کد خبر 1314240
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹
حسن روحانی

موضع‌گیری‌های اصلاح‌طلبان و افراد نزدیک به طیف فکری آنها در قبال تصویب طرح رتبه‌بندی معلمان در حالی است که دولت و مجلس مورد حمایت آنها سالها از تصویب و انجام این طرح سر باز زد.

به گزارش مشرق، مطالبات صنفی معلمان و فرهنگیان طی هفته‌های اخیر که مجلس شورای اسلامی در حال بررسی و تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان بود؛ بخش عمده‌ای از توجه افکار عمومی را معطوف خود کرده بود. بیش از 10 سال است که معلمان سراسر کشور چشم انتظار تصویب این لایحه هستند، 10 سالی که 8 سال از آن در دوران دولت‌های یازدهم و دوازدهم به ریاست حسن روحانی بود اما بی‌توجهی و عدم اراده دولت وقت برای اجرای این لایحه موجب معلق ماندن 10 ساله آن شده بود.

بیشتر بخوانید:

گام دولت و مجلس برای بهبود زندگی معلمان و ارتقای کیفیت‌ آموزش

نهایتا آنچه رخ داد این بود که پس از استقرار دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهی آن با مجلس شورای اسلامی، نهایتا روز چهارشنبه با تصویب این لایحه در مجلس، انتظار 10 ساله معلمان هم به پایان رسید.

با این حال برخورد اصلاح‌طلبان و افراد نزدیک به این طیف در قبال این اتفاق تاریخی و همچنین مواجهه با مطالبات فرهنگیان قابل توجه است؛ پیش از آنکه به مواضع اصلاح‌طلبان در قبال مسائل مربوط به معلمان بپردازیم، بهتر است بخشی از یک سخنرانی توسط حسن روحانی را اندکی پس از انتخاب مجدد او در انتخابات سال 1396 مرور کنیم.

« برخی کارکنان، اینگونه عنوان می‌کنند که حقوق‌شان به نسبت کاری که انجام می‌دهند، کافی نیست؛ اگر از کار خود رضایت ندارید، چرا آن را انتخاب کردید و اگر کسی راضی نیست می‌تواند برود و این حرف کاملاً غلط است که بگوید، حقوق من نسبت به کاری که انجام می‌دهم کم است.»

این صحبت‌های رئیس دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان در قبال کارکنانی است که از میران حقوق خود نارضایتی دارند؛ صحبت‌هایی که هیچ واکنشی از سوی اصلاح‌طلبان به دنبال نداشت. اما حالا که طرح رتبه‌بندی معلمان توسط مجلس و دولت غیرهمسو با آنها به تصویب رسیده بد نیست که نگاهی به مواضع برخی از آنها داشته باشیم.

عبدالله ناصری از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی که درباره مطالبات معلمان منتشر کرده، نوشته است: «طبیعی است که هیچ توصیه حکومت مسموع اکثر معلمان نباشد و این سؤال مهم از صاحب یا صاحبان اصلی حکومت که خود عامل این معیشت فقیرانه ملی هستند پرسیده شود؛ چرا خزانه خالی است؟ خزانه خالی است چون داد و ستدی نیست.»

وی میرزاسیدی فردی که در گفتگو با یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب خود را عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان معرفی کرده است هم گفته است: «ادعاهای مجلس انقلابی برای حل مشکلات فرهنگیان، شعارهای کلیشه‌ای بیش نیست. این دست ادعاها، تنها بازی دادن فرهنگیان بوده و کما اینکه در طول ۱۴ سال اخیر، بازنشستگان به توپ پاسکاری بین دولت و مجلس بدل شده‌اند.»

گفته‌های این فرد در حالی است که دولت یازدهم و دوازدهم مورد حمایت آنها، خود بزرگترین مانع برای تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان بود.

محمد حبیبی کسی که خود را در توییتر سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران معرفی کرده است هم در واکنش به تصویب طرح رتبه‌بندی معلمان نوشته است: «آنچه که امروز در مجلس تصویب شد یک سرهم بندی بود ، نه طرح رتبه‌بندی. این طرح مورد تایید معلمان و تشکلهای صنفی فرهنگیان نیست و تجمعات سراسری معلمان ادامه خواهد داشت، تا رسیدن به مطالبه مطلوب.»

موضع‌گیری‌های اصلاح‌طلبان و افراد نزدیک به طیف فکری آنها در قبال تصویب طرح رتبه‌بندی معلمان، سوالات قابل توجهی را در ذهن ایجاد می‌کند؛ بدون تردید این طرح خالی از اشکال نبوده و شاید با نقطه مطلوبی که بتواند حق فرهنگیان و معلمان را ادا کند فاصله داشته باشد، اما همین گامی که توسط دولت سیزدهم و مجلس یازدهم برداشته شد را، دولت و مجلس مورد حمایت اصلاح‌طلبان سالها از انجام آن سر باز زد؛ این سوال به صورت جدی ایجاد شده است که اصلاح‌طلبان و طیف حامی آنها در طول 8 سال گذشته چرا دغدغه مطالبات فرهنگیان را نداشتند؟

چرا حالا که این گام رو به جلو به منظور بهبود معیشت معلمان توسط دولت و مجلس برداشته شده است، در پی کوچک شمردن آن هستند در حالی که دولت مورد حمایت آنها 8 سال و مجلس اکثریت اصلاح‌طلب نیز 4 سال گام موثری برای معلمان برنداشت؟

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    7 3
    اصلاح طلبها برای ماملت هیچ اهمیتی ندارند
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
      0 0
      ولی بعدا خواهند داشت اگه ملت فراموشکار باشن
  • ناشناس IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    0 1
    بس کنید شما تو هشت سال چه گلی سر معلم زده اید بجز ضایع کردن حق معلم
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    0 0
    الان خود تو آقای روحانی برای رضای خدا کار کردی.اگه برای رضای خدا بود چرا مملکت رو به گند کشیدید.
  • ناشناس IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    0 1
    حرف اخر اغا روحانی را قبول دارم توی امریکا هم اگر از حقوقت راضی نباشی میندازنت بیرون
  • مهدی IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    0 0
    این حرف با حرف های غلط اون نماینده مجلس زمین تا اسمون فرق داره
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    0 0
    این چه جمله مزخرفیه افتاده تو دهن بعضی مسئول نما.؟.همون قدر که اون مسئول حق زندگی تو این کشور رو داره بقیه هم دارن.
  • مهدی IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    0 0
    سلام و احترام. تکلیف غرب گراها و نوکران آمریکا و دولت لیبرال قبل که مشخصه اما من معلم با 9 سال سابقه زیر حکمم 6 میلیونه و در یافتی من 5 میلیونه. در حالیکه دریافتی یه پرستار طرحی و یه پرستار در بدو استخدام 8 میلیونه. چرا منه معلم به جای اینکه دغدغه ام فقط آینده و تربیت دانش آموزانم باشه باید به فکر نون شب بچم باشه؟ مشکلات معیشتی معلم ها ربطی به سیاست نداره.
  • NL ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    1 0
    اسلاح طلب و اسول گرا هر دو تیغ قیچی برای بریدن بال های مردم و انقلاب هستند
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    0 0
    اصلاح طلبان زنده بودن خود را در دروغ و مکر و حیله می‌دانند که اگر از آنها دست بکشند احساس می‌کنند مرده ای بیش نیستند همانند اسرائیل. لذا لازم است جامعه زحمتکش فرهنگی کشور به ذات پلید آنها پی برده وتحت تاثیر این عوامل بیگانه قرار نگیرند.
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    0 0
    پس قبول دارید که این جمله درست نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس