای کشور، گفت: در ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع سیاست‌های بالادستی و نقشه علمی برای استفاده از ظرفیت‌های عظیم علمی کشور تدوین و در وزارت دفاع «شبکه دانا و توانا» تشکیل شد.

جانشین وزیر دفاع اظهار داشت: خوشبختانه با گذشت چندین سال از تشکیل شبکه علمی دانا و توانا در وزارت دفاع امروز ما با شش هزار شرکت دانش‌بنیان ارتباط و همکاری داریم که این همکاری، ظرفیت و توان وزارت دفاع را به بیش از ۲۰ برابر افزایش داده و همه این شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار دانشگاه‌ها، مراکز علمی و نخبگان در سراسر کشور در جهت توسعه فناوری نظامی با وزارت دفاع و صنایع دفاع همکاری و همراهی دارند.

سردار فرحی با اشاره به همکاری نزدیک میان صنایع دفاعی کشور و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان، افزود: با اقدامات صورت گرفته برای ارتباط نزدیک صنایع دفاع و دانشگاه‌ها در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای اولین بار درهای وزارت دفاع را برای ورود صنعتگران و نخبگان باز کرده‌ایم و بر همین اساس نظام‌نامه نوآوری دفاعی در وزارت دفاع تدوین و تبدیل به شبکه بازنوآوری شده است تا بتوانیم با شرکت‌ها و مراکز علمی همکاری کنیم و از این طریق با همراهی و همگامی مراکز علمی و تحقیقاتی و دانشگاهی بتوانیم نیازهای حوزه صنعت دفاعی را تامین کنیم.

وی عنوان کرد: حجم بالای تحقیقات علمی و پژوهشی در دانشگاه‌های کشورمان یک ظرفیت عظیم دانشگاهی و تحقیقاتی را در کشور به وجود آورده است و به‌صورت میانگین روزانه حدود هزار پایان‌نامه در مقطع ارشد و دکترا در دانشگاه‌های کشور ارائه می‌شود که اگر این پایان‌نامه‌ها هدفمند و اثربخش شود می‌تواند مشکلات بسیاری از کشور را برطرف کند.

جانشین وزیر دفاع با بیان اینکه مدل بسیار خوبی برای استفاده از ظرفیت علمی و نخبگانی کشور در ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع تدوین شده است، گفت: با برنامه‌هایی که در ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع تدوین شده است، ما توانسته‌ایم ارتباط قوی با مراکز علمی و دانشگاهی کشور ایجاد کنیم تا این مراکز و دانشجویان بتوانند در قالب پروژه‌ها و پایان‌نامه‌ها و با همکاری صنایع دفاع بتوانند گره‌گشایی از مسائل کشور داشته باشند.

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس