کریدور ایران عراق سوریه

کریدورهای جدید مانند امارات-ترکیه و راه‌آهن فاو-ترکیه از طریق خاک عراق در حال پیگیری است و بدین ترتیب محور غربی-عربی در حال تحریک عراق برای دور زدن کریدورهای ایران است.

به گزارش مشرق، اتصال ترانزیتی ایران به مدیترانه از جمله مهم‌ترین سیاست‌های منطقه‌ای ایران است که می‌تواند ضمن خنثی سازی درصد بالایی از تحریم‌ها، نفوذ منطقه‌ای ایران را جایگزین حضور آمریکا در غرب آسیا کند، به همین دلیل آمریکا و متحدان منطقه ای آن نهایت سعی خود را در جلوگیری از تحقق این رویه به کار بسته‌اند.

بارزترین مثال این ادعا، راه‌آهن شلمچه-بصره است که باوجود درخواست های مکرر ایران از دولت عراق و حتی تقبل هزینه و ساخت آن توسط ایران، با ممانعت‌های چندساله دولت عراق مواجه بوده است.

تلاش محور غربی-عربی برای قطع ترانزیت ایران-سوریه از خاک عراق

طول خط ریلی شلمچه-بصره فقط ۳۲ کیلومتر است و در صورت احداث این راه آهن و پل متحرک اروند رود، شبکه های ریلی دو کشور متصل خواهد شد.

همچنین باوجود اینکه قانون ترانزیت عراق در قالب پیوستن این کشور به کنوانسیون جهانی TIR تصویب شده و دو عنوان از مرزهای مشترک ایران و عراق نیز در کنار مرز عراق و سوریه به عنوان مرز ترانزیتی اعلام شده است، اما این کشور همچنان اجازه ترانزیت کالا ‌بین ایران و سوریه را از خاک خود نمی‌دهد، این در حالی است که عبور بسیاری از کالاهای ترانزیتی از کشورهای مختلف بدون کنوانسیون TIR انجام می شود.

* تلاش آمریکا برای قطع ارتباط ترانزیتی ایران با متحدان خود در سواحل مدیترانه

علی ضیائی، کارشناس‌ حمل و نقل و ترانزیت می‌گوید: پشت پرده این سنگ‌اندازی‌ها علیه ترانزیت ایران، به عقیده اغلب کارشناسان، ایالات متحده آمریکا قرار دارد. این کشور تلاش خود را به کار گرفته تا عراق پل دسترسی ایران به متحدان خود در سواحل مدیترانه مانند لبنان و سوریه نشود. در کنار آمریکا نیز متحدان آن مانند ترکیه تلاش خود را برای انزوای ترانزیتی ایران در منطقه به کار بسته‌اند.

وی ادامه داد: باوجود اینکه در هفته‌های گذشته اخباری مبتنی بر شکل‌گیری کریدور ترانزیت زمینی میان ترکیه و امارات از ایران منتشر شده است و اولین کامیون های دو کشور نیز از مسیر ایران، کالا ترانزیت کردند، در روزهای گذشته امارات به دنبال تغییر این مسیر از ایران به عراق برآمده است؛ خبرگزاری بغدادالیوم ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ (جمعه ۱۰ دی ماه امسال) از قول مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، اعلام کرد: «اماراتی‌ها به ترکیه پیشنهاد داده‌اند که تا زمان راه‌اندازی خط‌آهن بصره به ترکیه، جاده‌های زمینی این کشور به عنوان مسیر ترانزیتی در نظر گرفته شود».

کارشناس‌ حمل و نقل و ترانزیت بیان کرد: مقدمات برای راه اندازی ترانزیت ترکیه-امارات از خاک عراق در حالی است که این کشور مرزهای خود را به روی ترانزیت از ایران بسته است.

* عدم تمایل دولتمردان عراق برای تکمیل خط‌آهن شلمچه-بصره

ضیائی اظهار داشت: از طرف دیگر مقامات عراقی نیز اظهاراتی قابل تامل در این رابطه بیان کرده‌اند، در روزهای گذشته الشلبی، وزیر حمل و نقل عراق به صراحت عنوان کرد: «تا زمانی که بندر فاو عراق عملیاتی نشده است، اجازه راه اندازی هیچ گونه اتصال ریلی با عراق داده نخواهد شد».

وی تأکید کرد: لازم به ذکر است که برخی مقامات عراق معقتد هستند در صورت احداث راه‌آهن شلمچه-بصره بنادر ایران جایگزین بنادر این کشور مانند فاو و ام القصر و مبدا واردات بندری عراق خواهد شد.

تلاش محور غربی-عربی برای قطع ترانزیت ایران-سوریه از خاک عراق

* تلاش عراق برای اتصال فاو به ترکیه و حمایت ترکیه از دور زدن کریدور ایران

کارشناس‌ حمل و نقل و ترانزیت بیان داشت: در حالی که عراق سال‌هاست پروژه شلمچه-بصره را متوقف نگه داشته است، وزیر حمل و نقل این کشور اعلام کرد که این کشور در حال مذاکره با ایتالیا برای احداث راه آهن سراسری میان بندر فاو در جنوب این کشور و مرزهای ترکیه در شمال آن (مرز فیش خابور) است. این اتصال تحت حمایت مستقیم ترکیه است و ترک‌ها قصد دارند با راه‌اندازی این راه‌آهن، کریدور شمال-جنوب ایران را با استفاده از عراق دور بزنند.

ضیائی اظهار کرد: در حالی که کریدورهای جدید مانند امارات-ترکیه و راه آهن فاو-ترکیه از طریق این کشور در حال احداث است، همه کریدورهای عراق به روی ایران بسته است.

کارشناس‌ حمل و نقل و ترانزیت تصریح کرد: این رویه دولت عراق که با فشار آمریکا و برخی کشورهای منطقه صورت گرفته می‌تواند در صورت استمرار در آینده موجب تغییر سیاست‌های کنونی حمایتی ایران در قبال عراق شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • پیروز IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    5 4
    ایران باید به هر طریق ممکن راه الکاظمی، عردوغان و قوم زاید رو ببندد و نگذارند از سوریه و به سوریه چه چیزی وارد شود
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    4 2
    این مصطفی الکاظمی و مسئولان عراقی به یقین ضد ایران هستند جون به جانسون کنند متعصب به جاهلیت غربی هیتند
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    6 4
    چه عجب بعد از بیست سال یک مقاله دیدیم که ذات واقعی عراق رو نشون داد این کشور بزرگترین دشمن ایران بوده و هست بزارید کمی خودشونو پیدا کنن دوباره میفتن به جونتون
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    2 3
    تا زمانی که وقت هست و مشکل به بحران تبدیل نشده باید فکری کرد سیاست ما نباید فدای منفعت دیگران شود. دولت بی خاصیت و مزدور عراق باید با تبعات کارشکنی در داخل عراق مواجه شود چرا تو اینهمه سال مطالبات و خسارتهای جنگ پیگیری و دریافت نشده است در شرایطی که ملت ما در مشکل هستند چرا باید دست دشمنان ایران در عراق باز تر از ایران اسلامی باشد . نجابت بی جا باعث زیاده خواهی و طغیان دشمنان گردیده است . انقش احزاب شیعی و ساختار قدرتمند شیعیان عراق و مرجعیت با همکاری سپاه قدرس باید تقویت و بر این مشکل متمرکز شود. موقعیت سیاسی ما در منطقه باید با پیگیری مجدانه تبدیل به امتیازات اقتصادی و همزمان تقویت بخش خصوصی و شرکتهای ایرانی جهت استفاده از این امتیازات شود. اتحاد دولت و بخش خصوصی ضروری ایست. هیچ بهانه و مانعی نباید دستاویز کم کاری در این موقعیت خطیر گردد. ریاست جمهوری باید مدیر پروژه ای ملی برای بر خط کردن همه عوامل و تعیین مسئولیت هر بخش و پیگیری جدی کار تعیین کنند. تفکر و عوامل دولت خستگان طاهرا هنوز هم سر کارند و موقعیت ها را قدر نمیدانند. ترانزیت شعار دولت قبل هم بود ولی فقط قفل و بست به کارها زده شد. مثل دولت قبل اولویت ها گم نشود و دستگاهها در گیر روزمرگی ها نشوند . خدایی مدیرانتان را توجیه کنید بعضی ها اصلا سیاست و روحیه کار و تلاش مناسب این روزها ندارند کاش فقط شعار سردار دلها نداده و عملا مطابق تفکر ایشان و پرکار و موثر عمل میکردیم استراتژی واحد لازم است.
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    6 2
    طرفداران رضا شاه احمق بدونند این ابله با واگذاری بخشی از اراضی پیرامون اروند رود به عراق موجب این گند تاریخی شده درست مثل واگذاری قره سو به ترکیه که موجب اتصال ترکیه به نخجوان شده وقتی یک احمق اصطبل بان و گدا گرسنه عغده ای رو میاری شاه میکنی که بیسواد هم هست نتیجش میشه این هر چند حکومت زندیه بعد از نادرشاه و کریم خان زند هم بیکفایتی کرد و فاو و بصره و بغداد رو به عثمانی واگذار کردند که راه اتصال عراق به خلیج فارس شد
  • AU ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    3 3
    حیف شد،که غربگراها و نوکران حاضر در عراق! که با اصطلاح دولت مرد(!) هستن! نمی تون به خواسته خودشون برسن! و امریکا و غرب قرار بندباستشون رو جمع کنن برن! .. برای یک لحظه تصور کن! اگر قرار بود،امریکا و غرب بمون! تا ابد! در کردستان عراق،پر از تروریست و مرکز پرورش انواع جهش یافته قرار میگرفت! و تا ابد،جنگندها امریکاو غرب،یک چیز روی هر روز میرفتن میزدن! و میگفتن نمیشه کاریش کرد و ..! .. انشالله با خروج امریکا(یعنی همون شوت کردن امریکا و غرب) مردمان کردستان و خوزستان و .. طمع شیرین،زندگی بدون حضور تروریست های وحشی مثل کومله و دمکرات و باقی ملحیدن و کفارین و منافقی رو بچشن و اتحاد ایران و عراق و سوریه و یمن و .. به بالاترین حد خود برسد! ترکیه کشور بدبختی! روز به روز هم بدبخت تر خواهد شد..!
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    0 0
    اینکه اتصال راه ها موجب پیشرفت است جای هیچ بحثی نیست مرودات اقتصادی منطقه ای خیلی خوب است و کشور ما هم باید به فکر جایگزین کردن تنوع در محصولات با کیفیت بالا باشد اما کشور های منطقه همانطور که در تامین امنیت همدیگر شریک می شوند باید در منافع متقابل نیز شریک باشند و امنیت پایدار بین کریدورهاب کشورهای اسلامی منطقه برقرار باشد یقینا عامل نا امنی کریدورهای منطقه که رژیم غاصب صهیونیستی است که با پشتوانه آمپریالیسم با ایجاد فتنه به هر نحو ممکن مانع از تشکیل کریدورهای منطقه ای به طور مثال ترانزیت کالا در مسیر کریدور ایران و عراق و سوریه انجام نشود و سنگ اندازی می کنند کشور های منطقه از جمله مردم عراق نیز باید از همه کریدورهای منطقه منفعت داشته باشند همنانکه ایران و سوریه نیز از این راه منفعت داشته باشند همانند کریدورهای کشورهای اکو باید راه های ارتباطی منطقه برای پیشرفت کشورهای منطقه بیشتر شود
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    0 0
    اینکه اتصال راه ها موجب پیشرفت است جای هیچ بحثی نیست مرودات اقتصادی منطقه ای خیلی خوب است و کشور ما هم باید به فکر جایگزین کردن تنوع در محصولات با کیفیت بالا باشد اما کشور های منطقه همانطور که در تامین امنیت همدیگر شریک می شوند باید در منافع متقابل نیز شریک باشند و امنیت پایدار بین کریدورهاب کشورهای اسلامی منطقه برقرار باشد یقینا عامل نا امنی کریدورهای منطقه که رژیم غاصب صهیونیستی است که با پشتوانه آمپریالیسم با ایجاد فتنه به هر نحو ممکن مانع از تشکیل کریدورهای منطقه ای به طور مثال ترانزیت کالا در مسیر کریدور ایران و عراق و سوریه انجام نشود و سنگ اندازی می کنند کشور های منطقه از جمله مردم عراق نیز باید از همه کریدورهای منطقه منفعت داشته باشند همنانکه ایران و سوریه نیز از این راه منفعت داشته باشند همانند کریدورهای کشورهای اکو باید راه های ارتباطی منطقه برای پیشرفت کشورهای منطقه بیشتر شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس