به گزارش مشرق، محمد ایمانی فعال رسانهای در کانال تلگرامی خود نوشت: رویکرد "بزرگ نمایی خبر های منفی"، و "کوچک نمایی یا سانسور اخبار مثبت و امیدوار کننده"، رویکرد نا متوازنی است که رسانه های کاگزار آن را در موضع اتهام جدی قرار می دهد.
صادرات، گلوگاه رشد و تنفس اقتصاد هر کشور است. سه دولت آمریکا در دهه گذشته (اوباما، ترامپ و بایدن) با تشدید تحریم ها تحت عنوان "فلج کننده" و "فشار حداکثری" سعی کردند راه تنفس اقتصاد ایران را ببندند.
آنچه به بیشترین کمک را به تحریم ها کرد و به آن ضریب داد، سوء مدیریت برآمده از انفعال یا اعتماد به دشمن بود؛ که مقدمات خود تحریمی را در قالب رها سازی واردات و قاچاق (عدم حمایت از تولید)، کوتاهی در دیپلماسی اقتصادی، و تضعیف صادرات فراهم کرد.
تجربه تلخ برجام، به پویشی ملی برای معطل نماندن در برجام و اهتمام به خنثی سازی تحریم ها منتهی شد. نتیجه این پویش، موفقیت چشمگیر در دیپلماسی اقتصادی و افزایش صادرات به ویژه ظرف چند ماه اخیر است.
ایران ضمن اهتمام به تعامل جدی تر با سازمان هایی مثل شانگهای و اکو، به بهسازی مراودات تجاری با همسایگان و کشورهای دارای منافع مشترک پرداخت.
اهتمام به اتصال خط ریلی شلمچه به بصره که تنها 32 کیلومتر ریل نیاز دارد و ایران را از مسیر عراق به سوریه و مدیترانه متصل می کند؛ و نیز، راه اندازی خط ریلی اسلام آباد- تهران- استانبول، از جمله تدارکاتی است که می تواند محوریت ایران در اتصال شرق به غرب، و جنوب به شمال آسیا را عملیاتی تر کند.
در همین مدت، توافقات جداگانه ااقتصادی با چین، روسیه، عراق، سوریه، ترکیه، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، پاکستان و... انجام شده یا در حال انجام است.
خروجی این اصلاح رویکرد، افزایش درآمد ارزی کشور در نُه ماه گذشته به 40 میلیارد دلار است و حال آن که کل درآمد ارزی سال 99، حدود 36/5 میلیارد دلار بوده است.
صادرات کشور در پایان آبان ماه، رکورد 27 ماه گذشته را شکست. جحم تجارت خارجی هم با ثبت رقم 63/1 میلیارد دلار در 8 ماه، رشد 40 درصدی را تجربه کرد، که به شهادت محافل غربی، به معنای موفقیت ایران در عبور از تحریم ها بود.
در همین حال، بنا بر اعلام معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه، "صادرات به همسایگان در ۲ ماه ابتدایی فعالیت دولت جدید، تا 40 درصد رشد داشت و امیدواریم تا پایان سال، به 50 درصد افزایش یابد".
آمار ها می گوید فروش نفت ایران که حتی تا 50 هزار بشکه پایین آمده بود، جهش چشمگیر داشته و به بالای یک میلیون بشکه رسیده است. در عین حال، صادرات فرآورده های نفتی و پتروشیمی، به مراتب بیشتر از صادرات نفت بوده، که قابلیت عبور موفق تر و پر درآمد تر را از حصار تحریم ثابت می کند.
از سوی دیگر، بنابر آمار رسمی گمرک، از ابتدای سال تا پایان آذر ماه، 122 میلیون و 500 هزار تن کالا به ارزش 72 میلیارد دلار بین ایران و سایر کشورها مبادله شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از 11 درصد افزایش وزنی و 38 درصد رشد ارزش مالی خبر می دهد. این رقم احتمالا تا پایان سال، به 98 میلیارد دلار خواهد رسید.
در 9 ماهه ابتدایی امسال، 9 میلیون و 158 هزار تن کالا از کشورمان ترانزیت شده و پیش بینی می شود تا پایان سال، به 12میلیون و 400هزار تن برسد.
خبر خوب دیگر این که 22/4 میلیارد دلار ارز صادرات غیرنفتی ظرف هشت ماه ابتدایی سال به کشور باز گشته، که از رشد 70 درصدی حکایت می کند. در همین دوره، صادرات کالا های ایرانی به کشورهای عضو اکو، 58درصد از نظر وزن و 60 درصد از لحاظ ارزش رشد داشته است.
بنابر اعلام خزانه دار اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، "صادرات ایران به عراق در سه ماه اخیر، ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته و عراقی بخش زیادی از بدهی خود را پرداخت کرد". همچنین حجم مبادلات ایران و روسیه در سال میلادی جاری به ارزش 3/6 میلیارد دلار، رشد 87 درصدی را در مقایسه با سال قبل نشان می دهد.
یک دلیل عمده در این موفقیت که آغاز خروج از رکود مزمن، و ورود تدریجی به دوران رونق اقتصاد را نشان می دهد، اهتمام دولت به مهار پاندمی کروناست؛ مصیبت بزرگی که اقتصاد های بسیاری را در دنیا به کام رکود کشانده. اکنون به مدد الهی، آمار مرگ و میر روزانه کرونا به 34 نفر رسیده که کمترین آمار در 580 روز گذشته است.
این موفقیت ها، به مفهوم گل و بلبل شدن همه چیز نیست. مشکلات مزمن بسیاری بر جای مانده که نیازمند چاره جویی است. اما نفس این موفقیت های چشمگیر، از درستی رویکرد جدید "دولت-ملت ایران" حکایت می کند؛ و طبیعی است که غرب سیطره جو و عهد شکن را به دست و پا بیندازد.
دستپاچه شدن دشمن طبیعی است. آنچه غیر طبیعی می نماید، رفتار شبکه رسانه ای خاصی است که نام ایرانی را یدک می کشد، اما همان انگاره های عملیات روانی دشمن را بازگو می کند؛ موفقیت های بزرگ در عبور از سد تحریم و کرونا را کتمان می کند، اما ضعف ها و اشکالات را هزار برابر بزرگتر و برجسته می کند؛
وقتی کرونا در اثر بی تدبیری قتل عام می کند، در فضای غم و مصیبت (در حد خفه کردن افکار عمومی) می دمد، اما وقتی ایران بر خلاف آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان، بر بحران فائق می آید، اجازه ندارد این موفقیت بزرگ را بازگو کند؛
به صادرات 4/5 میلیون تن محصولات کشاورزی از ابتدای سال -که می تواند در صورت تدبیر و حمایت، سه تا چهار برابر شود و به عنوان پیشران، موجب رونق اقتصاد شود- نمی پردازد؛ اما برگشت خوردن مثلا بار فلفل دلمه ای یا کیوی را طوری برجسته سازی می کند که گویا راه صادرات بسته شده، یا تکام محصولات صادراتی دیپورت شده است!
این در حالی است که برگشت خوردن برخی محصولات، برای همه کشورها اتفاق می افتد و امر رایجی است. برگشت خوردن مثلا بار چند کانتینر کجا، و صادرات 4/5 میلیون تُن محصولات کشاورزی کجا؟! یا مثلا مقایسه کنید با 9 میلیون و 158 هزار تن کالای ترانزیت شده .
اگر آمریکا می خواست صادرات ایران را "ترور اعتبار" کند، آیا غیر از همین جنجالی که رسانه های های اجاره ای کردند انجام می داد؟ و آیا هدف این مدل شانتاژ، جز بستن راه تنفس اقتصاد ایران است؟ کار برخی رسانه های زنجیره ای در واقع، "پاتک نیابتی" به تکاپوی موفق ایران در حوزه دیپلماسی اقتصادی است.
این اعتراف تلخ اصلاح طلب فراری، اکبر گنجی را نباید هرگز فراموش کرد که نوشت: "ما کارمندان رسمی پروپاگاندای دولت ترامپ، جانسون، نتانیاهو و بن سلمان هستیم. گمان باطل نکنیدکه مامخالف سیاسی ومدافع حقوق بشر هستیم. وظیفه ما وحشت افکنی است. ما تشنه مرگ و خون مردم ایرانیم. کاری را که شدیدترین تحریمها نتوانست انجام دهد، ما موظفیم با کرونا هراسی انجام دهیم".
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.