کد خبر 1313625
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
محمدرضا تاجیک

تاجیک:اصلاح طلبان مدت هاست که تعابییر قابل توجهی از وضعیت فعلی خود در جامعه و سپهر سیاسی ایران بیان می کنند که اکثریت این تعابییر از ناامیدی مجدد آنها برای بازگشت به قدرت و کسب حمایت مردم حکایت دارد.

به گزارش مشرق، روزنامه شرق نوشته است:  جبهه اصلاحات بی‌تردید در مقطع کنونی‌ بیش از هر دوره‌ای چالش‌های عمیقی را پیش‌روی خود می‌بیند؛ از محدودیت‌های بی‌شمار برای ادامه فعالیت رسمی سیاسی تا نبود وحدت تشکیلاتی، اما در این میان شاید مهم‌تر از هر دو عنوان پیشین، ریزش شدید سرمایه اجتماعی است که اصلاح‌طلبان را در بن‌بستی بی‌سابقه قرار داده است؛ به این معنا که اگر در گذشته اصلاح‌طلبان با ردصلاحیت‌های گسترده هم مواجه می‌شدند، این امید را داشتند که با حمایت بدنه اجتماعی‌شان در آینده شرایط را به نفع خود تغییر دهند اما اکنون انگار نه ساختار رسمی پذیرای آنان است و نه مردمی که روزگاری با یک «تَکرار می‌کنم» سیدمحمد خاتمی، تمام‌قد در صحنه حاضر می‌شدند.

امروز روزگار حضیض اصلاحات است و به تعبیر برخی، اصلاح‌طلبان پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به پایان راه سیاسی خود رسیدند؛ با این همه گرچه وضعیت با همین صراحت سخت و دشوار است اما هنوز برخی باور دارند که جریان اصلاحات -و نه لزوما اصلاح‌طلبان رسمی- می‌تواند با پوست‌اندازی عمیق، راهبردی و استراتژیک، مسیر را بر خود باز کند و این پوست‌اندازی میسر نمی‌شود مگر با ارائه‌ گفتمانی روشن و نزدیک‌شدن به مردم. محمدرضا تاجیک، استاد دانشگاه و از فعالان سرشناس اصلاح‌طلب نیز بر همین باور است؛ او می‌گوید جریان اصلاح‌طلبی یک راه بیشتر پیش‌رو ندارد و آن هم تغییر روح و کالبد اصلاحات است.

در ادامه بخش های مهم این گفتگو را می خوانید:

** ‌جریان رسمی اصلاح‌طلبی با یک تحلیل و تجویز غلطِ استراتژیک از مقطعی بر مرکب دیگری سوار شد زیرا فرضش این بود که چون نمی‌تواند بر مرکب قدرت سوار شود، نمی‌تواند با زبان خود سخن بگوید و با پای خود ادامه مسیر دهد، باید در جست‌وجوی یک واسطه برای راه‌رفتن و حرف‌زدن باشد؛ به دنبال دستی گشت که بتواند به مدد آن قدرت را در آغوش بگیرد و از قدرت نصیبی ببرد.

** امروز می‌بینیم که اصلاح‌طلبان هرچند وقت یک ‌بار به بهانه‌ای اطلاعیه‌ای می‌دهند و بعد از همه هم آن اطلاعیه را می‌دهند؛ اگر با این توان بخواهند پیش بروند، حتما نمی‌توانند نماینده جامعه باشند. اما جریان اصلاح‌طلبی به اصلاح‌طلبان رسمی خلاصه نمی‌شود و هنوز هستند کسانی که دل در گرو تغییر مدنی در جامعه دارند و به لحاظ عقلی به این نتیجه رسیده‌اند که اگرچه حرکات رادیکال جواب نمی‌دهد، اما باید آهسته و پیوسته مناسبات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و گفتمانی تغییر کند.

** اصلاح‌طلبان هنوز اسیر فضاهای گفتمانی خودشان هستند و بر اساس همان آموزه‌های پوپولیستی کهنه عمل می‌کنند و اگر استراتژی‌ تغییر نکند و شاهد یک پوست‌اندازی متناسب با خواسته‌های واقعی مردم نباشیم، باید گفت با این ریش نمی‌شود رفت تجریش!

** حجاریان از این جمله که «انقلاب مرد، زنده‌باد انقلاب» استفاده کرد و در فضای آن سال‌ها جمله‌ای را که اشاره کردید، گفت. ممکن است در بخش اول تشکیک نداشته باشیم، هرچند من نمی‌گویم اصلاحات مرده بلکه رو به احتضار است؛ یعنی در آستانه مرگ است. اما درباره بخش دوم یعنی زنده‌باد اصلاحات، تردید دارم که بتوانیم دوباره به نام اصلاحات اتفاقی در جامعه رقم بزنیم. امروز حتی جامعه به نام اصلاحات هم واکنش نشان می‌دهد؛ بنابراین باید به سمت دیگری برویم و اصلاح‌طلبی را با نام و درونمایه دیگری معرفی کنیم. پس به قسمت دوم این جمله باور ندارم و با زنده‌باد گفتن ما هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. باید تلاش کنیم و ببینیم چطور می‌شود سوژه‌ای جمعی را متولد کنیم؛ سوژه‌ای متفاوت از آنچه در میانه دهه ۷۰ داشتیم؛ سوژه‌ای متناسب با اقتضائات جامعه کنونی و خواسته‌های نسل امروزی و اگر قرار به «زنده‌باد اصلاحات» باشد، با تغییر روح و کالبد اصلاحات این مهم مسیر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سید IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    25 3
    چه کار تو به تجریش کاشکی می رفتی اتریش چه با ریش چه بی ریش!!!
  • سوال از تاجیک IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    3 1
    یعنی چی
  • محمدایوب IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    30 1
    اصلاح طلبان کمی آدم باشند فکر کنند ببینند در دوم خرداد کلاه مردم را با نام آزادی برداشتند در آنروز جمعیت ما جوانان وتشنه ارتباط با جوان‌های دیگر رای اولی وکم کردن سن رای دهندگان به قدرت رسیدند وانقدر مست قدرت شدند که سرازپا نمی شناختند وانقدر دوم خرداد گفتند که مردم حالشان از نام خرداد به هم خورد ودر انتخابات دولت یازدهم نیز باز روحانی از ترساندن مردم از مذهبی ها د یوارکشیدن پیاده رو ها ووو رای مردم را کلاهبرداری کردند حال باید بدانند جمعیت دیگر پیرشدن ودنبال ارتباط نیستند سفره ایشان خالی شده و نیاز به مسکن وکار خوراک و پوشاک دارند. دیگر مردم کلاهی ندارند که این کلاهبرداران بردارند همانطور که همتی در مناظره گفت خانمی در ماشین نشسته و پیامک نداشتن روسری می آید دومیلیون رای آورد
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    18 32
    بهترین دوران دوران آقای خاتمی بود. خدا حفظشان کند.
    • سید IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      23 6
      البته برای جورج سوروس صهیونی! اتفاقاً خودش هم می گوید!
    • DE ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      21 6
      بهترین دوران برای ما رانتخوارها نوکران غرب و ندانم کارها و آبگوشت بزباشیانی ها دوران آقای خاتمی بود. خدا حذفشان کند.کلی نوکری امریکا را کردیم و تازه شدیم محور شرارت .
    • آریو سوئد IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      4 2
      تنها پستی که بدر خاتمی میخوره کتابداریست و بس. احمدی نژاد هم فقط به در مسافرتهای استانی و دبی رفتن میخوره. کاری بیشتر از اینها بر نمی آد. اینها خیلی وقته که از خط انقلاب خارج شدن.
  • DE ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    11 1
    اگر در گذشته اصلاح‌طلبان بخاطر رانت و باند و بخور بخورشان و ندانم کاری و استخدامهای گله ای و فله ای دوستان و رفقایشان... با ردصلاحیت‌های گسترده هم مواجه می‌شدند، این امید را داشتند که با حمایت ضد انقلاب غربگداها لاتچری ها سه نیملیتریها و اشرافیون و مرفهین بی درد...رای بیاورند و شرایط را با هوچیگری و شانتاژ و فرا افکنی و سایه جنگ و..قحطی و رقیب هراسی با روزینامه ها اجاره ای و بی بی 30 و بی بی چل و بی بی خل شرایط را به نفع خود تغییر دهند اما اکنون انگار نه ساختار رسمی پذیرای آنان است ( چون رفقا از کار برکنار شدند) و نه مردمی که روزگاری با یک «تَکرار می‌کنم» گول سید خندان را میخوردند و از هول حلیم ، تمام‌قد در دیک آش شلغلمکار ما اصلاح طلبها می افتادند. حیف چقدر زود دیر شد کلی ویلا و کارخانه و زمین و معدن هنوز میتونستیم به جیب بزنیم.
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    10 1
    با پشت کردن مردم به اصلاحات فاسد ایشان دچار اعوجاج روانی و شخصیتی شده اند
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    6 1
    امان از دست این موجودات فرصت طلب سوادشان در حد بلغور کردن حقه بازی های غربی هاست غافل از اینکه مردم در مجموع می دانند که این شیادان درد مردم را ندارند روی مبل لم داده و پیتزا با نوشابه سرکشیده و بعد هم ممکن است سیگار مجلسی زیر لب گذاشته اند و تئوری بافی می کنند اما نگران نباشید چرتشان پاره خواهد شد و رویای خود را سیاه
  • فرهاد IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    1 0
    حالا ببینیم اصولگراها با جه گلی به سر مردم میریزند
    • DE ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      0 0
      عینک بگذار تا بهتر ببینی. شماها را اینقدر دگماتیسم و روماتیسم و غربیسم و ماکیاولیسم و هوچیسم و رقیب هراسیسم...ایسم و چیسم ...گرفتار کرده که اگر ملائکه هم روی زمین بیایند و دستور خداوند را اجرا کنند , ایراد بنی اسرائیلی خواهید گرفت و به سیاست هم فوتبالی نگاه میکنید.
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    6 0
    اصلاحات بیش از اندازه به مخالفان نظام نزدیک شد و مخالفان نظام هم کمتر علاقه به اصلاح دارند و بیشتر به دنبال نابودی نظام هستند.
  • ثریا IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    4 0
    تاجیک بهتره ساکت باشه
  • حامدی IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    1 0
    اصلاحطلب در واقع افساد طلبه
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    1 0
    اصلاحاتچی تنها در صورتی که دروغگویی،... رذالت، خباثت، نوکری انگلیس و آمریکا، ... و نفاق و دورویی را کنار بگذارد و صادقانه توبه کند و طی چند دهه راستی آزمایی شود شاید بتواند با نام دیگری در آرامش بمیرد.
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    اصلاح طلبان درسیو پنج سال حکومتشون بجز ازدیاد فسادو ...وفرهنگ ارتشائ واختلاس درادارات وامتیازدادن بکشورهای غربی وکوچاندن نخبگان بعمد ازکشور ونابودی تولید وصنایع گوناگون بخصوص هسته ای ... . وجدانا کاری برای پیشرفت کشور انجام ندادند.گرچه احمدی نژادم در 4سال بعدی ازهمینها بدتر شد.ازراه انقلابو امام منحرف
  • علوی IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    خاتمی بهتر از همه...
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    اصولگرایان حمایت مردمی را دارید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس