کد خبر 1322715
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
لبنان نمایه

در ادامه خودنمایی برخی مسئولان لبنانی و مهره‌های سعودی برای عربستان در دفاع از این کشور، سعد حریری نیز که زندگی سیاسی وی در اثر اقدامات ریاض و بن سلمان رو به پایان است تلاش کرد از قافله عقب نماند.

به گزارش مشرق، در پی ادامه بحران‌آفرینی‌های عربستان سعودی در لبنان، محافل وابسته به جنبش امل و حزب الله اعلام کردند که به نظر می‌رسد محاسبات انتخاباتی ریاض در لبنان و تلاش برای منزوی کردن حزب الله و سلب اکثریت پارلمانی از آن همچنان ادامه دارد. جدیدترین مواضع «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی و پسرش «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان علیه حزب‌الله در رسانه‌ها و توسط مهره‌های این کشور اعلام می‌شود. آخرین مورد در این زمینه مربوط به اظهارات اخیر «علی عواض العسیری» سفیر سابق عربستان در بیروت است که با طرح ادعاهای واهی و معمول کشور خود علیه حزب‌الله و متحدان آن اعلام کرد که عربستان از دولت لبنان راضی نیست.

این محافل اعلام کردند که «ولید البخاری» سفیر کنونی عربستان در بیروت به مهره‌های سعودی در لبنان دستور داده بود که بلافاصله بعد از پایان سخنرانی سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله به آن واکنش نشان دهند.

بیشتر بخوانید:

ائتلاف سعودی صنعاء را تهدید کرد

محافل مذکور تصریح کردند که پاسخ صریح و قاطع سید حسن نصرالله به اتهامات ادامه دار سعودی‌ها علیه حزب الله خشم مقامات عربستان را برانگیخت. این در حالی است که هجمه‌های ملک‌سلمان و «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی و سایر مقامات این کشور و مهره‌های آنها علیه حزب الله تمامی ندارد و سعودی‌ها پیش از این یک ویدیوی ساختگی با ادعای مداخله حزب الله در جنگ یمن منتشر کردند. گستاخی سران سعودی به حدی رسید که اخیراً ملک سلمان خواستار حذف حزب الله از عرصه سیاسی لبنان و ممنوعیت هرگونه تعامل سیاسی و انتخاباتی و مالی و اقتصادی با این جنبش شد.

بیشتر بخوانید:

واکنش نخست‌وزیر لبنان به انتقاد نصرالله از شاه سعودی

محافل وابسته به این دو جنبش شیعه در لبنان تصریح کردند که العسیری، سفیر سابق سعودی در بیروت به نوبه خود صراحتاً اعلام کرده که هدف عربستان، محاصره حزب‌الله و جریان آزاد ملی تا انتخابات پارلمانی لبنان است و بعد از انتخابات و مشخص شدن نتایج آن عربستان تصمیم می‌گیرد که چگونه با لبنان تعامل داشته باشد و محاصره علیه این کشور را متوقف کند یا نه.

بر اساس این گزارش در همین راستا سعودی‌ها در تلاش برای تحریک مردم لبنان جهت تضعیف نمایندگان حزب الله در پارلمان آینده هستند. به همین دلیل بسیاری از ناظران معتقدند که سخنان شفاف و صریح سید حسن نصرالله برای نشاندن سعودی‌ها در جای خودشان کافی بود؛ چرا که سکوت در برابر اتهامات و توهین‌های شبانه روزی عربستان از طریق رسانه‌ها و ابزارهای این کشور در داخل و خارج علیه حزب‌الله، سعودی‌ها و متحدان آنها را برای ادامه توطئه‌چینی ضد حزب الله در آستانه انتخابات پارلمانی لبنان گستاخ‌تر می‌کند.

محافل مذکور افزودند، همچنین به نظر نمی‌رسد که سعودی‌ها در اقدامات خصمانه خود علیه لبنان و حزب‌الله نیز حد و حدود و خط قرمز داشته باشند؛ چراکه شواهد نشان می‌دهد عربستان قصد دارد لبنان و مردم آن را دسته جمعی تحریم و مجازات کند. در این زمینه می‌توان به نقشه صریح ریاض در بازی با نرخ ارز در لبنان و جلوگیری از واردات و صادرات محصولات این کشور اشاره کرد.

به گفته این محافل، ادعاهای ساختگی عربستان علیه حزب الله مبنی بر مداخله این جنبش در جنگ یمن و قاچاق قرص‌های «کپتاگون» با هدف محاصره بیشتر لبنان و تحریک کشورهای حوزه خلیج فارس به قطع روابط با این کشور انجام می‌شود. این در حالی است که در تحقیقات سرویس‌های امنیتی لبنان در خصوص مواد مخدر کشف شده هیچگونه ارتباطی میان این مواد و حزب الله یافت نشد و همه می‌دانند که این اتهامات کاملاً خودسرانه و مغرضانه است.

محافل وابسته به دو جنبش شیعه در لبنان همچنین تاکید کردند که اظهارات اخیر «نجیب میقاتی» در دفاع از عربستان سعودی بازتاب داخلی در لبنان نخواهد داشت و با وجود این که اکنون کار دولت به تعطیلی کشیده شده اما حزب‌الله و متحدان آن هرگز اجازه نمی‌دهند اوضاع پیچیده‌تر از این شود.

خوش‌رقصی سعد حریری برای سعودی‌ها

در این میان «سعد حریری» نخست وزیر پیشین لبنان نیز وارد میدان شده و به سخنرانی شفاف و واضح دبیرکل حزب الله علیه عربستان واکنش نشان داده و خطاب به سید حسن نصرالله مدعی شد: «اصرار شما بر دشمنی با عربستان سعودی و مقامات این کشور ضربه مستمر به لبنان، نقش آن و منافع فرزندانش است. عربستان دولت لبنان را با کارگران و لبنانی‌هایی که ده‌ها سال است بین مردم عربستان اقامت دارند تهدید نمی‌کند».

حریری که در سال ۲۰۱۷ در عربستان ربوده و در خاک این کشور مجبور به استعفا از منصب نخست وزیری لبنان شد و همچنین زندگی سیاسی وی به دلیل اقدامات عربستان و محمد بن سلمان ضد او رو به پایان است، در ادامه ادعاهای خود افزود: عربستان سعودی و همه کشورهای حوزه خلیج فارس لبنان را در آغوش گرفتند و برای آنها فرصت‌های شغلی و ملزومات یک زندگی شرافتمندانه را فراهم کردند.

این ادعاهای سعد حریری درحالی است که همه می‌دانند عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس از اولین طرف‌هایی بودند که در بحرانی‌ترین شرایط لبنان به این کشور پشت کرده و با اقدامات خصمانه خود از قبیل تحریم و محاصر بر درد و رنج لبنانی‌ها افزودند. علاوه بر آن تلاش و خدمات حزب‌الله و متحدان آن برای نجات مردم لبنان از بحران معیشتی و به ویژه بحران سوخت در فصل سرما بر کسی پوشیده نیست.

سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی دوشنبه شب خود که به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» و همراهانشان انجام داد، به ادعاهای واهی شاه سعودی علیه حزب الله و متهم کردن آن به تروریسم و قاچاق مواد مخدر اشاره کرده و گفت: «کسانی که این ادعاها را مطرح می‌کنند همان کسانی هستند که از داعش و تروریسم حمایت کردند. تروریست کسی است که داعش را در جهان منتشر کرده و این همان عربستان سعودی است. تروریست همان جریانی است که هزاران سعودی را اجیر می‌کند تا در عراق عملیات تروریستی انجام دهند. تروریست کسی است که ۷ سال جنگ را ضد مردم مظلوم یمن به راه انداخته و تمامی این ملت را به خاک و خون کشیده است. تروریست کسی است که ده‌ها هزار یا صدها هزار نفر از لبنانی‌ها را مورد محاصره قرار داده و آنها را به عنوان گروگان گرفته و به این ترتیب دولت لبنان را تهدید می‌کند ».

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس