مولوی عبدالحمید

علما و روحانیون اهل سنت کردستان نسبت به سخنان مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در خصوص امامان جمعه و مساجد این استان واکنش نشان دادند.

به گزارش مشرق، به دنبال اظهارات مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در خصوص علمای کردستان، جدای از بیانیه‌ای که ائمه جمعه و اعضای شورای افتا استان اعلام کردند، اینبار مسوولان مراکز بزرگ اسلامی و تعدادی از روحانیون برجسته اهل سنت نیز به سخنان مولوی عبدالحمید واکنش نشان دادند...

محضر جناب شیخ الاسلام مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی
سلام علیکم

 خطبه‌های جنابعالی در نمازجمعه اگرچه با هدف مطالبه‌گری و استیفای حقوق اهل‌سنت در کشور به ویژه در کردستان بود و در کنکاش میان این گفته سریع و جملات معترضه، نکاتی درست و حاکی از برخی حقوق تضییع‌شده جزئی بود که می‌شد با بیان نرم و قول لیّن قابلیت احقاق را داشته باشد اما در فحوای کلام حضرتعالی به عنوان عالمی وارسته چند نکته موجب ایجاد سؤال و ابهام در اذهان و افهام مردم منطقه و به ویژه عالمان و طلاب حوزوی شیعه و سنی منطقه کردستان گردید که امید است قبل از هر قضاوتی در مقام پاسخ برآمده تا ماموستایان شافعی مذهب منطقه کردستان دفاع جنابعالی را از آنان اقناعی و مبتنی بر ساختار منطقی تلقی نمایند:

۱- ظاهر قضیه آن است که جنابعالی با ورود به مشکلات عالمان دینی منطقه کردستان به نحوی به همگان ادعای مدیریت و رهبری اهل سنت در ایران اسلامی را القاء نموده‌اید؛ خصوصاً اینکه در دولت سیزدهم جناب آقای دکتر رئیسی عالمی از شافعی‌مذهبان کردستان را به عنوان مشاور قومی و مذهبی خود انتخاب و در این جایگاه مهم منتصب نمودند.

۲- جای تعجّب است ماموستایان اهل سنت کردستان خود از علمای تراز اوّل جهان اسلام بوده و در فقه، اصول، تفسیر، منطق و کلام صاحب کرسی استادی در حوزه‌ها و مکتب‌های درسی می‌باشند و بحمدالله با بیانی غرّا و کلامی مستدلّ همواره به تبیین دروس فقهی و کلامی خود پرداخته و در سایه این زحمات، دامنه و گستره فقه شافعی از مرزهای کردستان فراتر رفته و در حوزه‌های علمیّه قم و دانشکده الهیّات دانشگاه تهران کرسی دانشگاهی داشته که توسط عالمان و ماموستایان برجسته تدریس می‌شود.

۳ - جنابعالی به گونه‌ای از جنوب شرق ایران اسلامی و سرزمین فرهیختگان اهل سنت منطقه سیستان، از مظلومیت عالمان اهل سنت کردستان در غرب و شمال غرب کشور سخن گفتید که گویی تعدادی طلبه مظلوم و در حصر مانده و کم‌سواد در این جا مستقر بوده که اجازه بیان اعتراض و احقاق حقوق خود را ندارند. غالب ماموستایان منطقه ی کردستان دفاع شما را نه در مقام حبّ شافعی مذهبان بلکه دائر بر مدار قدرت‌طلبی و مدیریت اهل سنت می‌دانند. بی شک نظام اسلامی خود را  وامدار بیش از هزار شهید روحانی برجسته اهل سنت از جمله بزرگان شهیدی چون ذبیحی، خسروی، فرقانی، برهان عالی، شهید مظلوم ماموستا شیخ الاسلام و ملا حیدر فهیم و ... می‌داند و مکلف به پاسخگویی خواسته‌های روحانیون اهل سنت می‌باشد.

واکنش علمای اهل سنت کردستان به سخنان مولوی عبدالحمید

۴- وضع تعلیم و تربیت در حوزه و مکتب‌های اهل سنت کردستان را باید در جمع طلاب و اساتید بررسی نمود. اذهان ماموستایان یک بار حضور شما را در سالهای گذشته درک نموده‌اند. امروز شما چقدر بر وضعیت درس و مکتب شافعی مذهبان کردستان اشراف دارید؟ ذکر چند گزارش از عده‌ای قلیل از همفکران شما موجب آن گردیده که به تصوّر خود ندای «وا اسلاما» و « وا اهل سنتا» سر دهید. بیاید در کنار عالمان شافعی مذهب کرسی فقه تطبیقی مذاهب خمسه را پایه‌گذاری کنید. اینکه هرجا اعلام می دارید مرا از سفر منع می‌کنند سالبه به انتفاء موضوعی است که هیچ اقناعی را در فهم اهل سنت منطقه نداشته است و اگر منع سفرهای شما موضوعیت دارد چرایی آن را باید در خودتان جویا شوید.

 ۵- در بررسی اجمالی عملکرد شما در سالیان متمادی به وضوح می‌توان دریافت که حق‌طلبی شما در استیفای حقوق اهل‌سنت در چمبره سیاست‌ورزی شما گیر افتاده است .گاهی با دولتمردان همنوا می‌شوید و از جایگاه علمی و شاخص خود هزینه می‌کنید اما وقتی احساس می‌کنید خود حضرتعالی مورد کم‌توجهی واقع می‌شوید فریاد کم‌توجهی به اهل سنت و مظلومیت آنان به واسطه تبعیض، نقض قانون اساسی، گزینش، تعطیلی حوزه‌ها سر می‌دهید.

۶ -در نظام جمهوری اسلامی قانون اساسی از هر قوم و مذهبی مهر تایید گرفته است حال نکته اینجاست که چرا اعتراض جنابعالی به عنوان یک عالم برجسته و مسلط بر علوم اسلامی به اصل دوازدهم قانون اساسی است؟ چرا اصول دیگری چون مبتنی بر نادیده گرفتن پیش‌فرض‌های دینی و مذهبی در سطح جامعه می‌باشد را مورد خطاب قرار نمی‌دهید ؟

۷- حوزه‌های علمیه کردستان جایگاه مفاخری چون ملا قادر قادری، علامه حاج ماموستا محمود مدرس نگل، علامه ماموستا عبدالکریم مدرس، استاد علامه ملا عبدالله احمدیان، ماموستای شهید شیخ الاسلام و نیز شهید برهان عالی و جوانان عالمی چون ماموستا سید زکریا حسینی، ملا فایق رستمی  و بسیاری دیگر بوده که همواره به تعبیر شما با روحانیون اهل قم در تعامل علمی و مدیریتی هستند.

پس استاد گرانقدر ما به عنوان جمعی از عالمان کرد شافعی مذهب کردستان و ائمه جمعه و جماعات به جنابعالی توصیه می نماییم که مردم عزیز کردستان قیّم نمی‌خواهند و نه تنها هیچ مشکل و دغدغه‌ای در زمینه مسائل مذهبی و قومی ندارند بلکه با وجود فردی اندیشمند به عنوان نماینده ولی فقیه و رئیس مرکز بزرگ اسلامی اخوّت و برادری دینی و ملی ما زبانزد عام و خاص است و کوچکترین مشکلات روحانیون اهل سنت حتی دورافتاده‌ترین روستاهای استان را با حضور شخص ایشان در منازل شخصی مورد بررسی ویژه قرار داده و حل می‌نمایند و از حیث صحّت بیانات ما به سایت مرکز بزرگ اسلامی مراجعه نموده و تصاویر را مشاهده نمایید.

با تشکر

۱- فایق  رستمی  نماینده خبرگان رهبری و امام جمعه سنندج

۲- عابد  نقیبی  مسئول مرکز بزرگ اسلامی بانه

۳- عبدالسلام  محمدی  امام جمعه و شورای افتا شهرستان دهگلان

۴- عزیز   امیری  امام جمعه بلبان آباد

۵- محمود   ابن خیاط  شورای افتا شهرستان سقز

۶- امید  عزتی؛  شورای افتا شهرستان سقز

۷- جلال  مرادی؛  امام جمعه و شورای افتا دیواندره

۸- عبدالرحمن  خدایی؛  امام جمعه و شورای افتا بانه

۹- هاشم  نوری؛ امام جمعه قروه

۱۰- سیدفاروق حسینی؛  مسئول مرکز بزرگ اسلامی سقز

۱۱- سید فاتح کهنه پوشی؛  مسئول مرکز بزرگ اسلامی دیواندره

۱۲- سید حسین  حسینی؛ امام جمعه و شورای افتای سقز

۱۳- جمال کریمی؛ امام جمعه موقت بانه

۱۴- رمضان حق‌پناه؛ مسئول مرکز بزرگ اسلامی مریوان

۱۵- عبدالرحمن کریمی؛ مسئول مرکز بزرگ اسلامی سروآباد

۱۶- مصطفی شیرزادی؛ امام جمعه و شورای افتای مریوان

۱۷- جمال جعفری؛ امام جمعه شویشه

۱۸- سیدعبدالقادر حسینی؛ امام جمعه سروآباد

۱۹- سیدعبدالرحمن حسینی چپ دره؛  امام جمعه موقت بیجار

۲۰- پژمان شیری؛ روستای کامشگران قروه

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 123
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 18
  • جمشید IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    88 4
    درود وهزارانددرود بر علمای اهل سنت استان کردستان که با اگاهی ودلسوزی نسبت به دین مبین احساس مسئولیت می کنند وتحت تاثیر جوسازی وغیره قرارذنمی گیرند
    • عبدالله مومن IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      61 3
      بر آل یهود ملعون و جیره خواران وهابی او. جملگی لعنت باد
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      34 1
      جناب مولوی عبدالحمید!؛ می خواهیم بدانیم شما به واقع نگران آزادی علماء هستید؟! اگر چنین است، در مورد شهادت آیت اللّه نمر باقرالنمر به دست حکومت سعودی و به خواست علمای وهابی درباری واکنش تان چه بود!؟ آن شهید در مقایسه با شما، در کشورش چه اندازه آزادی داشت؟! یا واکنش جنابعالی در شهید شدن علامه برهان الدین ربانی که از علمای برجسته اهل سنت افغانستان بود، چگونه بود!؟
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      14 1
      احسنت
    • FR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      6 0
      مولوی و ماموستا و روحانی مشکلاتشون رو درون خودشون حل کنند ملت ایران مشکلات اقتصادی و تهدید خارجی کم نداره که اینام بخوان داستان بشن اینا مشکلاتیه که ربطی به مردم نداره خودتون طبق صلاح امت اسلامی باید مصالحه کنید شما باید نماد اتحاد باشید بعد شدین آتیش بیار تفرقه واقعا جای تاسف داره ...همه ما سوار یک کشتی هستیم با هم مهربان تر باشید
  • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    59 2
    سیاست انگلیس خبیث: تفرقه بنداز و..
    • زینب السادات IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      24 17
      یکی از عوامل اصلی تفرقه اون نادانشمند منبر نشینی هستند که به خلفای اهل سنت و ناموس پیامبر اکرم ص اهانت می کند ... زبان امثال اینها رو ببرید مشکل حل خواهد شد .
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      9 0
      دقيقأ همینطوره فقط دلیل اینکه صد ساله براش راه حل پیدا نکردیم اینه که همش دفاع میکنیم!!! آقا شما هم برین در انگلیس، ایرلند، اسکاتلند و... از گروه‌های مخالف حمایت کنین، کمی پول خرج کنین و.... بریزین انگلیسو به هم!! بهتون قول میدم چهارتا ازین کارا بکنین خود این روباههای خبیث میان میگن آقا غلط کردیم، آتش بس!!!
    • جواد IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      14 1
      من حدود هفده سال در چهار شهر کردنشین مناطق اهل سنت با خانواده زندگی کردم، باور کنید بدون تعصب دارم میگم که اهل سنت نه تنها هیچ موقع به مسائل حاشیه ای مذهبی وارد نمیشن بلکه همیشه هم نسبت به اهل تشیع با احترام برخورد می کنند
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      40 0
      کاملا با شما موافقم اختلاف تنها حربه دشمن برای نابودی یک ملت هست هر کجا اتحاد بوده حتی دشمن هم مجبور شده سرخم کند و امتیاز بدهد در مقابل کسانی که اتحاد و یکپارچگی ما را نشانه گرفته اند باید ایستاد
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      11 0
      جناب 08:31 ــ اولاً کسانی که به گفته شما به خلفا اهانت می کنند، مورد تأیید نظام نیستند! ثانیاً مخاطب مولوی عبدالحمید نظام و حکومت است و مثلاً بحث آزاد نبودن اهل سنت! ثالثاً چگونه است که بعض از کسانی که نگران آزادی اقلیت ها در ایران هستند، در مورد قلع و قمع علما و شیعیان در عربستان یا بحرین سکوت می کنند! رابعاً روابط خاص برخی از علمای اهل سنت ایران با دربار و مدارس و روحانیون وهابی سعودی را کجای دلمان جای دهیم!؟
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      5 2
      همین انگلیس خبیث بلوچستان رو سه تیکه کرد و در اختیار افغانستان و ایران و هند(بعدها شد پاکستان) قرار داد
    • امیر IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      1 0
      کاربر ۱۱:۱۸ احسنت خدا پدرت را بیامرزد
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      12 0
      در پاسخ به 13:15 : لطفا وسط دعوا نرخ تعیین نکنیذ. بلوچستان مال ایران بوده و تا ابد خواهد بود.
  • IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    8 0
    آن چه بیش از حد برای کشور مهم است پیشرفت کل کشور از همه جهات وپیروزی بر دشمنان دین و کشور است .دشمن برای نفاق وتفرقه بین مسلمانان وبه ویژه ایرانیان از هر طرفند ی استفاده می‌کند که یکی دعوای شیعه و سنی است .هر کس برای ب افروختن این آتش با کلام .قدم .عمل و هر گونه دیکر اقدامی نماید دشمن خدا وپیامبر وخائن به ملک وملت است
  • امیر IR ۰۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    14 0
    Mi6انگلیس با قدمت بیش از ششصد سال جاسوسی ودخالت در امور دنیا می داند کی وکجا دخالت کند ..می داند حتی دورترین روستای ایران چند نفر شیعه وچند نفر اهل سنت هستند ..می داند چه زمانی دخالت کند وتفرقه بیندازد ..ای علمای شیعه وسنی ..علمای شافعی مذهب ..مالکی مذهب و حنفی مذهب ..مراقب باشید ..مراقب باشید ..این روباه پیر حتی از طریق بیت علمای شیعه و سنی نفو ذ می کند ......مراقب باشید ...این روباه پیر در تاریخ نشان داده حتی بین مذاهب .کاتولیک و پروتستان مسبحی را چه وقت بر هم بزند و چه وقت متحد کند بر اساس منافع خودش فقط منافع ..نه دوست شیعه است نه دوس ت سنی فقط دشمن قرآن است ...مراقب باشید ...
  • ابوالفضل IR ۰۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    10 1
    درود بر کردستان و سیستان
  • شیرازm IR ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    5 0
    حتمابایدمثل دولتمردان سنی ک برخوردبدی دارندباعلمای شیعه رفتاربشه باهاشون تاقدر این مملکت رابدونن اینقدرفتنه انگیزی نکنه این مجهول الحال ریالهای وهابی احتمال زیادسرماه رسیده بهش ک این یاروبازاراجیف گفت. چه ادم فتنه گریه اگه رهاش کنی شرط میبندم اشخاصی مثل داعش پرورش بده یاانتحاری و تروریست واردکشورکنه.
  • IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 11
    اولا خدمت علمای معزز کل کشور عرض نمایم که جناب مولوی عبدالحمید هیچ وقت ادعای رهبری اهل سنت را نداشته و ندارد ونخواهد داشت رهبر فقط مقام معظم رهبری و اطاعت از او تا زمانیکه بر طبق شریعت باشد واجب اما خواهشا مذهب و مسائل مذهبی را وارد سیاست نکنید که آنوقت اختلاف فکر و اندیشه شخصی بوی مذهبی میگیرد و خیلی خطرناک هست
  • مهدی اسدی IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    14 0
    سلام علیکم : رحمت و رضوان الهی بر شما برادران عزیز و علمای فرهیخته کردستان ؛ مهد دلیران و دوستداران انقلاب اسلامی که با هوشیاری و تیز بینی خود راه و نفوذ عوامل توطئه گران انگلیس ودیگران خبیثان تشنه به خون شیعه و سنی را صد می کنید .
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 24
    همه دروووووووغ
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      3 0
      من و زندگی ام دروغ نیست من را برای عبدالحمید مثل بزنید راضی ام
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    4 2
    طبق معمول اصل خبر رو کار نمیکنید ولی واکنش ها و جوابیه ها رو چرا. اینم سبک خبریه خاص و جالبیه
  • مصطفی IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    6 3
    اوایل فکر میکردم مولوی عبدالحمید از نوادگان مولانا جلال‌الدین بلخیه تا اینکه فهمیدم این مولوی آن مولانا نیست
  • احمد IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 1
    با سلام و احترام به تمام برادران اهل تسنن بخصوص برادران عزیز کردستان سرافراز .که در راه استقلال و سرافرازی ایران جان های عزیزی را از دست داده اند . همه مذاهب اسلامی با تکیه بر آرمان بزرگ قرآنی دست در دست هم جهت سربلندی اسلام عزیز و ایران عزیز . واعتصمو بحبل الله... علمای بزرگ اسلام خداوند شما و همه ما را در صراط مستقیم ثابت قدم بدارد. پروردگارا قلب های ما را بعد از هدایت شدن برنگردان و بر ما از روی دانایی و رحمتت ببخشای ،همانا تو بهترین بخشندگانی (آل عمران ایه ۸) پروردگارا .گناهان و اسراف کاری هایمان را بیامرز و گامهایمان را استوار گردان و ما را بر گروه کافران پیروز فرمای.(آل عمران ایه ۱۴۷) پروردگارا .بدرستیکه ما صدای دعوت کننده به ایمان را شنیده ایم .که به پروردگارتان ایمان آورید .پس ایمان آوردیم .ای پروردگار ما!گناهانمان را بیامرز ،و خطاهایمان را بپوشان و ما را با نیکان بمیران.(آل عمران ایه ۱۹۳).
  • حسینی کلشتری IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    5 1
    چه متن زیبا و حرفه ای
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      0 1
      منظورتو نفهمیدم
  • تندیس IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    9 1
    افرادی که در میان اهل سنت نماینده دولت سعودی و دنباله تفکر سلفی در ایران محسوب میشوند بدانند نمیتوانند چون دولت وهابی آل سعود داعیه دار پرچمداری و رهبری اهل سنت باشند . امروز اهل سنت بخوبی فرق دوغ و دوشاب را میداند و اگر اعتراضی باشد مذاهب اهل سنت الکن از بیان نظرات و پیگیری خواسته های بحق خود نیستندونیاز به آقا بالاسر و خط دهی از جریان وهابی و سلفی که منفور قاطبه مسلمین جهانند نبوده و اتفاقا جهان اسلام در این مقطع از حیات مسلمین مواخذه کننده جریانی هستند که دست در دست دشمنان امت اسلام موجب پیدایش جریان خطرناک داعش و تروریستهای خون آشامی شدند که بغیر وهن چهره نورانی و پیشرو اسلام هیچ دستاوردی برای جهان اسلام نداشتند . امروز همه پنج مذهب فقه اسلامی یکپارچه به جریان توطئه افکن میان مسلمین نه میگوید و انها را از جمع مسلمین طرد میکند .
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 8
    نمیشناسمشون
  • RO ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    10 1
    مولوی عبدالحمید فقط در کار تفرقه افکنی ست. بنده 7 سال زاهدان دانشجوی کارشناسی و ارشد بودم. این از خدا بی خبر جنایت تاسوکی رو سکوت کرده بود تا دیگه ضایع بازی شد و گندش درومد اومد جبهه گرفت...
  • صادق IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    عااالی
  • یوسف IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    12 1
    سلام علیکم بسیار عالی ملت کردستان ملت بسیار بزرگی است که دین خود را به نظام اسلامی ادا کرده و پیرو راستین اسلام و ولی فقیه است .
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      19 1
      البته در نوع انشاالله و نوشتار خود دقت کنیم ما در ایران فقط یک ملت داریم ملت بزرگ ایران با اقوام کرد و لر آذری ترکمن سیستانی، بلوچ خراسانی گیلک و مازنی و .... یعنی مجموع همه ایران ملت بزرگ ایران
  • مسلمان IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    4 1
    در اینجا موضوع تفرقه نیست جناب عبدالحمید اسماعیل زهی هوای رهبری بر کل اهل سنت کرده اند
  • علی IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    اینها اط فقر و بدبختی مردم منطقه و قدرت گرفتن طالبان در حال سو استفاده هستند دهن این وهابی را ببندید
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    8 1
    متاسفانه مولوی عبدالحمید نشان داده که تمایل زیادی دارد که خود را خرج جریان های سیاسی کند از حمایت از میر حسین تا حسن روحانی و الان هم نیم نگاهی به افغانستان دارد فکر می کند خبری است ایشان فکر می کنند دایه دار اهل سنت هستند که قطعا این طور نیست حتی در خود بلوچستان هم مخالفین زیادی دارند چه رسد به مناطق ترکمن کشور و کردستان
  • رضا IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 0
    احسنت
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 0
    حواسها به توطئه های انگلیس خبیث در باب تفرقه بین مسلمانان و ایجاد آشوب باشه
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 0
    وای بر روزی که مذاهب اسلام یکدیگر را نقطه مقابل هم ببینند
  • درود IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 25
    سلام و درود بر مولوی عبدالحمید
  • حسام LU ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    7 1
    امام جمعه وهابی مدینه هر سال برای مراسم عمامه گذاری در زهدان چه می کند جلوی وهابیت آل سعود را بگیرید تا آرامش از ما سلب نشده
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      3 0
      دقیقا" ... آنهم وهابیون و آل سعودی خودش زیر بیرق انگلیس و اسرائیل !!! مسئولین ایران چرا چنین اجازه ای می‌دهند ؟
  • محسن LU ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    7 1
    میشه بگین آمام جمعه وهابی آل سعود در زهدان برای چی پرسه میزنه آقای مولوی عبدالحمید؟
  • اسماعیل لطف نیا IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    6 0
    درود برعلمای متدین کردستان
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    3 1
    در بررسی اجمالی عملکرد شما در سالیان متمادی به وضوح می‌توان دریافت که حق‌طلبی شما در استیفای حقوق اهل‌سنت در چمبره سیاست‌ورزی شما گیر افتاده است .گاهی با دولتمردان همنوا می‌شوید و از جایگاه علمی و شاخص خود هزینه می‌کنید اما وقتی احساس می‌کنید خود حضرتعالی مورد کم‌توجهی واقع می‌شوید فریاد کم‌توجهی به اهل سنت و مظلومیت آنان به واسطه تبعیض، نقض قانون اساسی، گزینش، تعطیلی حوزه‌ها سر می‌دهید.
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    6 0
    درود بر مردم کرد ایران آریایی
    • آریایی ها IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      18 0
      درود بر شرف کردهای عزیز ایرانیان اصیل و همچنین درود بر شرف بلوچستانی ها و سیستانی های عزیز ایرانیان اصیل،فریب تفرقه افکنی های دشمنان اعم از پان ها و صهیونیسم و آل سعودیسم و ...را نخورید که خواهان پاره پاره شدن وطن ما هستند زنده باد ایرانیان زنده باد ایران زنده باد اسلام.هموطنان شریف مسیحی زرتشتی و کلیمی هم که جای خود دارند کنار برادران مسلمان خود یعنی شیعه و سنی.
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    5 1
    چرا این مولوی عبدالحمید رعایت نمیکنه
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    4 0
    مولوی عبدالحمید چراتو این وضعیت رعایت مصالح جامعه را نمیکنه
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    6 0
    واقعا مردم کردستان انسانهای آگاه و روشنفکری هستن هستن
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    چقدر روشنفکر هستن
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    6 8
    مردم کردستان قیم نمیخواهند
    • سیروان مهابادی IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      4 5
      پس ساکت شو
    • کرد و ایرانی اصیل IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      2 0
      جنابی که با نام ساختگی سیروان مهابادی !! کامنت گذاشتی،لطف کن از جانب مردم کردستان حرف نزن ،چون این جمله خطاب به علمایی از قبیل مولوی عبدالحمید است که تصور میکند اینجا وهابیت پان و خوش خدمتی به آل سعود و صهیونیسم و جیره خواران هم کاسه شده با آنها،خریداری دارد...
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    5 0
    رمز ماندگاری ایران اتحاد و همدلی است ...مولوی عبدالحمید چرا اینگونه برخورد میکند با جامعه ایران
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    7 0
    به مولوی عبدالحمید بگوئید جامعه ایران ما نمیخواهد مانند پاکستان وافغانستان و عربستان و ..باشد اینجا ایران است
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      2 0
      درود بر شما هم میهن گرامی، ما ایرانی هستیم شیعه و سنی از هر شهر و هر استان باشیم ایرانی هستیم ، ایران یک کشور ملت چند هزار ساله و کهن ، ... وهابیت در ایران جایگاهی ندارد کسانیکه دنبال گسترش و تزویج وهابیت انگلیسی هستند بهتره تشریف ببرند عربستان سعودی دوست و رفیق انگلیس و اسرائیل .. گاو شیرده آمریکا ..
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    3 0
    درود بر این روشنفکر های مذهبی کردستان
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    4 0
    دراستان گلستان هرجا عالم دینی به عبدالحمید وصل شده باشد بلافاصله تندرو و ضمخت برخورد میکند و روحیه اش همیشه تندخو هستش و ازهمه طلبکار میشه...درگذشته همان عالم اینگونه نبود
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      0 0
      زمخت.جانا سخن از زبان ما میگویی...
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    6 0
    مولوی عبدالحمید چرا اینقدر تندرو شده است
    • مرتضی IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      0 1
      زیادی با عربستان و وهابی ها.اگه ازین حرفا نزنه جیرش نمی رسه بهش
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    5 0
    علمای گلستان که حنفی هستن در گذشته اصلا تندرو نبودن اما با ارتباطات این مولوی عبدالحمید بعضا تندرو و تندخو و عصبی شدن و احکام محیرالعقول میدهند و باسایر ادیان برخورد بدی دارند ولی درگذشته برخورد علمای اهل سنت اینجا فوق العاده خوب بود ولی الان اصلا روبراه نیستن درحالیکه در اغلب مناصب حکومتی این استان وارد شدن اما بازهم یا وسواس این آقا دارن فشار وارد میکنن
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    5 0
    عبدالحمید داره واسه خودش تلاش میکنه
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 0
    تعویض مسئولین استانی هست داره به نظام فشار میاره تا مهره هاش زیاد دست نخوره مجبور شده صداش را دربیاره
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    داره فشار میاره نیروهای مورد نظر خودش را در مناصب حکومتی وارد کنه
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    3 0
    مولوی عبدالحمید محترم: داری خیلی تابلو عمل میکنی..مردم دارن متوجه میشن دنبال فشار هستی مسئولان مورد نظرت دست نخورن یا خودت موقعیت ات بیشتر تضعیف نشه..انشالله که به فکر وحدت باشی
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    3 0
    مولوی عبدالحمید محترم: داری خیلی تابلو عمل میکنی..مردم دارن متوجه میشن دنبال فشار هستی مسئولان مورد نظرت دست نخورن یا خودت موقعیت ات بیشتر تضعیف نشه..انشالله که به فکر وحدت باشی
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    3 0
    درود بر غیوران کردستان ایران
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    4 0
    مردم سیستان و بلوچستان بشدت به کمک احتیاج دارن نه فتاوای تفرقه
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    4 0
    جناب مولوی مردم سیستان و بلوچستان بیشتر به کمک و همدلی مردم ایران احتیاج دارن نه فتواهای تفرقه افکنانه
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    4 0
    مولوی جان چرا تو این وضعیت دنبال روشن کردن آتش هستی
  • نیما IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    5 0
    مولوی عبدلحمید برکنار کنید
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    عینک بد بینی را بدار جناب مولوی عبدالحمید
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    4 1
    چرا عصبی هستی جناب مولوی عبدالحمید
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    ترویج کاشت درخت و تولید و اقتصاد پویا بهترین نوع فتاوا هستش
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    6 0
    جناب مولوی عبدالحمید شعیه و سنی نداره...اوضاع اسلام در جهان چندان روبراه نیست بیشتر از این خرابش نکنیم
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    6 0
    اوضاع کل مسلمانان جهان چندان خوب نیست موقع سهم خواهی به فکر کل اسلام باشید..نه فقط بلوچستان
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    4 0
    با بودن مبلغا دینی تند رو در بلوچستان عزیز و پاره تن ایران بزرگ ، چگونه روی آبادانی و خوشی به خود خواهد دید
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    4 0
    انشالله بلوچستان روزهای آبادانی بیشتری به خود ببیند
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      3 1
      با بودن بعضی مبلغان دینی تند رو در منطقه بلوچستان عزیز و پاره تن ایران بزرگ ، چگونه روی آبادانی و خوشی به خود خواهد دید !
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 2
    بلوچستان چگوه باید آباد شود؟؟/
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 0
    خدا خیرتون بده
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    4 0
    با فتاوای این عالم دینی جناب مولوی عبدالحمید، مرزهای بلوچستان برای قاچاق سوخت همیشه باز هست و حکومت نمیتواند هرگز مانع شود
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    3 1
    کسی نیست جلوگیری کنه از پاره و تکه شدن ایران توسط فتاوای ناسنجیده
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    3 0
    یک طرف قضیه نا امنی های منطقه سیستان و بلوچستان همین فرد است. افکار وهابی و پول های سعودی این آقا را گستاخ کرده و بدون در نظر گرفتن منافع ملی کشور در راستای اهداف کثیف وهابی های سعودی آتش بیار معرکه شده است. ... به هرحال باتوجه به قضایای اخیر درگیری اشرار با حافظان امنیت کشور در منطقه کورین زاهدان و دشت سمسور، ضرورت دارد تا نقش نفرت پراکنی و اخلال در امنیت کشور از طرف این شخص با دقت بیشتری رصد شود. قطعا عدم برخورد با این فرد در آینده نزدیک مشکلات امنیتی زیادی برای کشور ایجادخواهد کرد.
  • كريم IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    4 0
    آن كس كه نداند و نداند كه نداند/ در جهل مركب ابد الدهر بماند
  • داریوش IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    6 1
    این آقا که همش در گردش من خودم شاهد بودم در هتل به دیدار هیات سیاسی پاکستان و هندوستان رفت و ساعاتی را با ایشان مذاکره کرد. در ثانی ایشان به شدت قدرت طلب است
  • مهدی اسماعیل پور IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    5 0
    درود بر هم وطنان اهل سنت و لعنت بر تفرقه افکنان
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 0
    خداوند تفرقه افکندن در بین مسلمانان را هرگز نمیبخشد. الفتنة اشد من القتل
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    3 0
    کردها از شیعه و سنی همواره و در زمان جنگ مرزبان و حافظ امنیت ایران در غرب کشور بودند من یک لر هستم و به هموطنان غیور کرد افتخار میکنم بزرگتر از مولوی عبدالحمید هم نمی‌تواند بین ما تفرقه بیندازد ایران تنها کشوریست که شیعه و سنی و مسیحی و کلیمی در کنار هم با امنیت و برادری زندگی میکنند و این دشمن را عصبی کرده
  • محمد IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 0
    هر کسی بر طبل تفرقه بکوبد منافق و جاسوس است چه بداند یا نداند چه شیعه باشه چه سنی هرکس بخواد تفرقه بندازه باید باهاش برخورد اسلامی بشه انشاالله روزی اتحاد جماهیر اسلامی به حقیقت میپیونده و استکبار را به خواست خدا در هم میشکنیم
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    3 0
    بصیرت امنیت و پیشرفت می اورد . در جنوب شرق تکفیری ها بسیار فعالند و با گروه سیاسی و سرمایه صهیونیست‌ها (اصلاح طلبان )کاملا هماهنگ عمل می کنند.
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    مولوی عبدالحمید اشتباه میکنه
  • محب IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    پول کثیف وهابیون، سیاست خبیث انگلیسی، اطلاعات امریکایی و پاکستانی ..... اهل سنت عزیز این مرز و بوم هوشیار هستند و گول این بازی های اجنبی رو نمیخورند... به امید خداوند متعال به زودی شیعه و سنی ، کلیمی و مسیحی و .... ریشه ام الفساد یعنی اسراییل را از سرزمین اسلام خواهند کند و وهابیت هم به دنبال صهیونیسم نابود خواهد شد و سرزمین وحی از لوث وهابیت انگلیسی پاک خواهد شد....
  • مادربچه هاومعلم مدرسه IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    متاسفانه سالهاست برخی در سیستان و بلوچستان اراده خودرا دراختیار دشمنان ایران قرارداده اند.درود برعلمای هوشمند کردستان
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 0
    علمای روشن اهل سنت به خوبی می دانند که این حرف های بعضی از افراد از کجا سرچشمه می گیرد به خوبی می دانیم درگذشته وهابیت ساخته دست انگلیس خبیث چقدر از علمای سنی مدینه را که حتی تعدادی از آنان در حال شرکت در کلاس تفسیر قرآن کریم در مسجد نبی بوده اند بعلت عدم قبول وهابیت بعنوان مشرک سربریده است
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 1
    خیلی اشتباه کرده
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 0
    خیلی هم درست گفته
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 1
    مشرق تو درباره آزادی حرف نزن تو همین سایتت فقط نظر ذوب شدگان پخش میکنی
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 1
    این متن را علما اهل سنت نوشتن ؟
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 1
    مولوی عبدالحمید اگر از خدا میترسد باید در زمین انگلیس بازی نکند و تفرقه نندازد
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 0
    تمام نظرهای مخالف را حذف کردی
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 2
    دمت گرم مولوی عبدالحمید
    • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      0 0
      دم شما گرم مجازی جان !
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      0 0
      دم طالبان و ریش اجباری گرم
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 1
    خیرت قبول مولوی عبدالحمید
  • HOSEin IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    1 0
    این یارو عامل عربستان سعودیه حرفهایی که میزنه دیکته شده هست
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    0 0
    وهابی ها در عراق تعداد زیادی کرد شافعی سر بریدند.
  • US ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    0 0
    تفکر آقای مولوی عبدالحمید چه دارد که به ما بدهد که تاحالا ندیدیم؟؟
  • US ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    0 0
    ما ایرانی ها هزاران سال دشمنی دیدیم که گول نمیخوریم. هرکس برایمان حرف خوب بزند اول میگوییم لیست دارایی هایت را اعلام کن از کحا بدانیم در فلان حساب سوییس پول فراوان نگرفته ای؟؟؟
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    0 0
    یک روز یک‌ ترکه و کرده و فارسه ولره و عربه باهم‌ یک نهالی رو‌کاشتند. در طور تاریخ گاهی به تنهایی گاهی باهم این نهال رو با خون خودشون آبیاری کردند. و حالا این نهال درخت تنومند و پرغروری شده بنام ایران.‌‌
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    بیشتر شبیه یک سناریو تفرقه بنداز وحکومت کن بود تا فریاد اعتراض اهل سنت به یکی از همکیشان خود
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      0 0
      داعش و النصره سر کرد شافعی میبرید در عراق و سوریه، کدوم هم کیش؟
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    اولین شخصی در کره‌زمین که طالبان را به رسمیت شناخت ایشان نبودند؟؟
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    طالبان و ریش اجباری
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    دستگیری زن و شوهر بدست طالبان بعلت برف بازی کردن‌.
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    0 0
    سید اهل سنت؟
  • سید شکرالله زندوی IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    0 0
    سلام بر بینندگان عزیز باید به جناب مولوی عرض کنم شما یک مقایسه ایی بکنید بین آزادی واحترامی که اهل سنت در ایران دارند وآزادیها واحترامی که شیعیان در کشورهای سنی مخصوصا کشورهای عربی دارند دوم شما الحمد لله در اجرای تمام مناسک وبرنامه های دینی آزاد هستید و حکومت هیچ محدودیتی برای شما ایجاد نکرده ونمییکند سوم:هیچ حکمتی اجازه هنجار شکنی ، فعالیت هی ضد امنیتی ، عاملوجاسس بیگانه بودن ، در زمین دشمن بازی کردن ، به هیچکس خواه شیعه یا سنی یا هر گرایش دیگر نمی دهد جنابعالی وامثال جنابعالی باید بدانند اگر در کشور دیگر تشریف داشتید و این حرکات را انجام می دادی تا کنون چندین کفن پاره کرده بودید اما این نظام به حرمت وحدت ، واقوام مختف مخصوصا قوم غیور بلوچ مداراکرد ه وبر خوردی نکرده شا خوبمی دانید که شیخ نمر در سعودی یک هزارم جنابالی در سعودی آزادی عمل نداشت وآخر کار تحملش نکردند واورا کشتند جنابعالی وامثال آن جناب شکر گذار جمهوری اسلامی باشید بنظر می سد جایگاه خودتان را درک کند واز آزادی عملتا ن سپاسگذار باشید وشکر نعمت کنید تا خداوند نعتش افزون کند والا ....
  • علی IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    0 0
    ایول .عجب انسان دانا وباشرفی هست مولوی .تا حالا زیاد نمیشناختمت .ولی ازاین به بعد در موردشما تحقیق میکنم .زنده باشی باغیرت
  • فرزاد از کردستان IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    اقای عبدالحمید از روی حسادت و بیسوادی ایشان نسبت به علمای عزیز و دوست داشتنی امام شافعی عزیز تر از جانم والله از خودم بدی دیدم از ماموستا های عزیز این مناطق بدی ندیدم وهنوز تفرقه ای از انان به یاد ندارم تا به امروز این حرف های تفرقه افکن خبری نبود اما با کمال تاسف عبدل حمید بلند گوی دشمنان ملت ایران هستند
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    1 0
    ما اهل سنت با اهل تشیع تویه روستا به طور خیلی صمیمی زندگی میکنیم حتی دختر پسرای ما باهم ازدواج کرده‌اند ان شا الله این برادری در سراسر ایران حفظ بشه. ۳۴۳۶۵
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
      0 0
      درود بر شما و لعنت بر تفرقه افکنی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس