متقاضیان مسکن دولتی بخوانند/ اقساط وام نهضت ملی مسکن مشخص شد

طول دوران ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن ۳ سال و مدت بازپرداخت تسهیلات این پروژه ۱۷ سال تعیین شده که اقساط وام ۴۵۰ میلیون تومانی ۷ میلیون تومان، وام ۴۰۰ میلیونی ۶.۳ میلیون اعلام شده است.

به گزارش مشرق، به طور معمول تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن با لحاظ ۳ سال دوران ساخت که در طی مدت ساخت هیچ قسطی توسط متقاضیان پرداخت نمی‌شود و بازپرداخت ۱۷ ساله طراحی شده است.

آنطور که محمدحسن علمداری ـ عضو هیات مدیره بانک مسکن ـ اعلام کرده است روش بازپرداخت اقساط ماهانه در  ۱۷سال و ۳ سال بعد از ساخت و تحویل واحدهای مسکونی به متقاضیان به این نحو است که برای تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی بدون سود دوران ساخت ماهانه هفت میلیون تومان قسط توسط مشارکت‌کنندگان و دریافت‌کنندگان واحدها پرداخت می‌شود.  

بیشتر بخوانید:

ابلاغ دستورالعمل تسهیلات جهش تولید مسکن به بانک‌ها

وی افزود: تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی با احتساب ۳ سال دوران ساخت و بازپرداخت ۱۷ ساله ۶ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان، تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی با احتساب ۳ سال دوران ساخت و بازپرداخت ۱۷ ساله ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

علمداری درباره بازپرداخت تسهیلات مسکن روستایی که ۲۵۰ میلیون تومان است، گفت: تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن با لحاظ ۳ سال دوران ساخت و بازپرداخت ۱۷ ساله برای تسهیلات ۲۵۰ میلیون تومان ۴ میلیون تومان است.

بیشتر بخوانید:

چند نفر در طرح نهضت ملی مسکن شرکت کردند؟

روش‌های دیگر محاسبه همچون پلکانی که در سال‌های نخست رقم بازپرداخت را در استطاعت متقاضیان می‌کند نیز در دست بررسی است. به گفته وی، مقرر است تا وزارت راه و شهرسازی با تمهیداتی که در نظر گرفته است، نرخ سود اقشار کم‌درآمد و متوسط را از طریق یارانه‌ای که مابه‌التفاوت آن را صندوق ملی مسکن می‌پردازد تامین کند.

علمداری با تاکید بر اینکه در دوران ساخت، هیچ یک از متقاضیان نیازی نیست که بازپرداخت اقساط تسهیلات را داشته باشند، افزود: افرادی که هم اکنون در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام می‌کنند نیازی به پرداخت اقساط ندارند و باید بعد از ساخته شدن واحدهای مسکونی خود که معمولا سه سال است، بازپرداخت اقساط را آغاز کنند.

وی توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی برای اقشار کم‌درآمد و نیازمند حمایت، پیگیر است تا تمهیدات ویژه‌ای بیندیشد تا این افراد از پرداخت تسهیلات مستثنی شوند و شرایط بهتری برای آنها برای تامین مسکن، مهیا شود.

پرداخت ۲۰ درصد تسهیلات بانکی به حوزه مسکن

همچنین رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ در تشریح برنامه‌های وزارت راه در تامین منابع مالی طرح نهضت ملی مسکن گفته است: بر اساس قانون جهش تولید مسکن ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در سال که معادل ۲۰ درصد از تسهیلات هر بانک است، به وام مسکن اختصاص خواهد یافت. این قانون پایدار است و این رقم هر سال به تناسب تورم افزایش پیدا می‌کند. هر بانکی که این قانون را انجام ندهد نیز ۲۰ درصد در قالب مالیات جریمه می‌شود.

وی افزود: در این قانون یک امتیاز ویژه تاریخی به وزارت راه و شهرسازی تحت عنوان ایجاد صندوق ملی مسکن داده شده است. درآمدهای وزارت راه و شهرسازی از هر ناحیه‌ای به ویژه فروش املاک و مستغلات،  بازگشت کل اقساط مسکن مهر، حمایت‌های دولت که در سال به عنوان کمک‌های بلاعوض ساخت مسکن ارائه می‌شود و درآمدهای دیگر در این صندوق تجمیع خواهد شد که از این محل سود مصوب ۱۸ درصدی تسهیلات را برای اقشار محروم کاهش خواهیم داد. همچنین برخی هزینه‌ها مانند هزینه‌های پروانه ساخت و نظام مهندسی نیز از محل این صندوق پرداخت خواهد شد.

بنابر اعلام وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، راه‌اندازی صندوق ملی مسکن را راهکاری برای کمک دولت به اقشار کم‌درآمدی برای تامین مسکن عنوان کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفته است: در زمینه تسهیلات در قانون پیش‌بینی شده که ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در سال به بخش مسکن تسهیلات داده شود. این مساله قانون است و باید اجرا شود. به عنوان یک اقدام دیگر ایجاد صندوق ملی مسکن در وزارتخانه شروع شده و این اقدام می‌تواند بازوی موفقی برای اجرای این قانون باشد. امیدواریم که بتوانیم به این توافقات سرعت دهیم و مساله ساخت مسکن به ویژه برای اقشار کم درآمد و دهک‌های پایین با قیمت مناسب را حل کنیم.

بنابراین گزارش، از روز ۲۸ مهرماه ثبت‌نام اجرای قانون جهش تولید مسکن در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir در ۳۱ استان آغاز شده که تا ۱۵ دی‌ماه ادامه دارد. متقاضیان پس از ورود بر روی گزینه «ثبت نام نهضت ملی مسکن» کلیک کنند. عدم استفاده از تسهیلات یارانه‌ای دولتی در بخش مسکن و سبز بودن فرم «ج»، فقدان مالکیت خصوصی و سابقه حداقل پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا سه شرط اصلی خواهد بود. قبلا برای مردان شرط تأهل وجود داشت که اخیرا به مردان بالای ۱۸ سال به شرط تاهل در زمان تحویل واحد، اجازه ثبت نام داده شده است. خانم‌های مجرد بالای ۳۵ سال نیز می‌توانند ثبت نام کنند. همچنین درباره نداشتن مالکیت، برخی گروه‌های درآمدی در بعضی مناطق بر اساس تشخیص وزارت راه و شهرسازی از این شرط معاف هستند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    2 0
    این وام ها با سود چند درصد است؟اینجوری یعنی 450 میلیون را بعد از 17 سال 1 میلیارد و 428 میلیون پس دادیم
  • میلاد IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    7 0
    با سلام من تعجب می کنم این گونه اقساط رو چه کسی و با چه منطق و عقلی با توجه به حقوق و درآمد پایین جامعه قسط بندی می کند .من خودم 28 سال کارمند رسمی دولت هستم هیچ گونه زمین دولتی و وام دولتی برای مسکن نگرفته ام توان پرداخت این اقساط رو ندارم .اگر یک کمی اعتقاد به خدا و ائمه اطهار دارید کمی فکر کنید و کلاه خودتان را قاضی کنید این خدمت است .به نظرم خیانت است.بابا این ملت خون داده اند این هم شهید داده اند از دزدی و غارت کم کنید و اختلاس را از بین ببرید و امثال خاوری را بگیرید و پول ها را برگردانید تا اینقدر به مردم ظلم نشود . از آقا امیر المومنین علیه السلام روایت شده است که: طمع مدیران موجب فقر دیگران می شود.
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    3 0
    تمام حقوق من ۵میلیون نمیشه چطوری اینقدر باید قسط بدهم؟؟؟؟؟
  • هیچکس IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    3 0
    اخه من اگ ۷ میلیون ماهانه داشتم محتاج شماها نبودم
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 0
    باعرض وخسته نباشیدخدمت شماخبری ازطرح ملی مسکن فرهنگیان شهرخرم آبادمهرماه ثبت نام کردیم خبری نیست
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 0
    باعرض سلام وخسته نباشیدخبری ازطرح ملی مسکن فرهنگیان شهرخرم آبادنیست مهرماه ثبت نام کردیم نه بهمون میگن قسطی واریزکنیدنه هیچی آرزوی خانه دارشدن به دلمان موندن ای خدای بزرگ
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 0
    جوان مجردی که تقریبابیکاره و درآمدماهیانه اش با شاگردمغازه وسوپری بودن به سه ملیون تومان هم نمیرسه.چه جوری ماهیانه ۶ملیون تومان قسط پرداخت کنه؟؟ تازه زمان تحویل خونه بایدمتاهل باشه. بااحتساب قسط وام ازدواج خودش وخانمش مجموعا با وام مسکن بایدحداقل ماهیانه ۱۰ ملیون تومان قسط پرداخت کنه. این اصلا بادرآمدسازگاری نداره وامری غیرممکنه. آخرش بانک مسکن منزلش رو به مزایده میزاره وباید با اون پول تازه بره مستاجری. مثل اینکه بعضی مسئولین جمع وتفریق بلدنیستند.
  • م رضا ل IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    0 1
    آخه من کارگری که ۱۸ سال هم سابقه بیمه تامین اجتماعی دارم و مستاجر هم هستم و هیچ پس اندازی ندارم مگه از حقوق اداره کار من خبر ندارید که میگید حدود شیش هفت تومن قسط این خونه های خراب شده هست
    • ابرام IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      درست بخوانید گفتن برای دهکهای پایین تدابیری غیر ازاینها انجام می دهن
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    0 0
    آخه مگه از حقوق من کارگر که برام تعیین کردید خبر ندارید که میگید شیش هفت تومن قسط این خونه هاس
  • حمیرا IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    0 0
    اگرنخواهیم وام بگیریم میتوانیم؟
  • سلطان IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    0 0
    این دولت خودش حقوق کارگر بدبخت رو ۴ ملیون اعلام کرده بهد ماهی ۴.۷۰۰ قسط ازش میخاد
  • رضا IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    0 0
    آخه چطور نشستین حساب کردین ؟؟ من کارمندم تازه دارم ۵ میلیون حقوق میگیرم چطور ۷ میلیون قسط بدم
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    0 0
    این هفت میلیون ماهانه واقعیت یا حقیقت
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    0 0
    خدا لعنتتون کنه
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    0 0
    چقدرباید ناله کنیم خدااااااااااایا تورو خداخودت کاری کن برامون
  • US ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    0 0
    واقعا دارن مردم مسخره میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس