افزایش صادرات ایران به روسیه

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین می‌گوید: پروژه‌بگیران مشغول جعل خبر علیه صادرات ایران هستند.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در ستون اخبار ویژه خود نوشت: به گزارش روزنامه ایران، در روزهای اخیر اخباری در مـورد بازگشت محمولـه صادراتی سیب‌زمینی ایـران از ‌ترکمنستان در برخی رسانه‌ها منتشر شده که در فضای مجـازی نیـز بازتاب گسترده‌ای داشت؛ اما رئیس اتـاق بازرگانی مشترک ایران و ترکمنستان می‌گوید ایران اصلا صادرات سیب‌زمینی به‌ ترکمنستان نـدارد و این اخبار کذب است. بعد از مشکلی که برای فلـفـل دلـمـه‌ای صادراتی ایران به روسیه بـه وجـود آمـد هـر روز خبرهایی در مـورد مرجوع شـدن محصولات کشاورزی ایران بـه کشـورهای دیگر منتشر می‌شود که مسئولان آن را تأیید نمی‌کنند. استفاده سموم غیراستاندارد علتی است که رسانه‌ها و در فضای مجازی در مـورد بازگشت بارهای صادراتی عنوان می‌شود امـا مسئولان و متولیـان بـخـش تولیـد و صادرات می‌گویند این مشکلات در روند صادرات و واردات کالا به‌خصوص کالاهای غذایـی مرسـوم است و ممکن است هر کشوری بنابر پروتکل‌ها یا استانداردهایی که دارد واردات محصولی را قطع یا آن را مرجوع کند. ایران نیز بارها محموله‌های وارداتی را برگشت داده است. اما در مورد برگشت خوردن بار صادراتی سیب‌زمینی از ایران به‌ ترکمنستان، موضوع این است کـه ایـران اصلا صـادرات ایـن محصول را به‌ترکمنستان ندارد. سیب‌زمینی ایران در حال حاضـر بـه ازبکستان و روسیه صادر می‌شود.

مجید محمدنژاد، رئیس اتـاق بازرگانی مشترک بازرگانی ایران و ‌ترکمنستان در این خصوص توضیح داده که «ما در ماه‌های اخیر اصلا سیب‌زمینی به مقصد ‌ترکمنستان صـادر نکردیم که برگشت بخورد! سیب‌زمینی‌های ما به مقاصد ازبکستان و روسیه صادر می‌شود و تنها یک کامیون در ۱۰ روز گذشته آن هم نه به‌دلیل خواست طرف‌هـای خارجی بلکه به‌دلیل حساسیت سازمان قرنطینه کشور خودمـان برگشت خورده اسـت.»

محمدنژاد بـه نـود اقتصادی می‌افزاید: اینکه اعلام می‌کنند سیب‌زمینی برگشتی در داخـل کشـور خودمان توزیع شـده هم صـحـت نـدارد. ایران و کشورهای منطقه اوراسیا محصـولات کشاورزی را طبق پروتکل‌های رسمی ‌مبادله می‌کند و استانداردهای کشور مقصد حتما مورد نظـر صادرکنندگان ما قـرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد مشکلات مختلفی که برای صادرات محصولات به وجـود می‌آید که در روند تجارت میان کشورها مرسوم است، اما برخی رسانه‌ها در داخـل و همزمان برخی رسانه‌های خارجی قصد دارند این روند مرسوم در تجارت را در مورد کالاهای ایرانی به غیراستاندارد بودن این کالاها ربط دهنـد.

کارشناسان می‌گویند برخی رسانه‌ها برای بی‌اعتبار کردن کالاهای ایرانی دست به انتشار چنین اخبار دروغی می‌زنند. لذا انتشار چنین اخبار فیکی باعث خواهد شد تا کالاهای ایرانی به‌خصـوص محصولات کشاورزی ایرانی که مشتریان بسیار زیادی هم در کشورهای اطـراف دارند، از درجه اعتبار ساقط شـده و مـورد پذیرش کشورهای مقصد قرار نگیرند.

گفتنی است مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در واکنش به خبرسازی‌های اخیر در توئیتی نوشت: «پروژه بگیران مشغول جعل خبر هستند و نتیجه‌گیری جالبشان هم ایـن اسـت که ته خبر با هزار چسـب قصه را به روابط ایران و چین ربط بدهند» این اظهارنظر او نشان می‌دهد، ماجرا از انتشار یک خبر عادی رسانه‌ای فراتر رفته است.

در همین حال معاون وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از برخی جوسازی‌ها، به روزنامه همشهری گفت: در مورد مرجوع شدن برخی محموله‌های صادراتی محصولات کشـاورزی بزرگ‌نمایی می‌شـود. از ابتدای امسال تاکنون 4/5 میلیون تن محصولات مختلف کشاورزی به بازارهای هدف مانند کشورهای اوراسیا، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و... صادر شده است. اگر در زمینه کنترل دوره باقیمانده سموم یا مواد شیمیایی روی محصولات کشـاورزی سوءمدیریتی وجود داشت، باید این موضوع در همه محصولاتی که صادر می‌شود، مشهود باشد.

یادآور می‌شود بنابر اعلام مسئولان بانک مرکزی، در حالی که کل درآمد صادرات در سال گذشته 36/5 میلیارد دلار بود، این رقم در 9 ماهه اول امسال به بیش از 40 میلیارد دلار رسیده که رشد چشمگیر صادرات را نشان می‌دهد. همچنین حجم صادرات کشور رکورد 28 سال گذشته را شکسته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 0
    اصل مطلب درست است ولى واقعيت اينست كه كشورهاى اطرافمان همه غربى هستند وبراى صادراتمان درمقياس بزرگ غرب حتما مشكل درست ميكند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس