کد خبر 1319608
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
ارز ۴۲۰۰ باعث افزیش تورم شد؟

بنا بر اعتقاد برخی کارشناسان حوزه اقتصاد، رشد پایه پولی، افزایش نقدینگی و تورم بیشتر، یکی از مهمترین آثار توزیع ارز ترجیحی است.

به گزارش مشرق، گروهی از کارشناسان و صاحبنظران حوزه اقتصاد معتقدند، اجرای سیاست اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی از سال ۱۳۹۷ تاکنون فارغ از آنکه نتوانست به هدف غایی خود که کنترل قیمت کالاهای اساسی بود اصابت کند و رانت گسترده ای را برای واردکنندگان ایجاد کرد، از ناحیه افزایش پایه پولی نیز منجر به بالا رفتن نرخ تورم در کشور شد.

ماجرا از این قرار است که دولت قصد داشت صرفا با منابع ارزی حاصل از فروش نفت نسبت به تامین ارز کالاهای اساسی اقدام کند اما در عمل با تشدید تحریم ها و شیوع کرونا و کاهش قیمت جهانی نفت مواجه شد و درآمدهای نفتی عملا پاسخگوی نیاز ارزی برای واردات کالاهای اساسی نبود.

بیشتر بخوانید:

ارز ۴۲۰۰ تومانی بتدریج حذف شود

در چنین شرایطی بانک مرکزی وادار شد ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی را از سامانه نیما خریداری و در اختیار دولت قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

ارز ترجیحی؛ حمایت از مستضعفان یا رانت‌خواران؟

این در حالی است که در شرایط عادی، بانک مرکزی ارز خریداری شده را با نرخ روز از دارندگان (دولت / صادرکنندگان) می خرد و در مواقع لزوم و با هدف تعادل در بازار پول و ارز با نرخ روز به متقاضیان (واردکنندگان) می فروشد و ریال را از بازار جمع آوری کرده و همین امر موجب جمع‌آوری بخشی از پایه پولی تزریق شده به اقتصاد می‌شود. در نهایت نیز معادل ارزی خریداری شده از دولت، منهای ارز فروخته شده در بازار، به حساب ذخایر خارجی بانک مرکزی می‌رود.

به عبارت دیگر با اصرار دولت به تداوم اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی، بانک مرکزی ارز صادرکنندگان غیرنفتی را در بازار نیما به قیمت نیمایی (در سال جاری حدود ۲۴ هزار تومان) خریداری کرده و با نرخ ۴۲۰۰ تومان به دولت فروخته است.

بیشتر بخوانید:

دولت ضرورت اصلاح ارز را شفاف‌سازی کند

در واقع بانک مرکزی به ازای هر یک دلاری که به ارز ترجیحی تخصیص داده، ۲۰ هزار تومان چاپ پول انجام داده است. این امر در نهایت از سویی به رشد پایه پولی، رشد نقدینگی و افزایش تورم منجر شده است و از سوی دیگر تورم ایجاد شده باعث افزایش بیشتر نرخ ارز و ایجاد فاصله بین نرخ ثابت ۴۲۰۰ و نرخ نیمایی شده و این چرخه باطل به طور مستمر ادامه یافته است. 

در همین خصوص معاون سازمان برنامه و بودجه نیز در آخرین اظهارات خود اعلام کرده است که اگر همه ارز ترجیحی حذف شود، حدود چهار و نیم درصد اثر تورمی مستقیم دارد و اثر تورمی غیرمستقیم آن دو و نیم درصد است یعنی به‌روی هم, هفت درصد اثر تورمی کل دارد. اما ادامه وضع موجود و تأمین ارز از محل پایه پولی، ۲۸ درصد اثر تورمی دارد.

همچنین پیش از این رییس کل بانک مرکزی نیز گفته بود ۳۹.۹ واحد درصد از رشد ۳۲.۸ درصدی پایه پولی در سال ۱۳۹۸ و ۳۴.۸ واحد درصد از رشد ۳۰.۱ درصدی پایه پولی در سال ۱۳۹۹ به افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی و عمدتا اختلاف نرخ ارز مورد عمل در خرید و فروش ارز مربوط بوده است.

هرچند بنا به اعلام صالح آبادی این میزان در ۷ ماهه امسال کاهش یافته و به ۶.۵ واحد درصد رسیده است؛ اما به هر حال نمی توان منکر نقش سیاست تخصیص ارز ترجیحی در افزایش پایه پولی شد.

بر این اساس و از آنجا که کنترل تورم به عنوان یکی از مهمترین اولویت های دولت سیزدهم معرفی شده است به نظر می رسد اصلاح سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی به عنوان یکی از ارکان اصلی اصلاح ساختار اقتصادی کشور بیش از پیش ضرورت دارد و دولت موظف است با بکارگیری ساز و کارهای مناسب این جراحی عظیم را به نحوی انجام دهد که کمترین عوارض را برای عموم مردم ویژه اقشار ضعیف داشته باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    1 5
    اگر تحریم نبودیم و با آمریکا مشکل نداشتیم و سو مدیریت اقتصادی داخلی نداشتیم ، قیمت اصلی ارز همون حدود ۵۰۰۰ تومن بود.
    • DE ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      2 2
      اگر تحریم نبودیم و با آمریکا مشکل نداشتیم چرا 5000 تومان؟ چرا همان 7 تومان نه؟ بگذار من بگویم. اگر فتنه 88 را با چند ده هزار کشته سرکوب کرده و همه غربگرایان را به طور فیزیکی حدف کرده و به دنگ شائوپینگ در تیان آن من اقتدا می کردیم، امید آمریکا به تغییر سیاسی در ایران ناامید می شد و خود به خود همه تحریمها لغو می شد. درست شبیه تجربه چین بعد از قتل عام تیان آن من.
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      0 0
      قبل از اینکه ما با آمریکا مشکل داشته باشیم، آمریکا با ما مشکل داره. نه ما ناو بردیم سمت آمریکا نه هواپیمای مسافریشون رو زدیم نه دور تا دور آمریکا پایگاه چیدیم. الحق شماها سرمایه های خوبی برای آمریکا در داخل ایرانید.
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    1 4
    بله تورم ایجاد کرد چون دولت توانایی کنترل به روی افراد رانت خوار نداشت ارز دولتی گرفتند و کالاها را آزاد فروختند . الان هم راه حل آن قطع کردن آن نیست کنترل آن و سپردن بدست آدم ها و شرکتهای درستکار هست ولی همه اینها توانایی و ایمان میخواد
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    3 0
    این ارز رانت زا است فساد زا است
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 0
    تمامی مشکلات ما در این 40 سال ارز رانتی و دولتی بوده که برخی اقازاده ه را چاق می کرد و مردم ایران و تولیدکنندگان را فقیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس