ابعاد سفر سالیوان به تل‌آویو؛ چرا تل‌آویو از توافق هسته‌ای واهمه دارد؟

سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به فلسطین اشغالی و دیدار با نخست وزیر رژیم صهیونیستی، مسئله‌ای است که اهمیت آن در آستانه آغاز دور هشتم مذاکرات هسته‌ای وین، دو چندان می‌شود؛ چرا که صهیونیستها بشدت نگرانند.

به گزارش مشرق، درباره سفر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا به فلسطین اشغالی و دیدار با نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی و بررسی پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران  نظرات و انتظارات متفاوت بود؛ زیرا زمان این سفر از اهمیت بسزایی برخوردار است. علت این مسئله نیز افزایش تهدید متقابل بین تهران و تل‌آویو و همچنین برگزاری رزمایش پیامبر اعظم۱۷ است.

«شرحبیل الغریب» نویسنده و تحلیلگر فلسطینی با انتشار یادداشتی در وبسایت شبکه خبری المیادین به ابعاد سفر سالیوان به تل‌آویو پرداخت و نوشت، سالیوان کسی است که طرح بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای را مطرح کرده است. سفر وی به منطقه نیز در میان اختلاف آشکار دیدگاه‌های واشنگتن و تل آویو در مورد پرونده هسته‌ای ایران صورت گرفت. سالیوان تأکید کرد که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، اشتباه راهبردی بوده و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز مشتاق دستیابی به توافق است.

سالیوان با بیان اینکه آمریکا آماده است تا به‌رغم مشکلاتی که وجود دارد، آماده است تا مذاکرات وین را ادامه دهد، معتقد است که موثرترین راهکار، راه حل دیپلماتیک است. این در حالی است که رژیم صهیونیستی معتقد است باید جامعه بین‌الملل دست به دست هم دهند و ایران را مجبور کنند که از طرح هسته‌ای خود دست بردارد. لذا این رژیم بر روی سفر سالیوان حساب ویژه‌ای باز کرد تا باعث تغییر مواضع واشنگتن در قبال مذاکرات شود.

در این گزارش آمده است، اهمیت سفر سالیوان به تل‌آویو که همزمان با نزدیک شدن به آغاز دور هشتم مذاکرات وین صورت می‌گیرد را می‌توان این گونه خلاصه کرد: پیام آمریکا به اسرائیل درباره پرونده هسته ای ایران این است که دولت بایدن در حال پیشبرد گزینه مذاکرات برای از سرگیری توافق با ایران است. دولت کنونی آمریکا تأکید دارد که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، حماقتی بود که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا مرتکب شد و این که مراکز تصمیم‌ساز تل آویو، دیگر نقشی در مذاکرات ندارند، بلکه، دولت آمریکاست که سیاست این کشور را بر اساس اولویت‌ها و منافع خود تعیین می‌کند.

بر اساس این گزارش، این سفر فقط برای رساندن پیام اطمینان‌بخش درباره محتوای توافق آتی است. در حالی که رژیم صهیونیستی مخالف هر توافقی است و می‌خواهد که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران حفظ شود تا تهران نتواند پیشرفت نظامی خود را ادامه دهد و برنامه هسته‌ای آن نیز متوقف شود. سفر سالیوان به منطقه به این دلیل است که واشنگتن و کشورهای غربی متوجه شده‌اند که بازگشت به توافق، کمترین هزینه را بر ایشان دارد.

المیادین در ادامه نوشت، تحریکات مداوم صهیونیست‌ها علیه ایران، صرفا به منظور ایجاد نگرانی در مورد پروژه هسته‌ای ایران نیست، بلکه نگران اصلی آنان، پهپادها و متحدان ایران در محور مقاومت است. این در حالی است که آمریکا دیگر مانند دوره ترامپ، منافع اسرائیل را بر منافع آمریکا ترجیح نمی‌دهد؛ زیرا پرونده‌های مهمتری مانند پرونده شرق آسیا و چین و پرونده اوکراین را پیش روی خود دارد.

به گزارش این شبکه، رژیم صهیونیستی سیاست تحریف را در پیش گرفته است و هم اکنون در بحران بزرگی در برابر تحولات بین الملل و مذاکرات هسته‌ای به سر می‌برد. همین مسئله باعث شده است که دیگر نتواند مانند قبل در منطقه ایفای نقش کند و بدون چراغ سبز آمریکا، جرأت ندارد به ایران حمله کند. البته درگیری‌های شدیدی بین ایران و صهیونیست‌ها در جنگ سایبری وجود دارد که بسیار کم‌هزینه‌تر از حمله نظامی است.

بنا بر این گزارش، بیشترین ترس صهیونیستها از مذاکرات، موضوع لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و در نتیجه آزادسازی ظرفیت مالی و اقتصادی این کشور و همچنین توسعه مستمر توانمندی های صنعتی و نظامی آن است؛ مسئله‌ای که رژیم صهیونیستی آن را تهدیدی برای آینده خود می‌داند. کما اینکه نمی‌خواهد این مذاکرات به راحتی به پایان برسد و مجددا توافق صورت گیرد و بدین ترتیب، دست ایران بازتر شود، نفوذ منطقه‌ای‌ این کشور افزایش یابد و در نتیجه بتواندبه برنامه توسعه موشک‌های بالستیک خود و پهپادها ادامه دهد.

در این گزارش آمده است، شاید صهیونیستها بتوانند اولین ضربه را به ایران وارد کنند، اما بعد از آن نخواهند توانست صحنه درگیری را کنترل کنند و عواقب وخیمی منتظر آنان خواهد بود؛ زیرا ایران در مقابل خطری که آن  را تهدید می‌کنند، دست بسته نخواهد بود و ممکن است دست به گزینه‌هایی دشوار بزند که ممکن است تل آویو و منطقه نتوانند آن را تحمل کنند.

نویسنده در پایان این گزارش خاطر نشان کرد، باید جنگ اخیر مقاومت فلسطین با رژیم صهیونیستی را یادآوری کرد که چگونه صهیونیست‌ها در برابر موشک‌های مقاومت درمانده شده بودند. لذا حتی اگر رژیم صهیونیستی چنین حمله‌ای کند، پروژه هسته ای ایران، از بین نخواهد رفت. بنابراین اگر ایران که چند برابر مقاومت فلسطین، قدرتمند است و یک کشور ابرقدرت به شمار می‌رود، بخواهد دست به حمله بزند، صهیونیستها چگونه خواهند توانست مقاومت کنند؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس