نهضت سواد آموزی سواد نمایه بی سوادی نمایه

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: ۹۹.۴ درصد تهرانی‌ها در سنین ۱۰ تا ۴۹ سال باسواد هستند و به‌ازای هر هزار نفر، ۲ نفر بی‌سواد هستند.

به گزارش مشرق، میررضا شفیع‌پور معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران در نشست خبری که امروز در اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: در ۷ دی ماه سال ۱۳۵۸ یک فرمان بزرگ توسط حضرت امام خمینی(ره) تحت عنوان سوادآموزی صادر شد و سوادآموزی در کشور آغاز شد. 

وی با بیان اینکه افراد بی‌سواد در استفاده از خیلی از امکانات زندگی به دلیل بی‌سوادی محروم می‌شوند، ادامه داد: معتقدیم آموزش‌یاران و آموزش دهندگان نهضت‌ سوادآموزی، سنگرسازان بی‌سنگر هستند که کار بزرگ سوادآموزی را انجام می‌دهند.

شفیع‌پور با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی ایران بیشتر جمعیت بالای ۶ سال کشور بی‌سواد بودند، گفت: بالای ۹۵ درصد جمعیت کشور در سال ۱۳۰۰، بی‌سواد بودند و اکنون یعنی در سال ۱۴۰۰، بالای ۹۰ درصد از جمعیت بالای ۶ سال کشور، باسواد هستند. همچنین باسوادی جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال کشور بیش از ۹۷ درصد است.

وی با بیان اینکه میانگین پایه سواد در ایران، پایه هشتم است، اظهار کرد: هرچقدر پایه سواد در یک کشور بالاتر برود، تولید ناخالص ملی آن کشور افزایش می‌یابد. 

معاون اداره آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه یکی از کارنامه‌های موفق جمهوری اسلامی ایران بستن مبادی بی‌سوادی است و اینکه تلاش کند تا کسی بی‌سواد نشود، افزود: در سال ۸۷، تعداد ۱۸ میلیون دانش‌آموز داشتیم و در این دوره ۲۰ درصد از اعتبارات کشور به آموزش و پرورش اختصاص یافت تا باسوادی کاهش یابد.

وی با بیان اینکه شهر تهران امروز یکی از باسوادترین شهرهاست و باسوادترین شهر ایران است، گفت: در سال ۱۳۹۵ که آخرین سرشماری بوده است، تهران تعداد ۹۰ هزار بی‌سواد در سنین ۱۰ تا ۴۹ سال داشته است که در طی این ۵ سال، ۳۰ تا ۳۵ هزار بی‌سواد در بین جمعیت ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در این رنج سنی باقی مانده است.

شفیع‌پور ادامه داد: بر این اساس ۹۹.۴ درصد تهرانی‌ها باسواد هستند و به‌ازای هر هزار نفر، ۲ نفر بی‌سواد داریم.البته شهر تهران مهاجرپذیر است و بیشترین بی‌سوادی دربین اتباع خارجی است. 

وی با بیان اینکه طبق اعلام سازمان زندان‌ها، ۶۷ درصد زندانیان بی‌سواد یا کم‌سواد هستند، گفت: کمیته پشتیبانی از سوادآموزی در سطح استان فعال است و حدود ۲۰ دستگاه‌ مختلف از جمله ثبت و احوال باید با ما همکاری کنند تا زمانی که این دستگاه‌ها همکاری نکنند نمی‌توانیم به ریشه‌کنی بی‌سوادی برسیم.

شفیع‌پور با تأکید بر اینکه مهمترین بخش، مجلس شورای اسلامی است، گفت: قانون الزامی کردن باسوادی باید تصویب شود و دو سال به صورت بسته‌های تشویقی اعلام کنند افراد بی‌سواد اگر با سواد شوند؛ به عنوان مثال یارانه آنها افزایش یا دوران سربازی و... کاهش می‌یابد و اگر افراد برای باسوادی مراجعه نکردند از خدمات اجتماعی و تربیتی محروم شوند.

وی اضافه کرد: سازمان ثبت احوال و وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای معرفی کودکان کار که بی‌سواد هستند و سال گذشته ۱۷۰۰ نفر کودک کار را شناسایی کردیم که البته آمار دقیق نبود و بسیاری از آنها در خارج از تهران بودند؛ شورای عالی آموزش و پرورش قانونی را مصوب کرد و ۵ وظیفه به ارکان مدرسه در رابطه با اولیای بی‌سواد مدرسه و بی‌سوادان محله محول شد، با این کار سریع‌تر می‌توانیم اولیای بی‌سواد را شناسایی و باسواد کنیم و اینگونه به کیفیت آموزش و یادگیری فرزندان آنها کمک کرده‌ایم.

شفیع‌پور با اشاره به اینکه پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی به ۱۰۰ درصد نرسیده است، گفت: در طول ۴ سال اخیر ۲۰۰ هزار نفر در پایه اول ابتدایی ثبت‌نام نکرده‌اند و به دلایلی ترک تحصیل از دوره ابتدایی وجود دارد.

وی درباره عوامل سهیم در ترک تحصیل دوره ابتدایی مطرح کرد: فقر مالی ۳۰ درصد، ترس از مدرسه ۱۸ درصد، فقر فرهنگی ۱۵ درصد، بیماری جسمی و ذهنی ۱۴ درصد، مشکلات خانوادگی از جمله طلاق و آسیب‌های اجتماعی ۱۱ درصد، در دسترس نبودن مدرسه در مناطق محروم و عدم علاقه به تحصیل ۳ درصد، نارضایتی از جنس معلم ۲ درصد و سایر موارد ۱۳ درصد در ترک تحصیل موثرند.

شفیع پور ادامه داد: فلسفه سوادآموزی تا دوره ابتدایی است ما دنبال بی‌سوادان سیاه یا مطلق هستیم. دنبال این هستیم بعد از بی‌سوادی مطلق به سمت آموزش بزرگسالان در متوسطه اول و دوم برویم.

وی افزود: اکنون ۱۸  میلیون نفر بین ۱۰ تا ۴۹ سال داریم که ۹ میلیون نفر در دوره ابتدایی، ۶ میلیون نفر خواندن و نوشتن بلدند،  ۲ میلیون بی‌سواد مطلق، ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در دوره متوسطه اول و ۳ میلیون نفر در متوسطه دوم زیر دیپلم درس خوانده‌اند و الان ۱۸ میلیون زیر دیپلم هستند، برای تحت پوشش بردن آنها باید مأموریت‌ نهضت سوادآموزی را تغییر دهیم، طرحی در سازمان تهیه شده و به هیئت دولت برده‌اند که هنوز به خاطر بار ملی موافقت نشده است البته می‌توان به این افراد دیپلم حرفه‌ای بدهیم. به این افراد در طول ۶ سال دیپلم حرفه‌ای بدهیم که ۷۰ درصد دروس مهارتی است

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    1 0
    تا سواد را چگونه تعريف كنيم خواندن و نوشتن سواد با فرهنك يا بى فرهنك سواد با مدرك معتبر يا مدرك مناسباتى
  • DE ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    2 0
    وجود ۳۵ هزار بی‌سواد در پایتخت. باور نمیکنم به این سرعت همه باسواد شده باشند زیرا تا همین چند سال پیش اصلاح طلبها چند میلیون در تهران رای میاوردند . خب همین بیسوادها بهشون رای میدادند دیگه . آهان ببخشید منظور شما کسانی هستند که خواندن و نوشتن بلد نیستند از اون منظر بیده بیده .خیلی آدم حسابی بین شون هست که واقعا انسانهای با معرفتی هستند.
    • ابدار چى بانك IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      0 0
      وقتى بانك گردشگرى را ترجمه ميكنند Tourism Bank وقتى بانك سينا را ترجمه ميكنند Sina Bank اين نشانه بى سوادى است قطعا مديران اين بانكها مدرك دكترى هم دارند و توجه ندارند فقط بانك مركزى ايران را حتما بايد بدرستى ترجمه كرد Central Bank of Iran به بانك صادرات ايران نبايد و نگفتند Export Bank of Iran امكان دارد چون از دو بانك اسم برده شد اين ديدگاه منتشر نشود. يا ويرايش كنيد يا بانك ها را بطريقى مطلع نماييد ثواب الهى دارد.
    • ابدار چى بانك IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      0 0
      وقتى بانك گردشگرى را ترجمه ميكنند Tourism Bank وقتى بانك سينا را ترجمه ميكنند Sina Bank اين نشانه بى سوادى است قطعا مديران اين بانكها مدرك دكترى هم دارند و توجه ندارند فقط بانك مركزى ايران را حتما بايد بدرستى ترجمه كرد Central Bank of Iran به بانك صادرات ايران نبايد و نگفتند Export Bank of Iran امكان دارد چون از دو بانك اسم برده شد اين ديدگاه منتشر نشود. يا ويرايش كنيد يا بانك ها را بطريقى مطلع نماييد ثواب الهى دارد.
  • آبدارچى بانك IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    0 0
    بانك گردشگرى ايران نبايد ترجمه شود Tourism Bank of Iran بانك. سينا نبايد ترجمه شود Sina Bank اين هردو غط است. هيچوقت بانك صادرات ايران ترجمه نشد Export Bank of Iran چون توجه داشتند كار غلطى صورت ندادند. بانك مركزى ايران را نوشتند Central Bank of Iran درست است حتما لازم بود ترجمه بشود. بانك ملى ايران را نوشتند و مينويسند Bank Melli Iran درست نوشتند سواد داشتند غير از اين غلط فاحش ميشد. اينهم بنوعى ويرايش شده تقديم ميشود. تصميم گيرى با مشرق نيوز است در مقابل بعضى ها كه به مدرك دكترى شان صدمه وارد نشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس