اقدام تحریک کننده پهپادها و جنگنده‌های ترکیه بر فراز حریم هوایی یونان

منابع خبری از نقض حریم هوایی یونان از سوی جنگنده‌ها و پهپادهای ارتش ترکیه خبر دادند.

به گزارش مشرق، منابع خبری سه شنبه شب به وقت تهران مدعی نقض حریم هوایی یونان از سوی پهپادها و جنگنده‌های ارتش ترکیه شدند.

به گزارش منابع خبری، چند فروند پهپاد و ۶ فروند جنگنده «اف-۱۶» ترکیه  بعد از ظهر   سه شنبه به وقت تهران حریم هوایی یونان در دریای اژه را نقض کردند.   وزارت دفاع یونان نیز در این زمینه اعلام کرد که جنگنده‌های ترکیه در این ماموریت در سه دسته پروازی ۶ نوبت حریم هوایی یونان بر فراز دریای اژه را نقض کردند.

ترکیه نیز اخیرا مدعی شده که یونان در سال گذشته میلادی  ۵۹ بار توافقنامه سال ۱۹۸۸ مبنی بر اجتناب از تمرینات نظامی و فعالیت‌های آموزشی در تعطیلات قانونی و مذهبی را نقض کرده و در دریای اژه و دریای مدیترانه شرقی تمریناتی را انجام داده است.

از سویی دیگر، «نیکوس پاناگیوتوپولوس» وزیر دفاع یونان اخیرا با اشاره به توافقنامه دفاعی یونان و فرانسه تاکید کرد: «در صورتی که ترکیه بخواهد حمله کند و ما از فرانسه کمک بخواهیم، ‌نیروهای فرانسوی آنجا خواهند بود، آنها باید آنجا باشند.»

روابط بین ترکیه و یونان، دو عضو ناتو که اغلب دچار تنش بوده به طوری که سال گذشته  این روابط به شدت رو به وخامت گذاشت و کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه در نزاع بر سر مرزهای دریایی و حقوق انرژی با هم روبرو شدند. یونان و ترکیه سال گذشته دردرگیری بر سر اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند. ترکیه بارها اعلام کرده که از یونان می‌خواهد تا راه حل‌های سیاسی مسالمت آمیز را اتخاذ کند تا راه حل‌های تهاجمی.

نخست وزیر یونان روز دوشنبه گفت، اگر ترکیه می‌خواهد روابط دوجانبه با اتحادیه اروپا راعادی کند، باید به اقدام‌های تحریک آمیز خود در دریای اژه، مدیترانه شرقی و علیه یونان پایان دهد.

«کراکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان در یک نشست مطبوعاتی مشترک با «کریل پتکوف» همتای بلغارستانی خود در صوفیه، تصریح کرد که یونان مشتاق است تا شاهد پیشرفت در روابط بین ترکیه و اتحادیه اروپا باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • جانم فدای ایران IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    0 0
    ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس