کد خبر 1319664
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: نشریه نیویورکر در گزارشی به مسائل مربوط به ایران به ویژه پیچیدگی‌های مذاکرات وین پرداخته است. رابین رایت نویسنده گزارش به نقل از رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره سیاست کاهش تعهدات هسته‌ای ایران نوشته است: «ایران با آتش بازی می‌کند و دچار خطای محاسباتی شده است.» نگرانی تیم بایدن این است که شکست مذاکرات به فروپاشی نظم مدنظر غرب در خصوص «عدم اشاعه» بینجامد.

 در گزارش به نقل از یک مدیر سابق موساد گفته شده که «زمان گریز» ایران به کمتر از یک ماه رسیده است. نویسنده معتقد است که تعلیق نظارت‌های فراپادمانی نتیجه ترور دکتر فخری‌زاده بود و اکنون این مسئله سبب افزایش ابهام دولت‌های غربی شده است. در واقع اسرائیل از توقف مسیر پیشرفت هسته‌ای ایران ناتوان بوده است.

 رابرت مالی می‌گوید شش دور اول مذاکرات «پیشرفت واقعی» داشت. احساس همه طرف‌ها این بود که «می‌توانیم خطوط یک توافق را ببینیم.» به ادعای مالی، آمریکا یک بسته پیشنهادی ارائه داد که شامل حذف اکثر تحریم‌های دوران ترامپ بود. ولی اکنون معتقد است پیشرفت‌های هسته‌ای ایران مزایای عدم اشاعه را از بین می‌برد و به مرور، احیای برجام «احیای یک جنازه» خواهد بود.

 نویسنده در بخش دیگری از گزارش، به نقل از مکنزی فرمانده سنتکام نوشته است که حمله ایران به عین‌الاسد نشان داد آن‌ها «به دقت هر جا که خواستند را زدند و اکنون می‌توانند در وسعت و عمق خاورمیانه عملیات کنند.» نگرانی مهم‌تر، ارسال موشک‌ها و راکت‌های کوتاه‌برد و میان‌برد برای حزب‌الله، انصارالله، حماس و جهاد اسلامی است.

 در این گزارش تصریح شده که حملات هوایی آمریکا در عراق و سوریه، تأثیر اندکی بر ارسال تسلیحات به گروه‌های مقاومت داشته است. به همین دلیل گزینه نظامی علیه ایران، معقول و پایدار نیست. به تعبیر مکنزی، جنگ با ایران یک جنگ خونین و بلندمدت خواهد بود.

 نگرانی از فروپاشی برجام هر روز بیش از پیش در رسانه‌های آمریکایی بازتاب می‌یابد. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها راه‌حل مشخصی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران ندارند و در عین حال نگران از بین رفتن همین منفذ کوچک برای کاهش تنش هستند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    1 0
    انگار نه انگار که خودشان از اون ور دنیا آمدند اینجا و ترور و جنایت و تهدید و ... میکنند
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    2 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • FR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    2 0
    آمریکا و اروپا که خودشان برجام را کشتند بهتر است مسئولیت دفن جسد متعفن آنرا هم خودشان بپذیرند ... ایران که از اول گفت هدف از مذاکرات رفع تحریم هاست ونه احیای برجام !
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    2 0
    رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نوشته است: «ایران با آتش بازی می‌کند و دچار خطای محاسباتی شده است.» /// اون الاغی دچار خطای محاسباتی است که پس از 20 سال جنایت در افغانستان با خفت و خواری و هول هولکی از اونجا فرار کرد و حالا شکر زیادی میخوره و ایران رو تهدید می کنه. چنان تو دهن رژیم جلاد آمریکا بزنیم که راهش رو گم کنه. آمریکا باید برای جنایاتش حساب پس بده. مسلمون کشی بی مجازات نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس